Міст

Міст — інженерна споруда, призначена для переведення дороги через перешкоду.

Міст. Схеми мостів:
а — балкові (1 — суцільностінний; 2 — ґратчастий з проїздом унизу; 3 — ґратчастий з проїздом угорі);
б — аркові (1 — тришарнірна арка з проїздом угорі; 2 — двошарнірна ґратчаста арка з проїздом угорі; 3 — ґратчаста арка з проїздом посередині; 4 — арка із затяжкою; 5 — нерозрізна арково-балкова система);
в — підвісні тросові (1 — з вертикальними підвісками;  — з похилими підвісками);
г — підвісні вантові (1 — з віяловою системою вантів; 2 — з паралельними вантами)
Античний римський двоарковий міст Фабриція через р. Тібр у м. Римі
Арковий міст Ріальто через Великий канал у м. Венеції.
Міст. Понте Веккіо у м. Флоренції, забудований з обох боків триповерховими будинками
Підвісний тросовий розвідний міст Тауер у м. Лондоні
Дерев’яний критий міст зі звідною частиною перед головною брамою замку Тевтонського ордену в Мальборку
Мости м. Праги
Міст Конституції у м. Венеції архітектора С. Калатрави
Підвісний пішохідний Парковий міст через р. Дніпро у м. Києві
Київські мости різних конструктивних типів: арковий Подільсько-Воскресенський, балковий ґратчастий Подільський, вантовий Північний

Історична довідка

Мости через водні перешкоди люди будували з найдавніших часів — з дерева, природних кам’яних валунів (див. Мікен та Тірінфу археологічні пам’ятки) і навіть з ліан (підвісні мости індіанців Південної Америки). В античності найвправнішими будівничими мостів були архітектори й інженери Стародавнього Риму, які з каменю й бетону споруджували аркові мости, зокрема й багатоярусні. Деякими з них люди послуговується дотепер (античні мости Фабриція 62 до н. е., Мульвія 109 до н. е., Святого Ангела 136 — усі в м. Римі, Італія). Великі мости споруджували з дерева на кам’яних опорах (міст через р. Дунай архітектора Аполлодора з Дамаска 103–105). Римський досвід мостобудування засвоїли і розвинули будівничі Вірменії та Османської імперії (одноарковий Старий міст у Мостарі, багатоарковий міст Мехмед Паші Соколовича). Муровані з каменю й цегли аркові мости (іноді з арками стрілчатої форми) зводили у Європі майстри ґотики (Карлів міст у Празі). Оскільки у середньовічній і ранньомодерній Європі мости були важливими транспортними й пішохідними комунікаціями, то на них зводили будівлі для занять ремеслами й торгівлею (арковий міст Ріальто через Великий канал у м. Венеції) і навіть кількаповерхові будинки [Понте Веккіо (Старий міст) у м. Флоренції, забудований з обох боків триповерховими будинками]. Деякі мости були критими (мали дахи для захисту від негоди). У замках, фортецях, містах перед брамами влаштовували дерев’яні звідні мости через рови (дерев’яний критий міст зі звідною частиною перед головною брамою замку Тевтонського ордену в Мальборку).

З кінця 18 ст. у мостобудуванні почали застосовувати залізо — спершу чавун в аркових мостах, а згодом — сталь у мостах різних конструктивних систем. Від середини 19 ст. набули поширення підвісні й вантові (див. Вант) мости (Ланцюговий міст у Будапешті, Бруклінський міст 1883 у м. Нью-Йорку). З початку 20 ст. розвинуто спорудження залізобетонних (див. Залізобетон) мостів, які в разі застосування в їхніх тримальних конструкціях попередньо напруженої арматури дозволяють перекривати значні прогони без проміжних опор [залізобетонні мости інженера Р. Маяра (1872–1940; Швейцарія)]. Протягом 20 ст. прогони мостів значно збільшилися, сягнувши 1280–1991 м. Найбільші з таких мостів стали світовими зразками інженерного мистецтва (міст «Золоті ворота» у м. Сан-Франциско). Відомими за своїми високими мистецькими якостями стали збудовані на різних континентах мости архітектора С. Калатрави (міст Конституції 2008 у м. Венеції).

Характеристика

Мости класифікують за різними чинниками.

  • За типом перешкод, для подолання яких їх споруджено, виокремлюють:

- мости через водні перешкоди — річки, канали, річкові, озерні, морські затоки, протоки, гавані тощо;
- шляхопроводи — через інші дороги, залізниці;
- віадуки — через безводні перешкоди: яри, ущелини, каньйони тощо;
- естакади — через плоскі чи горбисті ділянки рельєфу для організації під’їздів до великих мостів.

  • За призначенням виділяють мости: автомобільні, залізничні, пішохідні, суміщені (залізнично-автомобільні, автомобільно-пішохідні), водогінні (акведуки).
  • За місцем розташування розрізняють мости у населеному пункті або у природному середовищі.
  • За розміщенням проїзної частини відносно тримальних конструкцій бувають мости з їздою зверху, знизу або посередині.

Основними конструктивними елементами мосту є опори (бики, пілони) і прогонова будова, що перекриває простір між опорами — прогін.

Мости можуть бути одно- і багатопрогоновими з балковими (див. Балка), арковими (див. Арка), консольними (див. Консоль), підвісними (на ланцюгах чи вантах) конструкціями прогонової будови. Балка прогонової будови може бути суцільною або ґратчастою, у вигляді ферми.

Мости можуть бути наплавними на понтонах або човнах (зазвичай призначені для тимчасового використання). Складним конструктивним типом є розвідний міст із підйомною, поворотною або такою, що розкривається для пропуску суден, прогоновою будовою (розвідний міст Тауер 1894 у м. Лондоні). Спрощеним варіантом такого мосту є звідний міст, прогонова будова якого зводиться у вертикальне положення за допомогою двох ланцюгів і во́рота.

Конструкційними матеріалами для мостів є дерево, камінь, цегла, бетон, залізобетон, метал, скло, композитні матеріали. З другої половини 20 ст. мости зводять переважно зі збірного і монолітного залізобетону або металу. Поширені раніше кам’яні і дерев’яні мости тепер майже не будують. Завдяки значній різноманітності просторових форм мости активно формують антропогенне, зокрема й міське середовище і нерідко стають невід’ємним та мистецьки значущим складником культурного ландшафту чи архітектурного середовища (мости м. Праги).

Мости в Україні

«Повість минулих літ» в оповіді про події 10 ст. згадує про міст перед брамою м. Овруча. У 12 ст. у м. Києві діяв наплавний міст через р. Дніпро, який експлуатували сезонно, у теплу пору року. Дерев’яні й муровані замки, фортеці, оборонні монастирі в Україні, як і по всій Європі, протягом 12–18 ст. мали муровані та дерев’яні мости через рови або природні перешкоди перед брамами. Найвідомішим з них є добре збережений Замковий міст у Кам’янці-Подільському (див. Міські укріплення Кам’янця-Подільського).

Київські мости

З літописів відомо про існування в часи Давньої Русі в околицях м. Києва кількох мостових переправ через р. Дніпро, серед них — першого (спорудженого 1115) наплавного мосту, що з'єднав береги р. Дніпра біля Видубицького монастиря. Є відомості про наплавний міст через р. Дніпро у 17 ст., а також про дерев'яні мости через численні київські річки — Глибочицю, Киянку, Либідь, Нивку, Почайну, Сирець, Скоморох тощо. 1853 споруджено перший капітальний міст через р. Дніпро — Ланцюговий. Початок будівництву залізничних металевих мостів покладено 1870, коли зведено міст завдовжки близько 1,5 км. через р. Дніпро, згодом названий Дарницьким. Це перший у Російській імперії міст на кесонній основі (див. Кесон). 1915 через Петрівську алею перекинуто пішохідний міст, який з’єднав Царський і Купецький парки. 1929 споруджено другий залізничний металевий міст — Подільський. На початку Німецько-радянської війни 1941–1945 усі дніпровські мости зруйновано. Після вигнання німецьких окупантів із м. Києва 1943 збудовано тимчасові дерев’яні низьководні автомобільний і залізничний мости, які 1944 замінено висоководними дерев’яними. 1945 став до ладу відбудований Подільський залізничний міст.

На 1980 у м. Києві налічували 60 мостів (міських, відомчих, залізничних), із них 6 через р. Дніпро: автошляхові — імені Є. О. Патона (1953) і Московський (тепер Північний; 1976); залізничні — Подільський і Дарницький (1949); міст Метро (1965), продовженням якого є залізобетонний Русанівський міст; пішохідний Парковий міст (1957). Через гавань р. Дніпра на Рибальський півострів 1963 перекинуто залізобетонний вантовий міст завдовжки 480 м — перший в СРСР міст такої конструкції. Венеціанську протоку у Гідропарку перетинає залізобетонний арковий міст завдовжки 144 м, збудований 1966. Більшість київських мостів повоєнної доби споруджено трестом «Мостобуд» № 1 під керівництвом І. Баренбойма.

1990 відкрито рух Південним мостовим переходом (автомобільний і метро). 2004 розпочато будівництво двох нових мостових переходів через р. Дніпро: Дарницького залізнично-автомобільного, відкритого 2011, та Подільсько-Воскресенського автомобільного та метро (на 2023 не завершеного). 25.05.2019 відкрито пішохідно-велосипедний міст через Володимирський узвіз, який російські агресори безуспішно намагалися зруйнувати ракетним ударом 10.10.2022.

Значення

Мости є важливими й незамінними складниками інженерно-транспортної інфраструктури кожних: країни, регіону, населеного пункту. Забезпечення їхнього захисту, збереження і в разі потреби швидкого відновлення під час війни є стратегічним завданням загальнодержавного значення.

Додатково

Мосту через р. Дніпро у м. Києві часів Давньої Русі присвячено роман П. Загребельного «Первоміст» (1972).

Джерело

  1. ДБН В.2.3-22:2009. Споруди транспорту. Мости та труби. Основні вимоги проектування. Київ : Мінрегіонбуд України, 2009. 73 с. URL: https://document.vobu.ua/wp-content/uploads/DBN/82.1.-DBN-V.2.3-222009.-Sporudi-transportu.-Mosti-ta-tr.pdf

Література

  1. Виноградова М., Мардер А. Міст // Мардер А. П., Євреїнов Ю. М., Пламеницька О. А. та ін. Архітектура: короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 174–175.
  2. Тимофієнко В. Архітектура і монументальне мистецтво: терміни і поняття. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва ; Головкиївархітектура, 2002. С. 277–278.
  3. Безродний П. Архітектурні терміни: Короткий російсько-український тлумачний словник. 2-ге вид., випр. та допов. Київ : Вища школа, 2008. С. 133.
  4. Бугаєвський С. О., Бережна К. В., Краснов С. М. та ін. Проєктування мостів. Залізобетонні мости. Кременчук : Новабук, 2023. 322 с.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Міст // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Міст (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
14.02.2024

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶