Ґуна
Ґу́на, гуна [санскр. गुण (guṇa) — нитка, прядка, з яких складається линва, вервечка] — категорія давньоіндійської філософії, зміст якої суттєво різниться у священних текстах (упанішадах, Бгаґавадґіті) та вченнях даршан. Може означати вид, властивість, якість, атрибут, принцип, чесноту тощо.
1) У філософії санкх’ї ґуни — три одвічні складники першоматерії пракріті та, відповідно, всіх (фізичних і психічних) об’єктів, що виникли з неї:
- саттва (sattva) — виявляється як гармонія, ясність, прозорість, врівноваженість, легкість, знання тощо;
- раджас (rajas) — як рух, енергія, активність, пристрасть, бажання, неврівноваженість, страждання;
- тамас (tamas) — як інертність, пасивність, темрява, важкість, байдужість, невігластво.
До розгортання матеріального світу ґуни перебувають у стані рівноваги. На початку кожного світового періоду ця врівноваженість порушується, але єдність гун — вічна. Кожен елемент проявленого світу містить всі три ґуни у різних «пропорціях»: домінування певної з них і визначає природу речі (наприклад, у живому й психічному переважає саттва, у мертвому, неорганічному — тамас).
Позитивним вважається кожне зростання саттви. Позбавлення розуму від тамаса та раджаса — важливі етапи звільнення душі, за якими слідує розототожнення душі з ґунами і всім матеріальним.
Вчення санкх’ї про ґуни приймає йоґа, а також веданта.
2) У вайшешиці ґуни — якість, властивість, одна з 7 категорій для позначення видів реальності. Ньяя виділяють 24 незвідних одна до одної ґун (деякі мають свої підтипи), кожна з них притаманна принаймні одній субстанції. Так, ґуна «смак» властива землі та воді, ґуна «задоволення» — душі, з-поміж інших ґун— колір, дотик, звук, знання, щастя, воління та ін.
3) В етичному вченні Бгаґавадґіти гуни — онтологічні підстави уявлень про правильну, доброчесну поведінку. Відповідно до гун диференціюють чесноти, віру, плоди діяльності, їжу, жертвоприношення, аскетизм тощо.
Джерела
- The Bhagavadgītā in the Mahābhārata. A Bilingual Edition / Transl. and Ed. by J. A. B. van Buitenen. Chicago and London : The University of Chicago Press, 1981. 189 р.
- Бгаґавадґіта / Пер. із санскр. Д. Бурба; наук. ред. Ю. Завгородній; відп. ред. А. Накорчевський. Харків : Фоліо, 2020. 144 с.
Автор ВУЕ
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 02.02.2022
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів