Егоїзм

Егоїз́м (від лат. «ego» — я) — ціннісна орієнтація особистості на домінування в її індивідуальній свідомості, поведінці та діяльності власної цінності понад усе інше, перевагу власних інтересів над інтересами ін. людей та ставлення до їхнього задоволення як найбільшого блага.

Як етичний принцип егоїзм є протилежним альтруїзму, а як риса особистості — виявляється у надмірному Я-центризмі, самозакоханості, безапеляційності суджень, споживацькому ставленні до оточуючих, використанні їх у власних корисливих цілях, байдужості та зневазі до їхньої думки.

Формування егоїзму зумовлене соціально-психологічною трансформацією природного інстинкту самозбереження. Усвідомлення людиною цінності власного «Я» є необхідною умовою становлення й самореалізації особистості, важливим елементом її соціальної поведінки та діяльності. Водночас абсолютизація принципу егоїзму у свідомості людини призводить до негативних наслідків, які можуть виявлятися у деструктивних та дисфункціональних для соціуму діях.

Історична довідка

Проблема наукового осмислення витоків та наслідків егоїзму здавна була і залишається у центрі дискусій в різних галузях гуманітарного знання.

Етико-філософські та етико-психологічні концепції виводили егоїзм або з природи людини, її прагнення до щастя (евдемонізм), насолоди (гедонізм), з потреби домогтися суспільного визнання (утилітаризм), або з сукупності цих чинників (теорії «розумного егоїзму»).

Мислителі античності (Демокрит, Епікур) та доби Просвітництва (К. А. Гельвецій, Т. Гоббс, Б. Спіноза, П. А. Гольбах та ін.) вважали, що людина завжди і повсюдно керується у вчинках лише власними інтересами. Позаяк від них неможливо відмовитися, слід навчити «розумно» до них ставитися. Для цього вважали за потрібне належну організацію суспільного життя, за якої інтереси окремої особи співпадатимуть з інтересами ін. людей та суспільства загалом, а відтак і слугуватимуть їм.

Прибічники егоїзму розумного теорії розглядають феномен егоїзму як етико-нормативну програму, яка при збереженні єдиної (егоїстичної) основи поведінки людини передбачає обов’язковими такі її вчинки та соціальні дії, що стають корисними не тільки їй особисто, але й ін. людям і суспільству. Основними принципами «розумного егоїзму» є:

а) основою всіх людських вчинків і соціальних зв'язків є егоїстичний мотив (бажання блага і користі собі);

б) розум дозволяє виділити із загального обсягу спонукань ті, що мають правильно осмислений особистий інтерес (тобто виявити ядро тих егоїстичних мотивацій, які відповідають розумній природі людини і суспільному характеру її життя).

Як вважали Т. Гоббс, А. Сміт, егоїзм є суттєвим мотивом економічної, політичної тощо діяльності. А. Сміт поєднав в концепції природи людини уявлення про «людину економічну» і «людину моральну». К. Гельвецій вважав, що раціональний баланс між егоїстичною пристрастю індивіда і суспільним благом не може скластися природно. Лише безпристрасний законодавець за допомогою державної влади, інструментів нагороди і покарання, зможе забезпечити «вигоду окремого індивіда» для користі «якомога більшої кількості людей».

Глибшу розробку вчення «розумного егоїзму» отримало в пізніх роботах Л. Фейєрбаха, за переконанням якого моральність спирається на почуття власного задоволення від задоволення Іншого.

Розумно-егоїстична концепція М. Г. Чернишевського спиралася на таке антропологічне трактування суб’єкта, згідно з яким справжній вираз користі, тотожний добру, полягає в «корисності людини взагалі». Завдяки цьому, при зіткненні приватного, корпоративного і загальнолюдського інтересів повинен превалювати останній. Однак, в силу жорсткої залежності людської волі від зовнішніх обставин і неможливості задоволення вищих потреб до задоволення базових, розумна корекція егоїзму, на його думку, буде ефективною лише за умови повної перебудови структури суспільства.

У філософії 19 ст. ідеї, споріднені з концепцією «розумного егоїзму», висловлювали Дж. Бентам, Дж. Ст. Мілль, Г. Спенсер, Ф. Ніцше, М. Штірнер та ін.

К. Маркс та його послідовники формування егоїзму пов’язували з появою приватної власності в період розпаду первіснообщинного ладу і трактували його як відображення процесу атомізації соціальної, виділення самодостатніх індивідів та замкнених груп (згодом — класів), для яких суспільно корисна діяльність є лише засобом утвердження та збереження свого особливого соціального становища.

У 20 ст., поруч із теорією «розумного егоїзму», започатковано розробку нового концептуального напряму — «етичного егоїзму» (заснований Г. Сіджвіком у праці «Методи етики», 1874). Розмаїття етичних напрямів зумовило неоднозначне ставлення до проблеми егоїзму — від позитивного обґрунтування З. Фройдом до спростування Дж. Е. Муром.

Е. Фромм вважав, що егоїзм і любов до себе не рівнозначні, а навпаки — протилежні феномени. Егоїст любить себе радше замало, ніж забагато; в дійсності він себе ненавидить. Він — неминуче нещасний і прагне урвати від життя ті блага, доступ до яких сам собі перекриває.

Відповідно до теорії етичного егоїзму, егоїстичною є та людина, для якої значущими є винятково власні інтереси, обмежені рамками власного «Я», тоді як неегоїстична особистість включає в своє «Я» турботу про інших і розглядає себе як частину соціальної спільності.

Характеристика

Егоїзм як властивість людини виявляється у сфері її цілеспрямованої поведінки. Тому головними особливостями егоїста є, по-перше, спрямованість цілей виключно на самого себе і, по-друге, неузгодженість засобів досягнення цілей із загальноприйнятими нормами (що захищають права кожного індивіда і забезпечують справедливість у суспільстві). Егоїст, як правило, діє всупереч інтересам соціального оточення і нерідко керується принципом «для досягнення власної мети — усі засоби прийнятні».

К. Муздибаєв виокремлює такі характеристики егоїста:

  • надмірна індивідуалістична орієнтація, ігнорування почуттів і інтересів оточуючих (у такій оптиці етика турботи постає як соціальна, а етика егоїзму — як антисоціальна);
  • нехтування інтересами, почуттями, гідністю, значимістю ін. людей; прагнення заперечувати цінність партнерів, що полегшує досягнення власних цілей за рахунок оточуючих;
  • свобода від будь-яких зобов’язань перед іншими — ця риса допомагає егоїстові знехтувати чужими інтересами, звільняє від будь-яких турбот про оточуючих;
  • прагнення до володіння: егоїзм засновується на антидеприваційному принципі (див. Депривація соціальна), а прагнення до володіння стосується всіх сфер життя — матеріальних, інструментальних, емоційних, інтелектуальних тощо;
  • цілеспрямованість — щоб домогтися користі й переваги для себе, егоїст максимізує усі свої сили, хитрість, енергійність;
  • конфліктність: етика егоїзму завжди містить конфлікт інтересів, причому конфліктність стає особистісною якістю егоїста;
  • несправедливість, оскільки егоїсти при розподілі ресурсів і винагород завжди домагаються різних привілеїв для себе, не чутливі до турбот, цінностей і прагнень оточуючих;
  • деструктивність, що виявляється, принаймні, двома способами: 1) егоїсти постійно порушують соціальний порядок, або самочинно встановлюючи певну ієрархію інтересів і цінностей, або виходячи поза межі інституційних, моральних норм; 2) для досягнення цілей використовують методи примусу і насильства.

Дж. Роулз виділяє три види егоїзму:

  1. егоїзм диктаторський: «всі повинні слугувати моїм інтересам»;
  2. егоїзм власної винятковості: «всі повинні дотримуватися моральних принципів, окрім мене, якщо це мені невигідно»;
  3. егоїзм анархічний, або загальний: «всім дозволено задовольняти власні інтереси, як їм заманеться».

Перші два принципи цілковито суперечать фундаментальним моральним вимогам — золотому правилу моральності й заповіді любові. Третій — може бути визнаний в якості морально достовірного, але за умов модифікації другої його частини: «... якщо вони не порушують інтереси інших».

Егоїстичну поведінку слід відрізняти від дій, що переслідують приватний інтерес: в останньому можуть бути репрезентовані й загальнозначущі цілі (коли людина, задовольняючи свої інтереси, приносить користь своєму соціальному оточенню чи суспільству).

Егоїзм невірно ототожнювати з індивідуалізмом, який розглядається як вияв самостійності та самоцінності людини на противагу колективізму і не пов’язується з нанесенням шкоди іншим.

Методи протидії

Принципове нормативне обмеження егоїзму людини забезпечується основними моральними вимогами і цінностями, які (незалежно від відмінностей в культурно-регіональних традиціях) спрямовані проти егоїзму.

У процесі формування особистості, головною протидією появі егоїстичних орієнтації та намірів має бути формування у дитини чи підлітка когнітивної компетентності, яка дає можливість визначити, що є істина, а що — хиба. Удосконалення когнітивної компетентності сприяє, з одного боку, пізнавальній активності суб’єкта діяльності у пошуках життєвої «істини», а з іншого, — використанню розуму як засобу аналізу проблемної ситуації, обставин, власної позиції, самоаналізу, пошуку можливостей і здатностей позитивного вирішення проблеми (реалізувати власні інтереси без зашкодження іншим).

Література

  1. Fromm E. The Art of Loving: An Inquiry into the Nature of Love. New York : Harper Brothers, 1957. 133 p.
  2. Коваль О. Егоїзм як першопричина людських учинків // Психологія і суспільство. 2003. № 3. С. 97–107.
  3. Муздыбаев К. Анатомия эгоизма // Российская наука. Москва : Октопус, 2003. С. 333–347.
  4. Rawls J. A Theory of Justice. Cambridge : Harvard University Press, 2005. 624 p.
  5. Докінз. Р. Егоїстичний ген / Пер. з англ Я. Лебеденко. Харків : Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2017. 540 с.
  6. Пролеев С. Апология пороков. 2-е изд, перераб. и доп. Киев : Дух и Литера, 2019. 390 с.

Автор ВУЕ

А. С. Лобанова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Лобанова А. С. Егоїзм // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Егоїзм (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
14.07.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶