Бабізм

Будинок Баба в Ширазі, де він оголосив про свою місію 23.05.1844 (тепер зруйнований)

Бабі́зм (бабі, байані; перс. بابیه‎, від араб. باب‎ — брама, за священним ім’ям ідейного провідника руху — Баба) — європейський термін на позначення осібної релігійної течії й соціально-політичного шиїтського руху в Ірані в середині 19 ст. Самоназва — байані; ідеї руху стали підґрунтям появи бахаїзму.

Історична довідка

Заснований Сейідом (Сійід) Алі-Мухаммадом Ширазі, що 1844 проголосив себе Бабом, тобто «брамою», «ворітьми», крізь які прихований імам передає свої веління вірним. Пізніше повчав про себе як нового пророка, Махді, втілення Бога; а про свою книгу «Байан» — як нове одкровення, покликане замінити Коран у нові часи. Пророкував прихід «Того, Кого явить Бог».

Месіанські й апокаліптичні погляди Баба та його харизматичний вплив знайшли чимало прихильників в умовах кризового персидського суспільства. Збурення в шиїтському середовищі викликали рішучий опір з боку офіційного духовенства і шахського режиму. Арешти, ув’язнення (1848) і страта Баба (1850) призвели до швидкої радикалізації бабідів. Рух набув войовничого характеру, вибухнули збройні повстання проти перської влади.

Активні переслідування бабідів почалися одразу по смерті іранського шаха — Мухаммада Шаха Каджара (пом. 05.11.1848). Найбільші повстання у містах Нейрізі (тепер провінція Фарс, Іран), Йєзді (тепер провінція Йєзд, Іран), Зенджані (тепер провінція Зенджан, Іран), у форті Табарсі (тепер провінція Мазендеран, Іран) тощо були швидко і жорстоко придушені. За різними оцінками, у сутичках з урядовими військами загинуло від 2 до 20 тис. бабі.

Ідеологія

Учення Баба відносять до авраамічної традиції (див. Авраамічні релігії); за змістом синтезувало ідеї ісламу, суфійського містицизму, месіанські настрої шейхітів, сабаїтів, програму релігійних реформ, проповідь соціальної рівності. Стало ідеологією соціального протесту.

В основі — проповідь про Боговстановлену зміну історичних епох, де кожній відповідає новий пророк і нове одкровення (для нових часів — відповідно, Баб і «Байан»). Прибічники Баба вірили у «священне царство бабідів», що буде встановлене після пришестя Махді; обстоювали егалітаризм (у радикальній версії — аж до заперечення світського та релігійного авторитету, зокрема Корану і шаріату). Соціальну базу руху склали переважно селяни, ремісники, дрібна буржуазія. Серед економічних вимог бабідів — послаблення податків, обмеження крупних землеволодінь, свобода торговельної діяльності тощо. Деінде бабідам на короткий час вдалося захопити владу й приступити до втілення принципів «священного царства», розподілу конфіскованого майна.

Влада оголосила бабізм небезпечною єрессю. Після придушення заколотів і повстань радикальні бабіди продовжували боротьбу у підпіллі. Після замаху на шаха (1852) нова хвиля переслідувань практично знищила рух у Персії.

Ідеї Баба розвивали у подальшому представники поміркованого крила, серед очільників якого — Бахаулла.

Значення

Бахаї вважають Баба і бабізм своїми прямими попередниками. 1863 Бахаулла проголосив себе Богоявленням, прихід якого провіщував Баб. Більшість бабідів підтримали нового духовного лідера, незгодні — утворили групу азалітів (за ім’ям Собх-і Азаля, зведеного брата Бахаулли).

За висновком А. Кримського, рух бабідів уплинув на культурне оновлення Ірану, впровадження ідей і цінностей європейського Просвітництва.

Література

  1. Крымский А. Общий исторический очерк бабизма // Древности восточные. 1913. Т. 4. С. 79–91.
  2. Momen M. The Bábí and Bahá'í Religions, 1844–1944. Some Contemporary Western Accounts. Oxford : George Ronald, 1981. 572 p.
  3. Smith P. A Concise Encyclopedia of the Bahá'í Faith. Oxford : Oneworld, 2000. 396 p.
  4. Afnan M. H. The Genesis of the Bábí-Bahá'í Faiths in Shíráz and Fárs / Еd. and trans. from persian by A. Rabbani. Leiden : Brill, 2008. 426 р.
  5. MacEoin D. The Messiah of Shiraz: Studies in Early and Middle Babism. Leiden : Brill, 2008. 738 p.
  6. Иоаннесян Ю. А. Бабизм: страницы истории, источники, вероучение. Санкт-Петербург : Российский Государственный Педагогический Университет им. А. И. Герцена, 2020. 387 с.

Автор ВУЕ

А. В. Арістова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістова А. В. Бабізм // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бабізм (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
09.12.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶