Карлів міст у Празі

Ка́рлів міст у Пра́зі (чеськ. Karlův most) — архітектурна пам’ятка, складник пам’ятки всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, Чехія.

Карлів міст у Празі.
Загальний вигляд у панорамі р. Влтави

Карлів міст у Празі

Країна Чехія
Місце розташування Прага
Рік внесення 1992
Критерії ii, iv, vi
Карлів міст у Празі
Вхід на міст через Староміську передмостову надбрамну башту

Історична довідка

Перший дерев’яний міст через р. Влтаву у м. Празі згадано у джерелах 10 ст.; наступний зведено 1118. Міст знесла повінь 1157. 1158–1172 за наказом короля Чехії Владислава ІІ (1110–1174; Чехія) збудовано кам’яний міст Юдити, названий на честь тодішньої королеви Чехії (Юдита фон Тюрінген; 1135; тепер Німеччина — 1174; Чехія). Цей міст знищила повінь 03.02.1342. 1358 (за іншими даними — 1357) за наказом короля Чехії й імператора Священної Римської імперії Карла IV Люксембурзького під керівництвом архітектора П. Парлера розпочато спорудження нового кам’яного мосту, завершене 1402. Зразком слугував міст Сен-Бенезе у м. Авіньйоні (див. Авіньйона історичний центр). Для захисту мосту з обох його кінців збудовано передмостові фортечні башти: Староміську 1370–1380 й дві Малостранські: нижча, у романському стилі, є збереженим складником мосту Юдити 1172, перебудована 1411; вищу башту збудовано 1464. Проїзд по мосту був платним до 1816. На ньому було влаштовано крамниці, знесені 1828. З кінця 17 ст. на мосту поступово встановили 30 скульптурних композицій сакрального характеру. 20.03.1393 з мосту скинуто у р. Влтаву тіло убитого святого Яна Непомуцького (1340–1393; Чехія). Первісна назва мосту — Кам’яний або Празький. Теперішнє найменування — від 1870 на честь короля-фундатора Карла IV Люксембурзького, якому встановлено пам'ятник біля входу на міст з боку Старого міста.

Міст зазнавав руйнувань від катастрофічних повеней на р. Влтаві як під час будівництва (1359, 1367, 1373, 1374), так і пізніше: 1432, 1655, 1784, 1845, 1872, 1890. Після останнього руйнування міст відбудував Й. Главка 1890–1892. 1965–1978 виконано капітальний ремонт мосту, 2006–2020 — реставрацію. 1883–1905 мостом курсував кінний трамвай, 1905–1908 — електричний трамвай, 1908–1909, 1932–1965 — автобуси. Від 1965 рух транспорту тут заборонено й міст став пішохідним.

Характеристика

Кам'яний середньовічний міст з'єднує найстародавніші частини м. Праги, розташовані на різних берегах р. Влтави: Старе місто на правому березі з Малою страною, Градчанами й Празьким градом — на лівому. Є архітектурною домінантою у культурному ландшафті м. Праги, має велике значення як пішохідна комунікація в історичному центрі міста.

Міст завдовжки 515,76 м і завширшки 9,4–9,5 м — арковий, із прогоновою частиною заввишки 13 м. На 15 биків спираються 16 арок з прогонами від 16,62 до 23,38 м. Бики мають льодорізи, які захищають міст від руйнування під час весняного льодоходу. Муровано з граніту та місцевого каменю-пісковика на вапняно-піщаному будівельному розчині. З обох боків мосту над биками на постаментах встановлено 30 скульптур, по 15 з кожного боку, переважно постаті святих. Повнофігурне зображення святого Яна Непомуцького відлито із бронзи і встановлено 1693. Бронзове Розп’яття 1629 установлено 1657. Решту скульптур і скульптурних груп виконано з пісковику у стилях бароко (твори 18 ст.) і класицизму (твори 19 ст.) протягом 1707–1861; одну скульптурну групу (святі Кирило і Мефодій) створено 1928–1938 замість пошкодженого і перенесеного до музею зображення святого Ігнатія. Від 1965 кам’яні скульптури поступово замінено копіями їх, а оригінали переміщено до лапідарію Національного музею. На місці, де було скинуто у воду тіло святого Яна Непомуцького, встановлено меморіальну таблицю з хрестом. Передмостова надбрамна Староміська башта має вишуканий фасадний декор у стилі готики, який містить скульптурні зображення королів Карла IV Люксембурзького, Вацлава IV та святого Віта. Її архітектурні форми стали взірцем для багатьох пізньоготичних башт м. Праги й Чехії, зокрема Порохової башти, башт ратуш Старого міста й Нового міста (усі — у м. Празі), завершень башт замку Карлштейн.

Значення

Карлів міст — один із найстародавніших і добре збережених середньовічних мостів у Європі. Він є знаковою, символічною пам’яткою празької ґотики, національною культурною пам’яткою. Як складник Праги історичного центру міст внесено до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО 1992 під № 616.

Цікаві факти

Існувала легенда про додавання у будівельний розчин, на якому змуровано міст, великої кількості курячих яєць з метою підвищення міцності. Легенду спростували хіміко-технологічні дослідження, виконані 2010 у Хіміко-технологічному університеті Праги. Натомість у розчині виявлено інші добавки — казеїн і вино.

Додатково

Набула значного поширення опублікована 1979 безпідставна вигадка історика й астронома З. Горського (1929–1988; тепер Чехія) про те, що на підставі даних нумерології та астрології Карл IV Люксембурзький, задля надійності свого творіння, започаткував спорудження мосту в сприятливий момент «з’єднання» Сонця з Сатурном 09.07.1357 о 5 годині 31 хвилині ранку, що утворює числовий паліндром (перевертень) з непарних натуральних чисел 1-3-5-7-9-7-5-3-1. Ця гіпотеза не має джерельних підстав і цілком суперечить даним медієвістики.

Література

  1. Fischer J., Fischer O. Pražské mosty. Praha : Academia, 1985. P. 22–28.
  2. Porter T. Prague: Art & History. Prague : Flow East, 1995. P. 43–48.
  3. Вечерський В. Курс історії архітектури країн Східної Європи. Київ : АртЕк, 2007. С. 225–230.
  4. Malina J. Karlsbrücke. Prag : Eminent Verlag, 2007. 206 p.
  5. Státníková P., Šefců O., Dragoun Z. Kamenný most v Praze: obrazové svědectví historie Juditina a Karlova mostu. Praha : Muzeum hlavního města Prahy, 2013. 232 p.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Карлів міст у Празі // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Карлів міст у Празі (дата звернення: 9.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
30.04.2024

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶