Донець, Михайло Іванович

Доне́ць, Миха́йло Іва́нович (псевдоніми: Донцов, Донськой, Салтанов, Чернов; 23.01.1883, м. Київ, тепер Україна — 10.09.1941, там само) — оперний і камерний співак (бас), педагог, режисер, музично-громадський діяч, народний артист УРСР (1932). Чоловік співачки й педагога М. Донець-Тессейр.

Донець, Михайло Іванович

Псевдоніми Донцов, Донськой, Салтанов, Чернов
Народження 23.01.1883
Місце народження Київ
Смерть 10.09.1941
Місце смерті Київ
Місце поховання Київ
Місце діяльності Україна
Напрями діяльності музичне мистецтво

Життєпис

Народився в багатодітній родині робітника заводу «Арсенал». Музичні здібності проявилися з дитинства: змалку співав у церковному хорі, дитячих хорах на сцені м. Києва. Брав участь в антрепризах Й. Сєтова (1826–1894, Росія — Україна), зокрема в діях із дитячими хорами в операх «Пікова дама», «Вертер», «Пророк». У 13 років залишився сиротою. Закінчив військово-фельдшерську школу (1899). Брав участь в аматорських театральних виставах. Водночас до 1903 навчався у приватній музичній школі М. Тутковського (1857–1931, тепер Україна) в м. Києві, клас вокалу О. Сантагано-Горчакової (1942–1913, тепер Україна) і М. Бочарова (1872–1936, тепер Росія) та на драматичних курсах М. Соловцова (1857–1902, тепер Росія — Україна). 1903 грав у драматичній трупі М. Бородая (1853–1929, тепер Україна — Росія), роль Гусляра в «Снігуроньці» М. Островського на музику П. Чайковського (1905). Упродовж 1907–1913 виступав в оперній трупі С. Зиміна (1875–1942, тепер Росія) в м. Москві, дебютував у партії Тібо в «Орлеанській діві» П. Чайковського. 1909–1912 — один з організаторів та керівник українського музично-драматичного гуртка «Кобзар» у м. Москві, учасник концерту до 50-х роковин смерті Т. Шевченка (1911), де звучали музичні твори М. Лисенка до «Кобзаря» (збірки).

1913–1923 — соліст Київської опери (тепер — Національний академічний театр опери та балету України імені Т. Г. Шевченка), 1924–1926 — Свердловської (тепер Єкатеринбурзький державний академічний театр опери та балету, м. Єкатеринбург, Росія), у театральних сезонах 1923–1924 і 1926–1927 — Харківської (тепер — Харківський національний академічний театр опери та балету імені М. В. Лисенка), а з осені 1927 до кінця життя — Київської опери (тепер — Національний академічний театр опери та балету України ім. Т. Г. Шевченка). Від 1918 викладав спів у Державному музично-драматичному інституту імені М. Лисенка (1934 поділеному на Київську консерваторію [з 1940 ім. П. І. Чайковського], тепер — Національна музична академія України імені П. І. Чайковського та Київський інститут театрального мистецтва імені І. Карпенка-Карого, тепер — Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого), згодом — у Київській консерваторії (тепер — Національна музична академія України імені П. І. Чайковського), вів клас сольного співу, викладав акторську майстерність.

1941 став жертвою наклепу, заарештований оперативниками НКВС у Київському оперному театрі (тепер — Національний академічний театр опери та балету України імені Т. Г. Шевченка) одразу після закінчення спектаклю. Без суду розстріляний. Похований у м. Києві на Звіринецькому кладовищі. Реабілітований 1989.

Творчість

Творче обдарування співака формувалося під впливом видатних театральних постатей — М. Заньковецької, М. Садовського, П. Саксаганського, Л. Собінова, особливо Ф. Шаляпіна, з яким співав на оперній сцені в перші роки творчої кар'єри. Один з ініціаторів впровадження української мови на оперній сцені, популяризатор українського оперного репертуару. Уславився як виконавець басових партій українського та світового оперного репертуару. У 1920–1930-ті був загальним улюбленцем музичної громадськості та публіки на теренах України й далеко за її межами.

Виконував найрізноманітніші за складністю та образністю оперні партії — від провідних героїчних до епізодичних характерних. У його репертуарі налічують 134 ролі в 79 операх, 3-х оперетах, 10-и драмах. З-поміж них критика визнала неперевершеним виконання ролей українського репертуару: Тараса Бульби в однойменній опері М. Лисенка (в 1-й редакції Л. Ревуцького, 1937), Карася в «Запорожці за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського, Виборного з «Наталки Полтавки» І. Котляревського з музикою М. Лисенка, Батька в «Катерині» М. Аркаса, Захара Беркута в однойменній опері Б. Лятошинського, Артема з «Кармелюка» В. Костенка тощо. Переконливими та вокально довершеними були його інтерпретації партій у тогочасних репертуарних операх російських композиторів: Івана Сусаніна в «Житті за царя» М. Глинки, Варлаама, Пімена, Досифея і Бориса — із «Бориса Годунова» М. Мусоргського, Кочубея із «Мазепи» та Греміна з «Євгенія Онегіна» П. Чайковського, Голови й Чуба з «Майської ночі» М. Римського-Корсакова тощо. Відомий ролями із західноєвропейської класики — Мефістофеля із «Фауста» Ш. Ф. Гуно, Сен-Брі та Марселя із «Гугенотів» Дж. Меєрбера, Поґнера із «Нюрнберзьких мейстерзінгерів» і Генріха з «Лоенґріна» Р. Вагнера тощо.

Цьому сприяла артистична фактура співака — високий зріст, міцна будова, виразна пластика рухів і міміка, прекрасна драматична гра — був майстром сценічного перевтілення.

Партнерами на сцені були співаки І. Алчевський, З. Гайдай, М. Донець-Тессейр (колоратурне сопрано), І. Козловський, О. Колодуб (1900–1994, Україна), М. Литвиненко-Вольгемут, В. Лубенцов, М. Микиша, О. Мозжухін (1878–1952, Росія — Франція), О. Петрусенко, О. Чишко та ін.

Виступав як камерний співак від перших концертів Гуртка любителів російської музики (з 1907), під час яких особисто познайомився з С. Рахманіновим, О. Скрябіним, Ц. Кюї, Л. Собіновим. 1933 із групою українських артистів гастролював на Далекому Сході. Серед його учнів М. Єгоричева (1903–1999); консультував молодих співаків О. Колодуб (1900–1994, Україна), Н. Скоробагатько (1894–1993, Україна) та ін. Товаришував із М. Рильським, Д. Ревуцьким, Остапом Вишнею.

Визнання

1992 іменем співака названо вулицю в м. Києві.

Література

  1. Майстри української радянської сцени / Упоряд. Р. Бернацька. Київ : Держлітвидав України, 1962. 319 с.
  2. Рильський М. Вечірні розмови. Київ : Держлітвидав, 1964. 272 с.
  3. Стефанович М. Михайло Іванович Донець. Київ : Мистецтво, 1965. 44 с.
  4. Донець Михайло: спогади, листи, матеріали / Упоряд. М. Кагарлицького. Київ : Музична Україна, 1983. 260с.
  5. Герасимов Б. Вражаючий актор // Українські співаки у спогадах сучасників / Авт.-упоряд. І. Лисенко. Київ : Рада ; Львів; Нью-Йорк : М. П. Коць, 2003. 779 с.
  6. Кагарлицький М. Велич і трагедія «українського Шаляпіна»: Сьогодні минає 130 років від дня народження видатного оперного співака Михайла Донця // День. 2013. 23 січня (№ 11). С. 10.

Відео

Документальна телепередача "Прогулянки містом" (телеканал "Київ")

Автор ВУЕ

В. В. Кузик


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Кузик В. В. Донець, Михайло Іванович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Донець, Михайло Іванович (дата звернення: 3.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
03.01.2024

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶