Барраган, Луїс

Барраган, Луїс1.jpg

Баррага́н, Луї́с (ісп. Barragán Luis, Barragán Morfín Luis Ramiro; 09.03.1902, м. Гвадалахара, штат Халіско, Мексика — 22.11.1988, м. Мехіко, Мексика) — архітектор, лауреат Прітцкерівської премії з архітектури (1980).

Барраган, Луїс

(Barragán Luis)

Народження 09.03.1902
Місце народження Гвадалахара
Смерть 22.11.1988
Місце смерті Мехіко (місто)
Напрями діяльності архітектура

Життєпис

Маєток родини Егерстром у передмісті
м. Мехіко Сан-Крістобаль, 1968–1969

Народився в заможній родині землевласників. 1919–1923 вивчав цивільне будівництво у Вільній (безкоштовній) інженерній школі у м. Гвадалахарі, отримав диплом цивільного інженера. Під час навчання зацікавився архітектурою, але диплома архітектора не отримав. 1925–1926 подорожував Францією та Іспанією, ознайомившись з архітектурою та садово-парковим мистецтвом Середземномор’я. 1931 у м. Парижі відвідав лекції архітектора Ле Корбюзьє і став прихильником архітектури сучасної (модернізму, функціоналізму). Тоді ж відвідав м. Нью-Йорк і вперше опублікував свої архітектурні роботи у фахових журналах «Архітектурний огляд» («Architectural Review») та «Дім і сад» («House and Gardens»). 1927–1936 займався архітектурним і містобудівним (див. Містобудування) проектуванням у м. Гвадалахарі, 1936 переїхав до м. Мехіко, де жив до смерті.

Крім проектування, займався девелоперським (див. Девелопмент) бізнесом. 1951 відвідав Марокко, що вплинуло на його розуміння архітектури. 1976 в Музеї сучасного мистецтва у м. Нью-Йорку відбулася ретроспективна виставка «Архітектура Луїса Баррагана», після якої він став всесвітньо відомим. Його друзями й однодумцями були художники: Х. К. Ороско, Д. Рівера, Ф. Кало, Е. Воргол, Й. Альберс (1888–1976; Німеччина — США); архітектор Л. Кан (І.-Л. Шмуйловський, 1901–1974; Росія — США); президент Мексики М. А. Вальдес (1900–1983).

Творча діяльність

Займався проектуванням житлових районів міст, багатоквартирних житлових будинків, особняків, офісів, садів і парків. Був прихильником мінімалізму в архітектурі. Його «універсальний мексиканський стиль» поєднував раціональні геометричні форми архітектури сучасної з яскравими кольорами й виразними фактурами і текстурами бетонних, кам’яних і дерев’яних поверхонь, а також з рельєфом землі, водою (фонтанами і басейнами) та садами, надихаючись традиційною архітектурою Середземномор’я та архітектурою народною Мексики.

Твори

  • Генеральний план і забудова передмістя м. Мехіко Сан-Анхель, 1945–1952;
  • будинок і студія Баррагана, збудовані 1948 у передмісті м. Мехіко, є видатним прикладом творчості архітектора в повоєнну добу. До триповерхової бетонної будівлі прилягає невеликий приватний сад; поєднано сучасні й традиційні, професійні художні та народні елементи;
  • будинок А. Гальвеза в передмісті м. Мехіко Сан-Анхель, 1955;
  • Лісовий сад у м. Гвадалахарі, 1955–1958;
  • реконструкція монастиря капуцинів з будівництвом каплиці у м. Тлалпан, тепер у складі м. Мехіко, 1955–1960;
  • 5 різнобарвних веж від 30 до 52 м заввишки без функціонального призначення, що символізують невирішеність проблеми нестачі житла, розташовані між двома магістралями на в’їзді у новий район Сателіт — північне передмістя м. Мехіко, 1957;
  • маєток родини Егерстром у передмісті м. Мехіко Сан-Крістобаль, 1968–1969;
  • будинок Джіларді у м. Мехіко, 1975–1977;
  • будинок Вальдеза у м. Монтеррей, шт. Новий Леон, Мексика, 1981.

Визнання

Додатково

  • Художниця-концептуалістка Дж. Магід (1973, США) використала частину праху Баррагана для створення діаманта.

Цитата

Переклад:
«Я вірю в «емоційну архітектуру». Для людського роду дуже важливо, що архітектура має зворушувати своєю красою; і якщо існує багато однаково добрих технічних вирішень якоїсь проблеми, то тільки одне з них, яке пропонує споживачеві повідомлення про красу та емоції, є архітектурою. Будівництво саду й насолода ним привчають людей до краси, до її інстинктивного сприйняття, навіть до її пошуку. Я вважаю, що архітектори мають проектувати стільки ж декоративних садів, скільки вони проектують будинків, щоб розвинути і почуття прекрасного, і смак, і схильність до образотворчого мистецтва, й інші духовні цінності».
Оригінал:
«I believe in an «emotional architecture». It is very important for human kind that architecture should move by its beauty; if there are many equally valid technical solutions to a problem, the one which offers the user a message of beauty and emotion, that one is architecture. The construction and enjoyment of a garden accustoms people to beauty, to its instinctive use, even to its pursuit. I believe that architects should design gardens to be used, as much as the houses they build, to develop a sense of beauty and the taste and inclination toward the fine arts and other spiritual values.»

 Цит. за: Ambasz E. Luis Barragán. New-York : Museum of Modern Art, 1976. P. 8. Переклад В. Вечерського.


Література

  1. Ambasz E. Architecture of Luis Barragan. New York : Museum of Modern Art, 1976. 128 p.
  2. Vaye M. Luis Barragan: architecte du silence. Paris : ESA Productions, 2004. 248 p.
  3. Noelle L. Luis Barragán: Search and Creativity. Austin : Center for American Architecture and Design, 2018. 255 p.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Барраган, Луїс // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Барраган, Луїс (дата звернення: 7.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
15.01.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶