Штрек

Штрек — горизонтальна гірнича виробка, яка не має безпосереднього виходу на денну поверхню.

Способи проведення штреків: а – вузьким вибоєм; б, в, г – широким вибоєм, відповідно, з нижньою, верхньою і двосторонньою розкісками; д – схема переходу лавою бутової смуги над штреком, пройденим з верхньою розкіскою; е – проведення спарених штреків

Характеристика

Штрек проводять за простяганням рудного тіла або вугільного пласта на схилах горизонтальних родовищ; кут нахилу штрека не перевищує 3 º.

Типові форми поперечного перетину штреків — трапецієподібна і аркова. Кріплення штреків зазвичай рамне металеве, рідше — дерев'яне або комбіноване; у стійких породах використовують також анкерне кріплення (див. Анкерування).

На копальнях з розробки пластових родовищ розрізняють пластові штреки (пройдені по пласту корисної копалини, зазвичай з присічкою бокових порід) та польові (пройдені по пустих породах).

У процесі розробки вугільних родовищ застосовують 3 способи проведення штреків: вузьким вибоєм, широким вибоєм і спареними вибоями.

Переважно штреки проводять вузьким вибоєм, що дозволяє застосовувати високопродуктивну прохідницьку техніку і забезпечувати високі швидкості проведення. Однак у цьому випадку породу потрібно видавати на поверхню здебільшого разом з вугіллям, оскільки важко здійснювати їхнє роздільне транспортування (особливо з використанням конвеєрного транспорту, який в основному застосовують у проведенні виробок).

На пластах товщиною 1,5–2,0 м інколи проводять штреки широким вибоєм з односторонньою (верхньою, нижньою) або із двосторонньою розкісками. Ширина односторонньої розкіски не повинна перевищувати 5 м. Двосторонню розкіску застосовують на пластах з меншою товщиною. Спосіб проведення штреків з розкіскою застосовують на шахтах, де є труднощі з видачею породи на поверхню.

Більш прогресивним є спосіб проведення штреків спареними вибоями. Виймання вугілля тут можна здійснювати вуглевидобувними комплексами, а породу від проведення штреків за допомогою закладних комплексів розміщувати у виробленому просторі. Відстань між штреками розраховують за товщиною пласта і площею поперечного перерізу виробок з таким розрахунком, щоб розмістити всю породу від їхнього проведення. Один зі штреків, які проводять спареними вибоями, використовують для транспортування, інший — для вентиляції.

Різновиди

  • Магістральний — капітальна виробка, що обслуговує горизонти шахтного поля, поєднує блоки та панелі;
  • бутовий — проведений у виробленому просторі лави шляхом підривання бокових порід (переважно покрівлі) для видобування закладального матеріалу;
  • дренажний — проведений від шахтного стовбура, обладнаний підняттєвими свердловинами, забивними і наскрізними фільтрами та канавами для відведення води;
  • акумулюючий — виробка для тимчасового накопичення корисних копалин з подальшим транспортуванням;
  • вентиляційний — розташований вище ярусу або поверху, який обслуговується (використовують для відведення з очисного вибою висхідного струменя повітря);
  • виймальний — обмежує підповерх, ярус і виймальний стовп;
  • головний — виробка, якою проходить основний потік вантажу;
  • корінний — головний панельний або поверховий штрек, проведений на рівні головного відкочувального або головного вентиляційного горизонтів шахти, який обслуговує гірничі роботи в межах одного або двох рівнів шахтного поля;
  • панельний — призначений для обслуговування панелей у процесі розробки горизонтальних пластів;
  • польовий — горизонтальна виробка у підземній розробці пластових (вугільних) і рудних родовищ, пройдена у вмісних породах паралельно простяганню родовища;
  • поперечний (виймальний) — горизонтальна виробка у підземній розробці розсипних родовищ;
  • проміжний — використовують для підготовки до розроблення вищого або нижчого ярусу або підповерху;
  • скреперний — розташований у днищі виймальних дільниць (слугує для доставлення руди скреперами);
  • транспортний (відкочувальний) — розташований нижче ярусу або підповерху, який обслуговується, оснащений стрічковим конвеєром для доставлення вугілля до рейкових шляхів або монорейкової дороги для доставлення матеріалів, обладнання і породи (використовують, як правило, для підведення до очисного вибою свіжого повітря);
  • поверховий (підповерховий) — підготовча виробка, що оконтурює виймальне поле у процесі поверхового способу підготовки шахтного поля і призначена для обслуговування робіт у вищому або нижчому поверсі (проводять по довжині шахтного поля до його межі);
  • ярусний — підготовча виробка, що оконтурює виймальне поле у панельному способі підготовки шахтного поля і призначена для обслуговування робіт у вищому або нижчому ярусі (проводять у панелі).

Література

  1. Leo W. Lehrbuch der Bergbaukunde. Quedlinburg : Verlag von G Basse, 1861. 542 p.
  2. Wissenspeicher Bergbautechnologie / Hrsg. vom H. Roschlau, W. Heinze. Leipzig : Verlag für Grundstoffindustrie, 1974. 288 p.
  3. Olszewski J. Leksykon górniczy. Katowice : Śląsk, 1989. P. 37–41.
  4. Шмиг Р. А., Боярчук В. М., Добрянський І. М. та ін. Термінологічний словник-довідник з будівництва та архітектури. Львів : [б. в.], 2010. С. 218.
  5. Мала гірнича енциклопедія : у 3 т. / За ред. В. С. Білецького. Донецьк : Східний видавничий дім, 2013. Т. 3. 644 с.

Автори ВУЕ

Л. Л. Бачурін

В. С. Білецький

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Білецький В. С., Бачурін Л. Л. Штрек // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Штрек (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
04.10.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶