Йогічна система Патанджалі

Сучасна статуя Патанджалі в м. Гарідварі, Індія

Йоґі́чна систе́ма Патанджа́лі (даршана-йоґа, аштанга-йоґа, крія-йоґа, раджа-йоґа, або класична йоґа) — власне йоґічна традиція, базована на медитативних практиках, що була започаткована в шраманському середовищі Індії.

Історична довідка

Шрамани — ченці-аскети, піднесення активності яких фіксують у період 6–3 ст. до н. е. Провадили свою діяльність паралельно ведійській (див. Веди) традиції. Об’єднувались у групи, утворювали небрагманські аскетичні релігійні рухи, виступали з ідеями, опозиційними щодо ортодоксально-брагманської системи. У подальшому духовні практики шраманів лягли в основу концепцій сансари і мокші в дгармічних релігіях Індії. Шраманів вважають основоположниками індійської релігійної філософії.

Поряд із напрямами, осердям яких були практики медитації, на початок нашої ери в Індії вже існували йоґічні напрями, уґрунтовані на інших засадах, зокрема карма-йоґа (шлях діяння), джняна-йоґа (шлях знання), бгакті-йоґа (шлях служіння). Усі три йоґічні системи згадані в Бгаґавадґіті.

Класична традиція

Поступово та частина йоґічної традиції, яка обирала засадою шлях медитації, виформувала одну із шести ортодоксальних даршан (шкіл, систем) індійської філософії. У цьому контексті трапляється вживання терміна даршана-йоґа. Найдавнішим з відомих натепер і базовим джерелом даршана-йоґи є трактат «Йоґа-сутри». Авторство «Йоґа-сутр», за традицією, приписують Патанджалі, який був представником санкх’ї (проте частина дослідників схильні вважати, що трактат є компіляцією різних текстів, укладачем яких був Патанджалі). Відтак цей напрям йоґи також називають йоґою Патанджалі за іменем укладача.

Саме в «Йоґа-сутрах» здійснено узагальнення низки ідей, які мають фундаментальне значення для системи філософії та практики йоґи. Безпосередньо тут описано вісім складників (рівнів або щаблів) у структурі йоґи, звідси — назва аштанга-йоґа (від санскр. ашта — вісім).

Вісім структурних елементів йоґічної системи Патанджалі:

  • яма (норми поведінки — стриманість);
  • ніяма (суворе дотримання духовних практик);
  • асана (фізичний розвиток);
  • пранаяма (контроль за диханням);
  • пратьягара (дистанційність почуттів від зовнішніх об’єктів);
  • дгарана (цілеспрямована зосередженість розуму);
  • дг’яна (медитація);
  • самадгі (повна зосередженість/надсвідомість/усвідомлення).

Крім того, Патанджалі вживав термін крія-йоґа (шлях трансформації) щодо описаної ним йоґічної системи.

Від 15 ст. система йоґи Патанджалі отримала назву раджа-йоґа (букв. — царська йоґа, у розумінні квінтесенції йоґічних напрямів). Термін «раджа-йоґа» увійшов в обіг після його використання в тексті трактату «Гатха-йоґа-прадипіка» (15 ст.) на позначення відмінності системи йоґи Патанджалі від нового напряму — гатха-йоґи.

У працях європейських індологів цей напрям йоґи, як однієї з ортодоксальних філософських систем Індії, отримав назву класична йоґа.

З розвитком пізнішої даршани — веданти класична йоґа поступово втрачає свої позиції як філософський напрям. Панівними в контекстах філософського знання стають ідеї веданти, а згодом адвайти-веданти.

Одночасно з класичною йоґою в Індії розвиваються й інші, так звані некласичні напрями йоґи, де систему йоґи розуміють не з філософської позиції. Співіснують розбіжні класифікації цих напрямів, оскільки різні види йоґи мають свою специфіку, як на теоретичному, так і практичному рівнях, а відповідно — унікальні техніки й стилі.

Таким чином, західна категорія класичної йоґи позначає єдину філософську систему, яка в Індії відома під різними назвами (даршана-, Патанджалі-, аштанга-, крія-, раджа-йога) і залишається впродовж тривалого часу найавторитетнішою.

Додатково

Серед західних індологів відсутня узгоджена позиція стосовно точного датування «Йоґа-сутр». Висловлені версії охоплюють період від 3 ст. до н. е. до 6 ст. н. е. Панівною є думка, що текст сягає 2 ст. до н. е.

Джерела

  • А н г л. п е р е к л. — Bryant's E. F. The Yoga Sutras of Patanjali: A New Edition, Translation, and Commentary. New York : North Point Press, 2009. 598 р.
  • У к р. п е р е к л. — Хатха упанішада (в перекладах Павла Ріттера) // Голоси Стародавньої Індії: Антологія давньоіндійської літератури. Київ : Дніпро, 1982. С. 133–147.
  • Йоґа сутри // Пахомов А. Хатха-Йоґа: усвідомлений підхід. Київ : [б. в.], 2022. С. 244–254.

Література

  1. Eliade М. Yoga: Immortality and Freedom / Trans. from fr. W. R. Trask. Princeton : Princeton University Press, 2009. 536 p.
  2. Козловский И. А. Древо йоги. Донецк : Норд-пресс, 2010. 264 с.
  3. Patanjali. The Yoga Sutras of Patanjali / trans. From sanskrit. Yogaville : Integral Yoga, 2012. 252 р.
  4. Сафронов А. Йога: история идей и взглядов. Киев : Коваленко А. В., 2021. 520 с.

Автор ВУЕ

Л. Д. Владиченко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Владиченко Л. Д. Йогічна система Патанджалі // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Йогічна система Патанджалі (дата звернення: 27.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
13.11.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶