Відмінності між версіями «Брюнель, Ізамбард Кінгдом»

 
(Не показано 5 проміжних версій цього користувача)
Рядок 1: Рядок 1:
 
[[Файл:Briunel,_Isambart_Kingdom.mp3|right|300px|<center>Брюнель, Ізамбард Кінгдом</center>]]
 
[[Файл:Briunel,_Isambart_Kingdom.mp3|right|300px|<center>Брюнель, Ізамбард Кінгдом</center>]]
 
[[Файл:Брюнель Ісамбарт Кінгдом.jpg|міні|праворуч|320пкс|Брюнель Ізамбард Кінгдом <br> (фото Robert Howlett, 1857)]]
 
[[Файл:Брюнель Ісамбарт Кінгдом.jpg|міні|праворуч|320пкс|Брюнель Ізамбард Кінгдом <br> (фото Robert Howlett, 1857)]]
'''Брюне́ль, Ізамба́рд Кі́нгдом''' (Ізамбар Кінгдом; англ., франц. Brunel, Isambard Kingdom; 09.04.1806, м.&nbsp;Портсмут, тепер регіон Південно-Східна Англія, Велика Британія&nbsp;— 15.09.1859, м.&nbsp;Лондон, Велика Британія)&nbsp;— винахідник, інженер-будівельник, залізничник, корабел, зачинатель пароплавного трансатлантичного сполучення між Великою Британією та США, член [[Лондонське королівське товариство|Лондонського королівського товариства]] (з 1830). Син [[Брюнель, Марк Ізамбар|М.&nbsp;І.&nbsp;Брюнеля]].  
+
'''Брюне́ль, Ізамба́рд Кі́нгдом''' (Ізамбар Кінгдом; [[Англійська мова|англ.]], {{lang-fr|Brunel, Isambard Kingdom}}; 09.04.1806, м.&nbsp;Портсмут, тепер регіон Південно-Східна Англія, Велика Британія&nbsp;— 15.09.1859, м.&nbsp;Лондон, Велика Британія)&nbsp;— винахідник, інженер-будівельник, залізничник, корабел, зачинатель пароплавного трансатлантичного сполучення між Великою Британією та США, член [[Лондонське королівське товариство|Лондонського королівського товариства]] (з 1830). Син [[Брюнель, Марк Ізамбар|М.&nbsp;І.&nbsp;Брюнеля]].  
 
{{Персоналія
 
{{Персоналія
 
|Прізвище=Брюнель
 
|Прізвище=Брюнель
Рядок 28: Рядок 28:
 
}}
 
}}
 
==Життєпис==
 
==Життєпис==
Походив із родини дрібних землевласників. Початкову освіту отримав у колежі у м.&nbsp;Жизорі (тепер регіон [[Нормандія (регіон)|Нормандія]], Франція). Навчався з 1780 в [[Семінарія духовна|духовній семінарії]] в м.&nbsp;[[Руан]]і. Мав схильність до математики, механіки й малювання та музичні здібності. Відхилив батькову пропозицію щодо духовної кар’єри і 1786 став військово-морським кадетом, кілька разів відвідував [[Вест-Індія|Вест-Індію]]. 1792 залишив флотську службу й повернувся до м.&nbsp;Руана. Зазнав переслідувань за роялістські погляди (див. [[Роялізм]]) під час [[Велика французька революція|Великої французької революції]].  
+
Навчався у Франції: в Ліцеї Генріха IV у м.&nbsp;[[Париж]]і, університеті у м.&nbsp;Кані (тепер регіон [[Нормандія (регіон)|Нормандія]]).  
 +
Повернувся до [[Англія|Англії]] 1822. Працював помічником інженера на будівництві [[Тунель (будівництво)|тунелю]] під р.&nbsp;[[Темза|Темзою]]. 1828 постраждав під час прориву води та обвалення [[Гірські породи|гірських порід]].  
  
1794 змушений емігрувати до м. [[Нью-Йорк (місто)|Нью-Йорка]], де розпочав інженерну діяльність з будівництва цивільних і геотехнічних об’єктів. 1796 отримав американське громадянство. Для вирішення потреб Королівського флоту Великої Британії розробив машину для механізованого виробництва такелажних шківів. Із метою її впровадження прибув у березні 1799 до м.&nbsp;Лондона. 1802 розпочато масове промислове виробництво такелажних шківів Брюнеля в м.&nbsp;Портсмуті. 1818 запатентувавпрохідницький  щит для проведення підземних [[Виробка гірнича|гірничих виробок]] у слабких породах ([[ґрунт]]ах) і обґрунтував проєкти будівництва [[Тунель (будівництво)|тунелів]] під р.&nbsp;[[Темза|Темзою]] в м.&nbsp;Лондоні та р.&nbsp;[[Нева|Невою]] в м.&nbsp;[[Санкт-Петербург|Санкт-Петербурзі]].  
+
З 1833 — головний інженер Великої Західної залізниці (повинна була з’єднати м.&nbsp;[[Лондон]] із Заходом, Південним Заходом Англії та [[Вельс]]ом). Брюнель розробив її трасу включно зі [[Залізнична станція|станціями]], тунелями, [[Міст|мостами]] та [[віадук]]ами. Для потреб [[Залізниця|залізниці]] збудував у м.&nbsp;Свіндоні (графство Вілтшир) завод із виробництва [[локомотив]]ів і комфортне залізничне селище (тепер район м.&nbsp;Свіндона). 1836 ідею Брюнеля про морське продовження Великої Західної залізниці підхоплено Великою Західною пароплавною компанією ({{lang-en|«Great Western Steamship Company»}}), у якій він став головним проєктувальником.
 +
==Діяльність==
 +
Увів стандарт широкої [[Залізнична колія|залізничної колії]] 2,14 м. Розробив основи проєктування залізниць із мінімальними ухилами та максимальними радіусами кривизни траси.
 +
 
 +
Автор проєктів: Кліфтонського підвісного мосту над ущелиною Ейвон поблизу м.&nbsp;Бристоля (довжина 214&nbsp;м); мосту Гангерфорд над р.&nbsp;Темзою в м.&nbsp;Лондоні (206&nbsp;м); залізничного Королівського мосту Альберта поблизу м.&nbsp;Плімута; Віндзорського залізничного мосту; [[Вокзал залізничний|залізничних вокзалів]] у містах Бристолі, Тонтоні та інших.
 +
 
 +
1846 збудував вакуумний поїзд (рух транспортних засобів забезпечувався герметичними [[Трубопровід|трубопроводами]] завдяки помпуванню повітря [[Насосна станція|насосними станціями]]; швидкість поїздів сягала 109&nbsp;км/год; проєкт не отримав поширення).
 +
 
 +
Розглядав Велику Західну залізницю як шлях до [[океан]]у, довів техніко-економічну ефективність трансатлантичного пароплавного сполучення кораблями великих розмірів. Розробив проєкти найбільших на той час залізних пароплавів «Великий Захід» (1837), «Велика Британія» (1843), «Великий Схід» (1858). Збудував [[док]]и в містах Кардіффі та Сандерленді.
 +
 
 +
Під час [[Кримська війна 1853–1856|Кримської війни 1853–1856]] розробив проєкт [[Шпиталь|шпиталю]] із готових [[Модуль (будівництво)|модулів]] для військових британської армії (зведено у м.&nbsp;Скутарі, [[Туреччина]]). Розвивав Велику Західну залізницю та підприємства для її будівництва і обслуговування. Створив мережу поселень із системою [[Лікарня|лікарень]], клінік, [[Санаторій|санаторіїв]] для працівників залізниці. Цим заклав основу для формування Національної служби охорони здоров’я Великої Британії.
  
1821 потрапив до боргової [[В’язниця|в’язниці]] (через участь у збиткових проєктах). Щоб розрахуватися з боргами, запропонував інженерні послуги імператору [[Олександр I|Олександру&nbsp;І]]. Це змусило уряд Великої Британії сплатити борги Брюнеля й залишити його в м.&nbsp;Лондоні. У червні 1824 утворено Тунельну компанію Темзи ({{lang-en|«Thames Tunnel Company»}}) з метою спорудження тунелю під р.&nbsp;Темзою. Будівництво тунелю під технічним керівництвом Брюнеля тривало до 1842. Офіційне відкриття відбулося 25.03.1843. В останні роки життя допомагав в інженерних проєктах свого сина.
 
==Діяльність==
 
Співавтор проєкту будівництва каналу між р. Гудзоном і оз. Шамплейн ([[Північна Америка]]). Брав участь у конкурсі проєктів будівлі [[Капітолій у Вашингтоні|Капітолію у м. Вашингтоні]]. Проєктував будинки, [[док]]и, промислові будівлі, [[Арсенал (склад)|арсенал]] та гарматну фабрику у м.&nbsp;Нью-Йорку. Спроєктував і впровадив у виробництво машину для виготовлення такелажних шківів. Винайшов прохідницький щит для проведення тунелів у слабких породах, розробив технологію щитової проходки підземних виробок, яку вперше застосував під час спорудження тунелю під р.&nbsp;Темзою. Винахід Брюнеля став основою для створення тунельних щитів, які використовували для будівництва системи Лондонського [[метрополітен]]у, інших тунелів світу.
 
 
==Нагороди та визнання==
 
==Нагороди та визнання==
24.03.1841 отримав титул лицаря від [[Вікторія (королева)|королеви Вікторії]].  
+
Іменем Брюнеля традиційно називали новаторські моделі паротягів, дизельних і електричних локомотивів.  
  
Кавалер ордена Почесного легіону (1828).
+
У м. Лондоні з 1961 діє Музей Брюнеля (представлені [[експонат]]и, що відображають життя та діяльність батька й сина Брюнелів),  1966 засновано Брюнельський університет.
 +
 
 +
Пам’ятники Брюнелю встановлено в Лондоні, Бристолі, Плімуті, Свіндоні, Мілфорді та інших містах.
 +
 
 +
==Додатково==
 +
Художньо-анімаційний фільм про життя Брюнеля «Великий» (1975, режисер Б.&nbsp;Годфрі),  отримав премію [[Оскар|«Оскар»]] (1976).
 +
 
 +
2002 Брюнель зайняв 2-е місце (після [[Черчилль, Вінстон|В. Черчилля]]) у громадському опитуванні [[Бі-Бі-Сі]] «100 найвидатніших британців».  
  
У м. Лондоні з 1961 діє Музей Брюнеля (представлені [[експонат]]и, що відображають життя та діяльність батька й сина Брюнелів).
 
 
==Література==
 
==Література==
#Bagust H. The Greater Genius? A Biography of Marc Isambard Brunel. Hersham : Ian Allan Publishing, 2006. 160 p.
+
#Brunel, in Love with the Impossible. A Celebration of the Life, Work, and Legacy of Isambard Kingdom Brunel / Ed. by A. Kelly, M. Kelly. Bristol : Bristol Cultural Development Partnership, 2006. 367 p.
#Belhoste J.-Fr. Les Brunel père et fils: deux célèbres ingénieurs anglais «Made in France» // Documents pour l’histoire des techniques. 2010. № 19. P. 131–152.
+
#Pugsley A. The Works of Isambard Kingdom Brunel. London : Institution of Civil Engineers ; Bristol : University of Bristol, 2010. 222 p.
#Панкратова Н. Д., Гайко Г .І., Савченко І. О. Розвиток підземної урбаністики як системи альтернативних проектних конфігурацій. Київ : Наукова думка, 2020. 136 с.  
+
#Волос А. Г. Жизнь Изамбарда Брюнеля, как бы он рассказал ее сам. Москва : Эксмо, 2016. 376 с.  
 
 
 
==Автор ВУЕ==
 
==Автор ВУЕ==
 
[[Автор_ВУЕ::Гайко Г. І.|Г. І. Гайко]]
 
[[Автор_ВУЕ::Гайко Г. І.|Г. І. Гайко]]
Рядок 56: Рядок 69:
 
[[Категорія:Кораблебудування]]
 
[[Категорія:Кораблебудування]]
 
[[Категорія:Конструювання та будування суден]]
 
[[Категорія:Конструювання та будування суден]]
[[Категорія:Винахідники]]
+
[[Категорія:Залізнична колія]]
 +
[[Категорія:Винахідники]] [[Категорія:Будівельники]]
 
[[Категорія:Велика Британія]]
 
[[Категорія:Велика Британія]]
 
{{Цитування_автор}}
 
{{Цитування_автор}}
Рядок 73: Рядок 87:
 
}}
 
}}
 
{{#related:Брюнель, Марк Ізамбар}}
 
{{#related:Брюнель, Марк Ізамбар}}
{{#related:Щит}}
+
{{#related:Лондонське королівське товариство }}
{{#related: }}
 

Поточна версія на 13:59, 8 лютого 2024

Брюнель Ізамбард Кінгдом
(фото Robert Howlett, 1857)

Брюне́ль, Ізамба́рд Кі́нгдом (Ізамбар Кінгдом; англ., фр. Brunel, Isambard Kingdom; 09.04.1806, м. Портсмут, тепер регіон Південно-Східна Англія, Велика Британія — 15.09.1859, м. Лондон, Велика Британія) — винахідник, інженер-будівельник, залізничник, корабел, зачинатель пароплавного трансатлантичного сполучення між Великою Британією та США, член Лондонського королівського товариства (з 1830). Син М. І. Брюнеля.

Брюнель, Ізамбард Кінгдом

(Brunel, Isambard Kingdom)

Народження 09.04.1806
Місце народження Портсмут
Смерть 15.09.1859
Місце смерті Лондон
Місце діяльності Велика Британія
Напрями діяльності винахідник, інженер-будівельник, залізничник, корабел

Життєпис

Навчався у Франції: в Ліцеї Генріха IV у м. Парижі, університеті у м. Кані (тепер регіон Нормандія). Повернувся до Англії 1822. Працював помічником інженера на будівництві тунелю під р. Темзою. 1828 постраждав під час прориву води та обвалення гірських порід.

З 1833 — головний інженер Великої Західної залізниці (повинна була з’єднати м. Лондон із Заходом, Південним Заходом Англії та Вельсом). Брюнель розробив її трасу включно зі станціями, тунелями, мостами та віадуками. Для потреб залізниці збудував у м. Свіндоні (графство Вілтшир) завод із виробництва локомотивів і комфортне залізничне селище (тепер район м. Свіндона). 1836 ідею Брюнеля про морське продовження Великої Західної залізниці підхоплено Великою Західною пароплавною компанією (англ. «Great Western Steamship Company»), у якій він став головним проєктувальником.

Діяльність

Увів стандарт широкої залізничної колії 2,14 м. Розробив основи проєктування залізниць із мінімальними ухилами та максимальними радіусами кривизни траси.

Автор проєктів: Кліфтонського підвісного мосту над ущелиною Ейвон поблизу м. Бристоля (довжина 214 м); мосту Гангерфорд над р. Темзою в м. Лондоні (206 м); залізничного Королівського мосту Альберта поблизу м. Плімута; Віндзорського залізничного мосту; залізничних вокзалів у містах Бристолі, Тонтоні та інших.

1846 збудував вакуумний поїзд (рух транспортних засобів забезпечувався герметичними трубопроводами завдяки помпуванню повітря насосними станціями; швидкість поїздів сягала 109 км/год; проєкт не отримав поширення).

Розглядав Велику Західну залізницю як шлях до океану, довів техніко-економічну ефективність трансатлантичного пароплавного сполучення кораблями великих розмірів. Розробив проєкти найбільших на той час залізних пароплавів «Великий Захід» (1837), «Велика Британія» (1843), «Великий Схід» (1858). Збудував доки в містах Кардіффі та Сандерленді.

Під час Кримської війни 1853–1856 розробив проєкт шпиталю із готових модулів для військових британської армії (зведено у м. Скутарі, Туреччина). Розвивав Велику Західну залізницю та підприємства для її будівництва і обслуговування. Створив мережу поселень із системою лікарень, клінік, санаторіїв для працівників залізниці. Цим заклав основу для формування Національної служби охорони здоров’я Великої Британії.

Нагороди та визнання

Іменем Брюнеля традиційно називали новаторські моделі паротягів, дизельних і електричних локомотивів.

У м. Лондоні з 1961 діє Музей Брюнеля (представлені експонати, що відображають життя та діяльність батька й сина Брюнелів), 1966 засновано Брюнельський університет.

Пам’ятники Брюнелю встановлено в Лондоні, Бристолі, Плімуті, Свіндоні, Мілфорді та інших містах.

Додатково

Художньо-анімаційний фільм про життя Брюнеля «Великий» (1975, режисер Б. Годфрі), отримав премію «Оскар» (1976).

2002 Брюнель зайняв 2-е місце (після В. Черчилля) у громадському опитуванні Бі-Бі-Сі «100 найвидатніших британців».

Література

  1. Brunel, in Love with the Impossible. A Celebration of the Life, Work, and Legacy of Isambard Kingdom Brunel / Ed. by A. Kelly, M. Kelly. Bristol : Bristol Cultural Development Partnership, 2006. 367 p.
  2. Pugsley A. The Works of Isambard Kingdom Brunel. London : Institution of Civil Engineers ; Bristol : University of Bristol, 2010. 222 p.
  3. Волос А. Г. Жизнь Изамбарда Брюнеля, как бы он рассказал ее сам. Москва : Эксмо, 2016. 376 с.

Автор ВУЕ

Г. І. Гайко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Гайко Г. І. Брюнель, Ізамбард Кінгдом // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Брюнель, Ізамбард Кінгдом (дата звернення: 28.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
15.04.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України



Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶