Поснов, Михайло Еммануїлович

Поснов Михайло.jpg

Посно́в, Миха́йло Еммануї́лович [ рос. Поснов, Михаил Эммануилович; болг. Поснов, Михаил Емануилович; 19.01.1873 (за ін. даними, 24.01.), с. Протас’єв Угол, тепер Чучковського району Рязанської області, Російська Федерація (за ін. даними, на хуторі поблизу сіл Протас’єв Угол та Завідово) — 13.10.1931, м. Софія, Болгарія] — біблеїст, історик християнської церкви, освітній діяч, доктор церковної історії (з 1918), професор
(з 1919).

Поснов, Михайло Еммануїлович

(Поснов, Михаил Эммануилович)

Народження 19(або 24).01.1873
Місце народження Протас’єв Угол
Смерть 13.10.1931
Місце смерті Софія
Місце поховання Софія
Місце діяльності Росія, Україна, Болгарія
Напрями діяльності біблеїстика, церковна історія, викладання

Життєпис

Походив з купецької родини. Дитячі роки провів у м. Сапожку (тепер Рязанська обл., РФ), де навчався у сільській школі, духовному училищі (1883–1888), єпархіальній семінарії. Упродовж 1888–1894 вчився у Рязанській духовній академії.

З метою поглиблення своїх знань перебрався до м. Києва (1894) і продовжив навчання у Київській духовній академії, яку закінчив 1898 зі ступенем кандидата богослов’я.

З жовтня 1898 — викладач російської та церковнослов’янської мови у Богуславському духовному училищі, від 1899 також і катехизису, церковного статуту та арифметики. З серпня 1902 після реорганізації училища став викладачем Києво-Подільського духовного училища.

1903 був запрошений на посаду субінспектора до Київської духовної академії. Цього ж року захистив магістерську дисертацію з проблем біблійного богослов’я («Ідея завіту Бога з ізраїльським народом у Старому Завіті», текст виданий як монографія ще 1902 у м. Богуславі). З 1908 — приват-доцент кафедри історії Церкви в Імператорському університеті Святого Володимира (тепер Київський національний університет імені Тараса Шевченка); від 1910 — доцент кафедри Святого Письма Нового Завіту. Одночасно викладав у Київській духовній академії, де став екстраординарним (1913), а згодом ординарним (1919) професором кафедри історії стародавньої Церкви. Мав чин статського радника.

1918 захистив дисертацію на здобуття ступеня доктора церковної історії («Гностицизм II століття і перемога Християнської Церкви над ним»), однак отримав учений ступінь не від alma mater, а від Казанської духовної академії (07.06.1918).

Негативно сприйняв революційні перетворення суспільного життя, не поділяв поглядів більшовиків, як і ідей української державності. Рятуючись від буремних київських подій, Поснов спочатку переїхав до м. Одеси. Короткий час викладав у Новоросійському університеті (тепер Одеський національний університет імені І. І. Мечникова). Наприкінці 1919 остаточно схилився до еміграції — виїхав спершу до Греції, а згодом до Болгарії, де провів решту життя.

Працював професором догматики та історії церкви в Софійській духовній академії, Софійському університеті, Пловдівській духовній семінарії.

Похований у м. Софії.

Наукова спадщина

Першою фундаментальною працею стала монографія «Ідея Завіту Бога з ізраїльським народом у Старому Завіті» (рос. «Идея Завета Бога с израильским народом в Ветхом Завете: Опыт богословско-философского обозрения истории израильского народа», 1902). Укладена в канонічно-православній богословській традиції (з притаманною для неї негативною критикою західних богословів); поряд із тим презентувала автора як доброго знавця тогочасної західної богословської думки, єврейської історії, юдаїзму (зокрема, месіанізму) та раннього християнства, дослідника канонічних і апокрифічних (див. Апокрифи) юдейських та християнських текстів. Доволі сміливо висловлював свою симпатію до єврейського народу, захоплення його національною вдачею виживати за будь-яких утисків, боронити і плекати своє, рідне.

Монографія «Юдейство. До характеристики внутрішнього життя єврейського народу в післяполонний час» (рос. «Иудейство. К характеристике внутренней жизни еврейского народа в послепленное время»), видана в м. Києві 1906, присвячена дослідженню месіанського вчення юдаїзму, релігійних настроїв юдеїв у період після Вавилонського полону, течій у передхристиянському юдаїзмі, юдейської апокаліптичної літератури. Поснов висновував, що саме юдейська апокрифічна література передхристиянської доби утверджувала ідею юдейського месіанізму, понад те, була ідеологічною зв’язкою Старого і Нового Завітів, підґрунтям для виникнення і поширення християнства. Такі погляди були новаційними для тогочасного церковного середовища, яке нехтувало неканонічним літературним масивом як «несуттєвим», а то й неприйнятним для пояснення ґенези християнського віровчення. Автор підкреслював, що саме талмудична традиція зіграла чи не провідну роль у формуванні християнських уявлень про небесне, ідеально-божественне, трансцендентного Бога; прямо зазначав, що на формування таких уявлень переважний вплив здійснив платонізм.

У монографії «Гностицизм II століття і перемога Християнської Церкви над ним» (рос. «Гностицизм II века и победа Христианской Церкви над ним», Київ, 1917) автор висновував, що ґенеза гностичного світогляду була тісно пов’язана із самарянством, добачав значення гностицизму в тому, що він прискорив появу й організацію (інституціювання) церкви, спонукав церковників порушити багато релігійно-практичних питань. Майже весь наклад, виданий за революційних подій, було знищено; праця набула відомості після нового видруку в м. Брюсселі (1991).

На еміграції в Болгарії дослідник готував до видання монографію «Історія Християнської Церкви: до поділу Церков (1054 р.)» [рос. «История Христианской Церкви (до разделения Церквей — 1054 г.)», Софія 1933, 1937; Брюссель, 1964; Київ, 1991], проте реалізувати свій задум так і не встиг. Книга натепер стала найвідомішою і найпопулярнішою працею Поснова. Тут фахово визначив предмет, методи дослідження, завдання історії християнської Церкви як науки одночасно історичної й богословської. Вказував на те, що церковна історія «є одним із відділів, частин чи сторін загального людського розвитку», але на відміну від світської історії (що «має на увазі земний, політичний, культурно-освітній розвиток народів, людства»), зображує «прагнення людей до вічної, небесної цілі — спасіння їхніх душ». Окреслив завдання церковної історії: а) зібрати факти, «витягти дані з усіх відповідних областей, які характеризують життя Церкви», долучити до справи весь доступний історичний матеріал; б) вивчити цей матеріал критично, встановивши справжнє, автентичне, «відкинувши підроблене, фальсифіковане і вказавши сумнівне»; в) викласти весь видобутий і критично перевірений матеріал із дотриманням належних правил. Наполягав на тому, що огляд історичних фактів мусить бути «складений за історичним методом», а запорукою наукового підходу є урозуміння фактів «в їх природному, закономірному, генетичному розвитку», встановлення «прагматичного зв’язку між ними, як між основами і наслідками, причинами та діями». Разом з тим міркував про обмеження застосування історичного методу в церковній історії, з огляду на її «божественний складник». Зауважував на те, що під час збирання джерел, дослідження та опрацювання матеріалу «історик повинен бути об’єктивним, вільним від помилкового патріотизму (шовінізму), а церковний історик — від конфесійних тенденцій», бо саме за таких умов дослідницька праця ставатиме незаангажованою, об’єктивною у висновках, направду науковою. І сам намагався дотримуватися (наскільки, правда, це бути можливо для нього як для православного вірянина) принципу позаконфесійності.

У дослідженнях Поснова з історії Церкви та богословських творах істотне місце посідала історико-філософська проблематика. Особливо важливим уважав питання про зв’язки давньогрецької філософії й патристики, був переконаним прихильником ідеї догматичного розвитку.

Перебував під впливом богословських і філософських поглядів В. Соловйова, вслід за ним проводив думку, що історичне об’єднання Католицької та Православної церков можливе й необхідне.

Визнання

Праці М. Поснова, які не були знані в Україні за радянської доби, тепер повернулися до читацької й наукової авдиторії, а завдяки дослідницькій глибині, фактажу, аргументованості, науковій ґрунтовності, зберегли свою актуальність. За визнанням українських істориків та релігієзнавців, «дух позаконфесійності», прагнення до наукової об’єктивності, а також сміливість висновків помітно вирізняють доробок ученого з-поміж огрому богословських праць з історії християнства.

Поснова відносять до когорти засновників релігієзнавчої думки в Київському університеті, часом — до основоположників історико-критичного вивчення християнства в Україні. Закладені ним традиції дослідження історії церкви, зокрема еволюції ранньохристиянського віровчення, притаманну йому скрупульозність, фундаментальність підходу до з’ясовуваних проблем, конфесійну незаангажованість, толерантність відчитують у розвідках сучасних українських християно- і біблієзнавців (зокрема, київської школи).

Додатково

  • Був одружений (з 1911), виховував доньку і сина. Дружина — Олена Григорівна (1888–1966) походила з родини дворянина Полтавської губернії. Донька — Ірина Михайлівна Поснова (1914–1997) — засновниця (1945), директор і головний редактор видавництва «Життя з Богом» («Жизнь с Богом» франц. «La Vie avec Dieu») та однойменного часопису (м. Брюссель, Бельгія). Видавництво стало справою її життя, а її зусиллями була видана наукова спадщина батька. «Життя з Богом» видавало російськомовну православну і католицьку літературу, зорієнтовану на потреби російської еміграції, а також для нелегального переправлення в СРСР. У 2000 видавництво, а також російський духовно-просвітницький центр у м. Брюсселі, припинили свою діяльність.
  • Станом на 1917 Поснови мешкали в м. Києві за адресою: вул. Гоголівська, буд. 32, кв. 3.

Праці

  • Идея завета Бога с израильским народом в Ветхом Завете: (Опыт богословско-философского обозрения истории израильского народа). Богуслав: лито-тип. А. М. Ленского, 1902. 197 с.
  • Иудейство. К характеристике внутренней жизни еврейского народа в послепленное время. Киев : тип. И. И. Горбунова, 1906. 267 с.
  • Новые типы построения древней истории церкви. (Вступ. лекция, чит. в Ун-те св. Владимира прив.-доц. М.Э. Посновым, 30 сент. 1908 г.). Киев : тип. Имп. Ун-та св. Владимира, АО печ. и изд. дела Н. Т. Корчак-Новицкого, 1909. 47 с.
  • Гностицизм II века и победа Христианской Церкви над ним. Киев : тип. АО «Петр Барский в Киеве», 1917. 825 с.
  • История Христианской Церкви (до разделения Церквей — 1054 г.). Киев : Путь к истине, 1991. 614 с.

Література

  1. Кьосева Ц. България и руската емиграция: 20-те — 50-те години на XX в. София : Международен център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия, 2002. 509 с.
  2. Павленко П. Ю. Михайло Поснов (1873–1931) — основоположник вітчизняного історико-критичного вивчення християнства, засновник релігієзнавчої думки в Київському університеті Св. Володимира // Софія. 2014. No 2 (2). С. 27–31.
  3. Бурега В. В. Жизненный путь и научное наследие профессора М. Э. Поснова // Труди Київської Духовної Академії. 2017. No 26. С. 263–277.
  4. Павленко П. Ю. Поснов, Михайло Еммануїлович (в авторській редакції). URL:

https://vue.gov.ua/FREEARTICLES:%D0%9F%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2,_%D0%9C%D0%B8%D1%85%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D0%BE_%D0%95%D0%BC%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%83%D1%97%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87

Автор ВУЕ

П. Ю. Павленко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Павленко П. Ю. Поснов, Михайло Еммануїлович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Поснов, Михайло Еммануїлович (дата звернення: 11.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
08.12.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶