Пропорції архітектурні

Пропо́рції архітекту́рні (від лат. proportion — співвідношення, співрозмірність) — співвідношення частин архітектурної форми між собою і з формою в цілому.

Пропорції архітектурні. Пропорційний аналіз Покровської церкви в Ромнах, виконаний В. Чепеликом

Загальні відомості

Пропорції в архітектурі не тотожні пропорції у математиці як рівності між двома відношеннями чотирьох величин. Пропорції архітектурні втілено у пропорційності, пропорціонуванні та різноманітних пропорційних системах.

Пропорційність є об’єктивною властивістю архітектурної форми, для якої характерна певна пропорційна закономірність у розмірах її частин, що може бути описана математичними формулами.

Пропорціонування є прийомом архітектурної композиції; передбачає організацію архітектурної форми з урахуванням розмірних співвідношень її окремих частин і приведення цих співвідношень до певної гармонійної системи.

Пропорційна система є сукупністю правил взаємопов’язаності розмірів частин архітектурної форми між собою і з формою у цілому.

Історична довідка

Пропорції архітектурні використовують в архітектурній творчості з найдавніших часів. У Стародавньому Єгипті пропорційна система базувалася на числах Піфагора і геометричних закономірностях єгипетського трикутника. Принципово відмінна модульна (див. Модуль) система пропорціонування, втілена в ордері архітектурному, була характерною для архітектури Давньої Греції і Стародавнього Риму. Її рекомендували до використання й архітектори доби Відродження (Дж. Віньйола), хоча самі вдавалися до використання й іншого методу пропорціонування — геометричного, заснованого на ірраціональних співвідношеннях на зразок 1 : √ 2 (співвідношення сторони квадрата та його діагоналі) та 1 :√ 3. Такі співвідношення не можуть бути виражені цілими числами, тому їх називають ірраціональними. Серед таких співвідношень чільне місце посідає золотий переріз, який у добу Відродження назвали «божественною пропорцією» з огляду на його незамінність в гармонізації архітектурної форми. Л.-Б. Альберті підкреслював універсальність пропорцій як у живій природі, так і в архітектурі: як у живому створінні одні частини тіла відповідають іншим, так і в будівлях одні частини мають відповідати іншим. У 20 ст. оригінальну систему пропорціонування опрацював архітектор Ле Корбюзьє, назвавши її модулором. Вона зажила значної популярності, оскільки дотепно пов’язала пропорції золотого перерізу з розмірами людини.

Характеристика

Пропорції — це сукупність просторових співвідношень величин, пов’язаних певною композиційною залежністю, тобто співвідношень ширини, довжини, висоти всіх частин архітектурної споруди між собою і з цілою спорудою. Це співвідношення як лінійних розмірів, так і площ та об’ємів. Існують певні співвідношення, які викликають естетичні емоції, тобто сприймаються гармонійними або дисгармонійними. Зведені у пропорційну систему, ці співвідношення стають засобом композиції архітектурної. Взаємне погодження розмірів окремих частин архітектурної споруди на основі пропорційних систем гармонізує архітектурну форму і надає архітектурній композиції цілісності. Відповідно до цього, пропорційність розуміють як ступінь упорядкування архітектурної форми з точки зору гармонійної співрозмірності її частин між собою і з архітектурною формою в цілому.

Пропорціонування, як правило, не зводиться до формального розчленування об’ємів або площин будинку (споруди) відповідно до тієї чи іншої пропорційної системи або до механічного підпорядкування форми тій чи іншій системі (золотий переріз, модулор тощо), а ґрунтується на змістовних характеристиках самої архітектурної форми і значущості окремих її частин.

За принципом побудови пропорційні системи поділяють на раціональні та ірраціональні.

Р а ц і о н а л ь н і   засновано на простих кратних цілочислових відношеннях розмірів. В основі таких систем лежить вихідна величина (модуль), виражена у фізичних розмірах будь-якого елемента (ступня людини, радіус колони тощо) або в абсолютних розмірах (наприклад, 100 мм). Раціональні пропорційні системи можуть бути пов’язані з абсолютною величиною будинку (споруди), а можуть бути і не пов’язані з нею, визначаючи тільки відношення величини елементів до вихідної (базової) величини.

І р р а ц і о н а л ь н і   пропорційні системи засновано на геометричних відношеннях, які не зводяться до цілочислових (наприклад, відношення діагоналі квадрата до його сторони). Ірраціональні пропорційні системи, як правило, не пов’язані з абсолютною величиною будівлі чи споруди.

Різноманітність пропорційних систем дозволяє широко використовувати їх в архітектурний творчості будь-якої історичної доби та в будь-якій стилістиці. Жодна пропорційна система самостійно не має універсальної естетичної цінності. Пропорційні системи лише гармонізують архітектурну форму і підсилюють її естетичну виразність. Але носієм естетичної цінності є сама архітектурна форма.

В Україні

У Давній Русі та Болгарському царстві застосовували оригінальну графічну систему пропорціонування — вавилон у вигляді трьох прямокутників із певним співвідношенням сторін, які послідовно вписані один в одний. Пізніше в Україні застосовували модульний та геометричний методи пропорціонування. Обидва поширені як у народній, так і в елітарній архітектурі. Для мурованої архітектури Лівобережжя і Києва Д. Яблонський встановив використання у пропорціонуванні аршина як модуля. У пропорціонуванні сакральної споруди в основу побудови плану та висотних габаритів було покладено розміри центрального підкупольного квадрата: його сторона та діагональ і похідні від них визначали всі інші розміри споруди, зокрема й висотні параметри. В. Чепелик довів, що народні майстри без спеціальної фахової освіти застосовували найдосконаліші, з точки зору візуального сприйняття форми, пропорції золотого перерізу, в основі яких лежить розвинений математичний апарат (послідовність Фібоначчі), але які можна легко побудувати геометричним методом (таз званим методом засічок) за допомогою лише мотузки, кілочків і мірної палиці.

Цитата

С. Таранушенко:
«В контракті, складеному між жителями Ворожби та майстром Гр. Дідашенком на побудову церкви, записана вимога: "а строить оную в настоящую пропорцію". Термін "пропорція" був не мертвим утертим шаблоном, не терміном канцелярської мови, а живою реальністю, ясною і зрозумілою і майстрові, і громаді.»

 Цит. за: Таранушенко С. Монументальна дерев'яна архітектура Лівобережної України. Київ : Будівельник, 1976. С. 16–17.


Література

  1. Мардер А. Пропорції архітектурні; Пропорційна система; Пропорційність; Пропорціонування // Мардер А. П., Євреїнов Ю. М., Пламеницька О. А. та ін. Архітектура: короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 238–239.
  2. Тимофієнко В. Архітектура і монументальне мистецтво: терміни і поняття. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва ; Головкиївархітектура, 2002. С. 345–347.
  3. Чепелик В. Пропорційність у народному зодчестві // Теорія та історія архітектури й містобудування. 2002. Вип. 5. С. 404–415.
  4. Тарас Я. Українська сакральна дерев’яна архітектура: словник-довідник. Львів : Інститут народознавства Національної академії наук України, 2006. С. 323–324.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Пропорції архітектурні // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Пропорції архітектурні (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
22.11.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶