Мовчання

Мовчáння — комунікативна дія, що полягає в добровільному або вимушеному утриманні від висловлювання, виражає духовну зосередженість людини, орієнтацію на пізнання світу та самопізнання або свідчить про травматичні переживання, самотність і відчуження.

23rwefdcsx.jpg

Історична довідка

Представники давніх індійських і китайських філософських шкіл пов’язували мовчання зі спробами осягнути трансцендентне. Незалежність від слова притаманна пізнавальній стратегії дзен-буддизму, у «Дао де цзін» мовчання визнане необхідним для осягнення істини.

Давні греки приписували мовчазність Гарпократу (грец. Άρποκράτης, лат. Harpokrates — варіанти імені єгипетського бога Гора), хоча його єгипетське зображення у вигляді немовля з пальцем у роті означало дитинність. Приклад покарання мовчанням містить давньоримська легенда про німфу Ларунду (лат. Larunda — балакуча). За те, що вона розкрила Юноні, що Юпітер домагається німфи Ютурни, бог вирвав їй язик і відправив у царство мертвих. Зґвалтована Меркурієм Ларунда стала Тацитою (лат. Tacita — німа або мовчазна), що символізувала смерть-безсловесність.

За Діогеном Лаертським, учні-новачки Піфагора протягом п’яти років зберігали обітницю мовчання. За Плотіном, спільне мовчання з природою є свідченням контакту з нею та Богом. У Прокла мовчання передує знанню, а в скептицизмі є підсумком пізнання.

У християнстві мовчання символізує невисловленість божественного первня та смирення людини, характеризує молитовну практику. Марнослів’я тут ототожнюється з гріхом, оскільки свідчить про людину, поглинену пустими, малозмістовними інтересами, що заважають спасінню душі. Православний ісихазм вважав мовчання шляхом обóження — з’єднання людини з Богом через споглядання духовним оком нетварного (фаворського) світла; Іоанн Лествичник назвав мовчання матір’ю молитви. Ця практика, здавна відома в чернецтві, була визнана в Східній церкві канонічною в 14 ст. завдяки зусиллям св. Григорія Палами. За Псевдо-Діонісієм Ареопагітом, безмовність супроводжує сходження на вершину богопізнання. Середньовічні західні містики трактували мовчання як індивідуальне духовне подвижництво. Аврелій Августин у «Сповіді» змалював мовчання як атрибут Бога: «Який далекий Ти, що перебуваєш на висотах у мовчанні, Господи, Єдиний, Великий». Тома Аквінський наголошував на дієвості мовчання Бога, яке свідчить про його присутність. Майстер Екгарт стверджував, що мовчання панує у найглибшій частині душі.

В ісламі утримання від слова високо цінується в окремих громадах суфіїв, де зикр — згадування Аллага — вершиться мовчки, інколи із застосуванням особливих дихальних технік.

У західноєвропейській думці епохи модерну спостерігається десакралізація мовчання, яке відтак розглядається як атрибут людського. Й. Вінкельман характеризував його німецьким словом Still, яке одночасно означає тишу (мовчання), нерухомість і таємницю, давньогрецьку красу. У романтичній естетиці Silencium стає сигніфікацією обранництва, посвячення. Т. Карлейль стверджував, що думки працюють у мовчанні, яке рятує людину від суєти вічного самовиговорювання. М. Бубер розглядав його як передумову діалогу, М. Бахтін — як фактор, проблематизуючий комунікацію, а Л. Вітгенштайн — як вихід з неможливості виразити логічну форму мови та відмову від обговорення філософських питань за допомогою слів. За М. Гайдеґером, всередині мовчання засновується мова. У постструктуралізмі воно розглядається як особлива форма ставлення до смислу тексту. Постмодерністське його розуміння запропонували Р. Барт, Ж. Дерріда, М. Фуко, Ж. Бодріяр. Естетичне переосмислення мовчання є у творах М. Метерлінка, Дж. Кейджа, естетиці авангарду 1920–30–х рр., театрі абсурду, у есеїстиці С. Зонтаґ.

Характеристика

Скульптура "Вічна тиша"

Мовчання характеризують як онтологічний, антропологічний і комунікативний феномен; екзистенціал і символ людського існування та культури. Має етичний і пізнавальний смисл, який реалізується у співвідношенні з мовленням і смислоутворенням. Може бути симптомом відчуження людини, самотності чи репресивного пригнічення особи владою. За В. Малаховим, мовчання є відсутністю або незадіяністю настанови на словесне, знакове, екзистенційне вираження та духовною зосередженістю. О. Сливинський до характеристик мовчання зараховує комунікативність, антропологічність і семантичність, виділяючи еліптичне мовчання (нереалізація очікуваного) і мовчання мовленнєвого трансцендування (відкритість висловлювання до невимовного смислу) та три види замовчування — інтенційне (певного смислу), неінтенційне (невимовного) і репресивне.

Замовчування катастрофічних подій в житті людини та історії людства часто супроводжує травматичні індивідуальні психічні переживання і є засадою колективних травм.

Значення

Мовчання споріднене з тишею, але не тотожне їй. У діалозі проявляє свою семіотичну природу, визначає дискурсивну поведінку особи, свідчить про оберігання ідентичності та орієнтацію на пізнання світу і самопізнання.

Цитати

«Хто мовчить — двох навчить».

 (Українська народна мудрість).


«Той, хто знає – не мовить. Той, хто мовить, не знає».

 (Лао-Цзи. Книга про дао і де (Даодецзін) / Пер. з кит. Ж. Ліньова, Я. Хін-Шун // Всесвіт. 1998. № 10. С. 128).


«Про те, про що не можна сказати, треба мовчати».

 (Вітгенштейн Л. Trаctatus logico-filosoficus. Фiлософськi дослiдження / Пер. з нім. Є. Поповича. Київ : Основи, 1995. С. 86).


«Мовчання мас, безмовність мовчазної більшості — ось справжня проблема сучасності».

 (Бодріяр Ж. В тіні мовчазної більшости, чи Кінець соціального // Культурологічний часопис «Ї». 2002. № 25. С. 80).


Література

  1. Богданов К. А. Очерки по антропологии молчания. Homo Tacens. Санкт-Петербург : Издательство Русского Христианского гуманитарного института, 1997. 352 с.
  2. Сливинський О. Т. Мовчання як іншість. Літературно-антропологічна перспектива // Слово і Час. 2002. № 8. С. 59–68.
  3. Малахов В. А. Молчание в диалоге — диалог в молчании // Уязвимость любви. Київ : Дух и Літера, 2005. С. 191–197.
  4. Лютий Т. В. Владний аспект, акти мовчання та трансгресивна властивість мовного середовища // Мультиверсум. Київ, 2006. № 56. С. 42–55.
  5. Эпштейн М. Н. Слово и молчание: метафизика русской литературы. Москва : Высшая школа, 2006. 559 с.
  6. Гайдеґер М. Дорогою до мови / Пер. з нім. В. Кам’янця. Львів : Літопис, 2007. 232 с.
  7. Бубер М. Я і Ти. Шлях людини за хасидським вченням / Пер. з нім. В. Терлецького, Н. Спринчан. Київ : Дух і Літера, 2012. 272 с.
  8. Шваліна Й. Мовчання говорить. Теперішнє залишається, тільки час минає. Зміцнювати мир, осмислюючи минуле / Пер. з нім. О. Плевако. Київ : Дух і Літера, 2016. 304 с.
  9. Доній Н. Є. Мовчання як тактика комунікації соціально девіталізованої особистості // Філософія і політологія в контексті сучасної культури. 2017. Вип. 1. С. 111–119.

Автор ВУЕ

Ю. Д. Доброносова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Доброносова Ю. Д. Мовчання // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Мовчання (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
16.09.2019

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶