Відмінності між версіями «Акант (архітектура)»

Рядок 3: Рядок 3:
 
'''Ака́нт''' ({{lang-fr|acanthe}}, грец. {{lang-el|ἄϰανθος}}, від ἄϰή — голка і ἄνθος — квітка) — в архітектурі — орнаментальний елемент скульптурного оздоблення [[фасад]]ів та [[Інтер'єр|інтер’єрів]] [[Споруда|споруд]] у вигляді зубчастого листка рослини з такою ж назвою, поширеної в країнах Середземномор’я.  
 
'''Ака́нт''' ({{lang-fr|acanthe}}, грец. {{lang-el|ἄϰανθος}}, від ἄϰή — голка і ἄνθος — квітка) — в архітектурі — орнаментальний елемент скульптурного оздоблення [[фасад]]ів та [[Інтер'єр|інтер’єрів]] [[Споруда|споруд]] у вигляді зубчастого листка рослини з такою ж назвою, поширеної в країнах Середземномор’я.  
  
Акант покладено в орнаментальну основу [[корінфського ордера]] та [[композитного ордера]]. Акант широко використовували при оздобленні фасадів культових споруд, зведених у [[Стиль в архітектурі|стилі]] [[бароко]] (дзвіниця на Дальніх печерах [[Києво-Печерська лавра|Києво-Печерської лаври]], 1754–1761), у культових та цивільних [[будівля]]х [[класицизм]]у для оздоблення [[Капітель (в архітектурі)|капітелей]], [[фриз]]ів, [[Консоль (в архітектурі)|консолей]] (Воронцовський палац в Одесі, 1826–1830).  
+
Акант покладено в орнаментальну основу корінфського ордера та композитного ордера. Акант широко використовували при оздобленні фасадів культових споруд, зведених у [[Стиль в архітектурі|стилі]] [[бароко]] (дзвіниця на Дальніх печерах [[Києво-Печерська лавра|Києво-Печерської лаври]], 1754–1761), у культових та цивільних [[будівля]]х [[класицизм]]у для оздоблення [[Капітель (в архітектурі)|капітелей]], [[фриз]]ів, [[Консоль (в архітектурі)|консолей]] (Воронцовський палац в Одесі, 1826–1830).  
  
 
У радянській архітектурі акант поширився в 1930-х та 1950-х. Акант в українському живописі (графічні орнаментальні заставки і кінцівки в книгах) та декоративно-ужитковому мистецтві відомий від 12 ст. (шиферні плити з [[Софійський собор
 
У радянській архітектурі акант поширився в 1930-х та 1950-х. Акант в українському живописі (графічні орнаментальні заставки і кінцівки в книгах) та декоративно-ужитковому мистецтві відомий від 12 ст. (шиферні плити з [[Софійський собор
Рядок 18: Рядок 18:
 
[[Категорія:Пластика]]
 
[[Категорія:Пластика]]
 
[[Категорія:Архітектура]]
 
[[Категорія:Архітектура]]
 +
[[Категорія:Архітектура будівель та споруд]]

Версія за 10:06, 26 березня 2018

Акант1.jpg

Ака́нт (фр. acanthe, грец. грец. ἄϰανθος, від ἄϰή — голка і ἄνθος — квітка) — в архітектурі — орнаментальний елемент скульптурного оздоблення фасадів та інтер’єрів споруд у вигляді зубчастого листка рослини з такою ж назвою, поширеної в країнах Середземномор’я.

Акант покладено в орнаментальну основу корінфського ордера та композитного ордера. Акант широко використовували при оздобленні фасадів культових споруд, зведених у стилі бароко (дзвіниця на Дальніх печерах Києво-Печерської лаври, 1754–1761), у культових та цивільних будівлях класицизму для оздоблення капітелей, фризів, консолей (Воронцовський палац в Одесі, 1826–1830).

У радянській архітектурі акант поширився в 1930-х та 1950-х. Акант в українському живописі (графічні орнаментальні заставки і кінцівки в книгах) та декоративно-ужитковому мистецтві відомий від 12 ст. (шиферні плити з [[Софійський собор |Софійського собору]]), поширився у 15–19 ст. (стилі: ренесанс, бароко, рококо, класицизм), спорадично — у 20 ст. Стилізований листок або гілку аканту як один з елементів орнаментальної композиції часто застосовували у золотарстві (оправи до книг, церковне начиння; майстри І. Равич, М. Юревич, І. Атаназевич), художньому литві (гармати, дзвони; майстри К. Балашевич, І. Бельман, Ф. Полянський, А. Станке, К. Франке), різьбленні (шати до ікон, царські врата, меблі), вишиванні й ткацтві (одяг, тканини).

Автор ВУЕ

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶