Архітектура народна

Архітектура народна: житлові й господарські будівлі етно-села Кумровець у Хорватії
Муровані й дерев’яні конструкції в архітектурі народній: церковні брама і дзвіниця в експозиційній зоні «Поділля» Національного музею народної архітектури і побуту України (Київ)
Українська хата: хата у смт Сосниці Чернігівської обл., у якій народився О. Довженко
Брама селянського двору в експозиції Музею народної архітектури і побуту Середньої Наддніпрянщини Національного історико-етнографічного заповідника «Переяслав» у м. Переяславі
Комора у складі селянського двору в експозиції Національного музею народної архітектури і побуту України (Київ)
Гуцульська гражда в Музеї народної архітектури і побуту Прикарпаття Національного заповідника «Давній Галич» у с. Крилос Івано-Франківського району Івано-Франківської обл.
Водяний млин в експозиційній зоні «Карпати» Національного музею народної архітектури і побуту України (Київ)
Вітряк у с. Гоголеве Миргородського району Полтавської обл.
Михайлівська церква та дзвіниця у с. Ісаї Самбірського району Львівської обл.
Каплиця з с. Клесів Рівненської обл. в експозиційній зоні «Полісся» Національного музею народної архітектури і побуту України (Київ)

Архітекту́ра наро́дна — мистецтво створення просторового середовища, в якому живе і розвивається певний етнос.

Історична довідка

Задовольняє практичні потреби етносу та втілює в матеріальні форми найпоширеніші в його середовищі естетичні уявлення. В архітектурі народній панують стійкі протягом тривалого історичного часу, етнічно обумовлені традиції організації поселень, зведення будівель і споруд усіх функціональних типів. Тут індивідуальна творчість розчиняється у досвіді поколінь народних майстрів, що виробили найдоцільніші прийоми і форми архітектури. В Україні архітектура народна оперувала не тільки дерев'яними, а й кам'яними та саманними конструкціями; в архітектурі народній працювали як самі споживачі (аматори), так і артілі майстрів високого фахового рівня; у її розвитку спостерігаються не лише збереження тисячолітніх традицій, а й виразно означене новаторство; архітектура народна дала твори як масові, так і визначні взірці елітарної архітектури. З огляду на це, під архітектурою народною в Україні розуміють, найчастіше, традиційну архітектурну спадщину українського села.

Житлове будівництво

Основним і наймасовішим витвором архітектури народної в Україні завжди було житло. Народне житлове будівництво консервативне; зберігаючи тисячолітні традиції, водночас сприйнятливе до новацій. Метод створення традиційного народного житла відрізнявся від сучасного проектування: житлові будинки та господарські споруди будували не за проектами, а за зразками вже існуючих будівель і згідно з традиціями, властивими певному регіону чи навіть окремому селу. Ці народні будівельні традиції, як і пісенний фольклор, передавалися з покоління в покоління. В Україні житлові будинки для постійного мешкання називаються хатами, а для сезонного — колибами, для тимчасового — куренями.

Важливими були господарські споруди, що утворювали комплекс селянського двору — комора для зберігання всього найціннішого, погріб, стайня для коней, возівня, де зберігали вози й ґринджоли (сани), хлів для худоби, саж для свиней, курник, нерідко — колодязь з «журавлем», а також клуня, що ставилася окремо від двору й призначалась для зберігання необмолоченого зерна.

Селянський двір поділявся на дві половини — т. з. чистий двір і господарський. Неодмінною приналежністю кожної садиби був сад з городом. Суворі історичні умови привели до появи на Поліссі унікального явища — т. з. окружного двору, який у Карпатах називали граждою. У ньому всі будівлі й споруди згруповані довкола внутрішнього двору, утворюючи невеличку фортецю з глухими зовнішніми стінами й однією брамою.

Традиційна українська хата поєднує раціональність задуму з високим мистецьким рівнем виконання. Найчастіше її робили з одним житловим приміщенням, до якого прилягали допоміжні — сіни, комора; нерідко з двома житловими приміщеннями, з якими поєднувалися у різних комбінаціях допоміжні й навіть виробничі приміщення. План хати — простий чотирикутник у плані, з чотирисхилим дахом: такий будинок легше збудувати, ремонтувати й обігрівати. Матеріалом для стін було дерево в різних варіантах: зруб з колод, брусів чи плах (відрізків дерева, розколотого навпіл), каркас з комбінованим заповненням (дрібне дерево, хмиз, глина з соломою). Дахи вкривали соломою, очеретом, ґонтом чи дранкою.

Центром кожного житлового приміщення була велика вариста піч. Біля неї був піл — дерев’яний настил, на якому спала родина. Уздовж стін стояли лави, на покуті під іконами — стіл, поряд — розмальована або різьблена скриня. Біля вхідних дверей містився мисник — полиці для керамічного посуду. Піч здебільшого мала вишуканий і різноманітний декор. Сволок — головна балка, на яку спиралася стеля, завжди прикрашалася різьбленням, солярною та християнською символікою, пам'ятними написами. Внаслідок цього сволок є своєрідним історичним паспортом хати.

Цивільне будівництво

Крім споруд традиційного селянського двору архітектура народна включає громадські будівлі: церква з дзвіницею, школа, сільська управа, корчма, гамазей (велика комора для зберігання громадських запасів зерна). Життя й економічна діяльність були б неможливими без відповідних виробничих споруд: це водяні й вітряні млини (вітряки), тартаки (лісопилки), сукновальні, олійні, крупорушки, кузні. Млини є витворами народної інженерної думки, що забезпечували потреби старого українського села в доступній, дешевій та екологічно безпечній енергії. Найстародавнішими в Україні є водяні млини, а вітряні відомі тільки з 18 ст. До поч. 20 ст. водяні млини й вітряки були в кожному селі й місті, інколи — по кілька десятків вітряків в одному населеному пункті. Нині їх майже не лишилося, вони подекуди дивом уціліли як унікальні раритети. Найкращі колекції вітряків зібрані в Національному музеї народної архітектури та побуту архітектури в м. Києві та у Національному iсторико-етнографічному заповiднику «Переяслав» в Київській області.

Сакральне будівництво

Найвищі досягнення архітектури народної пов’язані з церковним будівництвом, яке представлено шедеврами архітектури: це великі собори й маленькі каплички, парафіяльні церкви й дзвіниці, огорожі, брами і башти. Усі відомі в Україні дерев'яні церкви належать до одного з двох основних типів: тридільного або хрещатого. Тридільний храм найпоширеніший, складається з трьох основних зрубів: центрального — нави, східного — вівтаря й західного — бабинця. Такі церкви бувають одноверхими і триверхими. Хрещаті храми як правило центричні, п'ятизрубні або дев'ятизрубні (нерідко трапляється проміжний тип — семизрубний). Всі ці храми мають непарну кількість верхів — один, три, п'ять, дев'ять. У всіх типах дерев'яних церков об'єднуючим модульним елементом був центральний зруб, верх якого завжди робили щонайменше на один ярус вищим від бічних.

Особливими спорудами, невід'ємними від церковних комплексів, є дзвіниці. Їхні архітектурні форми походять від стародавніх вартових та фортечних башт. Серед них відомо два основних конструктивних типа — каркасний і зрубний. Вибір конструктивного типу залежав від техніки дзвоніння: розгойдування всього дзвону чи тільки його язика. Перший варіант пов'язаний зі значними динамічними навантаженнями, вимагав жорсткішої, тобто каркасної конструкції дзвіниці. Тому в західних регіонах (Галичина і Волинь) переважали каркасні дзвіниці, а в решті регіонів — зрубні чи зрубно-каркасні (нижній ярус зрубний, горішній — каркасний). Розвинені типи дерев'яних дзвіниць є багатоярусними й належать до трьох композиційних варіантів: четверик на четверику; восьмерик на четверику; восьмерик на восьмерику. Вони не тільки доповнюють церковні ансамблі, а й є самостійними витворами високого архітектурного мистецтва.

Особливості

В архітектура народній декор був різноманітним і вишуканим, проте заснованим на суто раціоналістичних засадах: прикрашалися тільки ті частини будівлі, які завжди були на виду; застосовувався принцип художнього контрасту (контраст кольору, форми, матеріалу, фактури), який при мінімумі застосованих засобів дає максимальний мистецький ефект.

Регіоналізм (регіональні відмінності, регіональна своєрідність) є однією з визначальних характеристик архітектури народної. За комплексом визначальних параметрів (типологія, конструкції, засоби виразності) в Україні виділяються такі регіональні та локальні (місцеві) школи в архітектурі народній:

  • Наддніпрянська (з центром у м. Києві);
  • близькі до Наддніпрянської школи Лівобережжя:
  • Сіверська;
  • Полтавська;
  • Слобожанська, в якій виділяються локальні школи:

Лиманська; Охтирська;

  • на Правобережжі Дніпра і в Західній Україні виділяються такі регіональні школи:

Подільська (поділяється на Східну і Західну);

Галицька;

Волинська;

Поліська;

  • Карпатська, в якій виділяються локальні школи:

Гуцульська;

Бойківська;

Буковинська;

Лемківська;

Закарпатська.

Виразні регіональні риси в архітектурі народній спостерігаються з кін. 17 ст. З давніших часів не збереглося надійних свідчень і дійшло до нашого часу надто мало пам’яток архітектури. Аналіз архітектурних творів усіх регіональних і локальних шкіл дозволяє стверджувати, що відмінності між цими школами менш суттєві, ніж риси спільності, що пояснюється єдністю українського етносу та його архітектурно-будівельної практики на всій території розселення українців.

Збереження архітектурної спадщини

Пам’ятки архітектури народної є найбільш вразливою частиною національної культурної спадщини. Тому не тільки в Україні, а й в усій Європі вчені ще з 19 ст. переймалися проблемою збереження для нащадків спадщини архітектури народної. Однією з найпоширеніших і найефективніших форм такого збереження став т. з. скансен — музей просто неба. Перший такий музей створив етнограф А. Хацеліус (1833–1901) у м. Стокгольмі (Швеція) 1885 й відкрив для публіки 1891. Туди були перевезені й установлені найкращі пам'ятки народної архітектури Скандинавії. За цим зразком протягом 1-ї пол. 20 ст. створені аналогічні музеї просто неба у більшості європейських країн — Литві, Латвії, Естонії, Німеччині, Польщі, Румунії, Болгарії, Угорщині, Чехії, Словаччині, Росії. В Україні перший скансен започаткували у м. Львові 1930. Перший в УРСР Музей народної архітектури та побуту створили 1965 у м. Переяславі-Хмельницькому (тепер — м. Переяслав) на Київщині. Зараз в Україні є декілька таких музеїв: у містах Києві, Переяславі, Львові, Чернівцях, Ужгороді та в с. Крилосі поблизу м. Івано-Франківська (у складі Національного заповідника «Давній Галич»).

Усі пам'ятки архітектури народної є неодмінними й винятково цінними компонентами культурного ландшафту більшості регіонів нашої країни. Проте перспективи збереження їх на місцях їхнього виникнення є непевними. З кожним роком їх лишається все менше: вони гинуть у пожежах, дерев'яні церкви перебудовуються. Тож тільки в музеях народної архітектури архітектура народна представлена своїми найвищими досягненнями.

Література

  1. Гудченко З., Євреїнов Ю., Мардер А. Народна архітектура // Архітектура: короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 179.
  2. Вечерський В. Українська народна дерев'яна архітектура // Сучасні проблеми дослідження, реставрації та збереження культурної спадщини: Зб. наук. пр. з мистецтвознавства, архітектурознавства і культурології / Ін-т проблем сучасного мистецтва Акад. мистецтв України. Київ : Видавничий дім А + С, 2006. Вип. 3. Ч. 2. С. 29-46.
  3. Вечерський В. Українська дерев'яна архітектура. Київ : Балтія-Друк, 2013. 120 с.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Архітектура народна // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Архітектура народна (дата звернення: 7.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
24.04.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶