Карлів міст у Празі
Ка́рлів міст у Пра́зі (чеськ. Karlův most) — архітектурна пам’ятка, складник пам’ятки всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, Чехія.
Карлів міст у Празі | |
---|---|
Країна | Чехія |
Місце розташування | Прага |
Рік внесення | 1992 |
Критерії | ii, iv, vi |
Зміст
Історична довідка
Перший дерев’яний міст через р. Влтаву у м. Празі згадано у джерелах 10 ст.; наступний зведено 1118. Міст знесла повінь 1157. 1158–1172 за наказом короля Чехії Владислава ІІ (1110–1174; Чехія) збудовано кам’яний міст Юдити, названий на честь тодішньої королеви Чехії (Юдита фон Тюрінген; 1135; тепер Німеччина — 1174; Чехія). Цей міст знищила повінь 03.02.1342. 1358 (за іншими даними — 1357) за наказом короля Чехії й імператора Священної Римської імперії Карла IV Люксембурзького під керівництвом архітектора П. Парлера розпочато спорудження нового кам’яного мосту, завершене 1402. Зразком слугував міст Сен-Бенезе у м. Авіньйоні (див. Авіньйона історичний центр). Для захисту мосту з обох його кінців збудовано передмостові фортечні башти: Староміську 1370–1380 й дві Малостранські: нижча, у романському стилі, є збереженим складником мосту Юдити 1172, перебудована 1411; вищу башту збудовано 1464. Проїзд по мосту був платним до 1816. На ньому було влаштовано крамниці, знесені 1828. З кінця 17 ст. на мосту поступово встановили 30 скульптурних композицій сакрального характеру. 20.03.1393 з мосту скинуто у р. Влтаву тіло убитого святого Яна Непомуцького (1340–1393; Чехія). Первісна назва мосту — Кам’яний або Празький. Теперішнє найменування — від 1870 на честь короля-фундатора Карла IV Люксембурзького, якому встановлено пам'ятник біля входу на міст з боку Старого міста.
Міст зазнавав руйнувань від катастрофічних повеней на р. Влтаві як під час будівництва (1359, 1367, 1373, 1374), так і пізніше: 1432, 1655, 1784, 1845, 1872, 1890. Після останнього руйнування міст відбудував Й. Главка 1890–1892. 1965–1978 виконано капітальний ремонт мосту, 2006–2020 — реставрацію. 1883–1905 мостом курсував кінний трамвай, 1905–1908 — електричний трамвай, 1908–1909, 1932–1965 — автобуси. Від 1965 рух транспорту тут заборонено й міст став пішохідним.
Характеристика
Кам'яний середньовічний міст з'єднує найстародавніші частини м. Праги, розташовані на різних берегах р. Влтави: Старе місто на правому березі з Малою страною, Градчанами й Празьким градом — на лівому. Є архітектурною домінантою у культурному ландшафті м. Праги, має велике значення як пішохідна комунікація в історичному центрі міста.
Міст завдовжки 515,76 м і завширшки 9,4–9,5 м — арковий, із прогоновою частиною заввишки 13 м. На 15 биків спираються 16 арок з прогонами від 16,62 до 23,38 м. Бики мають льодорізи, які захищають міст від руйнування під час весняного льодоходу. Муровано з граніту та місцевого каменю-пісковика на вапняно-піщаному будівельному розчині. З обох боків мосту над биками на постаментах встановлено 30 скульптур, по 15 з кожного боку, переважно постаті святих. Повнофігурне зображення святого Яна Непомуцького відлито із бронзи і встановлено 1693. Бронзове Розп’яття 1629 установлено 1657. Решту скульптур і скульптурних груп виконано з пісковику у стилях бароко (твори 18 ст.) і класицизму (твори 19 ст.) протягом 1707–1861; одну скульптурну групу (святі Кирило і Мефодій) створено 1928–1938 замість пошкодженого і перенесеного до музею зображення святого Ігнатія. Від 1965 кам’яні скульптури поступово замінено копіями їх, а оригінали переміщено до лапідарію Національного музею. На місці, де було скинуто у воду тіло святого Яна Непомуцького, встановлено меморіальну таблицю з хрестом. Передмостова надбрамна Староміська башта має вишуканий фасадний декор у стилі готики, який містить скульптурні зображення королів Карла IV Люксембурзького, Вацлава IV та святого Віта. Її архітектурні форми стали взірцем для багатьох пізньоготичних башт м. Праги й Чехії, зокрема Порохової башти, башт ратуш Старого міста й Нового міста (усі — у м. Празі), завершень башт замку Карлштейн.
Значення
Карлів міст — один із найстародавніших і добре збережених середньовічних мостів у Європі. Він є знаковою, символічною пам’яткою празької ґотики, національною культурною пам’яткою. Як складник Праги історичного центру міст внесено до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО 1992 під № 616.
Цікаві факти
Існувала легенда про додавання у будівельний розчин, на якому змуровано міст, великої кількості курячих яєць з метою підвищення міцності. Легенду спростували хіміко-технологічні дослідження, виконані 2010 у Хіміко-технологічному університеті Праги. Натомість у розчині виявлено інші добавки — казеїн і вино.
Додатково
Набула значного поширення опублікована 1979 безпідставна вигадка історика й астронома З. Горського (1929–1988; тепер Чехія) про те, що на підставі даних нумерології та астрології Карл IV Люксембурзький, задля надійності свого творіння, започаткував спорудження мосту в сприятливий момент «з’єднання» Сонця з Сатурном 09.07.1357 о 5 годині 31 хвилині ранку, що утворює числовий паліндром (перевертень) з непарних натуральних чисел 1-3-5-7-9-7-5-3-1. Ця гіпотеза не має джерельних підстав і цілком суперечить даним медієвістики.
Література
- Fischer J., Fischer O. Pražské mosty. Praha : Academia, 1985. P. 22–28.
- Porter T. Prague: Art & History. Prague : Flow East, 1995. P. 43–48.
- Вечерський В. Курс історії архітектури країн Східної Європи. Київ : АртЕк, 2007. С. 225–230.
- Malina J. Karlsbrücke. Prag : Eminent Verlag, 2007. 206 p.
- Státníková P., Šefců O., Dragoun Z. Kamenný most v Praze: obrazové svědectví historie Juditina a Karlova mostu. Praha : Muzeum hlavního města Prahy, 2013. 232 p.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Карлів міст у Празі // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Карлів міст у Празі (дата звернення: 9.05.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 30.04.2024
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів