Гатха-йоґа

Га́тха-йо́ґа, хатха-йоґа (санскр. हठयोग, від санскр. हठ — зусилля, наполегливість і йоґа) — напрям некласичної йоґи, сформований у середньовічній Індії. Основні техніки зосереджено на здійсненні активних силових практик з метою трансформації та удосконалення фізичного тіла шляхом очищення і розвитку його «тонких енергій».

Класифікація йоґічних напрямів

Гатха-йоґу відносять до некласичної йоґи. Співіснують різні класифікації йоґічних напрямів, оскільки кожний вид йоґи має свою специфіку, як на теоретичному, так і практичному рівнях, а відповідно — унікальні техніки й стилі.

Так, за однією з класифікацій у джерелах 7–13 ст., як-от «Амрітасіддхі» (тантричний текст буддійського походження; 12 ст.), «Амараугхапрабодга» (шіваїтський текст, авторство приписують Горакшанатху; 11 ст.), «Даттатрея-йоґа-шастра» (вайшнавський текст, авторство приписують аватарі Вішну Даттатреї; 12 ст.), «Йоґататтва-упанішада» (одна з 20-ти йоґа-упанішад, що входить до текстів ведичного корпусу; ймовірно між 1–2 ст., за іншою версією — 11–13 ст.), виділяють чотири типи йоґи:

  • мантра-йоґа (для слабких);
  • лая-йоґа (або кундаліні-йоґа, для середніх);
  • гатха-йоґа (для сильних);
  • раджа-йоґа (для найздібніших).

Формування гатха-йоґи

Основи гатха-йоґи були закладені субтечією каптх-натха в йоґічній традиції натх. Своєю чергою, натх (натха) — йоґічний напрям у шіваїзмі, період формування — 7–12 ст., засновниками вважають магасіддгів Матсієндранатха та Горакхнатха (дати народження та смерті невідомі). На традицію натх вплинули ідеї філософії адвайта-веданти та буддійської тантри. Послідовники цього напряму вшановують Адінатха (одне із імен Шіви) як верховне божество і першого ґуру в традиції натх.

Власне гатха-йоґа формувалася у південній Індії в 11–12 ст., у процесі синтезу ідей і практик буддизму ваджраяни (буддійської тантричної системи), індуїзму («кашмірського» шіваїзму, в якому домінувала ідея адвайти, тобто недвоїстості, єдності реальності) та класичної йоґічної системи Патанджалі. У межах цих релігійних і йоґічних напрямів у духовну практику було введено акцентуацію на тілесності, а напрям каптх-натх інкорпорував цю специфіку в йоґічну практику (метод кая-садхани, що практикує усвідомлення тотожності людського тіла й космічного тіла Шіви та техніки пропрацювання тіла для йоґо подальшої трансформації).

У подальшому це призвело до виокремлення гатха-йоґи як нового напряму йоґи, в якому тілесність набуває ціннісно-знакового сенсу, а досягнення просвітлення чи звільнення (мокші) відбуваються у фізичному тілі, через перетворення йоґо (завдяки відповідним йоґічним практикам) на довершене.

Початково термін гатха-йоґа використовували в значенні йоґічної дисципліни капх-натхів. Поступово він набув загальних конотацій для позначення йоґічних практик, які дозволяли досконало оволодіти тілом.

Загальна характеристика

Новаторство гатха-йоґи полягало в зосередженні на методології психофізичних практик, де людське тіло розуміли як опору для наступних медитативних практик. Тобто людина на фізично-психологічному рівні, через зосередженість на фізичному й т. з. енергетичному тілі та шляхом їх розвитку й удосконалення, мала бути підготовлена до медитативних практик (контролю над розумом). У класичній йозі основний акцент робився на медитативних техніках контролю над розумом, зосередженні на розумі.

Основоположними й класичними джерелами гатха-йоґи є: «Гатха-йоґа-прадипіка», «Шіва-самгіта», «Гхеранда-самгіта», «Сіддга-сіддганта-паддгаті», «Мрігендра-тантра», «Амараугасасана», «Гатха Ратнавалі», «Джогапрадипіка», «Йоґа-яджна-валк’я», «Йоґа-біджа», «Йоґа-шастра», «Сат-карма-самграха», «Шіва-свародая» тощо. Найвідомішим серед них, а також базовим джерелом з гатха-йоґи, є текст «Гатха-йоґа-прадипіка» упорядкований Свамі Сватмарамою в 15 ст., який узагальнив і систематизував йоґічну систему гатха-йоґи. Решта текстів удосконалюють і доповнюють «Гатха-йоґу-прадипіку».

У класичних джерелах гатха-йоґи наведено ланцюжок передачі йоґічного знання (парампара), який нараховує 35 майстрів-ґуру гатха-йоґи. Першим з них є Адінатх (одне з імен Шіви), якого, згідно з шіваїтською традицією, вважають творцем і покровителем йоґи.

Складниками і техніками гатха-йоґи в її цілісному розумінні є:

  • мітагара — помірна дієта (особливості харчування), обов’язкова в дотриманні;
  • шаткарми — внутрішнє очищення організму (згадується 6 технік), здійснюють за потреби;
  • асани — статичні форми тіла (в різних джерелах описано 15, або 32, або 84 тощо позицій), спрямовані на розвиток фізичного й «тонкого енергетичного» тіла;
  • пранаяма — контроль за диханням (відомо близько 10 технік) шляхом регулювання потоку життєвої енергії (прани) каналами тонкого тіла (наді), з використанням технік затримання дихання (кумбгака, відомо близько 9 технік), що кінцево спрямовано на контроль емоційного стану й розуму для подальшого досягнення духовного зростання і звільнення;
  • мудри — внутрішньоенергетичні практики (описано близько 25) за допомогою виконання бандг (т. з. енергетичних замків) для пробудження духовної енергії (кундаліні) і спрямування її в центральний канал (сушумну); важливе значення для цих практик мають уявлення про особливі точки концентрації енергії — чакри;
  • самадгі — духовне зростання (стан просвітлення, звільнення, розчинення, рівноваги, блаженства); описано різні техніки, в яких важливе значення має нада (концентрація на внутрішньому звуці) для досягнення лаї (розчинення); досягається в комплексі з попереднім пропрацюванням асан, пранаями, мудр у сполученні з медитацією, а в подальшому — за допомогою практик раджа-йоґи.

Гатха-йоґа повчає, що опанування згаданих технік виводить людину на шлях до раджа-йоґи — глибших станів медитації, безпосереднього контролю за розумом, що дозволяє досягти вищого стану свідомості.

Популяризація йоґи в Європі та США відбувається з кін. 19 — поч. 20 ст. серед інтелігенції. Одними з перших, хто здійснили ґрунтовні дослідження та одночасно популяризували ідеї йоґи на Заході, були Свамі Вівекананда (від індійської спільноти), Мірча Еліаде (від європейської). Саме Вівекананда поширював ідеї індійської філософії, зокрема і знань про йоґу, адаптувавши їх до західної авдиторії. Проте у своїх працях Вівекананда зводив гахта-йоґу переважно до «фізичних вправ», а тим звузив її початкове розуміння й надав поштовх для її подальшої популяризації саме в такому аспекті (як системи вправ для покращення фізичного та психічного здоров'я).

З-поміж популяризаторів гатха-йоґи з акцентом на фізичних вправах (без наголосу на її духовних аспектах) відомі у 20 ст. ґуру Свамі Кувалаянанда (1883–1966) і Тірумалай Кришнамачар’я (1888–1989; обидва — Індія), ідеї яких набули популярності на Заході.

Натепер як в Індії, так і в європейських країнах і США, гатха-йоґа представлена багатьма школами. Найвідоміші у сучасній Індії: Товариство Божественного життя (м. Рішікеш), Біхарська школа йоґи (м. Мунгар) та інші.

Джерела

  • А н г л. п е р е к л. — Haṭhapradīpikā (with 10 chapters) of Svātmārāma and Yogaprakāśikā commentary by Bālakṛṣṇa / Ed. by M. Gharote, P. Devnath. Lonavala : Lonavla Yoga Institute, 2001. 364 р.
  • У к р. п е р е к л. — Гатха-йоґа прадипіка / Пер. А. Пахомова // Пахомов А. Хатха-Йоґа: усвідомлений підхід. Київ : [б. в.], 2022. С. 220–243.

Література

  1. Миланов А., Борисова І. Вправи йоґів. Київ : Здоров’я, 1971. 143 с.
  2. Eliade М. Yoga: Immortality and Freedom / Trans. from fr. W. R. Trask. Princeton : Princeton University Press, 2009. 536 p.
  3. Roots of Yoga / Trans. from sanskrit J. Mallinson, M. Singleton. London : Penguin Books, 2017. 540 р.
  4. Данилов Д. Трансформація поняття Дг’яна у вченні йоґи. Медитація в часі. Київ : Дух і літера, 2020. 192 с.

Автор ВУЕ

Л. Д. Владиченко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Владиченко Л. Д. Гатха-йоґа // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Гатха-йоґа (дата звернення: 3.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
14.11.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶