Баба-Яга

Баба Яга у ступі. Художнє втілення

Ба́ба-Яга́, Яга (в укр. діалектах Баба-Язя, Язібаба, Єжи-Баба, Інжи-Баба, Гінджи-Баба; білорус. Баба-Яга, Ягіня, Юга; рос. Баба-Яга, Еги-Баба, Егибоба, Ягая, Ягишна; польськ. Jędza, Babojędza; чеськ. та словацьк. Ježibaba; хорв. Baba Roga; босн. Baba Zima та ін.) — популярний персонаж народної чарівної казки, присутній у фольклорі усіх слов'янських народів. Має архаїчне протослов'янське походження.

Етимологія

Етимологія оніма є полемічною. За найпоширенішими гіпотезами, слово «яга»:

1) споріднене з литовським «angis» (гадюка) та праслов'янським «ǫžь» (звідси — вуж), що підтверджує первісну семантику образу Баби-Яги як змії та його хтонічну природу (казкова Баба-Яга має в услужінні гадюк і різних гадів; може літати, як і міфологічні змії);

2) співвіднесене з праслов'янським «(j)ęga» або «(j)ęza», що має конотацію задухи, хвороби, жахіття. Аргументом на те є співзвучні терміни у російській (язва — виразка), болгарській (енза — рана, хвороба), сербській (jеза — жах, jeзив — небезпечний), польській (jędza — відьма, зла баба; jędzić się — сердитись), словенській (jezа — гнів, jeziti — сердитись), чеській (jezinka — лісова відьма, зла баба) та ін. мовах;

3) походить від санскритського योग (йога), серед значень якого — чари, чаклунство (в індуїзмі атрибутом бога смерті, володаря потойбіччя Ями теж уявлялась кістяна нога).

У міфології

Жіночий образ Баби-Яги має давню міфічну природу (висхідний до божества епохи матріархату), генетично пов’язаний із давніми тотемістичними віруваннями (див. Тотемізм), уявленнями про царство мертвих.

У чарівній казці Баба-Яга є господинею лісу, медіатором світів і належить до категорії злотворців. Топос перебування Баби-Яги — хаща чи галявина казкового пралісу, «тридев’яте царство» — завжди знаходиться за межами окультуреного Космосу на пограниччі Хаосу, що вказує на семантику потойбіччя, функцію межі зі світом померлих. Часто її помешкання — хатинка на курячих (інколи качиних, гусячих) ніжках, повернута дверима до лісу й оточена огорожею з настромленими черепами, що свідчить про превалювання мортальних рис образу.

Спорідненість із мерцем підкреслює сліпота Баби-Яги, що лежить у хатинці й не бачить героя-протагоніста, який приходить до неї зі світу живих, а дізнається про його прибуття за запахом («руським духом тхне»), а також скуйовджене волосся (за традицією, жінок ховали із розпущеним волоссям) і незмінний епітет «кістяна нога». Найчастіше персонаж описано як такий, що живе по сто, двісті, триста років, але ще «не зустрічала живої душі».

Зовнішні ознаки образу гіперболізовані: «ноги на піл одкидала, голову на комин положила»; «ніс мало що не до стелі, а губа висить аж до землі». В услужінні у Баби-Яги — птахи, звірі й плазуни, які у міфологічній свідомості традиційно уявлялись творіннями «нечистої сили»: чорні коти, миші, змії, жаби, ворони. Її атрибутами є «жіночі» предмети кухонного вжитку — ступа, помело, піч, коцюба («в ступі їздить, товкачем поганяє, мітлою слід замітає»); вона має здатність літати, що споріднює її з відьмою (однак, на відміну від відьми, Баба-Яга завжди старечого віку). Часто Баба-Яга та її атрибути співвіднесені з ознакою «залізний» (три обручі на голові, зуби, віник, ступа тощо), що є символом сили чаклунки і доказом давньої природи образу — відлунням табу на залізо у примітивних суспільствах.

Типологія образу

Баба Яга. Художник Віктор Васнецов, 1917

Відповідно до функцій у казковому сюжеті виокремлюють три типи образу:

  • Яга-дарувальниця;
  • Яга-викрадачка;
  • Яга-войовниця.

Яга-дарувальниця — образ казок, в яких герой долає шлях до потойбіччя, межу якого Баба-Яга допомагає йому перейти. У казці те передано за допомогою своєрідного обряду посвячення (годування-напування, купання та вкладання героя спати), котрі є рефлексією ритуальних дій із мерцем. Також Баба-Яга дає поради герою, як виконати завдання без шкоди для себе; чарівний предмет, що вказує шлях у потойбіччя (часто — клубок, що символізує скомпресовану дорогу; віник, з якого виростає ліс; хустину, що стає мостом тощо); помічників для виконання завдання — коня або птаха (богатирського коня або коня-віщуна герой, зазвичай, може заслужити за три дні/три роки у Баби-Яги або звільнити з полону).

Образ Яги-викрадачки властивий казкам, де конфлікт будується на контрадикції з персонажами-дітьми, яких Баба-Яга намагається підсмажити, однак вони її перехитрують і рятуються. Такі сюжети є відгомоном ритуалів кремації та зберігають рефлексії давніх обрядів вікової ініціації юнаків і дівчат, що інсценували символічну смерть дитини та її відродження в іпостасі дівчини чи парубка. З іншого боку, ці сюжетні колізії перегукуються з натальними обрядами, які проводила знахарка чи баба-пупорізка з недоношеними, хворими та слабкими дітьми, підносячи їх на лопаті для хліба до теплої печі (символ материнського лона). На відміну від Яги-дарувальниці, Яга-викрадачка може з’являтися у світі живих, поза межами її локусу, що може символізувати бажання вилікувати дитину, вберегти її від світу мертвих. Мотиви ж самостійного потрапляння дітей до Баби-Яги суголосні семантиці вмирання, а їхньої втечі — як перемоги над смертю, воскресіння.

Яга-войовниця зазвичай позбавлена типових для «дарувальниці» і «викрадачки» дій, атрибутів і амбівалентної природи (злотворця й помічника водночас). Вона постає антагоністом героя, викликаючи його на бій; функціонально зближується з образом казкового Змія або заступає його, що є свідченням пізнішого часу творення образу. Інколи Яга-войовниця очолює військо («Під дубом війська, як трави та листу, а на дубі сидить баба-Яга і тим військом командує»). Яга-войовниця зазнає поразки і вказує герою шлях у «тридев’яте царство». Вона має здатність перетворювати людей на предмети, каміння тощо; володіє живою і мертвою водою; вдається до підлості й обману. При змалюванні образу Баби-Яги як злотворця використано антитезу щодо якостей добротворців — гіперболізовано нечесність, злість, хитрість, підступність, намагання знищити героя тощо.

Додатково

  • Вітчизняна казкознавиця Л. Дунаєвська вважає образ Баби-Яги реліктом давніх уявлень про міфічних управителів стихій, генетично споріднених із жерцями (жрицями), які виконували культові обряди, відтак його функція у казковому сюжеті пов'язана з ініціацією героя, рідше — героїні.
  • Курячі ніжки хатинки, на думку фольклориста В. Проппа (Росія), є реліктами первісної зооморфності образу. Міфологиня О. Баркова (Росія) трактує лексему як похідну від «курних» — обкурених димом стовпів, на яких у 6–9 ст. давні слов'яни ставили обрядові «хатини смерті» із прахом небіжчика всередині (тобто Баба-Яга — живий мрець).
  • У багатьох народів існувало повір’я, що душа людини знаходиться в стопі (приказка «душа — в п'яти»), відтак епітет «кістяна нога» вказує на відсутність душі та приналежність її носія до потойбічного світу.
  • Часто в українських казках Баба-Яга має одну, трьох чи дванадцять доньок, яких вона хитрощами та чарами намагається одружити з героєм, підмінивши його дружину чи наречену, або які мають здатність до перевертництва, і в подобі кобил, кіз тощо тікають від героя (у сюжетах, де він має виконати завдання Баби-Яги, випасаючи її табуни/стада).

Література

  1. Пропп В. Я. Исторические корни волшебной сказки. 2-е изд. Ленинград : Ленинградский государственный университет, 1986. 364 c.
  2. Дунаєвська Л. Ф. Українська народна проза (легенда, казка): еволюція епічних традицій. 2-ге вид. Київ : Київський університет, 2009. 304 с.
  3. Мушкетик Л. Г. Персонажі української народної казки. Київ : Український письменник, 2014. 360 c.
  4. Баркова А. Л. Введение в мифологию. Москва : Рипол Классик, 2018. 527 с.
  5. Альшевская Анна. Типологические вариации образа Бабы Яги в волшебных сказках // Фалькларыстычныя даследаванні: Кантэкст. Тыпалогія. Сувязі. 2019. Вып. 15. С. 179–190.

Автор ВУЕ

О. В. Наумовська


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Наумовська О. В. Баба-Яга // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Баба-Яга (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
21.11.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶