Рамакришна Парамахамса

Найвідоміша світлина Рамакришни, 1885

Ра́макри́шна Парамаха́мса [Рамакрішна Парамаханса; бенг. রামকৃষ্ণ পরমহংস, ім'я при народженні — Гададгар Чаттопадг’яй (бенг. গদাধর চট্টোপাধ্যায়); 18.02.1836, містечко Камарпукур, тепер штат Західна Бенгалія, Індія — 16.08.1886, м. Калькутта, тепер Колката, Індія] — проповідник, містик, філософ, реформатор індуїзму.

Рамакришна Парамахамса

(রামকৃষ্ণ)

Справжнє ім’я Гададгар Чаттопадг’яй
Народження 18.02.1936
Місце народження Західна Бенгалія
Смерть 16.08.1886
Місце смерті Колката
Місце діяльності Індія
Напрями діяльності подвижництво, проповідництво, філософія

Життєпис

Світлина 1881, м. Колката, Індія

Народився у збіднілій сім’ї брагманів.

Історія життя діяча оповита легендами. Так, його батько під час релігійного паломництва мав видіння Вішну, де бог сказав йому, що народиться в його сім’ї як син.

У шкільні роки підліток був дуже чутливим і схильним до сильних емоційних переживань, аж до втрати свідомості (такий випадок відбувся, зокрема, під час шкільної вистави, де він грав бога Шіву). У віці 14 р. покинув навчання у сільській школі.

1866 став священником у храмі богині Калі, розташованому поблизу м. Калькутти на березі р. Ганг. Багато медитував у священному гаю на храмовій території, прагнув отримати видіння богині. Марність зусиль доводила його до відчаю, через що вирішив вкоротити собі віку ритуальним кинджалом (зазвичай його тримає в руці статуя Калі). У цю мить, за його власними спогадами, богиня постала перед ним як океан світла: «Коли я підскочив, як божевільний, і схопив [меч], раптом блаженна Мати явилася. Будівлі з різними частинами, храм і все зникло з поля мого зору, не лишивши жодного сліду, а замість них я побачив безмежний, нескінченний, сяйний Океан Свідомості. Наскільки сягало око, блискучі хвилі шалено мчали на мене з усіх боків із жахливим шумом, щоби поглинути мене. Я був спійманий поривом і впав, утративши свідомість… у мені був постійний потік необмеженого блаженства, абсолютно нового, і я відчув присутність Божественної Матері». Відтоді його поведінка зазнала змін, дивувала оточення, Рамакришна почав асоціювати себе з героями пуран.

Одружився на вимогу батьків, проте вибрана для нього дружина стала не так подружжям, як його першою ученицею і послідовницею.

Зустріч з подвижницею Бгайраві Брагмані, яка назвала його стан «духовним божевіллям», розпочала новий етап життя діяча. Більшість часу проводив у медитаціях та навчанні в інших гуру.

Опановував адвайту-веданту під наставництвом йогіна Тотапурі (в цій системі Бога розуміють як безформну непроявлену енергію, яка підтримує космос). Під керівництвом учителя пережив глибоку форму трансу.

Поступово навколо Рамакришни сформувався учнівський осередок. Упродовж 15 років навчав засадам різних релігійних традицій. Його настанови у вигляді притч, метафор, пісень були записані його учнями — групою з 16 відданих, яку очолив згодом Свамі Вівекананда.

Помер від раку горла в садовому будиночку у північному передмісті Калькутти.

Релігійно-філософські погляди

Філософські погляди Рамакришни близькі до адвайти-веданти. Проте його світогляд формували не тільки ідеї індійських духовних традицій. 1866 він деякий час був прихильником ісламу (одягався як мусульманин, виконував відповідні обряди, споживав яловичину). 1874 захопився християнством. Цей досвід став джерелом ідеї «вселенського Євангелія», відповідно до якої Ісус Христос, Мухаммад, Будда, Кришна вважалися втіленнями того самого Божественного начала.

Поряд із тим його служіння і релігійні практики завжди мали осердям відданість Калі як Богині-матері. Рамакришна стверджував, що насолоджується відданістю богині та прагне оцінити її красу.

Тривалі духовні пошуки та досвід адепта різних релігій надали філософії Рамакришни рис універсалізму. Тематику його притч і повчань можна категоризувати таким чином.

  • Єдність Бога, Який у різних релігіях отримує різні імена та форми: «…подібно до хамелеона на дереві, єдині в сутності своїй всі види релігійного поклоніння, подібно до різних способів приготування тієї самої риби, єдина й, зрештою, філософська основа релігій — так, прихильники різних видів веданти, що сперечаються про співвідношення Бога й світу, подібні до людини, яка не розуміє, що у фрукті рівною мірою реальні та важливі всі його складники, від насіння до шкірки».
  • Проблема недосконалості світу та роль маї. Рамакришна розуміє маю як психологічну реальність. Так зване ідеальне життя, що пов’язане з матеріальним достатком (формула «жінки, гроші, земля»), — це лише витівки ілюзії, що затьмарює та заплутує людський розум.
  • Пошук шляхів звільнення. Насолода та свобода мають бути в гармонії. Ми живемо в світі, тому потрібно вміти поєднати таке існування з прагненням мокші. Для ілюстрації цього принципу Рамакришна наводив аналогії зі служницею, що працює в господі хазяїв, але думками далека від неї, щоденна робота не заважає їй мати свої прагнення та інтереси.

Гармонія релігій та універсалізм Божественного — ось головні ідеї, які висловлював Рамакришна. Всі релігії є різними шляхами до божественного одкровення, пізнання Бога в його різноманітних аспектах.

Найвідоміший запис його вчення мовою бенгалі і переклад англійською здійснив Свамі Ніхілананда (1895–1973; західному читачу відоме під назвою «Євангеліє від Шрі Рамакришни»). Казки і притчі мудреця перекладені багатьма мовами.

Визнання

Рамакришна став знаковою постаттю бенгальського відродження 19–20 ст.

1897 учень філософа Свамі Вівекананда заснував і назвав на його честь чернечий орден «Рамакришна Матх» та релігійно-громадську організацію «Місія Рамакришни». Духовні центри Рамакришни-Вівекананди діють у різних країнах світу. Серед інших організацій: Товариство Рамакришна Веданта (з 1923), Рамакришна Сарада Матх (з 1929), Місія Рамакришна Вівеканада (з 1976) тощо.

Дотепер Рамакришна вшанований в Індії як наставник, святий, гуру. Його роль в консолідації індуїзму та його реформації через подолання внутрішніх суперечностей визнають беззаперечною. Учні діяча або натхненні його філософією проявили себе в різних царинах культурного, соціального, політичного життя Індії. Важливість духовного внеску Рамакришни визнавали Р. Тагор (присвятив йому вірш), М. К. Ганді, Дж. Неру, Шрі Оробіндо та ін.

«Євангеліє від Шрі Рамакришни» внесено до переліку «100 найважливіших духовних книг 20 ст.» за версією видавництва «HarperCollins».

Додатково

Релігійний діяч Свамі Адісварананда (1925–2007; Індія) при описанні універсалізму Рамакришни стверджував: «Як різні фотографії будівлі, зроблені з різних ракурсів, різні релігії дають нам зображення однієї істини з різних точок зору. Вони не суперечать одне одному, а доповнюють одне одного. Гармонія релігій не є одноманітністю; це єдність у розмаїтті».

Праці

  • Tales and Parables оf Sri Ramakrishna. 2nd ed. Madras : Sri Ramakrishna Math, 1986. 275 р.
  • The Gospel of Sri Ramakrishna. New York : Ramakrishna-Vivekananda Center, 2007. 1062 p.

Література

  1. Gupta M. Sri Sri Ramakrishna Kathamrita : in 5 vol. Calcutta : Kathamrita Bhawan, 1902–1932.
  2. Rolland R. La vie de Ramakrishna. Paris : Stock, 1929. 314 p.
  3. Roland A. Ramakrishna: Mystical, Erotic, or Both? // Journal of Religion and Health. 1998. Vol. 37. Р. 31–36.
  4. Brodd J., Sobolewski G. World Religions: A Voyage of Discovery. 3rd ed. Winona : Saint Mary's Press, 2009. 316 p.
  5. Tyagananda Sw., Vrajaprana Pr. Interpreting Ramakrishna: Kali's Child Revisited. Delhi : Motilal Banarsidass, 2010. 410 р.
  6. Петленко І. В. Індійська філософія ХІХ ст.: західний вплив та традиція // Актуальні проблеми філософії та соціології. 2015. Вип. 6.
    С. 112–115.
  7. Nikhilanda Sw., Mukerji D. Sri Ramakrishna: The Face of Silence. Delhi : Amaryllis, 2016. 343 p.

Автор ВУЕ

І. В. Петленко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Петленко І. В. Рамакришна Парамахамса // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Рамакришна Парамахамса (дата звернення: 3.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
02.11.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶