Бібер, Генріх Ігнац Франц фон

Бібер, Генріх Ігнац Франц фон.jpg

Бі́бер, Ге́нріх Ігна́ц Франц [ нім. Biber, Heinrich Ignaz Franz; з 1690 після здобуття дворянства — Бібер фон Біберн (нім. Biber von Bibern); 12.08.1644, м. Вантерберг, тепер Страж під Ральскем, Чехія — 03.05.1704, м. Зальцбург, Австрія] — композитор, скрипаль-віртуоз, один із майстрів бароко, представник східнонімецької католицької церковної музики.

Бібер, Генріх Ігнац Франц фон

(Biber, Heinrich Ignaz Franz)

Народження 12.08.1644
Місце народження Вантерберг
Смерть 03.05.1704
Місце смерті Зальцбург
Місце поховання Зальцбург
Місце діяльності Австрія
Напрями діяльності музичне мистецтво


Життєпис

Отримав перші уроки музики, ймовірно, у кантора та органіста В. Кнеффеля. Подальшу музичну освіту здобув у єзуїтській середній школі в м. Опаві, де познайомимося з композитором П. Й. Вейвановським (1639–1693; тепер Чехія).

Ймовірно, займався приватно у м. Відні у композиторів і скрипалів Й. Г. Шмельцера (1623, Австрія — 1680; тепер Чехія) або А. Берталі (1605, Італія —1669; тепер Австрія).

З 1668 працював музикантом у придворному оркестрі та камердинером оломоуцького єпископа Карла ІІ Ліхтенштейн-Кастелькорнського. 1670 композитору було доручено поїхати у відрядження в Тіроль (м. Інсбрук) для придбання інструментів у скрипкового майстра Я. Штайнера (1617–1683; тепер Австрія). Однак із відрядження музикант не повернувся, вступив на службу до зальцбурзького князя-архієпископа М. Гандольфа фон Кюнбурга. У м. Зальцбургу 1678 він став заступником капельмейстера і після смерті головного капельмейстера, керівника придворного оркестру А. Гофера (25.02.1684) — головним капельмейстером. Працював там до кінця життя.

Похований на цвинтарі абатства Святого Петра у м. Зальцбургу.

Творчість

Був найвідомішим скрипалем зальцбурзького бароко 17 ст. Віртуозно володів інструментом. У його творчій спадщині — скрипкові, камерно-інструментальні та церковні сонати, опери, драми шкільні, церковна музика.  У скрипкових сонатах — найскладніші та найвіртуозніші пасажі, використана скордатура (техніка гри з встановленим перенастроюванням струн) тощо. Для творчості Бібера характерне також використання контрапункту. Його перший відомий твір — «Слався, царице» («Salve Regina»; 1663) для сопрано, скрипки, віолончелі та органу.



Rosary Sonatas (IX. Jesus Carries the Cross) (Remastered)



Найвідоміший твір — цикл з 15 містерій-сонат і пасакалії «Сонати розарію» (1678), знаний також як «Таємничі сонати» для скрипки та басо континуо. В основі твору — євангельські сюжети. У творах часто можна зустріти символи троянди та хреста (композитор належав до ложі «Троянди та Хреста»).

Автор творів духовної музики, інструментальних ансамблів. Можливо, є автором 53-голосної «Зальцбурзької меси» (1682), яку тривалий час приписували іншим композиторам.

Створив 8 скрипкових сонат (1681), у вступних частинах, варіаціях і фіналах цих творів — численні віртуозні пасажі, подвійні ноти, акорди. Багато творів Бібера є недослідженими та невиконуваними.

Визнання

Імператор Леопольд I нагородив композитора золотим ланцюгом (1677). Згодом він надав Біберу дворянський титул (1690), пізніше підвищив його до звання «лорда верховного стюарда».

Пам’ятник композитору було відкрито у його рідному місті (2020, скульптор М. Шильхан).

Додатково

Бібер володів ораторським мистецтвом і латинською мовою.

Володів тонким почуттям гумору, що відображене в його музиці. Наприклад, соната «Репрезентатива» (1669) має у своєму складі такі частини: «Соловей», «Жаба», «Зозуля», «Півник і квочка» та ін. У них спостерігаємо імітацію звуків, що видають ці дивні істоти; зроблено це в досить оригінальній і сміливій формі. Іноді між струнами та грифом віолончелі підкладали папір, що надавало інструменту особливого звучання. Надскладною є партія скрипки.

«Зальцбурзьку месу» композитор написав з приводу 1100-ліття Зальцбурзької єпархії. Раніше авторами вважали О. Беневолі (1605–1672; Італія) або А. Гофера (1629–1684; Німеччина). У середині 1970-х було встановлено, що саме Бібер — автор цього масштабного твору.

Бібер був першим композитором, що використав значну кількість подвійних акордів, а також арпеджіальні потрійні та четверні акорди. Існує навіть думка, що він засвоїв гру на скрипці до сьомої позиції (на той час було рідкістю).

Література

  1. Chafe E. Th. The Church Music of Heinrich Biber. Ann Arbor : UMI Research Press, 1987. 305 p.
  2. Dann E. Heinrich Ignaz von Biber // The New Grove Dictionary of Music and Musicians : in 29 vol. 2nd ed. London : Macmillan, 2001. Vol. 2. 937 p.
  3. Der Mann fürs «pizare»: Leben und Werk des Heinrich Ignaz Franz Biber / Hrsg. von R. Jeschek. Regensburg : ConBrio Verlagsgesellschaft, 2014. 103 p.
  4. Brewer Ch. The Instrumental Music of Schmeltzer, Biber, Muffat and Their Contemporaries. London : Routledge, 2016. 440 p.
  5. Biber: Missa Bruxellensis // Heinrich Biber Homepage. URL: http://www.bluntinstrument.org.uk/biber/promTalk-2004-08-10.htm

Автор ВУЕ

А. К. Школьнікова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Школьнікова А. К. Бібер, Генріх Ігнац Франц фон // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бібер, Генріх Ігнац Франц фон (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
20.11.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶