Джаганнам

Джага́ннaм (араб. جهنم‎‎ — пекло, від івр. גהנום , גהנם‏‎‎ — ге-Гінном або ге-Бен-Гінном, геєна) — в ісламі — одна з найчастіше вживаних назв пекла, геєна вогняна, місце покарання грішників, невірних.

У Корані й хадисах

Серед різних термінів, якими в Корані описане пекло, слово «Аль-нар» (вогонь) вжито 125 разів, «Джаганнам» — 77 разів.

У загальних уявленнях — глибоке провалля, на дні якого палає пекельне вогнище. Місце вічних мук тих, хто повставав проти Аллага, не вклонявся Йому і не виконував Його велінь, нехтував приписами, скоював злочини, вів неналежний спосіб життя.

За Кораном і хадисами, має 7 рівнів, із дверима на кожному, через які увійдуть невірні й грішники, а також і джини (Коран 11:119).

Пекельне вогнище пронизує всі «поверхи», а його сила й лють зростають донизу. Мешканці Джаганнама будуть поділені на групи, залежно від тяжкості скоєного, й кара для них буде різною — «щоб Аллах відплатив кожній душі за те, що робила вона» (Коран 14:51). Коранічні уявлення сукупно з коментарями мусульманських богословів призвели до поширення образу пекла як сполучення воронкоподібних концентричних кіл-рівнів, на яких зазнають мук різні категорії грішників (на найнижчому — облудники, лицеміри).

У Корані міститься часом деталізований опис страждань, яких зазнають мешканці Джаганнаму: грішники «закуті у кайдани», «одяг їхній буде зі смоли, а обличчя покриватиме вогонь» (Коран 14:49–50), перебуватимуть «під палаючим вітром», «у затінку чорного диму ні прохолоди їм, ні блага!» (56:42–44), «чекає там на них плач і стогін» (11:106), пекельне полум’я «не обминає та не залишає, спалюючи шкіру» (74: 27–29), «коли їхня шкіра згорить, Ми будемо замінювати її на нову» (4:56), вони питимуть «киплячу воду, яка розриватиме їхні нутрощі» (47:15), їстимуть плоди з дерева заккум, яке росте з самого дня пекла, чиї плоди «наче голови шайтанів», й запивати окропом (37:62–68) та ін. Згідно з хадисами, у деяких грішників горітимуть лише ступні, в інших — ноги по коліна, у третіх — вогонь підніметься до попереку, для деяких — до ключиці.

Їхній стан вічних мук — між життям і смертю, не матиме аналогій із земними поняттями: «він не помре і не буде жити» (Коран 20:74). Крім того, коранічні сури нерідко містять паралельну риторику: нестерпний біль і муки пекла часто протиставлені насолодам і принадам раю (див. Джаннат), а мешканці пекла можуть бачити і чути мешканців раю.

Серед мешканців пекла названі: невірні (аль-кафірун, а особливо ті, хто вмирає таким), віровідступники, лицеміри, ідолопоклонники, марнотрати, пихаті, ті, хто йдуть проти Бога та його Посланця, хто спокушає і піддається спокусі, хто вмирає у гріху, ті, хто заперечували Божі знамення, не відповіли на Божий заклик, порушили завіт, залишили поле битви, скоїли певні злочини та ін.

Охороняє Джаганнам ангельська сторожа (вартові пекла — аз-Забанія, араб. الزبانية) під проводом ангела Маліка (Коран 43:77). У хадисах також йдеться про силу пекельного вогню (перевищує силу земного в 70 разів); велетенські розміри пекла (один із найвідоміших образів — 4 мури довкола, товщина яких дорівнює відстані, які подорожній може пройти за 40 років). Осібного значення набув образ Сирату — мосту над Джаганнамом для випробування праведних і грішних душ.

У Корані неодноразово згадано, що нечестивці перебуватимуть там довіку, «доки існуватимуть небеса й земля» (11:107), «не вийдуть вони із вогню — ніколи!» (2:167).

Образ пекельних мук ставав одним із засобів емоційного впливу на вірян, утримування їх від порушення закону.

Полеміка

Серед питань, що ставали предметом розмислу й полеміки мусульманських богословів:

  • чи Джаганнам вже створений і співіснує з мирським світом, чи його створення приурочене до/після Судного дня (так, мутазиліти й кадарити заперечували, що рай і пекло вже існують);
  • чи перебуватимуть грішники у пеклі вічно, чи є потенційна можливість звільнитися від мук для мусульман; чи вічність пекла і раю означатиме й вічність мук і насолоди їхніх мешканців (назагал, чи може щось інше, окрім Бога, мати вічне існування — проблема особливо актуальна для мутазилітів, які стверджували неможливість існування ще однієї вічної сутності);
  • символізм та алегорія коранічних образів пекла — фізичний чи-то духовний і психологічний характер мук (так, духовну природу страждань підкреслювали аль-Газалі, Ібн Сіна, до символічного тлумачення деяких образів пекла схильні мусульманські модерністи);
  • співвідносне розташування раю і пекла, розуміння перепони (бар’єру, «завіси») між ними;
  • категорії гріхів і грішників, які заслуговують на пекельний вогонь тощо.

За висновком дослідників, мусульманський образ Джаганнаму як глибокої гігантської воронки з рівнями, що розділяють різні категорії грішників, вплинув на європейські середньовічні уявлення про структуру пекла, зокрема й на образи «Божественної комедії» Данте Аліг'єрі.

Додатково

У Корані розрізнюють елементи двох уявлень про природу пекла: чудовиська, яке поглинає грішників і ледь не розривається від люті (проводять аналогію з деякими західноєропейськими середньовічними уявленнями про пекло), та глибокою прірвою, куди ведуть сім брам. Обидва образи з часом були збагачені додатковими деталями.

Джерело

Коран. Переклад смислів українською мовою / Пер. з араб. М. Якубовича. Київ : ДУМУ «Умма», 2017. 608 с.

Література

  1. Asín Palacios М. La escatología musulmana en la Divina Comedia seguida de Historia y crítica de una polémica. 4a ed. Madrid : Hiperión, 1984. 609 р.
  2. Gardet L. D̲j̲ahannam // Encyclopaedia of Islam : in 12 vol. 2nd ed. Leiden : Brill, 1991. Vol. 2. 1175 p.
  3. Gwynne R. W. Hell and Hellfire // Encyclopaedia of the Qurʾān : іn 5 vol. / Ed. by J. D. McAuliffe. Leiden : Brill, 2002. Vol. 2. P. 414–419.
  4. Smith J. I., Haddad Y. Y. The Islamic Understanding of Death and Resurrection. New York : Oxford University Press, 2002. 262 р.

Автор ВУЕ

А. В. Арістова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістова А. В. Джаганнам // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Джаганнам (дата звернення: 3.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
06.10.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶