Новаківський, Олекса Харлампійович
Новакі́вський, Оле́кса Харла́мпійович (14.03.1872, с. Слободо-Ободівка, тепер с. Нова Ободівка Гайсинського району Вінницької області, Україна — 29.08.1935, м. Львів, тепер Україна) — художник і педагог.
Новаківський, Олекса Харлампійович | |
---|---|
Народження | 14.03.1872 |
Місце народження | Нова Ободівка |
Смерть | 29.08.1935 |
Місце смерті | Львів |
Місце поховання | Личаківський цвинтар |
Alma mater | Краківська академія мистецтв |
Місце діяльності | Львівський таємний український університет |
Напрями діяльності | образотворче мистецтво, педагогіка |
Зміст
Життєпис
Народився в сім’ї лісничого. 1888–1892 навчався в майстерні П. Клименка (1862–1917; тепер Україна) в м. Одесі. Студіював у Школі образотворчих мистецтв у м. Кракові (1892–1893, 1995–1900; тепер Краківська академія мистецтв). До 1893 вчився під керівництвом Я. Матейка, від 1895 — Ю. Фалата. 1895–1898 здобував мистецьку освіту в класі Ю. Унєжиського (1863–1948; тепер Польща); 1898–1900 — Л. Вичулковського (1852–1936; тепер Польща), 1900–1904 стажувався в його майстерні.
Проживав 1904–1913 у с. Могилі біля м. Кракова (тепер район Нова Гута м. Кракова, Польща). Познайомився із майбутньою дружиною та улюбленою моделлю А.-М. Пальмовською (1889, тепер Польща — 1925; Україна), потоваришував із юристом І. Голубовським (1878; тепер Україна — 1957; Чехія).
1909 познайомився з митрополитом Андреєм Шептицьким. Владика став меценатом художника та його Мистецької школи, опікуном його сім’ї. 1913 на запрошення митрополита Новаківський переїхав до м. Львова. Оселився у віллі художника Я. Стики (1858; тепер Україна — 1925; Італія) і працював у його колишній майстерні (від 1908 власність Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького; тепер вулиця Листопадового чину, 11; Художньо-меморіальний музей О. Новаківського).
Похований на Личаківському цвинтарі (поле № 59).
Творчість
У малярській праці поєднав традиції української формотворчості та модерні здобутки західноєвропейського мистецтва. Пройшов шлях від імпресіонізму до символізму та експресіонізму, володів власним мистецьким стилем. У творчому доробку митця — портрети, пейзажі, натюрморти, жанрові й історичні полотна, алегоричні композиції, твори на сакральну (див. Сакральне) тематику.
Ранній період творчості окреслюється часом навчання у м. Кракові та проживання у с. Могилі (1892–1913). Творам перших років навчання притаманний монохромний колорит («Батько»; 1892) та нахил до ескізного письма («Пейзаж із човном. Соколівка»; 1897). Імпресіоністичні краєвиди («Весняні мряки. Осмолода»; 1909) позначені впливом уроків Л. Вичулковського та Я. Станіславського. Малював портрети («І. Голубовський», 1909; «Дружина. Засмучена», 1906) та жанрові композиції («Неспокій. У шпиталі святого Лазаря»; 1913).
Під впливом корифеїв польського символізму С. Виспянського, Я. Мальчевського (1854–1929, тепер Польща), Ю. Мегоффера (1869–1946; тепер Польща) митець створив символіко-алегоричні полотна («Втрачені надії. Визволення», 1903–1908; «Коляда», 1907–1910; серія «Пробудження», 1910–1920-ті). Переїхавши до м. Львова, малював алегоричні панно для концертної зали Музичного товариства імені М. Лисенка у м. Львові («Наука», «Мистецтво», «Виховання», «Музика», 1914–1921).
Львівський період творчості (1913–1935) характеризувався поступовими змінами: малярський почерк став експресивнішим, образно-семантичне наповнення творів розширилося. Митець звернувся до героїко-історичної тематики («Ярослав Осмомисл — воїн», 1919; «Ангел Смерті», 1923). Створив галерею портретів (митрополита Андрея Шептицького «Мойсей», «Князь церкви», 1915–1919; дружини — «У задумі», 1930; «Г. Голубовська. Весна», 1930; «О. Барвінський. Перед бурею», 1932; «Довбуш», 1930; «Дзвінка», 1931), у яких експресивний малярський почерк поєднав із символістичною поетикою. Малював олійні та графічні автопортрети («Автопортрет», 1898; «Автопортрет із пензлем», 1911; «Автопортрет із квіткою», 1934).
Писав експресивні краєвиди, зокрема карпатські мотиви («Над Прутом», 1920; «Гора Грегіт», 1931) і квіткові натюрморти («Музика квітів. Каштани і бузок», 1916; «Хризантеми», 1925).
Вагому частину творчого доробку становлять твори на релігійну тематику («Мадонна Червоної калини», 1916; «Серце Ісуса», 1929; «Благовіщення», 1931). Собор Святого Юра у Львові митець намалював на багатьох картинах, образ якого від перших студій 1910-х поступово змінюється до символічних краєвидів 1920–1930-х («Юр із городом», 1915; «Юр. Поема світової війни», 1919; «Юр при заході сонця», 1923; «Юр експресивний», 1931).
Останній і незавершений твір — монументальний графічний ескіз до ікони «Мати Милосердя» (1935) для центральної вівтарної стіни архікатедрального собору Святого Юра у Львові.
Педагогічна діяльність
1923–1935 у майстерні художника діяла приватна Мистецька школа, створена з ініціативи та за фінансової підтримки митрополита Андрея Шептицького. 1923–1925 школа функціонувала як мистецький факультет Львівського таємного українського університету. Деканом був Новаківський, заступником — О. Курилас (1870–1951; тепер Україна). У школі також викладали С. Балей, Є. Нагірний, І. Раковський, В. Залозецький-Сас, І. Свєнціцький, митрополит Андрей Шептицький.
Базовим методом навчання була індивідуальна робота професора з учнями. Тут здобували мистецький фах понад 90 художників. Серед них — С. Гординський, В. Дядинюк (1900; тепер Україна — 1944; Австрія), І. Кейван, А. Коверко (1893; тепер Україна — 1967; Молдова), Е. Козак, М. Кромпець-Морачевська (1897; тепер Україна — 1960; США), М. Левицький, Я. Лукавецький (1908–1993; тепер Україна), А. Малюца, М. Мороз, І. Нижник-Винників (1912; тепер Україна — 1993; Франція), О. Плешкан (1898–1985; тепер Україна), Р. Сельський, Г. Смольський (1894–1985; тепер Україна).
З 1926 виїжджали на пленери у с. Космач на Гуцульщині. 1926–1934 відбувалися виставки школи у м. Львові та інших містах Галичини. Її учні стали співорганізаторами та учасниками мистецьких організацій.
Виставкова діяльність
Дебютував 1900 на виставці Товариства для розвою руської штуки у Народному домі (м. Львів). Експонував твори на виставках українських мистецьких угруповань м. Львова — Гуртка діячів українського мистецтва, Асоціації незалежних українських митців, Українського товариства прихильників мистецтва.
Експонент виставок краківського Товариства приятелів красних мистецтв (1905, 1907, 1909, 1911, 1912); виставок у Національному музеї у Львові (НМЛ; 1919, 1931, 1935), музеї Наукового товариства Шевченка (НТШ; 1922, 1933), Промислу музеї (1931). Презентував твори на виставці українського мистецтва зі збірки НМЛ у м. Варшаві (1934).
Перші персональні виставки відбулися у майстерні художника (1921, 1922, м. Львів), 1932 — у галереї «Zachęta» (м. Варшава).
Посмертна виставка — 1936 у музеї НТШ у м. Львові. Виставки в Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького (НМЛ; 1956, 1962, 1972, 1985; 1990, 1991,1992, 1994–1995, 1997, 2002, 2012, 2017, 2021). Персональні виставки в Україні: у містах Києві (1990–1991, 1997, 2012, 2015, 2018); Ужгороді (1991, 2013), Вінниці, Острозі, Хмельницькому, Самборі (усі — 2012–2013), а також за кордоном: у Нью-Йорку, Філадельфії, Чикаго (усі — 1992; США); Вінніпезі, Торонто (обидві — 1993, Канада); Свиднику (1994), Пряшеві, Меджилабірцях (обидві — 1996; Словаччина); Празі (2016).
Від 1913 твори представлено на постійній експозиції НМЛ; від 1972 — Художньо-меморіального музею.
Творча спадщина зберігається у збірці НМЛ та колекції родини художника. Окремі з них — у Національному художньому музеї України, Музеї митрополита Андрея Шептицького у м. Львові, інших музеях і приватних колекціях.
Визнання
На честь митця 1946 названо:
- Львівську дитячу художню школу;
- вулицю у м. Львові.
1972 відкрито Художньо-меморіальний музей Олекси Новаківського (відділ Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького).
2022 «Укрпошта» випустила поштовий конверт та марку з нагоди 150-річчя від дня народження художника та 50-річчя Художньо-меморіального музею.
Додатково
1914 Новаківського і А.-М. Пальмовську обвінчав митрополит Андрей у церкві святого Юра у м. Львові (тепер Собор Святого Юра у Львові).
Подружжя виховувало синів: Я. Новаківського (1920–1982; тепер Україна) та Ж.-О. Новаківського (1922–1993; тепер Україна).
Література
- Залозецький В. Олекса Новаківський. Львів : Українське товариство прихильників мистецтва ; Друкрня Наукового товариства ім. Шевченка, 1934. 108 с.
- Волошин Л. Мистецька школа Олекси Новаківського у Львові. Львів : [б. в.],1998. 64 с.
- Овсійчук В. Олекса Новаківський. Львів : Інститут народознавства НАН України, Фенікс, 1998. 332 с.
- Волошин Л. Княжий дарунок великого мецената: Митрополит Андрей Шептицький у житті і творчості Олекси Новаківського. Львів : Свічадо, 2001. 200 с.
- Волошин Л. Автопортрети Олекси Новаківського. Львів : Свічадо, 2004. 156 с.
- Волошин Л. Образ жінки у творчості Олекси Новаківського. Харків; Львів : Видавець Олександр Савчук, 2018. 368 с.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Різун І. Б. Новаківський, Олекса Харлампійович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Новаківський, Олекса Харлампійович (дата звернення: 28.04.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 30.10.2023
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів