Бурлеск

Бурле́ск (фр. burlesque, італ. burla — жарт) — вид комічної, пародійної поезії та драматургії, генетично пов’язаний із народною сміховою культурою, акцентований на свідомій невідповідності між змістом і формою.

Історична довідка

Найраніший приклад бурлеску ― давньогрецька пародія «Батрахоміомахія». У творі йдеться про сутичку жаб і мишей, пойменованих за аналогією до персонажів «Іліади» Гомера.

Бурлеск набув популярності в європейських літературах 17–18 ст., передусім з огляду на тенденцією пародіювання «Енеїди» Вергілія, яку започаткував поет П. Скаррон (1610–1660; Франція).

Бурлеск в Україні

В Україні бурлеск найповніше розкрився в героїчній поемі І. Котляревського «Енеїда» (1798–1809; повне видання — 1842). Її часто пов’язували з «Вергілієвою Енеїдою, вивернутою навспак» (1791–1808) поета М. Осипова (1751–1799; тепер Росія). Проте І. Котляревський мав власні творчі джерела, яких не було в російській літературі. Крім цього, спирався на традиції низового бароко, досвід мандрівних дяків, школярів-бакалярів, на власне бурлескні жанри (різдвяні, великодні, «нищенські» вірші, драму шкільну, інтермедії, вертеп тощо), поєднуючи їх із набутками європейської бурлескної культури. І. Котляревський відійшов від «двотекстовості» П. Скаррона, А. Блюмауера (1755–1798; тепер Австрія) чи М. Осипова, узалежненої від Вергілієвого твору, до семантичної автономної однотекстовості, у якій усунуто присутність Вергілія. Головним чинником українського твору стала національна руїна, знищення Запорозької Січі, асоційоване з трагедією Трої.

Сміхова культура допомогла українству вижити, тому вона, набувши бурлескних ознак, поширилася в новій українській літературі (П. Гулак-Артемовський, П. Білецький-Носенко, М. Гоголь, Г. Квітка-Основ’яненко, Л. Глібов, С. Руданський та ін.). Досвідом бурлеску переймалися гумористи і сатирики наступних творчих поколінь: Остап Вишня, В. Чечвянський, Ю. Вухналь, Порфирій Горотак — псевдонім Юрія Клена й Л. Мосендза та ін. Продовжили бурлескні традиції представники авангардистських течій, починаючи від кверофутуризму, який проголосив М. Семенко, до сучасних неоавангардистів, відомих під назвами «Бу-Ба-Бу», «Лу-Го-Сад» та ін. Вони використовують із традиційного надбання бурлеску передусім епатаж, пародійно знижений тон, наголошуючи на невідповідності застарілих суспільних і літературних цінностей новій історичній ситуації.

Література

  1. Бурлеск і травестія в українській поезії першої половини 19 ст. / Упоряд. Г. А. Нудьги. Київ : Державне видавництво художньої літератури, 1959. 599с.
  2. Сидоренко О. Український святковий бурлеск XVII–XVIII ст. у контексті західноєвропейської «низової» літератури // Сучасні проблеми мовознавства та літературознавства. 2011. Вип. 15. С. 250–253.
  3. Briggeman J. Burlesque: A Living History. Albany : BearManor Media, 2015. 440 p.

Редакція_ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Бурлеск // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бурлеск (дата звернення: 11.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
10.10.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

[Категорія:літературознавство]] [Категорія:Дефініція]] [[Категорія: ]] [[Категорія:]] [Категорія:]]

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶