Змій Горинич

Змій Горинич 1.jpg
Змій Горинич 5.jpg

Змій Гори́нич (Змій-Горинич) — легендарний персонаж, герой старокиївських казок і переказів.

Характеристика

Попри назву «Змій» уявлявся як великий летючий дракон з пазуристими лапами, довгими шиєю та хвостом зі шпичаками (тобто зовні нагадував радше динозавра, ніж змію, що плазує). За найстаршими (літописними) зображеннями мав одну голову і був вогнедихим. Прізвисько Горинич міг отримати як від Київських гір, так і від горіння полум'я з його пащі.

Пізніше Змію приписували від 3 до 12 голів, серед версій — наступні голови відростали, коли йому відрубували першу.

За старокиївськими казками та переказами, Змій Горинич ще застав Княжі часи у м. Києві, викрадав дівчат (навіть княжу доньку чи племінницю) або ж вимагав данину від киян — молодь і тварин.

Мешкав у м. Києві чи під Києвом (часом і зі своїми дітьми-змієнятами) у печері або підземних тунелях, трапляються також і згадки про інші обійстя — ліс та річку. Серед локацій називали Смородиновий узвіз, підземелля Кирилівської церкви в Києві, Оболонь та ін.

Старокиївська легенда про Змія Горинича

До нашого часу легенда про Змія Горинича дійшла у кількох варіаціях.

За старокиївською оповідкою, переможцем Горинича став місцевий майстровий-силань Кирило (або Микита) Кожум'яка. Коли він узявся бороти Горинича (зокрема, щоби визволити викрадену Змієм князеву доньку), той зрозумів, що програє, і запропонував Кожум'яці поділити землі. Звитяжець запряг Горинича у великий плуг, й вони проорали величезні борозни-кордон (див. Змійові вали), після чого Змій сховався у київські підземелля.

В іншому варіанті легенди, такі борозни з відвалами-валами обабіч були проорані від м. Києва аж до моря, після чого переможений звір утопився у р. Дніпрі або був потоплений у Чорному морі.

Існують версії легенди з іншими фігурантами-переможцями Горинича: богатир Добриня Микитич, що вбив Змія, визволяючи захоплену ним племінницю київського князя Володимира Забаву Путятичну; князі Борис і Гліб; ковалі Козьма і Дем'ян. Однак у міському київському фольклорі був популярний переказ саме про місцевого уродженця Кожум'яку, що працював ув урочищі між Київськими горами (яке й дотепер зветься Кожум'яки).

У кожному разі, в легенді згадано, що у перемовинах богатирів зі Змієм Гориничем спершу обмірковували пропозицію: «Будемо битись чи миритись?» Отже, були уможливлені різні сценарії розвитку подій. Що важливо, Змій Горинич у народній уяві належав до шереги інших таємничих істот природи, чиї дії й ставлення до людей можуть бути різними (як-от, мавки, русалки, домовики тощо), а не був чужим лиходієм, уособленням сил зла, «диявольським поріддям».

Трансформації образу Змія Горинича

Змій Горинич — елемент декору київських вулиць
Змій Горинич декор.jpg

Ймовірно, лише згодом, у 12–13 ст., до легендарного образу Змія Горинича додано збірних рис кочовиків-нападників, ординців, які захоплювали бранців та палили поселення. Така трактовка закріпилась за Змієм і у пізніших російських версіях старин, а згодом, у 20 ст., відтворена в радянських фільмах і мультфільмах, на початку 21 ст. — у російських мультфільмах та залежних від впливів зросійщених наративів українських медіа-продуктах.

Етнографи, фольклористи, історики та літературознавці пов'язують образ Змія Горинича з різними міфологічними персонажами та релігійними традиціями: так, сюжет зі Змієм та Змієборцем присутній у казках різних народів.

До тематики легенди звертався у своїх дослідженнях української історії М. Грушевський, переспівали казку про Горинича та Кожум'яку Олександр Олесь, П. Тичина та І. Кочерга.

У київському фольклорі продовжував побутувати образ Змія Горинича як старовинного атрибута міста (на кшталт «міського домовика»), що переважно спить у своєму лігві, але прокидається за надзвичайних подій. До такого прочитання образу Змія та інших героїв українського легендаріуму ближчі твори М. Гоголя, І. Нечуя-Левицького, Лесі Українки та інших вітчизняних письменників.

Повір’я про те, що Змій Горинич знайшов пристановище під Кирилівською церквою, корелює з відгомоном іншої старокиївської легенди, яку творчо переповіла Наталена Королева у «Легендах старокиївських» (про певну співпрацю різних Божих створінь, духів із людьми та між собою). Йдеться про взаємодію персонажів древнього місцевого легендаріуму з біблійними героями. Зокрема, Змія Горинича — з християнськими покровителем м. Києва архистратигом Михаїлом; за іншою версією, Горинич був підкорений словом апостола Андрія, коли той мандрував теренами майбутнього міста.

Змій Горинич є традиційним елементом малюнків у літописах, на барельєфах київських кам'яниць, столичних фонтанах і декорі паркових форм. З легендами про нього пов’язані й окремі київські топоніми (наприклад, місцина Змієва нора на Лук’янівці та ін.)

Контексти російсько-української війни

Змій Горинич 4.jpg

Від початку повномасштабної агресії (24.02.2022) та наступу російських військ на м. Київ легенда про Змія Горинича набула нових варіацій. Через соціальні мережі та поза ними ширився поговір, що Горинич прокинувся від нальотів ворожих літаків і став відганяти чужинців своїм ревом (поряд зі святим оборонцем міста Михаїлом; на допомогу т. з. Привиду Києва та іншим українським захисникам тощо). Часом цими переказами користалися мами малюків, щоб оповідати дітлахам легшу, заспокійливу для них версію подій під час реву сирен повітряної тривоги: мовляв, це наш Горинич відлякує ворогів!

У соціальних мережах набрали велику популярність фотомеми з Гориничем, які вивіли київського Змія за географічні межі столиці (аж до підпалення Керченського мосту), або представили «співпрацю» Горинича із сучасним українським «супербогатирем» В. Залужним.

Такі тенденції відродження легенди про Змія Горинича вловлюють і сучасні письменники: яскравим прикладом є твір К. Пекур та М. Марченко «Діти вогненного часу», де древні сили столиці (на чолі зі Змієм), околиць та всієї України співпрацюють з архистратигом Михайлом та з усіма українцями у боротьбі з російськими нападниками. З’являються й інші літературні спроби відчитати легендарного Змія Горинича як персонажа, що допомагає людям у захисті рідних терен від ворогів-чужинців.

Додатково

  • Важкодоланні оборонні лінії Змійових валів підживлюють перекази про їх легендарного будівника (приклад того, як «сила Змія Горинича була використана на благо киян»). Вали неодноразово зупиняли або відвертали від м. Києва навали нападників-степовиків. Вік створення Змійових валів оцінюють у межах від 6–2 ст. до н. е. і до 9–10 ст. Принаймні, письмові свідчення від 11 ст. уже фіксують їх існування [літописи, лист подорожуючого 1008 київськими землями архієпископа Бруно Кверфуртського (бл. 974–1009) до німецького імператора Генріха II]. Значні фрагменти Змійових валів не тільки збереглися до наших днів, але й 2022 захистили м. Київ від ворожих танкових колон: сучасна російська військова техніка не змогла подолати перешкоду.
  • Старокиївська гра «в Горинича» на Київських горах над Подолом побутувала у місцевих дітлахів ще принаймні до 1970-х — початку 1980-х: гра ватаги хлопців, що билися у присмерку повітряними Зміями Гориничами з підпаленими хвостами, а дівчата ворожили з покликанням Горинича (звідки почується його голос, звідти і чекати нареченого).

Джерела

  • Королева Н. Легенди старокиївські. Київ : Школа, 2006. 250 с.
  • Пекур К., Марченко М. Діти вогненного часу // Посестри. 2022. URL: https://posestry.eu/zhurnal/no-25/statya/diti-vognennogo-chasu
  • Старовинні українські легенди. Київ : Ранок, 2022. 80 с.

Література

  1. Диба Ю. Батьківщина святого Володимира: Волинська земля у подіях Х століття (Міждисциплінарні нариси ранньої історії Руси-України). Львів : Колір ПРО, 2014. 484 c.
  2. Легенди Києва та Наддніпрянщини / Уклад.: Л. Юрченко, О. Волосевич. Львів : Апріорі, 2018. 180 с.
  3. Недавня О. Війна оновлює легенди: Горинич з нами! // Релігійно-інформаційна служба України. 2022. URL: https://risu.ua/vijna-onovlyuye-legendi-gorinich-z-nami_n131151
  4. Змієві вали. Зв'язок тисячоліть // Міська спеціалізована молодіжна бібліотека. URL: https://msmb.org.ua/stily-zhittya/gromadyansyka-pozitsiya/zmiyevi-vali-zvyazok-tisyacholity/
  5. Фоміна Н. «Жив у Києві Дракон або легенда про Київського Змія та його переможця славного богатиря Кирила Кожум’яку». Київські легенди // Міська спеціалізована молодіжна бібліотека. URL: https://msmb.org.ua/biblioresursi/bibliografiya/istorichni-podii/kiivsyki-legendi/

Автор ВУЕ

О. В. Недавня


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Недавня О. В. Змій Горинич // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Змій Горинич (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
20.12.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶