Джаганнам
Джага́ннaм (араб. جهنم — пекло, від івр. גהנום , גהנם — ге-Гінном або ге-Бен-Гінном, геєна) — в ісламі — одна з найчастіше вживаних назв пекла, геєна вогняна, місце покарання грішників, невірних.
У Корані й хадисах
Серед різних термінів, якими в Корані описане пекло, слово «Аль-нар» (вогонь) вжито 125 разів, «Джаганнам» — 77 разів.
У загальних уявленнях — глибоке провалля, на дні якого палає пекельне вогнище. Місце вічних мук тих, хто повставав проти Аллага, не вклонявся Йому і не виконував Його велінь, нехтував приписами, скоював злочини, вів неналежний спосіб життя.
За Кораном і хадисами, має 7 рівнів, із дверима на кожному, через які увійдуть невірні й грішники, а також і джини (Коран 11:119).
Пекельне вогнище пронизує всі «поверхи», а його сила й лють зростають донизу. Мешканці Джаганнама будуть поділені на групи, залежно від тяжкості скоєного, й кара для них буде різною — «щоб Аллах відплатив кожній душі за те, що робила вона» (Коран 14:51). Коранічні уявлення сукупно з коментарями мусульманських богословів призвели до поширення образу пекла як сполучення воронкоподібних концентричних кіл-рівнів, на яких зазнають мук різні категорії грішників (на найнижчому — облудники, лицеміри).
У Корані міститься часом деталізований опис страждань, яких зазнають мешканці Джаганнаму: грішники «закуті у кайдани», «одяг їхній буде зі смоли, а обличчя покриватиме вогонь» (Коран 14:49–50), перебуватимуть «під палаючим вітром», «у затінку чорного диму ні прохолоди їм, ні блага!» (56:42–44), «чекає там на них плач і стогін» (11:106), пекельне полум’я «не обминає та не залишає, спалюючи шкіру» (74: 27–29), «коли їхня шкіра згорить, Ми будемо замінювати її на нову» (4:56), вони питимуть «киплячу воду, яка розриватиме їхні нутрощі» (47:15), їстимуть плоди з дерева заккум, яке росте з самого дня пекла, чиї плоди «наче голови шайтанів», й запивати окропом (37:62–68) та ін. Згідно з хадисами, у деяких грішників горітимуть лише ступні, в інших — ноги по коліна, у третіх — вогонь підніметься до попереку, для деяких — до ключиці.
Їхній стан вічних мук — між життям і смертю, не матиме аналогій із земними поняттями: «він не помре і не буде жити» (Коран 20:74). Крім того, коранічні сури нерідко містять паралельну риторику: нестерпний біль і муки пекла часто протиставлені насолодам і принадам раю (див. Джаннат), а мешканці пекла можуть бачити і чути мешканців раю.
Серед мешканців пекла названі: невірні (аль-кафірун, а особливо ті, хто вмирає таким), віровідступники, лицеміри, ідолопоклонники, марнотрати, пихаті, ті, хто йдуть проти Бога та його Посланця, хто спокушає і піддається спокусі, хто вмирає у гріху, ті, хто заперечували Божі знамення, не відповіли на Божий заклик, порушили завіт, залишили поле битви, скоїли певні злочини та ін.
Охороняє Джаганнам ангельська сторожа (вартові пекла — аз-Забанія, араб. الزبانية) під проводом ангела Маліка (Коран 43:77). У хадисах також йдеться про силу пекельного вогню (перевищує силу земного в 70 разів); велетенські розміри пекла (один із найвідоміших образів — 4 мури довкола, товщина яких дорівнює відстані, які подорожній може пройти за 40 років). Осібного значення набув образ Сирату — мосту над Джаганнамом для випробування праведних і грішних душ.
У Корані неодноразово згадано, що нечестивці перебуватимуть там довіку, «доки існуватимуть небеса й земля» (11:107), «не вийдуть вони із вогню — ніколи!» (2:167).
Образ пекельних мук ставав одним із засобів емоційного впливу на вірян, утримування їх від порушення закону.
Полеміка
Серед питань, що ставали предметом розмислу й полеміки мусульманських богословів:
- чи Джаганнам вже створений і співіснує з мирським світом, чи його створення приурочене до/після Судного дня (так, мутазиліти й кадарити заперечували, що рай і пекло вже існують);
- чи перебуватимуть грішники у пеклі вічно, чи є потенційна можливість звільнитися від мук для мусульман; чи вічність пекла і раю означатиме й вічність мук і насолоди їхніх мешканців (назагал, чи може щось інше, окрім Бога, мати вічне існування — проблема особливо актуальна для мутазилітів, які стверджували неможливість існування ще однієї вічної сутності);
- символізм та алегорія коранічних образів пекла — фізичний чи-то духовний і психологічний характер мук (так, духовну природу страждань підкреслювали аль-Газалі, Ібн Сіна, до символічного тлумачення деяких образів пекла схильні мусульманські модерністи);
- співвідносне розташування раю і пекла, розуміння перепони (бар’єру, «завіси») між ними;
- категорії гріхів і грішників, які заслуговують на пекельний вогонь тощо.
За висновком дослідників, мусульманський образ Джаганнаму як глибокої гігантської воронки з рівнями, що розділяють різні категорії грішників, вплинув на європейські середньовічні уявлення про структуру пекла, зокрема й на образи «Божественної комедії» Данте Аліг'єрі.
Додатково
У Корані розрізнюють елементи двох уявлень про природу пекла: чудовиська, яке поглинає грішників і ледь не розривається від люті (проводять аналогію з деякими західноєропейськими середньовічними уявленнями про пекло), та глибокою прірвою, куди ведуть сім брам. Обидва образи з часом були збагачені додатковими деталями.
Джерело
Коран. Переклад смислів українською мовою / Пер. з араб. М. Якубовича. Київ : ДУМУ «Умма», 2017. 608 с.
Література
- Asín Palacios М. La escatología musulmana en la Divina Comedia seguida de Historia y crítica de una polémica. 4a ed. Madrid : Hiperión, 1984. 609 р.
- Gardet L. D̲j̲ahannam // Encyclopaedia of Islam : in 12 vol. 2nd ed. Leiden : Brill, 1991. Vol. 2. 1175 p.
- Gwynne R. W. Hell and Hellfire // Encyclopaedia of the Qurʾān : іn 5 vol. / Ed. by J. D. McAuliffe. Leiden : Brill, 2002. Vol. 2. P. 414–419.
- Smith J. I., Haddad Y. Y. The Islamic Understanding of Death and Resurrection. New York : Oxford University Press, 2002. 262 р.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Арістова А. В. Джаганнам // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Джаганнам (дата звернення: 3.05.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 06.10.2023
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів