Асфальтобетон

Асфальтобетон та щебінь

Асфальтобето́н, асфальтовий бетон — будівельний матеріал, який формується при тужавінні ущільненої суміші щебеню (гравію), піску, мінерального порошку та бітуму. Використовують переважно як верхній шар дорожнього покриття.

Історична довідка

Найдавніше застосування бітуму в будівництві як в’яжучого та гідроізолюючого матеріалу фіксують у Месопотамії та Індії з 3 тисячоліття до н. е. За правління царя Вавилонії Навуходоносора II бітум набув широкого використання в дорожньому будівництві, зокрема під час спорудження культових доріг до храмів і місць поховань. У Європі перші дороги з використанням бітумів будували з 1830-х у Франції. У 1832–1835 вперше замостили асфальтом вулиці і тротуари м. Парижа. Основою для їхнього будівництва стали дорожні покриття з ущільненого щебеню та гравію — т. з. макадами [за прізвищем інженера Дж. Мак-Адама (1756–1836, Велика Британія)], який першим системно запровадив таку технологію. Для зв’язування щебеню в покриттях почали застосовувати гудрон.

1835–1840 асфальтобетон вперше використали для будівництва доріг міст Лондона, Відня, Ліона та Філадельфії, з середини 19 ст. — для покриття мостів (першим — Королівський міст у м. Парижі).

1839 асфальтобетоном почали мостити тротуари у м. Санкт-Петербурзі, у 1876 — окремі ділянки на вул. Тверській у м. Москві.

В Україні асфальтобетон використовували з 1870-х (у містах Києві, Харкові, Одесі).

Литий асфальт уперше застосували 1876 у США. Широке розповсюдження асфальтобетонного покриття пов’язане з виникненням і розвитком автомобільного транспорту (шосейне будівництво).

Характеристика

В’яжучим компонентом асфальтобетону є штучний асфальт — суміш бітуму та мінерального порошку (мелений доломіт, вапняк тощо). Наповнювачем є щебінь (гравій) і пісок (75–85 % об’єму). Під час приготування асфальтобетону наповнювач нагрівають до температури 100–160 °C і змішують з розплавленим в’яжучим компонентом. У залежності від температури укладання асфальтобетон поділяють на: гарячий (на в’язких і рідких нафтових бітумах з укладанням за температури не нижче 120 °C), теплий (на малов’язких бітумах з укладанням за температури 50–100 °C) і холодний (на рідких нафтових бітумах з укладанням без нагріву, але за температури зовнішнього середовища не нижче 5 °C).

Асфальтобетон водостійкий і водонепроникний. Його міцність значною мірою залежить від температури і змінюється від 15–20 МПа за температури –15 °C до 2–3 МПа при 20 °C і близько 1 МПа при 50 °C. Під довготривалою дією автомобільних навантажень і кліматичних впливів відбувається старіння та руйнування асфальтобетону. Допускається вторинна переробка асфальтобетонного лому шляхом його розігрівання й перемішування в рециклері на місці ремонту дорожнього покриття. Для ремонтних робіт застосовують також литий асфальт — різновид асфальтобетону з умістом в’яжучого компонента 25–35 % і температурою виготовлення та укладання 220–250 °C.

Технологія

Асфальтобетонні та бітуммінеральні суміші здебільшого виготовляють на асфальтобетонних заводах, де виконують наступні технологічні операції: приймання та зберігання кам’яних матеріалів, піску, мінерального порошку, бітуму, поверхнево-активних речовин, подрібнення та сортування щебеню й піску, сушку мінеральних матеріалів і нагрівання бітуму, дозування та подавання складових асфальтобетону в асфальтозмішувальні установки та бункери, зберігання та відвантаження готової продукції.

Для укладання шарів асфальтобетонного дорожнього покриття використовують асфальтоукладачі, які забезпечують розподіл і попереднє ущільнення асфальтобетонної суміші і зазвичай працюють сумісно з вантажівкою, що поставляє суміш, а нормативне ущільнення асфальтобетону здійснюють переважно самохідними катками.

Джерела

  • Державні будівельні норми України. Автомобільні дороги. Частина І. Проектування. Частина II. Будівництво/ ДБН В.2.3-4:2015. Київ : Мінрегіон України, 2015. 104 с.

Література

  1. Силкин В. В., Лупанов А. П. Асфальтобетонные заводы. Москва : Экон-Информ, 2008. 266 с.
  2. Будівельне матеріалознавство / За ред. П. В. Кривенко. Київ : Ліра-К, 2012. 624 с.
  3. Золотарев В. А., Сотрэ Р., Пыриг Я. И. От природного битума до искусственного асфальтобетона // Автомобильные дороги. 2014. № 5. С. 66–72.
  4. Онищенко А. М., Кузьмінець М. П., Невінгловський В. Ф. та ін. Теоретичні та практичні дослідження ресурсу асфальтобетонного покриття на залізобетонних транспортних спорудах. Київ : НТУ, 2015. 323 с.

Автор ВУЕ

Г. І. Гайко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Гайко Г. І. Асфальтобетон // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Асфальтобетон (дата звернення: 4.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
22.06.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶