Дгармачакра

Дгармачакра.jpg

Дга́рмача́кра (санскр. धर्मचक्र, dharmacakra, палі dhammacakka, тиб. ཆོས་འཁོར།, chos kyi 'khor lo — Колесо Дгарми, Колесо Закону) — символ Вчення Будди про шлях до просвітлення, звільнення від кармічних (див. Карма) перероджень у сансарі, а також першої проповіді Будди та поширення буддизму. Символ дгарми як універсального космічного закону. Є одним із сакральних атрибутів дгармічних релігій, належить до восьми т. з. благородних емблем буддизму (аштамангала).

Зображення

Вважається одним із найдавніших символів буддизму.

Традиційно зображують у вигляді стилізованого колеса з 8-ма спицями (часом спиць 5 або 6). У буддизмі вісім спиць колеса символізують шляхетний Восьмишлях та вісім стадій зосередженого споглядання (дг’яна).

Колесо з двома схиленими ланями (газелями) обабіч нього встановлюють на фронтонах буддійських храмів. Це нагадує про «перший поворот Колеса Закону» — повчання, виголошені Буддою в Оленячому гаю поблизу м. Варанасі. Цю проповідь, за переказом, слухали і дві лані (газелі).

За легендою, золоту дгармачакру як символ всесвітньої влади Будді підніс Брагма — один із найвищих богів індуїстського пантеону.

Історична довідка

Дгармачакра на історичному прапорі князівства Сіккім, тепер Індія

Історію буддизму в Індії буддійська традиція поділяє на три періоди, що отримали назву «Три повороти (оберти) дгармачакри». Обертання колеса символізує виклад і пояснення Закону для спасіння всіх живих істот. Звідси епітет Будди як Обертача колеса (Чакравартин). Згідно з поглядами шкіл магаяни, Будда тричі повертав Колесо Дгарми: це означає, що він здійснив три великих цикли повчань, які відповідають різним здібностям учнів і вказують їм шлях до неминущого щастя. Відтоді в розпорядженні всіх, хто живе в епоху після появи Будди, є методи, за допомогою яких можна досягти досконалого стану повного просвітлення.

Ідея «трьох поворотів Колеса Закону» проголошена у магаянських сутрах другої, «йогачарівської» (див. Йогачара) хвилі поширення, наприклад, у «Сандгі-нірмочана-сутрі».

1) Перша проповідь — «Дгармачакра-правартана-сутра» (палі «Дгаммачакрапаваттана-сутта»). Тут Будда вчив головно про т. з. чотири благородні істини (див. також Ар'ясатья) і закон карми, які пояснюють буття істот у коловороті існування і стверджують можливість звільнення від усіх страждань і їхніх причин. У першому циклі повчань йдеться переважно про зовнішню поведінку, якій відповідає моральний кодекс ченця (бгікшу) або черниці (бгікшуні). Якщо співвіднести ці цикли повчань з різними напрямами буддизму, то перший цикл повчань Будди став основою для традиції тхеравади (гінаяни, т. з. Малої Колісниці).

2) Проповідь про досконалість мудрості (праджняпараміта) та порожнечу (шуньята). Для «другого повороту Колеса Дгарми» Будда дав повчання про відносну та абсолютну істини, а також про взаємозалежне виникнення, причиновість (пратітья самутпада) і порожнечу. У другому циклі повчань йдеться про внутрішнє налаштування, якому відповідає кодекс поведінки мирянина або мирянки, що беруть на себе відповідальність за інших, наприклад, за сім'ю або інші соціальні групи. Цей цикл повчань Будди є основою для т. з. Великої Колісниці (магаяни).

3) Проповідь «Сандгі-нірмочана-сутри» та основних сутр йогачари. У тантрах та пізнішій літературі поняття «трьох поворотів Дгармачакри» видозмінено, до третього циклу повчань додано проповідь ваджраяни. У цьому циклі повчань йдеться про властиву всім істотам Прояснену (просвітлену) природу (Природу Будди), що містить всі досконалі якості та витокову мудрість Будди; про аспекти Восьмишляху, відповідні моральному кодексу йогинів, які сполучають «чистий погляд на речі» з «постійною практикою». Третій цикл повчань Будди є основою для Великої Колісниці (магаяни) і Колісниці Тантри (ваджраяни).

Згідно з поглядами тхеравади, Будда повернув Колесо Дгарми лише одного разу, в Оленячому парку, вимовивши свою першу проповідь для п'ятьох аскетів. Другий і третій повороти тхеравада такими не визнає.

Символ дгармачакри розташований у центрі сучасного прапора Індії та на її гербі, а також на гербах Монголії, Шрі-Ланки, інших історичних і регіональних прапорах [зокрема, прапорі колишнього князівства Сіккім (тепер штат Індії), який офіційно вживали у 1967–1975].

Література

  1. Beer R. The Encyclopedia of Tibetan Symbols and Motifs. Boston : Shambhala, 1999. 392 р.
  2. Терентьев А. Определитель буддийских изображений. Санкт-Петербург : Нартанг, 2003. 304 с.
  3. Beer R. The Handbook of Tibetan Buddhist Symbols. Boston : Shambala, 2003. 288 р.
  4. Keown D. A Dictionary of Buddhism. New York : Oxford University Press. 2003. 357 р.

Автор ВУЕ

І. А. Козловський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Козловський І. А. Дгармачакра // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Дгармачакра (дата звернення: 5.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
15.08.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶