Гуру

Філософ Аді Шанкара з учнями. Художник Раджа Раві Варма, 1904

Гу́ру, ґуру (санскр. गुरू, guru — гідний, великий, важливий, важкий, утверджений в істині, непохитний, учитель, майстер) — багатозначний термін.

Значення терміна

1) У дгармічних релігійних системах (індуїзмі, буддизмі) — духовний наставник, учитель, носій духовної наступності певної школи, течії, традиції.

Індуїзм:

Перші згадки поняття гуру трапляються у ведичних текстах (див. Веди).

У 1 тис. до н. е. гуру та його школа (гуру-кула) остаточно сформувалися як громадські інститути. Вони дозволяли зберігати та поширювати духовне знання, навчати наступні покоління Ведам, Упанішадам та іншим священним текстам. Археологічні та епіграфічні дані (за артефактами сер. 1 тис. н. е.) свідчать про те, що в Індії діяло безліч великих гуру-кул, де завдяки стосункам між учителем-гуру і учнем-шиш’я (санскр. शिष्य, śiṣya) відбувалася трансляція знань з широкого кола галузей. Гуру відповідали за письмо, граматику, філософію, танець, музику та живопис. Так з’явився феномен, відомий в індійській культурі як парампара (санскр. परम्परा, paramparā, букв. — від одного до іншого, безперервний ланцюг) або амная (санскр. आम्नाय, āmnāya — потік, традиція) — тяглий ланцюг спадкоємності знань від учителя до учнів.

У релігійній традиції індуїзму парампара також знана як гуру-шиш’я-парампара або гуру-парампара — ланцюг духовних учителів чи учнівська спадкоємність, через яку передається духовне знання. Згідно з Бгаґавадґітою та іншими священними текстами індуїзму, цю систему встановив Бог, і за її допомогою знання зберігається у своєму первісному вигляді. Парампара підтверджує істинність чи авторитетність отримуваного знання; покликана уникнути вигадок і заміни справжніх цінностей другорядними. Кожен гуру, який передає духовне знання, мусить належати до ланцюга вчителів-учнів, на чолі якого зазвичай поміщено Бога (інакше не можна бути впевненим у чистоті та істинності знання, яке він дає). У деяких традиціях не може одночасно існувати більш як одного (тепер чинного) гуру в лінії спадкоємності кожної школи (сампрадаї).

У контексті індуїзму парампара — найважливіша умова існування сампрадаї, вона забезпечує збереження її традиції через духовну наступність від гуру до учня. Кожна сампрадая має спеціальні списки «ланцюгів» парампари, за якими можна простежити її генеалогію. Саме ці характеристики, поряд із приналежністю до автентичної сампрадаї, часто є умовою традиційності школи чи вчення в індуїзмі.

У деяких традиційних індійських формах навчання учень живе з учителем як член його сім'ї та набуває від нього знань. У системі парампари учень шанує як безпосередньо свого гуру, так і попередніх, особливо трьох останніх гуру. Зазвичай їх називають кала-гуру, або чотири гуру:

  • гуру (безпосередній наставник);
  • парама-гуру (духовний вчитель гуру);
  • парапара-гуру (гуру парами-гуру);
  • парамешті-гуру (гуру парапари-гуру).

Гуру, у строгому розумінні, є духовним учителем, що передає знання (передусім, істину про Бога, Брагмана), спрямовує і живить пробудження учня.

В індуїстському тантризмі гуру, згідно з традицією, зазвичай повинен належати до варни брагманів, походити з доброї родини, бути одруженим, знати шастри (трактати) і бути здатним навчати їм тощо. Низка пуран стверджують, що гуру в Калі-югу не є бездоганним авторитетом.

Гуру — одне з імен божества Брігаспаті в індуїзмі.

Буддизм:

Буддійські тексти постійно застерігають мирян, учнів та послушників від сліпої довіри до того, хто називає себе «гуру». Бо вчителем вважають лише того, хто визнаний таким і авторитетний серед рівних йому вчителів. Крім того, гуру — вчитель, до якого учень відчуває глибоку та щиру подяку за посвячення та залучення до обрядів духовних практик, а також повну довіру як до Просвітленого. Буддійські вчителі самі навчаються все життя, розшукують та вивчають сутри, шастри, тантри.

У ваджраяні перше з «трьох коренів» духовного передання від вчителя до учня стверджує: «гуру — ідам — дакіні» (пор.: стародавня формула «трьох притулків»: «Будда — Дгарма — Сангха»).

Ідеал духовного вчителя (гуру) у ваджраяні — це кваліфікований майстер тантри, який досяг високого ступеня духовної реалізації (практично втілив у своє життя вищу мету вчення) і володіє всіма необхідними якостями, щоби бути провідником на шляху до духовного «пробудження» для своїх учнів, джерелом «просвітленої мудрості» та натхнення. Згідно з традицією, справжній духовний наставник-гуру мусить належати до безперервної лінії вчительської спадкоємності, а також мати високий рівень майстерності та компетентності, бути здатним розкрити своїм учням сутнісний зміст учень ваджраяни і передати глибинну суть та психотехнічні нюанси різних методів тантричної практики. Крім того, духовний вчитель повинен глибоко розумітися на тонкощах людської природи, щоби точно розпізнати психологічні особливості особистості, задатки, здібності, приховані (кармічні) тенденції та схильності, а також основні психоемоційні та ментальні проблеми своїх учнів. Тому гуру у ваджраяні — більше ніж просто наставник, а є, по суті, «духовним батьком» для своїх учнів, оскільки сприяє їхньому «духовному народженню», стимулює їхній особистісний розвиток, спрямовує до стану духовної реалізації, або просвітлення.

Гуру-йога (одна з найважливіших підготовчих практик у ваджраяні) — практика встановлення, а також підтримування та поглиблення духовного зв'язку зі своїм наставником. Відповідно до вимог, учень не має права приступити до виконання будь-якої тантричної практики (садхани), попередньо не отримавши посвяти, усних настанов і благословення від свого гуру або досвідченого тантричного майстра.

Відповідником терміна гуру у тибето-монгольській традиції є лама (тиб. bla-ma — вищий). Проте у різних історичних регіонах поширення буддизму поняття «лама» набуло різних значень і різної традиції вживання: а) персональний вчитель у ваджраяні; б) буддист, який пройшов підготовку, обряди посвяти, а в деяких школах — виконав обов'язкове тривале затворництво; в) у Гімалаях, Тибеті — сільський священник (часто одружений), який виконує повсякденні ритуали; г) у Монголії та Бурятії ламою називають будь-якого ченця. У школі сак’я ламою може стати чернець, який провів три роки на самоті, займався медитацією, що має підтвердити визнаний учитель. У школах тибетського буддизму каг'ю і ньїнґма ламами, як і раніше, стають миряни, які пройшли відповідну теоретичну і медитаційну підготовку, обізнані в ритуалах і отримали від власного наставника благословення на навчання інших.

У європейській буддології усталено вживати поняття «ламство» щодо чернецтва школи гелуг. Налічують кілька рангів ламства: від гецула, що прийняв 36 обітниць, і гелонга (253 обітниці) до настоятелів (ширетуй), яких нерідко вважають «переродженцями» (тулку), і Далай-лами.


2) У сикхізмі — титул засновника релігії, дев’яти наступних керівників релігійної спільноти та Святого Письма.

Сторінка Гуру Грантх Сахіб

За вченням сикхізму гуру — це не вчитель, а посланець Бога. З погляду сикхів, справжній гуру, який знає Бога достеменно і знає, що саме, коли і як треба робити — це недосяжна абстракція, тільки Бог знає Себе Самого.

Тут поняття «гуру» не може відноситися до вчителя, наставника чи будь-якої іншої людської істоти. Самий термін умовно розділяють на два складники, що надає йому нових конотацій: «гу» — темрява і «ру» — світло. Тобто «гуру» набуває значення «Світло, що розсіює темряву», або Джот (Божественне Світло). Відтак у сикхізмі Гуру — це досконалий Пророк або Посланець Бога, в якому безпосередньо і виповнено сяє Божественне Світло. Завдяки цьому він сприяє духовному народженню справжніх шукачів Істини. Через свою Божественну місію Гуру, тілесно будучи людською істотою, водночас є Божественним Духом.

Саме так сикхи сприймають фундатора релігії — Гуру Нанака; вірять, що його фізичне тіло слугувало формою, в якій Бог передав своє одкровення — Гурбані (Божественне Слово), через Гуру Нанака Бог відкрив Себе людям.

Сикхи також вірять у вчення 9-ти наступників Нанака, які керували спільнотою наступні 200 років після нього. Отже, десятьма гуру в сикхізмі є: Гуру Нанак, Гуру Ангад, Гуру Амар Дас, Гуру Рам Дас, Гуру Арджан, Гуру Харгобінд, Гуру Хар Рай, Гуру Хар Кришан, Гуру Тег Бахадур, Гуру Гобінд Сінгх.

Гуру Гобінда Сінгха (1666–1708) вважають останнім гуру у людській подобі. Перед смертю він оголосив, що остаточним та вічним гуру сикхів стане канонічна збірка — «Гуру Грантх Сахіб» (див. Аді Грантх). Книга, що набула сакрального статусу, відтоді вшанована як символічне уособлення всіх гуру та їхньої божественної мудрості й водночас як живий Гуру, має найвищий духовний авторитет.


3) Титул «гуру» часом обирали засновники неорелігійних орієнтальних або синкретичних течій і рухів, які поширилися в західному світі з другої половини 20 ст. (див. Неорелігії).

Джерела

  • Dalai Lama. The Dalai Lama at Harvard: Lectures on the Buddhist Path to Peace / Тrans. from tibetan by J. Hopkins. Ithaca : Snow Lion, 1988. 256 р.
  • Dalai Lama. The Path to Enlightenment / Тrans. from tibetan by G. H. Mullin. Ithaca : Snow Lion, 1995. 240 р.
  • Dalai Lama. The World of Tibetan Buddhism: An Overview of Its Philosophy and Practice / Тrans. from tibetan by Th. Jinpa. Boston : Wisdom Publications, 1995. 210 р.

Література

  1. Evans-Wentz W. Y. Tibetan Yoga and Secret Doctrines. 3rd ed. Oxford : Oxford University Press, 2000. 434 р.
  2. David-Néel A. Mystiques et magiciens du Tibet. Paris : Pocket, 2003. 320 р.
  3. Козловский И. А. Избранные лекции по теории и практике религиозного мистицизма : в 2 т. Донецк : Норд-Пресс, 2009. Т. 1: Буддизм. Христианство. 322 с.
  4. Berzin А. Wise Teacher, Wise Student: Tibetan Approaches to a Healthy Relationship. Ithaca : Snow Lion, 2010. 250 p.
  5. Cunningham J. D. History of the Sikhs: From the Origin of the Nation to the Battles of the Sutlej. ‎ Cambridge : Cambridge University Press, 2011. 425 р.
  6. Козловський І. А. Індуїзм // Релігієзнавство / За наук. ред. Д. В. Брильова. Київ : Дух і Літера, 2018. С. 111–137.
  7. Trumpp Er. The Ādi Granth or the Holy Scriptures of the Sikhs. London : Forgotten Books, 2018. 869 p.

Автор ВУЕ

І. А. Козловський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Козловський І. А. Гуру // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Гуру (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
03.09.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

,,,

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶