Логос

Ло́гос (грец. λόγος — слово, думка, смисл, поняття, вчення) — одне з ключових понять античної культури й філософії, згодом — християнського богослов’я. Багатозначний термін.

Значення терміна

1) У Стародавній Греції термін «логос» початково означав мовлення, слово, як у розумінні зовнішньої форми, так і змісту, значення вимовленого (думки); поєднав вербальний і семантичний аспекти. Мав об’єктивний і суб’єктивний смисл, що охоплював і процеси означування, міркування про певний предмет, і саму здатність міркувати.

2) В античній філософії вживався на позначення розумного принципу або розумної першопричини світу, яка упорядковувала космос, поборювала всезагальний хаос, визначала форми існування природи й людини в ній і надавала їм смислу.

Термін увів у філософію Геракліт із Ефеса в онтологічному значенні всезагальної й вічної необхідності, першопричини, яка задає ритми існування всесвіту, узгоджує протилежності, перетворює недосконалий і конфліктний світ на царину гармонії, співмірності й сенсів. Виводив із розумності Логосу суб’єктивну здатність людини до пізнання й розумування. Віднайдення логосу стало метою практичної філософії для давньогрецьких мислителів, особливо у річищі евдемонізму.

Інший аспект значення терміна відобразив прагнення філософів віднайти непорушний космічний закон, пізнання і дотримання якого ставало б запорукою керування плинним і нестійким людським життям (наприклад, у стоїцизмі). Стоїки повчали про першовогонь-Логос як вищий космічний розум (що втілюється в матерії, творить, організовує і розумно скеровує форми її існування) та ефірно-вогняну субстанцію, життєву силу й «дихання» — пневму. Все, що існує, тлумачили як започатковане розумним і активним Логосом і призначене повернутися до нього після смерті.

У неоплатонізмі (Плотін) концепт набув метафізичних характеристик: логос витлумачено як надприродну мудрість, активний першопринцип, що створює світ матеріального буття, зокрема й людину з її переживаннями. Логос розуміли як Світову душу, всеохопну мудрість та істинне щастя.

Термін «логос» був відомий і мислителям Давньої Індії, Китаю, Єгипту, Персії. У східній філософії цьому поняттю суголосні категорії дао, дгарма.

3) У християнстві — творче слово Бога, асоційоване з самим Богом або його іпостассю (Христом), втілення Божого розуму, волі й одкровення.

Витоки християнсько-богословського тлумачення терміна пов’язують з ученням Філона Александрійського, який стверджував, що в логосі виявляється присутність Бога в світі. Логос — розум і сила Божества, ідеальний план-прообраз творіння і водночас еманація, що творить і одушевлює світ. На думку Філона (суголосно з ученням Платона), логос постійно присутній у світі видимому й невидимому, є проявом трансцендентності Божого розуму і водночас «другим Богом», посередником між потойбічністю Творця і поцейбічністю світу. Всесвіт не здатен існувати без Логосу, як і людина, — логос надає її життю сенсу, єднає з Богом у вічності й безкінечності.

У Новому Завіті тлумачення логосу набуло як субстанціального, метафізичного, так і особистісного, екзистенційного характеру. Новозавітні тексти констатують: Ісус Христос є Логосом, що являє Бога-Отця людям; виявом Божого розуму, Божої волі й Словом, відповідно до яких був створений і продовжує творитися світ видимий і невидимий. З погляду християнської догматики, Логос — прояв і образ Бога невидимого, який споконвічно передіснував творінням (Кол. 1:15–20); принцип Божої всеповноти, виповненості, бо все «створене у Ньому, і через Нього, і для Нього, і в Ньому все набуває єдності»; ім’я Боже, якого не знає ніхто, тільки Він Сам (Одкр. 19:11–13); друга іпостась Трійці. В Євангелії від Івана Логос — «однороджений» Син Бога-Отця (Ів. 1:14). Характеристиками Логосу-Христа стають поняття життя і світла, благодаті та правди. Логос, уособлений в Ісусі Христі, постав як посередник між Богом і людьми, що долає розрив між світом земним і трансцендентним, в якому «тілесно живе вся повнота Божества» [«Слово сталося тілом, і перебувало між нами» (Ів. 1:14)]. Уся історія Христа витлумачена як втілення і влюднення Логосу; Він приніс людям одкровення і Сам був цим одкровенням.

4) У новочасному богослов’ї та релігійній філософії наявні й інші тлумачення терміна «логос»: духовний первень, Абсолютний розум, внутрішній смисл (принцип, причина, підстава) речі або явища. Наприклад, Ґ. Геґель уважав, що «логос» — об’єктивоване поняття, духовна першопричина, Світовий розум («розум сущого»). Осягнення Логосу як базового концепту релігійної духовності та європейської культурної традиції було завданням російської релігійної філософії кін. 19 — першої пол. 20 ст. [В. Ф. Ерн (1882–1917), П. О. Флоренський, М. С. Трубецький та ін.], пізніше її доробок узагальнив С. С. Аверінцев. Низка християнських богословів 20 ст. висловлювали думку, що цим поняттям варто послуговуватися для позначення гармонійної єдності розуму й серця (аналізу й інтуїції), цілісного (органічного) знання. Концепт логосу набув семантики істини, правди і сенсу людського життя для Бога і через Бога.

5) У логіці — здатність робити умовиводи, виявляти причиново-наслідкові зв’язки.

6) У філософії культури — раціональне, логіко-дискурсивне знання на противагу міфу як знанню образному, символічному.

Цитата

«Споконвіку було Слово, а Слово в Бога було, і Бог було Слово»

 Євангеліє від Івана 1:1 // Біблія або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту: із мови давньоєврейської й грецької на українську дослівно наново перекладена / Пер. І. Огієнко. Київ : Східноєвропейська гуманітарна місія, 2019. 1409 с.


Джерела

  • Біблія або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту: із мови давньоєврейської й грецької на українську дослівно наново перекладена / Пер. І. Огієнко. Київ : Східноєвропейська гуманітарна місія, 2019. 1409 с.

Література

  1. Богомолов А. С. Диалектический Логос: Становление античной диалектики. Москва : Мысль, 1982. 263 с.
  2. Эрн В. Борьба за Логос. Г. Сковорода. Жизнь и учение. Минск : Харвест ; Москва : АСТ, 2000. 592 с.
  3. Горкуша О. Роль концепта Логос в загальнохристиянській парадигмі // Українське релігієзнавство. 2004. № 29. С. 39–47.
  4. Мех Н. О. Лінгвокультурогема Логос у науковій, релігійній та художній картинах світу. Київ : [б. в], 2011. 410 с.
  5. Трубецкой С. Н. Учение о логосе и его истории. Философско–историческое исследование. Москва : Юрайт, 2020. 394 с.

Автор ВУЕ

С. І. Присухін


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Присухін С. І. Логос // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Логос (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
10.11.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

.

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶