Щербаківський, Данило Михайлович

Світлина з наукового архіву Інституту археології НАН України

Щербакі́вський, Дани́ло Миха́йлович (30.12.1877, с. Шпичинці, тепер Бердичівського району Житомирської області, Україна — 06.06.1927, м. Київ, тепер Україна) — мистецтвознавець, історик, археолог, етнограф, музеєзнавець, пам’яткознавець, педагог, дійсний член Українського наукового товариства в Києві (з 1907), заступник голови Всеукраїнського археологічного комітету (з 1924). Брат В. Щербаківського.

Щербаківський, Данило Михайлович

Народження 30.12.1877
Місце народження Шпичинці
Смерть 06.06.1927
Місце смерті Київ
Alma mater Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Напрями діяльності мистецтвознавство, історичні науки, пам’яткознавство, етнологія.


Життєпис

Народився в сім’ї священника. 1897 закінчив Третю гімназію в м. Києві із золотою медаллю, 1901 — історико-філологічний факультет Київського університету св. Володимира (тепер Київський національний університет імені Тараса Шевченка) з дипломом першого ступеня. Учень В. Антоновича. Продовжив навчання на кафедрі російської історії для підготовки до професорського звання (1902–1903), викладав у жіночій гімназії А. Бейтель (1901–1904). З 1904 співпрацював як кореспондент із Київським художньо-промисловим і науковим музеєм імені государя імператора Миколи Олександровича [(1934 реорганізований і розділений на два музеї — Український музей народного мистецтва (тепер — Національний художній музей України) і Всеукраїнський історичний музей ім. Т. Шевченка (тепер — Національний музей історії України)], з 1914 — член комітету.

1904–1905 — служив у війську. 1906 переїхав до м. Умані, де викладав на дворічних педагогічних курсах у чоловічій і жіночій гімназіях. 1910 переведений на посаду вчителя Сьомої чоловічої гімназії та жіночої гімназії М. Клуссінш у м. Києві.

Завідувач етнографічного (1910–1926) та історичного (1910–1927) відділів, секретар комісії зі створення відділу «Давній Київ» (з 1912). 1913 подорожував до Італії, Австро-Угорщини, Швейцарії для ознайомлення з організацією музеїв.

1914–1917 — воював у складі 11 мортирного артилерійського дивізіону (див. Перша світова війна). Демобілізований наприкінці 1917, повернувся до м. Києва. Брав участь у розбудові вищих мистецьких шкіл, наукових і пам’яткоохоронних інституцій.

Учений секретар (1917–1918), почесний академік (з 1918) Української академії мистецтва, професор Інституту пластичних мистецтв (1922–1924), професор Київського художнього інституту (1924–1925) (1922 Українську академію мистецтва реорганізовано й перейменовано на Інститут пластичних мистецтв, з 1924 — на Київський художній інститут, тепер — Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури), професор Київського архітектурного інституту (1922–1924) (1924 об'єднаний з Інститутом пластичних мистецтв у Київський художній інститут, тепер — Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури), Київського археологічного інституту (1918–1924) (ліквідований 1924), Вищого інституту народної освіти імені М. Драгоманова (з 1920) (розформований 1930), лектор Київського художньо-індустріального технікуму (з 1922) (з 1923 — Художньо-індустріальна профшкола №1 (1923–1930), Пастирських українських курсів УАПЦ (1922) (діяли упродовж 1921–1922). Ініціатор створення і дійсний член Секції мистецтв (з 1918; 1918–1919 — учений секретар) та Етнографічної секції (з 1920) Українського наукового товариства в Києві. Один із фундаторів Музею (Кабінету) антропології та етнології імені Ф. Вовка (1921) (ліквідовано 1934). Дійсний член Софійської комісії (1921, 1923–1927) Всеукраїнської академії наук, Науково-дослідної кафедри мистецтвознавства (з 1924), Етнографічного товариства в Києві (з 1925). Голова відділу мистецтв Всеукраїнського археологічного комітету (з 1925) і художньо-промислової секції Інституту української наукової мови (з 1926), член Етнографічно-фольклорної комісії (з 1921) Всеукраїнської академії наук, комісії мистецтва книги Українського наукового інституту книгознавства (з 1926).


Був членом Центрального комітету охорони пам’яток старовини і мистецтва в Україні (з 1917), Культурної комісії при українській мировій делегації (1918), Київського губернського комітету охорони пам’яток мистецтва і старовини (з 1920), Реставраційної комісії та одним із керівників Всеукраїнського археологічного комітету; долучився до розроблення пам’яткоохоронної (зокрема реституційної) політики та її реалізації, формування засад наукової реставрації монументальних і станкових творів. Відіграв провідну роль у поверненні 1922–1923 до м. Києва з Державного сховища цінностей Наркомату фінансів РСФРР у Москві (тепер — Росія) понад трьох тисяч золотарських виробів, вилучених із культових будівель і музеїв УСРР.

Зазнав цькування, через яке вчинив самогубство. Похований на території Києво-Печерської лаври. У 1930-х могилу було сплюндровано, 1992 на її місці встановлено надгробок.

Наукова діяльність

Обкладинка праці Д. Щербаківського «Українське мистецтво. ІІ. Буковинські і галицькі деревляні церкви, надгробні і придорожні хрести, фігури і каплиці» (1926). Автор обкладинки – В. Кричевський

Мав широке коло наукових інтересів, які корелювали з концепцією вивчення національної історії з використанням допоміжних дисциплін В. Антоновича. Починав як історик із характерних для київської школи регіональних досліджень (дипломний твір «Начерк політичної історії Луцького князівства до кінця 14 ст.» (1900). Тема магістерської роботи — «Литва в період від смерті Вітовта до вступу на польський престол Казимира» (1902–1903). Проводив археологічні розкопки. 1904 вивчав Трипільську культуру у степовому середовищі. Із матеріалів щорічних експедицій до Київської, Подільської, Волинської, Полтавської, Чернігівської губерній сформував одну з найрепрезентативніших колекцій українського мистецтва. Досліджував українське мистецтво пізнього Середньовіччя і Нового часу в його родовій та видовій різноманітності, образотворчий доробок Т. Шевченка, творчість Г. Нарбута. Основні праці присвячені іконографії та символіці сакрального мистецтва, стильовій еволюції золотарських (див. Золотарство) оправ 16–19 ст., генезі й еволюції дерев’яної церковної архітектури, портретному малярству доакадемічного періоду, народній картині, килимарству. Усвідомлював важливість міжетнічних студій, цілеспрямовано фіксував і вивчав пам’ятки єврейського мистецтва (насамперед синагоги й надгробки).

Спільно з Ф. Ернстом окреслив поняття «українське мистецтво» за територіально-етнічним критерієм, сформував цілісну концепцію його історії, визначив засади періодизації, часові межі, родове й видове наповнення. Співорганізатор заходів, які вплинули на формування канону українського мистецтва: двох кустарних виставок (1906, 1909), виставки українських килимів (1924), виставки артистичних творів Т. Шевченка (1911), українського портрета 17–20 ст. (1925), творів Г. Нарбута (1926).

Пам’ятний знак Вадимові, Михайлу та Данилові Щербаківським у с. Шпичинці. 2017 р.

Автор досліджень з історії музичного життя в Україні, києвознавства, етнографії. Сформував власну наукову школу дослідників народного й сакрального мистецтва, серед представниць якої — Н. Коцюбинська (1896; тепер Україна — 1937; тепер Росія), Т. Мішківська (1898–1937; тепер Україна), Л. Мулявка (1898–1996; тепер Україна), М. Новицька (1896; тепер Росія — 1965; тепер Україна), Є. Спаська (1892; тепер Україна — 1980; тепер Республіка Казахстан). Їхня діяльність була перервана масовими репресіями.

Визнання

1993 Спілка майстрів народного мистецтва (тепер — Національна спілка майстрів народного мистецтва України) заснувала щорічну премію імені Д. Щербаківського.

2016 на честь Д. Щербаківського названо вулицю в Шевченківському районі м. Києва.

2017 встановлено пам’ятний знак Д. Щербаківському, його братові Вадиму й батькові Михайлу в с. Шпичинці Житомирської обл.

Цитати

Д. Щербаківський про українське мистецтво: «При всіх своїх зв’язках з Азією, від глибокої давнини до пізніших часів, Україна в історичний період свого існування в культурному відношенні все ж завжди була кутом Європи, і розуміти її культуру і мистецтво не можливо без зв’язку з мистецтвом Європи»

 Цит. за: Щербаківський Д. Готичні мотиви в українському золотарстві // Україна. 1924. Кн. 4. С. 3.


М. Грушевський про самогубство Д. Щербаківського: «… всіх, що близько беруть до серця інтереси культурного й наукового життя, в високій мірі збентежила думка, що от не де-небудь в глухому куті, а в одній з найбільш звісних, популярних і блискучих установ нашого культурного центра, могло отак статися з людиною всім звісною, шанованою, признаною в своїх здібностях і знаннях, – що їй не лишилось далі інших форм протесту, як тільки ті, що практикуються в примітивних умовах життя: самогубством доказати завдану кривду»

 Цит. за: Грушевський М. Данило Щербаківський // Україна. 1927. Кн. 3. С. 212.



Праці

  1. Раскопки курганов на пограничье Херсонской и Киевской губерний // Археологическая летопись Южной России. 1905. № 1–2. С. 7–19.
  2. Выставка художественных произведений Т. Г. Шевченка. Киев, 1911 г. // Искусство и печатное дело. 1911. № 3. С. 135–143. (у співавт.)
  3. Козак Мамай (народня картинка) // Сяйво. 1913. № 10–12. С. 251–258.
  4. Символіка в українському мистецтві. І. Виноградна лоза // Збірник Секції мистецтв Українського наукового товариства. 1921. Вип. 1. С. 55–74.
  5. Українські дерев’яні церкви: короткий огляд розробки питання // Збірник Секції мистецтв Українського наукового товариства. 1921. Вип. 1. С. 80–102.
  6. Оркестри, хори і капели на Україні за панщини // Музика. 1924. Чис. 7–9. С. 141–155; Чис. 10–12. С. 205–213.
  7. Український портрет: виставка українського портрета ХVІІ–ХХ століть. Київ : Київ-Друк, 1925. 64 с. (у співавт.)
  8. Оправи книжок у київських золотарів ХVІІ–ХVІІІ ст. // Труди Українського наукового інституту книгознавства : в 4 т. Київ : Державне видавництво України, 1926. Т. 1 : Українська книга ХVІ–ХVІІ–ХVІІІ ст. С. 353–400.
  9. Перший театральний будинок у Києві та його садиба // Київ та його околиця в історії і пам’ятках. Київ : Державне видавництво України, 1926. С. 309–334.
  10. Реліквії старого київського самоврядування // Київ та його околиця в історії і пам’ятках. Київ : Державне видавництво України, 1926. С. 217–264.
  11. Українське мистецтво : у 2 т. Київ : Український громадський видавничий фонд, 1926. Т. 2: Буковинські і галицькі деревляні церкви, надгробні і придорожні хрести, фігури і каплиці. 62 с.
  12. Пам’ятки мистецтва на Правобережжі // Коротке звідомлення Всеукраїнського археологічного комітету за 1926 рік. Київ : Українська академія наук, 1927. С. 191–209.
  13. Український килим: попередні студії. Київ : Київ-Друк, 1927. 42 с.
  14. Козак Мамай: мистецько-етнографічні праці. Харків : Факт, 2008. 512 с.

Література

  1. Ернст Ф. Данило Михайлович Щербаківський: пам’яти дослідника // Бібліологічні вісти. 1928. № 1. С. 127–136.
  2. Сидоренко В. Ревний колекціонер і невтомний дослідник // Народна творчість та етнографія. 1968. № 5. С. 67–71.
  3. Павловський В. Данило Михайлович Щербаківський (1877–1927): його життя та доля // Сучасність. 1978. № 1. С. 31–46.
  4. Верменич Я. В. Данило Михайлович Щербаківський // Зневажена Кліо. Київ : Інститут історії НАН України, 2005. С. 537–555.
  5. Білокінь С. Нові матеріали до біографії Данила Щербаківського // Студії мистецтвознавчі. 2009. № 3 (27). С. 98–121.
  6. Ходак І. О. Данило Михайлович Щербаківський // Найден О. С., Ходак І. О. Квітка на комині. Настінні розписи Уманщини першої половини ХХ століття: історія, семантика, образи. Київ : Стилос, 2013. С. 76–100.
  7. Котляр Є. Данило Щербаківський: наукові розвідки та відкриття єврейського мистецтва // Народознавчі зошити. Серія мистецтвознавча. 2014. № 5. С. 884–913.
  8. Ходак І. О. Людський заробіток. Данило Щербаківський: сильвета українського мистецтвознавця. Харків; Київ : Видавець Савчук О. О., 2020. 546 с.

Автор ВУЕ

І. О. Ходак


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Ходак І. О. Щербаківський, Данило Михайлович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Щербаківський, Данило Михайлович (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
15.11.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶