Бакунін, Михайло Олександрович

Бакунін Михайло Олександрович, 1872

Бакýнін, Михáйло Олексáндрович (30.05.1814, с. Прямухіно, тепер Тверська обл., РФ — 01.07.1876, м. Берн, Швейцарія) — мислитель і революціонер, один із теоретиків і засновників анархізму, народництва та панславізму.

Бакунін, Михайло Олександрович

Народження 30.05.1814
Місце народження Прямухіно
Смерть 01.07.1876
Місце смерті Берн
Напрями діяльності мислитель, революціонер, один із теоретиків і засновників анархізму

Життєпис

Походив із дворянської родини, батько — губернський маршалок (рос. предводитель дворянства). 1833 закінчив Санкт-Петербурзьке артилерійське училище.

1836 вийшов у відставку, оселився у м. Москві, де познайомився з В. Бєлінським і М. Станкевичем (1813–1840), став членом створеного ними гуртка. У ці роки активно вивчав новочасну німецьку філософію (особливо праці Й.-Г. Фіхте і Г. В. Ф. Гегеля), пропагував у власній інтерпретації ідеалістичну діалектику.

1840 М. Бакунін виїхав за кордон для продовження освіти. 1840–1842 навчався у Берлінському університеті, зокрема, слухав лекції Ф. Шеллінга. Знайомство з Г. Гервегом, А. Руге (1802–1880; Німеччина), В. Вейтлінгом, П. Ж. Прудоном, К. Марксом і Ф. Енгельсом упродовж 1842–1847 сприяло переходу М. Бакуніна до лав лівих гегельянців (див. Гегельянство) та захопленню політичною проблематикою і професійною революційною діяльністю.

Брав активну участь у революційних подіях 1848–1849 у містах Парижі, Празі, Дрездені, за що йому двічі — у Саксонії (квітень 1850) та Австрії (травень 1851) — винесено смертний вирок (в обох випадках був замінений довічним ув’язненням). 1851 Австрія видала М. Бакуніна як небезпечного державного злочинця Росії, де він кілька років перебував у в’язниці (спочатку Петропавлівській, а з 1854 — у Шліссельбурзькій фортеці). 1857 вислано на вічне поселення до Сибіру. 1861 втік через Японію до Америки, потім перебрався у м. Лондон (Велика Британія). У Європі Бакунін співпрацював з О. Герценом і М. Огарьовим, брав активну участь у революційному русі.

1864 вступив до Міжнародного товариства робітників (Першого Інтернаціоналу), але невдовзі став опонентом К. Маркса (якого, зокрема, звинуватив у використанні робітничого руху у власних честолюбних цілях). Наслідком протиборства стало виключення М. Бакуніна з лав Інтернаціоналу (1872).

Брав участь у революційних подіях 1870 у Франції. Після поразки Паризької комуни відійшов від активної політичної діяльності.

1872–1876 мешкав у Швейцарії. Помер у м. Берні в лікарні для робітників, куди його помістили за власним бажанням. Похований на Бремгартенському кладовищі.

Погляди

Основні погляди М. Бакуніна сформувалися у сер. 1860-х, а революційні події у Франції утвердили його в анархістському світогляді. У 1860–1870-х зараховував себе до матеріалістів і атеїстів, але в розумінні ролі і завдань філософії був близьким до позитивізму О. Конта. У марксизмі мислитель вбачав головно «матеріалізм економічний», який ігнорує соціальні інстинкти людини.

Запропонував анархістську філософію дії, побудовану на запереченні всього існуючого порядку речей. Історія, за М. Бакуніним, — еволюційний процес, поступ людства із «царства тваринності» у «царство свободи». Розумна трудова діяльність людей переводить їх зі сфери біологічного у сферу соціального. Як частина природи, людина має коритися її законам, але соціальну дійсність люди творять самі. Атрибутами нижчого ступеня розвитку є релігія і держава, остання втілює собою тиранію й експлуатацію, спирається на фікцію Бога. Мета прогресу і його критерій — постійне нарощення свободи особи. Майбутнє людства уявляв як суспільний лад нічим не обмеженої свободи, незалежності людини від будь-якої влади, розвитку всіх її здібностей.

Обстоював антидержавницькі позиції: головний гнобитель людства — держава, створена меншістю для панування над більшістю. Держава — антипод громадянського суспільства, основний інструмент поневолення мас і джерело соціальних лих.

Ідейна еволюція Бакуніна — шлях від апології іманентної «нової релігії» до цілковитого заперечення релігії як соціального інституту та культурного феномену. У релігії вбачав одну з основних перешкод поступу людини до свободи. У підсумку трактував релігію як вид «колективного божевілля», а церкву — як «небесний кабак», в якому знаходять забуття від бід; наполягав на необхідності ліквідації релігії та держави і принципу влади як такого. За Бакуніним, влада володіє унікальною властивістю розбещувати кожного незалежно від класової належності, тому виступав проти будь-якої державності (включно з диктатурою пролетаріату). Вважав, що будь-які уряд і парламент, навіть сформовані з робітників, трансформуються у гнобителів та експлуататорів. Держава диктатури пролетаріату, на думку Бакуніна, здатна породити й виховати у народу тільки рабство. Був переконаний, що будь-яка форма легітимної політичної поведінки тільки зміцнює державну владу. Знищити її здатен лише стихійний бунт. Мріяв про соціальну революцію, основні надії покладав на селянство і ремісничо-напівпролетарські верстви міста, люмпен-пролетаріат.

Ідеал М. Бакуніна — створення вільної федерації землевласницьких і ремісничо-фабричних асоціацій, самоорганізація вільних спілок знизу догори, руйнація всіх держав. У підсумку — знищення світової цивілізації буржуазного типу та заміна її вільним союзів народів на засадах автономії й федералізму. У Росії абсолютизував соціальний потенціал общинної артілі. Анархічну ідеологію розглядав як спосіб запобігти державному рабству в будь-яких формах. Анархія у Бакуніна — не безвладдя і знищення соціальних інституцій взагалі, а радше нові антиавторитарні форми життя.

Основні праці

Серед головних творів: «Гімназійні промови Гегеля. Передмова перекладача» («Гимназические речи Гегеля. Предисловие переводчика»; 1838), «Про філософію» («О философии»; 1840), «Реакція в Німеччині» («Реакция в Германии»; 1842), «Основи нової слов’янської політики» («Основы новой славянской политики»; 1848), «Звернення до слов’ян» («Воззвание к славянам»; 1848), «Кнуто-Німецька імперія та соціальна революція» («Кнуто-Германская империя и социальная революция»; 1871), «Державність та анархія» («Государственность и анархия»; 1873), «Бог і держава» («Бог и государство»; вперше опубліковано 1882, не закінчена).

Визнання

Погляди М. Бакуніна вплинули на теорію і практику народницького руху в Росії та міжнародний анархістський рух загалом.

На поч. 21 ст. увиразнилася тенденція до переосмислення традиційного спрощено-критичного підходу до теоретичного анархізму в цілому, й теорії М. Бакуніна зокрема. У нових реаліях політичного життя теорія анархізму виглядає як пошук організації соціального буття на засадах створення громадянського суспільства. Погляди М. Бакуніна в такій оптиці є різновидом антиетатичної течії (див. Етатизм) у європейській політико-філософській думці, яка містить значний гуманістичний зміст і тяжіє до розуміння свободи як загальнолюдської цінності.

Праці

  • Письма к А. И. Герцену и Н. П. Огареву. Женева : Укр. тип., 1896. 562 c.
  • Исповедь. Санкт-Петербург : Азбука, 2010. 256 с.
  • Pro et contra. 2-е изд., испр. Санкт-Петербург : Изд-во РХГА, 2015. 1050 с.

Література

  1. Стеклов Ю. Михаил Александрович Бакунин, его жизнь и деятельность. 1814–1876 : В 4-х т. 2-е изд., испр. и доп. Москва : Изд-во Коммунист. акад., 1926–1927.
  2. Франко І. Я. «Основи нової слов’янської політики» Бакуніна // Франко І. Я. Зібрання творів у 50-и т. Київ : Наукова думка, 1986. Т. 47. С. 405–416.
  3. Пирумова Н. М. Социальная доктрина М. А. Бакунина. Москва : Наука, 1990. 320 с.
  4. Сысоев В. Бакунины. Тверь : Созвездие, 2002. 464 с.
  5. Демин В. Н. Бакунин. Москва : Молодая гвардия, 2006. 349 с.
  6. Кембаев Ж. М. Федералистские идеи М. А. Бакунина относительно объединения народов Европы и всего мира // Право и политика. 2010. № 11. С. 2016–2025.
  7. Матюхин А. В. Проект общественного устройства М. А. Бакунина // Журнал политических исследований. 2019. Т. 3, № 2. С. 3–10.
  8. Pedroso J. A. Mikhail Bakunin’s True-Seeking: Anti-Intellectualism and the Anarchist Tradition // Anarchist Studies. London, 2019. Vol. 27. No 1. P. 83–99.
  9. Коломоєць Ю. І. Конфлікти в середовищі російської політичної еміграції в Швейцарії 1870 р. // Проблеми політичної історії України. 2019. Вип. 14. С. 49–57.

Автор ВУЕ

М. А. Козловець


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Козловець М. А. Бакунін, Михайло Олександрович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бакунін, Михайло Олександрович (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
13.08.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶