Бонавентура (М. В. Симчич)

Святий Бонавентура. Худ. Клод Франсуа, бл. 1655

Бонавенту́ра [Бонавентура з Баньореджо; лат. Bonaventura Bagnoregis, італ. Bonaventura da Bagnoregio; світське ім’я — Джованні ді Фіданца (італ. Giovanni di Fidanza); бл. 1217, м. Баньореджо, тепер регіон Лаціо, Італія — 15.07.1274, м. Ліон, тепер регіон Овернь — Рона — Альпи, Франція] — католицький теолог, сьомий Генеральний настоятель ордену францисканців, кардинал (з 1273), святий Католицької церкви.

Бонавентура (М. В. Симчич)

(Bonaventura)

Справжнє ім’я Giovanni di Fidanza da Bagnoregio
Народження бл.1217«бл» не може бути присвоєно заявленому типу числа типу зі значенням 0.1217.
Місце народження Баньореджо
Смерть 15.07.1274
Місце смерті Ліон
Напрями діяльності теологія, церковне управління
Традиція/школа католицизм

Життя і творчість

У 1235–1243 вчився на факультеті мистецтв Паризького університету. Приблизно у 1243–1244 вступив до ордену францисканців і прийняв чернече ім’я Бонавентура. Продовжив навчання на теологічному факультеті до 1248. У 1248–1253 пройшов три ступені бакалавра теології, 1253 отримав посаду професора Паризького університету. Уклав кілька томів коментарів до «Сентенцій» Петра Ломбардського. 1254 здобув титул магістра теології.

Через загальний страйк у Паризькому університеті, спрямований проти жебрущих орденів, зміг викладати тільки у францисканському монастирі. Бонавентура виконував обов’язки магістра теології упродовж 1254–1257, за цей час написав «Про пізнання Христа» («De scientia Christi» — ймовірно, інавгураційна робота); «Про таїнство Св. Трійці» («De mysterio Trinitatis»); «Про євангельську досконалість» («De perfectione evangelica»).

У лютому 1257 був призначений Генеральним настоятелем ордену францисканців. Після прийняття посади Бонавентура всю свою увагу присвятив розвитку ордену, цій меті підпорядковані і його твори. У цей період написав найвідомішу з праць «Путівник мислі до Бога» («Itinerarium mentis in Deum»; 1269). Твір мав за мету в зрозумілий для пересічного ченця спосіб дати спрямування для духовного розвитку. Також уклав агіографічну біографію засновника ордену св. Франциска Асизького у двох версіях — довшій і коротшій («Legenda major / minor sancti Francisci»; 1261–1263).

Як Генеральний настоятель ордену здобув значний авторитет і вплив у католицькому світі. Після найдовшої в історії ваканції Апостольського престолу (з 29.11.1268 до 01.09.1271), саме завдяки підтримці Бонавентури наступним папою став Григорій X. Новий папа замислив скликання Вселенського собору (Другого Ліонського; 1724), у ході підготовки до якого іменував Бонавентуру кардиналом і єпископом Альбано (28.05.1273). Бонавентура брав активну участь у Соборі, проте під час засідань стан його здоров’я раптово погіршився, і він за кілька днів помер.

Погляди

Бонавентура приймав окремі елементи аристотелізму і певною мірою аристотелівську методологію, але засадничо залишався вірним платоністичній філософії (див. Платон, Платонізм) в її августиніанському вияві (див. Августинізм). Поділяв думку про множинність форм у одній речі; наявність матерії і форми в усіх сущих, навіть духовних; теорію духовного просвітлення (лат. illuminatio divina).

Вважав, що у світі існують три види знаків, які ведуть до Бога. Це сліди (vestigia), образи (imagines), подоби (similitudo). Перші виявляються і в матеріальних речах, а другі й треті — тільки в людині, що створена на образ і подобу Божу. Образ Божий виявляється через розум людини, а Божа подоба — через моральність, що проявляється у співдії людини з Божественною благодаттю. За його міркуваннями, на Бога вказує і наше розумове влаштування. Люди як розумні істоти наділені пам’яттю, розумінням і волею; завдяки цій тріаді можуть пізнавати минуле, теперішнє і майбутнє. При цьому за кожним елементом тріади є трансценденталія — найзагальніша властивість, що характерна для будь-якого сущого, а найвищою мірою — для Бога. Пам’ять вказує на єдине (unum), передусім Найвищу Єдність, розуміння — на істинне (verum), Верховну Істину, воля — на добре (bonum), Остаточне Благо.

Визнання

Бонавентура зіграв важливу роль у становленні францисканського ордену. За час його 17-літнього керівництва орден значно зміцнився і побільшав, через що діяча називають його «другим засновником» або «другим Франциском».

Був віднесений до лику святих Католицької церкви у 1481 папою Сікстом ІV. 1588 Сікст V проголосив св. Бонавентуру Вчителем церкви з титулом Doctor Seraficus (серафимський доктор). Пам’ять вшановується Католицькою церквою 15 липня.

Додатково

Перший францисканський університет США (заснований 1858 як коледж), розміщений у містечку Сент-Бонавенче (англ. St. Bonaventure) в штаті Нью-Йорк, отримав назву Університет Св. Бонавентури (St. Bonaventure University). Тут діє основний дослідницький підрозділ з вивчення францисканської культурної і теологічної спадщини — Францисканський інститут (Franciscan Institute).

Праці

  • S. Bonaventurae opera omnia : in 11 vol. Florence : Quaracchi, 1882–1902.
  • Bonaventure Text in Translation Series : in 17 vol. Bonaventure : Franciscan Institute Press, 1955–2016.
  • У к р. п е р е к л а д — Путівник мислі до Бога. Про приведення мистецтв до богослов'я / Пер. з лат. І. Піговська. Львів : Український католицький університет, 2014. 169 с.

Література

  1. Bougerol J. G. Introduction to the Works of Bonaventure. Paterson : St. Anthony Guild Press, 1964. 240 p.
  2. Gilson E. The Philosophy of St. Bonaventure / Trans. from french by D. I. Trethowan, F. J. Sheed. Peterson : St. Anthony Guild Press, 1965. 500 p.
  3. Ratzinger J. The Theology of History in St. Bonaventure / Trans. from German by Z. Hayes. Chicago : Franciscan Herald Press, 1989. 268 p.
  4. A Companion to Bonaventure / Ed. by J. Hammond, J. Hellmann, J. Goff. Leiden; Boston : Brill, 2014. 588 p.

Автор ВУЕ

М. В. Симчич


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Симчич М. В. Бонавентура (М. В. Симчич) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бонавентура (М. В. Симчич) (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
22.10.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶