Хмарочос

Хмарочос. Загальний вигляд, розріз і план поверху хмарочоса
Хмарочос. Будівництво хмарочосу у м. Києві

Хмарочо́с — висотний вежеподібний офісний, готельний, житловий будинок.

Згідно з Державними будівельними нормами України висотним вважається будинок понад 47 м заввишки, що має зазвичай понад 16 поверхів. За класифікацією Міжнародної ради з будівництва до хмарочосів належать будинки понад 100 м завишки у 40 і більше поверхів.

Історична довідка

Спорудження хмарочосів розпочато у великих містах США в 1880-х. Їхня ефективність і швидке поширення зумовлені такими чинниками:

  • дорожнечею землі у центрах великих американських міст і прагненням отримати максимальний прибуток від її використання;
  • поширенням у будівництві як тримальних конструкцій сталевого каркасу, захищеного від руйнування в разі пожежі цегляним (див. Цегла) обличкуванням, а з 20 ст. — і залізобетонного (див. Залізобетон) каркасу;
  • застосуванням міжповерхових залізобетонних панелей перекриття;
  • винайденням ліфта: інженер Е. Г. Отіс (1811–1861; США), винахідник і засновник "Отіс Елевейтор Компані" (Otis Elevator Company, що й тепер є провідним у світі виробником ліфтового обладнання) установив свій перший ліфт 1857 у м. Нью-Йорку в універсальному магазині на розі вулиць Бродвея і Брум-стріт.

Перші хмарочоси збудовано у м. Чикаго, згодом їх активно почали зводити у м. Нью-Йорку, переважно на острові Мангеттені. Протягом 20 ст. обидва міста змагалися щодо першості у висоті своїх хмарочосів. На кінець 20 ст. найвищими хмарочосами в США були Сіерс Тауер у м. Чикаго (1970–1974, 110 поверхів, 442 м) і дві вежі Всесвітнього торгового центру у м. Нью-Йорку (1971–1973, 110 поверхів, 412 м, не збережено). Хмарочоси у м. Чикаго сконцентровано в центрі міста, у м. Нью-Йорку — на південній кінцівці Мангеттена та навколо Центрального вокзалу. Зі США мода на зведення хмарочосів у 1930-х — 1940-х поширилася на інші континенти й країни світу. Тепер майже немає великих і столичних міст, де б їх не було. Однак є міста, у яких зведення хмарочосів заборонено: Вашингтон, Рим, Флоренція тощо.

Значний внесок у створення хмарочосів зробив архітектор та інженер-конструктор Ф. Р. Хан (1929; тепер Бангладеш — 1982; США). Працюючи в архітектурно-будівельній фірмі СОМ (англ. SOM: Skidmore, Owings & Merrill, США), він створив принципово новаторську конструктивну систему із трубчастих сталевих елементів із діагональними розпорками, а також систему «труба в трубі», що уможливило спорудження різноманітних за формами надвисоких хмарочосів спершу в США, а потім — по всьому світу.

Характеристика

Хмарочоси мають каркасні тримальні конструкції з полегшеними навісними фасадами. На 2023 у світі налічують 29 хмарочосів заввишки понад 300 м, серед них найвищі — Шанхайська вежа у м. Шанхаї, 2015 (архітектор А. Генслер та інші) заввишки 632 м та Бурдж Халіфа.

150-річний досвід спорудження та експлуатації виявив чимало принципово важливих недоліків хмарочосів:

  • на самопочуття і стан здоров’я людей, які перебувають на горішніх поверхах хмарочосів, негативно впливають малопомітні коливання конструкцій споруди під дією динамічних вітрових навантажень, а також візуальна відірваність від наземного середовища (синдром «космічного корабля», коли видно тільки інтер’єр приміщення і далекі горизонти);
  • нерозв’язна проблема вертикальних транспортних комунікацій: незважаючи на наявність швидкісних ліфтів, щоденна евакуація працівників із Сіерс Тауер у м. Чикаго після закінчення робочого дня триває понад дві години; стільки ж часу необхідно щоб допровадити працівників до їхніх офісів на початку робочого дня; екстрена евакуація людей із Північної вежі Всесвітнього торгового центру у м. Нью-Йорку після терористичного акту 26.02.1993 тривала три години;
  • у хмарочосі неможливо відкрити вікно, кватирку, вийти на балкон: це герметичний об’єм з централізованою системою кондиціонування, яка постійно потребує значних витрат енергії;
  • хмарочоси переповнені інженерними мережами й устаткуванням, які задля надійності продубльовано; вони споживають невиправдано значні обсяги енергії;
  • у разі виникнення пожежі чи іншої надзвичайної ситуації хмарочоси стають смертельними пастками для усіх осіб, які там перебувають: у світі не існує пожежних драбин чи інших рятувальних засобів, які б сягали вище 25-го поверху, а порятунок за допомогою вертольотів неефективний (пожежа у хмарочосі Гренфел Тауер у м. Лондоні 14.06.2017);
  • хмарочоси є пріоритетними об’єктами атак терористів зі значною кількістю людських жертв, яким неможливо запобігти (терористичні акти 26.02.1993 та 11.09.2001 проти хмарочосів Всесвітнього торгового центру у м. Нью-Йорку — див. Терористичні акти в США 11.09.2001);
  • під час війни хмарочоси як місця концентрації значної кількості людей стають об’єктами обстрілів, бомбардувань і ракетних ударів, які, за задумом ворога, мають призвести до найбільших людських втрат (російські удари по містах Києву, Дніпру, Харкову 2022–2023 під час російсько-української війни).

Хмарочоси в Україні

Спорудження хмарочосів в Україні (у містах Києві, Дніпрі, Одесі тощо) є невиправданим з техніко-економічної точки зору і шкідливим для збереження традиційного характеру архітектурного середовища історичних міст.

Цитата

Архітектор В. Дахно (нар. 1928; Україна) про хмарочоси в м. Києві:
«Поява нових висотних вертикалей у середмісті, пригнічення ними Софії й Лаври може обернутися трагедією Києва, призвести до втрати його самобутнього обличчя, уневиразнення на кшталт пересічного західноєвропейського міста. Замислімось і над тим, чи, врешті, хмарочоси в Києві були б виявом якоїсь оригінальності, цікавої чужинцям. Шукаючи своєрідного, незвичайного, світом мандрують багато іноземців, найбільше — американців. Тож чи здивує їх ще одна жалюгідна копія Мангеттена? Жалюгідна, бо нью-йоркський Мангеттен споруджувала наймогутніша держава світу, до того ж ціле сторіччя, бо вищих, ніж у США, хмарочосів Україна не збудує, а нижчими світ не здивує. А давній Київ, його образ і силует утратять чимало. Було б добре, щоб теперішній період дикого нагромадження первісного капіталу не супроводився диким будівництвом хмарочосів. Не треба силкуватися відібрати чужі символи, нехай Мангеттен залишиться у США. Київ має свої старожитні символи і повинен створити нові, але йому не випадає наслідувати чужі зразки.»

 (Цит. за вид.: Дахно В. Хмарочоси в Києві: Мангеттен на Дніпрі? // Пам’ятки України: історія та культура. 1999. №. 1. С. 164–165).


Література

  1. Дахно В. Хмарочос // Мардер А. П., Євреїнов Ю. М., Пламеницька О. А. та ін. Архітектура: короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 181.
  2. Дахно В. Хмарочоси в Києві: Мангеттен на Дніпрі? // Пам’ятки України: історія та культура. 1999. №. 1. С. 160–165.
  3. Безродний П. Архітектурні терміни: Короткий російсько-український тлумачний словник. 2-ге вид., випр. та допов. Київ : Вища школа, 2008. С. 137–138.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Хмарочос // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Хмарочос (дата звернення: 27.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
03.07.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶