Моцарт, Вольфганг Амадей

Вольфганг Амадей Моцарт за клавіром. Худ. Йозеф Лянґе. Незавершена робота. Олійний живопис.1789.

Мо́царт, Во́льфганг Амаде́й (повне ім’я Йоганн Хризостом Вольфганг Теофіл Моцарт; нім. Joannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart; 27.01.1756, м. Зальцбург, тепер Австрія — 05.12.1791, м. Відень, Габсбурзька монархія, тепер Австрія) — композитор, диригент, педагог, віртуоз (клавесиніст, скрипаль); представник композиторської школи віденських класиків. Син Й. Г. Л. Моцарта, батько Ф. К. В. Моцарта.

Моцарт, Вольфганг Амадей

(Joannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart)

Народження 27.01.1756
Місце народження Зальцбург
Смерть 05.12.1791
Місце смерті Відень
Напрями діяльності Музичне мистецтво, педагогіка
Моцарт, Вольфганг Амадей ВУЕ.png
Річард Паулі. Юний Моцарт. Скульптура з фондів Музею етнографії та художнього промислу Інституту народознавства НАН України (Львів).

Життєпис

Музичну освіту (теоретичні знання, основи гри на клавірі і скрипці) Моцарт отримав під керівництвом батька і вже з 4 років створював музику сам.

Упродовж 1762–1773 разом із батьком та сестрою подорожував Європою, виступаючи при дворі курфюрста Баварії, Імператорських дворах у містах Відні та Празі (1762), з концертами при дворах у містах Мюнхені, Мангеймі, Парижі, Лондоні та Гаазі (1764–1767), під час подорожей і навчання (лише з батьком) в Італії (1769–1771, серпень–грудень 1771 та осінь–весна 1772–1773). У цей період контактував із багатьма митцями, опановуючи написання музики різних жанрів. У м. Лондоні 1764–1765 спілкувався з наймолодшим сином Й. С. Баха і навчався під його керівництвом. У м. Болоньї Моцарт зустрівся з церковним композитором і педагогом падре Дж. Б. Мартіні (1706–1784, тепер Італія), навчався під його керівництвом у Болонській філармонічній академії. У 14 років склав іспит на звання академіка (став наймолодшим випускником закладу). В Італії познайомився з богемським композитором Й. Мислівечком (1737–1781, тепер Чехія), який справив значний вплив на творчий стиль музиканта. Змушений повернутися в м. Зальцбург для виконання обов’язків придворного скрипаля та концертмейстера капели архієпископів Зальцбурзьких.

У пошуках постійного місця роботи 1775–1780 здійснив самостійну фінансово невдалу концертну подорож містами Мюнхен, Мангейм і Париж.

Події 1781–1791 пов’язані з м. Віднем, де Моцарт успішно заробляв на життя концертними виступами, написанням творів на замовлення та приватними уроками гри на клавірі. 1784 вступив до масонської ложі «До благодійності». Познайомився з Й. Гайдном, якому присвятив цикл із шести квартетів. Отримав посаду імператорського камеркомпозитора й музиканта. Користувався покровительством дипломата, префекта Імператорської бібліотеки Г. ван Світена (1733, тепер Нідерланди — 1803, тепер Австрія). Активно співпрацював із придворним лібретистом (див. Лібрето) Л. да Понте (1749–1838; тепер Італія).

1878 перебував у м. Празі, де його твори користувалися популярністю. У квітні-червні 1789 разом зі своїм учнем князем К. А. Ліхновським (1761–1814; тепер Австрія) здійснив неприбуткову концертну подорож містами Прага, Ляйпциг, Дрезден, Потсдам, Берлін. Концерти у м. Відні 1787–1788 успіху не принесли. 1787 ймовірно контактував із юним Л. Бетховеном.

У квітні 1789 організував концертну поїздку до м. Берліна, де сподівався здобути посаду при дворі короля Фрідріха Вільгельма ІІ (1744–1797; тепер Німеччина).

Через проблеми зі здоров’ям у процесі роботи над «Маленькою масонською кантатою» (нім. «Laut verkünde unsre Freude»; 1791) і «Реквіємом» (нім. «Requiem»; 1791) відмовився від викладацької роботи, яка приносила фінансовий дохід.

Помер під час написання «Реквієму», не завершивши роботу.

Похований на кладовищі святого Марка у м. Відні у спільній могилі (місце якої досі точно не відоме).

Творчість і діяльність

У власних творах Моцарту вдалося узагальнити досвід італійської, німецької, французької музичної культури, професійного й народного театрів, вдало синтезувати різні оперні жанри. Реформатор оперного жанру: опери Моцарта відрізняються динамізмом дії, пануванням музичного начала, багатогранністю та глибиною психологізму характеристик персонажів, симфонічна творчість демонструє новий для доби класицизму тип симфонізму — лірико-драматичний. Композитор є творцем класичного концерту.

Особливо плідним для творчості Моцарта було перебування в Італії, де в м. Мілані поставлені опери-серіа «Мітрідат, цар понтійський» (італ. «Mitridate, re di Ponto»; 1770) та опера «Луцій Сулла» (італ. «Lucio Silla»; 1771). До 1773 у доробку композитора було понад 40 визначних творів. Згодом у м. Зальцбурзі відбулися прем’єри опер «Сон Сципіона» (італ. «Il sogno di Scipione»; 1772), «Цар-пастух» (італ. «Il re pastore»; 1775), а в м. Мюнхені «Уявна садівниця» (італ. «La finta giardiniera»; 1775). Успіху та визнання додали також клавірні сонати, зокрема № 11, фінал якої «Турецьке рондо» (італ. «Rondо alla turca»; 1784), «Концертна симфонія для скрипки й альта з оркестром» (італ. «Sinfonia concertante per violino, viola e orchestra»; 1779).

Дебютом у м. Відні став зінгшпіль «Викрадення із сералю» (нім. «Die Entführung aus dem Serail»; 1782). Співпраця із Л. да Понте сприяла постановці на сцені Німецького національного театру (тепер Бургтеатр) опер Моцарта «Весілля Фігаро» (італ. «Le nozze di Figaro»; 1786), «Дон-Жуан, або покараний розпусник» (італ. «Don Giovanni ossia Il dissoluto punito»; 1788).

Уплив масонства відобразився на кількох кантатах, «Масонській поховальній музиці» (нім. «Maurerische Trauermusik»; 1785), камерних творах для супроводу ритуалів та зінгшпілю «Чарівна флейта» (нім. «Die Zauberflöte»; 1791), у якій також чітко простежено ідеї епохи Просвітництва.

Серед учнів композитора представники різних країн:

- Т. фон Траттнер (1758–1793), якій присвячено сонату c-moll (K. 457) та фантазію c-moll (K. 475), К. А. Ліхновський, Й. Н. Гуммель (1778–1837), Ф. Кс. Зюссмайр (1766–1803) з Австрії;

- Т. Еттвуд (1765–1835) та С. Стораче (1762–1796) з Англії;

- Ю. ІІ Явурек (1756–1840) з Польщі та ін.

Моцарт і Україна

У Болонській філармонічній академії (Італія) навчався одночасно з М. Березовським.

У м. Львові від 1992 діє Моцартівське товариство, очолюване Д. Колбіним (нар. 1930; тепер Російська Федерація) та С. Бурком (нар. 1955; тепер Україна), яке популяризує музику сім’ї Моцартів.

Визнання

У віці 14 років нагороджений орденом Золотої шпори папою Климентом XIV за відтворення по пам’яті з одного прослуховування в Сикстинській капелі опери мотету «Miserere» Г. Аллегрі (1582–1652; тепер Італія).

Постаті Моцарта присвячено художній фільм «Амадей» (США; 1984; режисер М. Форман), рок-оперу «Моцарт» Д. Аттья та А. Коена (Франція; 2009), роман Доржа Бату «Моцарт 2.0» (2020; Україна).

На честь Моцарта названо астероїд 1034 Моцартія.

Додатково

Для дослідження життя і творчості, збереження та виконання доробку родини Моцартів 1841 засноване Музичне товариство кафедрального собору і Моцартеуму.

1862 Л. фон Кьохель (1800–1877; тепер Австрія) опублікував хронологічний і тематичний реєстр творів Моцарта. Відтоді у назви творів композитора зазвичай додають номер за Кьохелем. За підрахунками дослідника Моцарт написав загалом 626 творів. Каталог неодноразово уточнювався.

Література

  1. Němetschek Fr. X. Lebensbeschreibung des K. K. Kapellmeisters Wolfgang Amadeus Mozart: aus Originalquellen. 2 aufl. Prag : Herrlische Buchhandlung, 1808. 118 p.
  2. Biographie W. A. Mozart’s: nach Originalbriefen, Sammlungen alles über ihn geschriebenen, mit vielen neuen Beylagen, Steindrücken, Musikblättern und einem Facsimile. Leipzig : Breitkopf und Härtel, 1828. 702 p.
  3. Einstein A. Mozart: His Character, His Work / Trans. from German. New York : Oxford University Press, 1945. 492 p.
  4. Buchner A., Koval K. Mozart und Prag. 2 aufl. Prag : Artia, 1960. 200 p.
  5. Kolbin D. Autographe Mozarts und seiner Familie in der UdSSR // Mozart-Jahrbuch. 1968. Vol. 1968/70. P. 281–303.
  6. Otto J. Life of Mozart : in 3 vol. New York : Cooper Square Publishers, 1970.
  7. Novello V., Novello M. Eine Wallfahrt zu Mozart: Die Reisetagebücher von Vincent und Mary Novello aus dem Jahre 1829. 2 aufl. Bonn : Boosey & Hawkes, 1992. 192 p.
  8. The Letters of Mozart and his Family / Ed. by E. Anderson. 3rd ed. London : Macmillan, 1997. 1038 p.
  9. Hermann A. W. A. Mozart / Trans. from German. New Haven : Yale University Press, 2007. 515 p.
  10. Антонюк І. Рідкісні видання Вольфґанґа Амадея та Франца Ксавера Моцартів у фондах бібліотеки ЛДМА ім. М. В. Лисенка // Незалежний культурологічний часопис «Ї». 2017. № 86: Львів епохи Ф. К. Моцарта, 1813–1838. С. 136–151.
  11. Briefe und Dokumente // Internationalen Stiftung Mozarteum, Salzburg. URL: https://dme.mozarteum.at/briefe-dokumente/.

Автор ВУЕ

Р. І. Гавалюк


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Гавалюк Р. І. Моцарт, Вольфганг Амадей // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Моцарт, Вольфганг Амадей (дата звернення: 9.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
13.09.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶