Гайдельберзький катехизис

«Гайдельбе́рзький катехи́зис» [ нім. «Heidelberger Katechismus», повна назва — «Катехизис, або Християнське повчання, згідно з практикою церков і шкіл виборчого Пфальцу» (нім. «Catechismus oder christlicher Vnderricht, wie der in Kirchen vnd Schulen der Churfürstlichen Pfaltz getrieben wirdt»)], Пфальцський катехизис — один із найавторитетніших віроповчальних документів реформатських церков, виданий 1563 у м. Гайдельберзі.

Історична довідка

Укладений богословами Гайдельберзького університету Захарією Урсином (1534; тепер Польща — 1583; тепер Німеччина) та, ймовірно, Каспаром Олевіаном (1536–1587, тепер Німеччина; безпосередню участь діяча у підготовці тексту часто піддають сумніву) з метою катехизації населення й навчання проповідників. Набув популярності, став найвідомішим викладом сповідання віри серед кальвіністських церков Німеччини.

Ініціатива укладання книги належить курфюрсту Пфальца Фрідріху ІІІ Побожному (правив у 1559–1576), котрий після навернення з лютеранства в кальвінізм провадив реформи церкви у кальвіністському дусі. Саме за наказом курфюрста на теологічний факультет Гайдельберзького університету були запрошені кальвіністські професори-богослови, а випускникам і викладачам доручено зорганізувати релігійне навчання молоді. Фрідріх ІІІ висунув вимогу випрацювати новий катехизис, уґрунтований на ідеях швейцарської Реформації, але компромісний і щодо «Аугсбурзького сповідання» та міцно базований на Біблії. У цьому вбачав шлях до діалогу й миру між різними протестантськими конфесіями курфюрства, основу для солідарних дій протестантів у сповіданні та захисті віри. Він же всіляко сприяв і поширенню катехизису у сусідніх землях.

Припускають, що серед джерел, якими користувався Урсин, були праці (зокрема, й катехизиси) Ф. Меланхтона, Ж. Кальвіна, Т. де Беза. 1562 текст катехизису було в основному укладено. 19.01.1563 затверджено Гайдельберзьким синодом та опубліковано в двох версіях — німецькою (перше видання) та латинською мовою (додано нумерацію запитань). Книга містила передмову самого Фрідріха ІІІ (окрім передмови, додав у текст біблійні цитати). Того ж року з’явилися два наступні видання німецькою мовою. Третє видання було включено курфюрстом у Церковний порядок (листопад 1563), що підтверджувало його офіційний статус у всьому Пфальці.

Схвалений Дортським синодом 1618–1619. Став важливим джерелом при укладанні «Вестмінстерського віросповідання».

Структура і зміст

У передмові Фрідріх наголошував на необхідності поширення серед підданих дисципліни, чеснот, християнських норм суспільного життя, важливості виховання й навчання молоді. Вбачав у цьому й умову політичної міцності курфюрства. Напучував керуватися настановами катехизису у церковних і шкільних справах, тоді Бог поліпшить життя кожного підданого, дарує земне й вічне благополуччя.

Текст катехизису складається зі 129 запитань і стислих, чітких відповідей (ствердного, а не полемічного характеру), що надані від першої особи (утім, перше видання містило 128 запитань і відповідей, а в другому, за розпорядженням Фрідріха ІІІ, було додано запитання № 80 — щодо різниці між Святим Причастям та папською месою).

Запитання систематизовані у 3 розділи: перший присвячено гріховності людини («Про нашу лиху долю», запитання 3–11), другий — [догматика[|догматиці]] (Апостольський Символ віри) й сотеріології («Наше спасіння», запитання 12–85), третю — релігійним практикам, етиці, переважно молитві та заповідям («Наша подяка», запитання 86–129). Крім того, запитання розподілені на 52 групи для вивчення щонеділі упродовж року (так, на першу неділю року відведено 2 запитання, на другу, третю й четверту — по 3 запитання, на п’яту — 4 запитання тощо).

Як і всі катехизиси, виконує подвійну функцію: є релігійною настановою для молоді, неофітів (своєрідним навчальним посібником з основ християнства) і одночасно — викладом Символу віри. З теологічного погляду, дослідники характеризують «Гайдельберзький катехізис» як певний синтез поглядів Меланхтона і Кальвіна. Контроверсійні для лютеран і кальвіністів питання еклезіології та передвизначення були в ньому свідомо усунуті.

Значення

Став підґрунтям для розвитку реформатської теології.

Перекладений більшістю європейських мов. Особливий вплив дотепер має серед протестантів Німеччини, Нідерландів, німецькомовних спільнот інших країн, а також реформатських церков Польщі та України.

450-й ювілей «Гайдельберзького катехизису» (у 2013) став нагодою для багатьох культурних подій, наукових заходів.

Джерело

Der Heidelberger Katechismus: Revidierte Ausgabe 1997. 8 aufl. Neukirchen-Vluyn : Neukirchener Verlag, 2022. 96 р.

Література

  1. Stahl J. Od wydawcy // Katechizm Heidelberski. Warszawa : Konsystorz Kościoła Ewangelicko-Reformowanego, 1988. 78 р.
  2. Bierma L. D. Introduction to the Heidelberg Catechism: Sources, History, and Theology. Grand Rapids : Baker Academic, 2005. 223 p.
  3. Mühling А. Der Heidelberger Katechismus im 16. Jahrhundert. Entstehung, Zielsetzung, Rezeption // Monatshefte für Evangelische Kirchengeschichte des Rheinlandes. 2009. № 58. Р. 1–11.
  4. Macht des Glaubens — 450 Jahre Heidelberger Katechismus / Hrsg. von K. Boersma, H. Selderhuis. Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht, 2013. 460 р.
  5. Баранський Л. Історичний контекст появи катехізисів Лютера та Гайдельберзького катехізису. Частина 2 // Німецька Євангелічно-Лютеранська Церква України. URL: https://nelcu.org.ua/heidelberg-baranskiy/

Автор ВУЕ

А. В. Арістова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістова А. В. Гайдельберзький катехизис // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Гайдельберзький катехизис (дата звернення: 30.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
02.07.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶