Архетип (Н. М. Ковтун)

Архетип. Велика матір – Вестоницька Венера у Моравському музеї м. Брно (Чехія)

Архети́п (грец. ἀρχέτυπον — прообраз, від ἀρχή — початок, походження і τυπός — образ, форма) — багатозначний термін.

Значення терміна

1) У філософії, богослов’ї — первісна і початкова форма чого-небудь, праобраз (первісний образ), ідея, першооснова, зразок. Так, Платон ототожнював первинний світ ідей зі світом вічних прообразів, які втілюються в ілюзорному матеріальному світі, де речі набувають характеристик несправжнього, вторинного буття. На противагу мінливим речам, ідеї (архетипи) вічні; доступні для осягнення розумом. Плотін мислив архетипи як відбиток Першообразу в людині, однак лишав прірву між Божеством та матерією. У Філона Александрійського термін «архетип» позначав Логос як задум Божий та його креативну силу.

Поняття «архетип» активно використовували в апологетиці та патристиці (Іриней Ліонський, Августин Аврелій, Діонісій Псевдо-Ареопагіт); зокрема Августин позначав ним передвічний прообраз пізнання. Терміном послуговувалися й пізньоантичні язичницькі автори (Марк Туллій Цицерон, Пліній Старший). Пізніше у схоластиці (Іоанн Скот Еріугена, Фома Аквінський та ін.), під впливом августинівського платонізму, «архетипом» іменували розумову інтерпретацію сущого. Термін «архетип» увійшов і до лексикону середньовічних містиків і алхіміків. Він довго зберігав теологічні конотації: ще на поч. 19 ст. уживався виключно у фразеологізмі «архетип світла», що означало Божий задум творіння.

2) В аналітичній психології 20 ст. — універсальні зразки, патерни несвідомих людських реакцій на мінливі феномени зовнішнього та внутрішнього світу. Термін став засадничим для вчення К. Г. Юнга про колективне несвідоме в контексті його полеміки зі З. Фройдом. У розумінні Юнга колективне несвідоме притаманне усім людям, успадковується біологічно, транслюється в поколіннях і є основою формування індивідуальної психіки. Архетипи тлумачив як особливі зразки, на які орієнтується інстинктивна поведінка людини. З часом, відкидаючи звинувачення в ламаркізмі, Юнг писав, що архетипи передають не зміст, а «чисті форми свідомості», що отримують наповнення з досвіду. Архетипи виявляються у сновидіннях, галюцинаціях, містичних видіннях тощо, тобто у ситуаціях, коли свідомість лише поверхово контролює поведінку.

Хоча кількість архетипів визначається множиною типових життєвих ситуацій, у структурі людської свідомості К. Юнг виділив архетипи Персони (Маски), Аніми, Анімуса, Великої Матері, Дитини, Ініціації, Мудрого Старця, Тіні, які стали суттєвим імпульсом для розвитку досліджень у сферах міфології, релігії та мистецтва. Так, архетип Мудрого Старця в історії культури експлікується в образах біблійного Бога, Орфея, Гермеса Трисмегіста, Аполлонія Тіанського, Заратуштри та ін. З часом сам Юнг та його учні й послідовники почали вводити нові архетипи, зокрема Води, Вогню, Вбивства, Меча тощо, хоча це радше мотиви виділених раніше (так, Меч символізує Анімуса, Судина — Аніму тощо).

Термін «архетип» використовувався у працях психіатра Е. Ф. Едінгера (1922–1998; США), дослідників міфології й релігії М. Еліаде, Дж. Кемпбела (1904–1987; США), К. Кереньї (1897–1973; Угорщина, Швейцарія), психолога й філософа Дж. Хіллмана (1926–2011; США) та ін. Так, у філософії Е. Едінгера впорядковуючим ключовим архетипом психічного життя індивіда (свідомого й несвідомого) постав архетип Самості, який містить у собі всі інші архетипи. Едінгер піддав сумніву виключно біологічний характер успадкування архетипових форм. У філософії М. Еліаде архетипи інтерпретуються як основа вічного міфічного повторення: стародавні міфи витлумачені як своєрідне відтворення «архе» у сфері мислення, ритуалах чи у будь-якій ін. діяльності. За М. Еліаде, тільки повторення архетипових зразків надає подіям реальності, перериваючи руйнівний плин часу.

3) У широкому розумінні — загальнолюдський символ, повторюваний культурний сюжет (мотив) у міфології, фольклорі, мистецтві тощо; своєрідні ментальні кліше, типові взірці переживань, реакцій, поведінки, ритуалу, комунікування.

4) Застаріле — термін використовували на означення оригіналу мистецького твору, на відміну від копії.

Джерела

  1. Jung C. G. Von den Wurzeln des Bewusstseins. Zurich : Rascher, 1954. 681 S.
  2. Jung C. G. Die Dynamik des Unbewussten. Ges. Werke. Bd. 8. Zurich: Rascher, 1967. 671 S.
  3. Юнг К. Г. Архетип и символ. Москва : Ренессанс, 1991. 300 с.
  4. Элиаде М. Миф о вечном возвращении. Архетипы и повторяемость / Перев. с фр. Е. Морозовой и Е. Мурашкинцевой. Санкт-Петербург : Алетейя, 1998. 250 с.
  5. Юнг К. Г. Психология бессознательного / Пер. с нем. Москва : ООО «Издательство АСТ»; «Канон+», 2001. 400 с.
  6. Юнг К. Г. Архетипи і колективне несвідоме / Пер. Є. Котюк. Львів : Астролябія, 2018. 608 с.

Література

  1. Кримський С. Б. Архетипи української ментальності // Проблеми теорії ментальності / Відп. ред. М. В. Попович. Київ, 2006. С. 273–301.
  2. Хиллман Дж. Архетипическая психология / Пер. с англ. Ю. Н. Донца, В. В. Зеленского, М. Г. Пазиной; под общ ред. В. В. Зеленского. Москва : Когито-Центр, 2006. 351 с.
  3. Ковтун Н. М. Архетип як історико-філософський феномен // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2007. № 32.
    С. 8–12.
  4. Юрій М., Алексієвець Л. Архетип і ментальність через призму історії // Україна. Європа. Світ. Серія: Історія, міжнародні відносини. 2017.
    Вип. 19. С. 16–24.

Автор ВУЕ

Н. М. Ковтун


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Ковтун Н. М. Архетип (Н. М. Ковтун) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Архетип (Н. М. Ковтун) (дата звернення: 3.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
06.08.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶