Антисіонізм

Антисіоні́зм (від анти… і сіонізм) — умовна назва низки політичних концепцій, що заперечують право євреїв на національне самовизначення шляхом створення власної держави на Близькому Сході, тобто протистоять сіонізму й не визнають легітимності Держави Ізраїль.

Історична довідка

До 1940-х антисіонізм був поширений серед євреїв як прояв конкуренції двох форм єврейських національних проектів — автономізму та сіонізму, а також асиміляторства як ідеї культурного поглинання євреїв у діаспорі неєврейською більшістю з одночасним збереженням юдаїзму.

Антисіонізм як складова конкуренції між автономізмом і асиміляторством з одного боку та сіонізмом — з іншого сформувався наприкінці 19 ст., що було реакцією на формулювання основних положень сіонізму Л. Пінскером і Т. Герцлем. Антисіонізм автономістів випливав із декларованої ними ідеї про потребу й можливість екстериторіального національного самовизначення євреїв у діаспорі (див. Автономія національно-персональна). Це значною мірою збігалося зі сценаріями розв’язання національного питання, пропонованими ідеологами австромарксизму.

Автономізм як антисіоністська концепція був представлений в ідеології як лівих єврейських політичних партій (Комуністичний бунд), так і праволіберальних [Єврейська народна партія (Фолькспартей)]. Водночас ідеологія деяких політичних партій, зокрема Єврейської соціал-демократичної робітничої партії (Поалей-Ціон) і Об’єднаної єврейської соціалістичної робітничої партії (Фарейнікте), поєднувала автономізм і сіонізм, вважаючи перший формою національного самовизначення євреїв у діаспорі у близькій перспективі, а другий — на Близькому Сході у віддаленому майбутньому.

Однією з ознак автономізму була підтримка розвитку їдишу як рівноправної літературної мови на противагу сіоністській ідеї відродження івриту.

В Українській Народній Республіці під час Української революції 1917–1921, а також у Литві протягом 1919–1924 були спроби реалізувати ідеї автономістів у формі національно-персональної автономії шляхом створення відповідних урядових органів у системі органів влади України й Литви та забезпечення представництва єврейських політичних партій у законодавчих і виконавчих органах цих країн. Водночас в обох державах конкуренція між сіоністами й автономістами розглядалася як внутрішня справа євреїв, а антисіонізм як складова полеміки між цими групами існував лише у єврейській пресі.

У Російській імперії антисіонізм поширився також в ідеології неєврейських партій, передусім в обох фракціях РСДРП — Російській соціал-демократичній робітничій партії (більшовиків) (див. Комуністична партія Радянського Союзу) і Російській соціал-демократичній робітничій партії (меншовиків).

Негативне ставлення більшовиків до сіонізму зумовлювалося запереченням ними статусу євреїв як нації (оскільки євреї мешкають на різних територіях, говорять різними мовами й не виступають спільно як нація) і, відповідно, відмовою євреям у праві на національне самовизначення в будь-якій формі. Ці тези було сформульовано у статті Й. Сталіна «Марксизм і національне питання» (1913). Меншовики як союзники Бунду підтримували автономістські ідеї останнього і, відповідно, заперечували сіонізм.

Після Голокосту у 1941–1945 і проголошення Ізраїлю 14.05.1948 антисіонізм набув вигляду за]перечення легітимності існування Ізраїлю. Як правило, сучасний антисіонізм розцінюється як одна з форм антисемітизму. Поряд із тим, він поширений серед окремих ультраортодоксальних напрямів у юдаїзмі (так званий релігійний антисіонізм).

Антисіонізм в СРСР

Після здобуття влади більшовиками й поглинання цією партією великих груп вихідців із Бунду, Фарейнікте й Поалей-Ціон ідеї автономізму частково було засвоєно Російською комуністичною партією (більшовиків).

У 1920-х в УСРР, БСРР і частково РСФРР обмежено реалізовувалася єврейська екстериторіальна автономія у формі підтримки єврейських культурних, освітніх і наукових установ і преси та функціонування єврейських секцій у складі місцевих осередків правлячої партії тощо в межах політики коренізації.

Поряд із тим, у 2-й половині 1920-х і на початку 1930-х в УСРР і Криму частково реалізовано єврейську територіальну автономію у вигляді окремих єврейських національних районів (на місці створених у 19 ст. єврейських сільськогосподарських колоній). 1930 розпочато реалізацію так званого біробіджанського проекту, метою якого було створення єврейської республіки на Далекому Сході (див. Єврейська автономна область). У зв’язку з цим розвиток єврейських національних районів в УСРР і Криму в середині 1930-х було згорнуто. У радянській пресі та прорадянській пресі за кордоном створення єврейських національних районів та заснування Єврейської автономної області подавалося як альтернатива сіонізму, а ідея створення єврейської держави на Близькому Сході оголошувалася утопією.

У цілому в СРСР у першій половині 1920-х сіонізм було оголошено знаряддям британського імперіалізму на Близькому Сході, унаслідок чого сіоністські організації, окрім ліквідованої 1928 Єврейської комуністичної робітничої партії (Поалей-Ціон), були змушені діяти в підпіллі, а згодом припинили будь-яку діяльність.

Заклики до здійснення алії вважалися сіоністською пропагандою й прирівнювалися до антирадянської агітації. З середини 1920-х до 1953 і з 1967 до кінця 1980-х у СРСР було заборонено викладання сучасного івриту та видання літератури івритом. Викладання сучасного івриту переслідувалося за обвинуваченням у антирадянській агітації.

Найактивнішою антисіоністська пропаганда в СРСР була у 1953 (після вибуху в посольстві СРСР у м. Тель-Авіві 09.02.1953 і розірвання дипломатичних відносин між СРСР і Ізраїлем 11.02.1953), після повторного розірвання дипломатичних відносин між СРСР і Ізраїлем 1967 та під час Війни Судного дня 1973.

Попри пожвавлення взаємин між СРСР та Ізраїлем у 1953–1967 і тимчасове відновлення між ними дипломатичних відносин, у цей період СРСР офіційно підтримував арабські держави в їхньому протистоянні Ізраїлю, а публікації про останній у СРСР були гостро критичними.

Одним із проявів антисіонізму в СРСР стала його формальна інституціоналізація у вигляді створеного 1983 відповідно до резолюції Секретаріату ЦК КПРС Антисіоністського комітету радянської громадськості (формально ліквідовано 1992, фактично почав згортати діяльність на межі 1980-х — 1990-х). 10.11.1975 з ініціативи СРСР Генеральна Асамблея ООН ухвалила резолюцію № 3379, яка визначала сіонізм як «форму расизму й расової дискримінації». 16.12.1991 цю резолюцію скасовано резолюцією Генеральної Асамблеї ООН № 4686.

Антисіонізм в Україні

В УРСР у 1953–1980-х антисіонізм виявлявся в публікації різноманітної пропагандистської літератури та проведенні «науково-популярних» лекцій антисіоністської спрямованості. Антисіоністські кампанії в республіці відбувалися одночасно з загальносоюзними.

Кількість публікацій антисіоністського змісту в УРСР була непропорційно вищою, ніж у РРФСР, що викликано зосередженням в Україні значної частини єврейського населення — їхньої цільової аудиторії. Найактивнішими у виданні антисіоністської літератури в республіці були видавництва «Політвидав України» і «Каменяр», а також Товариство «Знання» Української РСР.

Серед авторів антисіоністської літератури радянської доби в УРСР — Т. Кичко, Л. Бернштейн, Р. Бродський та ін. Низка публікацій антисіоністського змісту з’явилася у альманасі «Пост імені Ярослава Галана» поряд із матеріалами, спрямованими проти «українських буржуазних націоналістів». До кінця 1980-х антисіоністські карикатури регулярно друкувалися в журналі «Перець».

Після проголошення незалежності України антисіоністська пропаганда на державному рівні не провадиться.

Антисіонізм у сучасному світі

На початку 21 століття антисіонізм є офіційною позицією щодо Ізраїлю у частині арабських і в деяких інших країнах, більшість населення яких становлять мусульмани. 31 держава — член ООН (станом на 2019) не визнає факту існування Ізраїлю. Серед них 17 із 22 держав Ліги арабських держав [за винятком Марокко, Тунісу, Єгипту, Йорданії, Палестинської національної адміністрації (Західний Берег)] і держави Організації ісламської співпраці (Афганістан, Бангладеш, Іран, Пакистан та ін.).

Попри визнання Ізраїлю Єгиптом після укладення мирної угоди між цими державами 1982 в єгипетській пресі регулярно публікуються матеріали антисіоністського змісту. Кількість останніх значно зросла після Арабської весни і падіння влади Х. Мубарака.

Поширення антисіонізму в арабських та інших країнах із мусульманською більшістю після проголошення Ізраїлю супроводжувалося актами насильства щодо місцевих єврейських громад, що спричинило втечу останніх до Ізраїлю та (частково) Європи. Одним із центрів антисіонізму в сучасному ісламському світі є Іран.

Антисіонізм також поширений серед членів окремих антиглобалістських і альтерглобалістських рухів у США і Західній Європі. Одним із проявів останнього є рух Бі-ді-ес (BDS) — міжнародна кампанія з проведення різних форм бойкоту Ізраїлю, яка, зокрема, знайшла вияв у бойкоті деякими академічними структурами дослідників із ізраїльських університетів. Сучасний антисіонізм у масовій культурі (зокрема у карикатурах) часто поєднується з іншими формами антисемітизму, зокрема запереченням Голокосту.

Антисіонізм релігійний

Релігійний антисіонізм з’явився одночасно з виникненням сіонізму в 19 ст. Тоді ж сформувався релігійний сіонізм. Вони обидва співіснують у єврейському середовищі та юдаїзмі. У 19 ст. та 1-й половині 20 ст. релігійний антисіонізм був значно помітнішим і впливовішим явищем, ніж релігійний сіонізм.

Крім того, релігійний антисіонізм існує не лише в юдаїзмі, а й у християнстві та ісламі. Після виникнення й становлення сіонізму, передусім у формі політичного сіонізму з його прагненням до державності в Палестині («Ерец Їсраель» — «Землі Ізраїлю» в єврейській думці), ставлення різних юдейських напрямів і груп до нього було переважно негативним.

Це пов’язано з секулярною природою тогочасного сіонізму. Його провідних теоретиків та ідеологів, а разом із ними і їхніх послідовників, юдейські лідери сприймали «безбожниками», тими, хто прагне втілити месіанські очікування (див. Месіанство) без месії. Показово, що коли Т. Герцль намагався провести Перший сіоністський конгрес у м. Мюнхені, він зіткнувся з опором навіть із боку місцевої реформістської юдейської громади (конгрес відбувся 1897 у м. Базелі, Швейцарія).

Досить болючою для сіоністського руху була також зміна поглядів деяких помітних постатей сіонізму, які стали антисіоністами, долучаючись до юдейських ортодоксальних рухів і громад. Приклади такої зміни — громадський діяч і публіцист Н. Бірнбаум (1864–1937; Австрія), який першим на початку 1890-х запропонував терміни «сіонізм» і «політичний сіонізм», та поет і політичний діяч Я. І. де Хаан (1881–1924; Нідерланди).

Упродовж 20 ст. з’явилися нові антисіоністські організації, хоча деякі з них (як-от хасидський напрямок Хабад та рух і партія Аґудат Їсраель) із часом змінили своє ставлення до сіоністів і Держави Ізраїль. Створення останньої спричинило поширення критики юдейських антисіоністських кіл на адресу самої Медінат Їсраель («єврейської держави), яку вони вважають породженням сіонізму, державою, утвореною всупереч волі Бога і законів Тори.

Однією з найнепримиренніших антисіоністських релігійних груп, що з’явилися у 20 ст. й існують дотепер, є Нетурей карта, яка виокремилася з Аґудат Їсраель наприкінці 1930-х у підмандатній Палестині. Представники цього руху є послідовними критиками сіонізму й Держави Ізраїль, проводячи свої мітинги насамперед у Північній Америці та Ізраїлі, а також відвідуючи антиізраїльські заходи в Ірані.

Література

  1. Rabkin Y. Au nom de la Torah: Une histoire de l’opposition juive au sionisme. Ville de Québec: Presses de l’Université Laval, 2004. 294 p.
  2. Anti-Semitism and Anti-Zionism in Historical Perspective: Convergence and Divergence / Ed. by J. Herf. London and New York: Routledge, 2007. 296 p.
  3. Anti-Zionism and Antisemitism: The Dynamics of Delegitimization / Ed. by L. H. Rosenfeld. Bloomington: Indiana University Press, 2019. 508 p.

Автор ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Гірік С. І., Черноіваненко В. В. Антисіонізм // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Антисіонізм (дата звернення: 8.05.2024).



Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
24.03.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶