Бабак, Рената Володимирівна

Бабак Р..JPG

Баба́к, Рена́та Володи́мирівна (англ. Babak, Renata; 04.02.1934, м. Харків, тепер Україна — 31.12.2003, м. Сілвер-Спрінг, шт. Меріленд, США) — оперна та концертно-камерна співачка (мецо-сопрано).

Бабак, Рената Володимирівна

Народження 04.02.1934
Місце народження Харків
Смерть 31.12.2003
Місце смерті Сілвер-Спрінг
Alma mater Санкт-Петербурзька державна консерваторія імені М. А. Римського-Корсакова, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського
Напрями діяльності Музичне мистецтво


Життєпис

Батько був військовим.

1958 закінчила Ленінградську (тепер Санкт-Петербурзька державна консерваторія імені М. А. Римського-Корсакова) та в 1961 Київську (тепер Національна музична академія імені П. І. Чайковського) консерваторії.

1961–1964 була солісткою Львівського академічного театру опери та балету (тепер Львівський національний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької).

Переведена до Великого академічного театру у м. Москві (тепер Державний академічний Великий театр Росії). 1964–1971 співала на одній сцені з С. Лемешевим (1902–1977; СРСР, тепер Російська Федерація), І. Козловським. Разом із трупою театру гастролювала країнами Європи (Німеччина, Польща, Фінляндія, Болгарія, Угорщина, Італія). Під час гастролей в Італії (1973) попросила політичного притулку. Упродовж восьми місяців переховувалася від радянської влади. Від 1974 емігрувала (див. Еміграція) до Канади, пізніше до США (м. Вашингтон), де до 1986 продовжувала вокальну діяльність: дебютувала в Карнегі Холл в м. Нью-Йорку; виступала з американськими симфонічними оркестрами; у Вашингтонській національній опері; здійснила концертний тур Європою; брала участь у 19-ому Музичному фестивалі Shenandoah Valley (м. Оркні Спрінгс, шт. Вірджинія, США) у супроводі симфонічного оркестру Ферфакс (1981), святкуваннях Тисячоліття Хрещення України-Руси у м. Вашингтоні (1988), добродійному концерті у м. Детройті (1975) для фінансової підтримки Кафедри українознавчих студій при Гарвардському університеті.

Від 1980 працювала професором і деканом оперного відділення Вашингтонської консерваторії.

Творчість

1958 дебютувала на сцені, успішно виконавши партію Княгині з опери «Русалка» О. Даргомижського.

За період роботи у м. Львові опанувала та виконувала оперні партії Кармен (однойменна опера Ж. Бізе), Оксани («Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського), Амнеріс, Еболі, Азучени, Маддалени («Аїда», «Дон Карлос», «Трубадур», «Ріголетто» Дж. Верді), Марини Мнішек, Марфи («Борис Годунов», «Хованщина» М. Мусоргського).

За роки роботи у м. Москві стала примадонною театру, виконувала партії Любаші, Отрока, Ткачихи («Царева наречена», «Сказання про невидимий град Кітеж», «Казка про царя Салтана» М. Римського-Корсакова), Сантуцци («Сільська честь» П. Масканьї), Любові, Ольги, Поліни («Мазепа», «Євгеній Онєгін», «Пікова дама» П. Чайковського, Кончаківни («Князь Ігор» О. Бородіна).

Усього виконала 50 оперних партій, з яких 30 — першого плану. В оперних аріях демонструвала феноменальні силу, техніку й драматичність свого голосу, який поєднував багато протилежних факторів — силу і фантастичність легато, прекрасні м’які грудні ноти, високу колоратурну вмілість та блискучий дзвін верхніх регістрів.



Під час концертів у США і Канаді широко пропагувала творчість українських (Д. Бортнянського, М. Лисенка, Я. Степового, П. Майбороди, В. Заремби, Л. Дичко) та зарубіжних композиторів, композиторів діаспори, народні пісні.

Записала дві платівки в фірмах «Golden Age Recording» і «Gerald Lewis Recording».

Співала українською, російською, німецькою та англійською мовами.


Цитати

Рената Бабак про мотиви своєї еміграції з СРСР:

«За мого життя в Радянському Союзі, а особливо за останніх 10 років праці у Великому театрі, я бачила велику несправедливість до українців узагалі, а до українських мистців зокрема. Я бачила, як радянський режим стримує розвиток мистецтва українців і інших народів, як митці попадали в неласку за саме намагання проявити щось, що не зовсім відповідало офіціяльній лінії... Розуміючи, що мистець мусить бути у першу чергу вільною людиною, щоб могти якнайкраще віддзеркалювати мистецтво, особливо мистецтво свого народу, якому кожний з нас мусів би служити, я знала, що вихід у мене з цього становища був тільки один — мені потрібна була тільки нагода...».

 (Повстенко Ю. Рената Володимирівна Бабак // Наші дні. 1979. № 1 (347). С. 7–8).


Критик газети «Daily News» Н. Тілтон:

«Рената Бабак продемонструвала стиль, що зробив її однією з найвидатніших артисток по обидва боки залізної заслони».

 (Повстенко Ю. Рената Володимирівна Бабак // Наші дні. 1979. № 1 (347). С. 8).


Звукозаписи

  • Renata Babak sings Habanera from opera Carmen.

URL: https://www.youtube.com/watch?v=OaiPzpAgqbc

  • Рената Бабак Українська пісня про війну (слова О. Богачук, музика В. Чинч).

URL: https://www.youtube.com/watch?v=6zR7TzKHlZ0

  • Рената Бабак опера «Пиковая дама».

URL: https://www.youtube.com/watch?v=srlfni-LhX0

  • Рената Бабак Балада про мальви В. Івасюка (1979).

URL: https://www.youtube.com/watch?v=4Xugh6FH-SM

  • Рената Бабак Аріозо Оксани «Ангел ночі над землею» з опери «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського.

URL: https://www.youtube.com/watch?v=kCr6eCbR-JU

Праці

  • Бабак Р. Автобіографія // Музична культура України у спогадах, матеріалах, листах / Упоряд. І. Лисенка. Київ : Рада, 2008. С. 366–367.

Література

  1. Повстенко Ю. Рената Володимирівна Бабак // Наші дні. 1979. № 1 (347). С. 7–9.
  2. Повстак В. Незабутній музичний фестиваль (Черговий успіх Ренати Бабак) // Нові дні. 1981. № 10 (380). С. 8–10.
  3. Повстенко Ю. З приводу концерту Ренати Бабак у Торонто //Наші дні. 1984. № 12 (418). С. 20–21.
  4. Михайловський М. Нова платівка Ренати Бабак. Золотий голос української співачки // Нові дні. 1986. № 3 (433). С. 22–23.
  5. Савицький Р.-мол. Бабак Рената // Українська музична енциклопедія : в 5 т. Київ : Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені М. Т. Рильського НАН України, 2006. Т. 1. С. 111.
  6. Лисенко І. Співаки України. Енциклопедичне видання. 2-ге вид., перероб. і допов. Київ : Знання, 2011. С. 26.
  7. Карась Г. Музична культура української діаспори у світовому часопросторі ХХ століття. Івано-Франківськ : Тіповіт, 2012. С. 96; 207; 229; 368; 650; 805.

Автор ВУЕ

Г. В. Карась


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Бабак, Рената Володимирівна // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бабак, Рената Володимирівна (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
08.04.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶