Антроподицея

Антроподице́я (від антропо… і грец. δίϰη — право, справедливість, законність) — термін релігійної філософії та православного богослов'я.


1) Термін на позначення однієї із найважливіших проблем християнського богослов’я, що пов’язана з біблійним вченням про людину (первісно створену як образ Божий, але відпалу внаслідок гріхопадіння) та дію в ній Божої благодаті. Охоплювала богословські міркування щодо умов і шляхів спасіння ураженої первородним гріхом людини та її духовного піднесення до Бога. Була предметом обмислення в межах патристики, богословських розвідок каппадокійського гуртка (див. Каппадокійці), у містико-аскетичному напрямі християнської антропології (ісихазмі) тощо.


2) Релігійно-філософське вчення про онтологічне й духовне достоїнство людини, виправдання сенсу людського життя та високе духовне призначення людини й людства, розвинуте в межах російської релігійної філософії. Є складним синтезом православно-релігійного, філософського, богословського дискурсу. Втілює спроби поєднати християнське віровчення, христологію й моральне богослов’я з ідеями філософії життя, феноменології, антропології філософської, філософії «всеєдності», філософського космізму тощо. Розвинуте в межах духовно-релігійних рефлексій російської інтелігенції кін. 19 — поч. 20 ст. на хвилі православного відродження. Обриси антроподицеї виявляють у філософії В. Соловйова (ідеї виправдання добра, духовних основ життя, Божественного призначення людського існування, всеєдності тощо), М. Федорова (ідея людини як метаприродної істоти та воскресіння минулих поколінь), богослова й філософа М. Тарєєва (1867–1934; міркування про Богосиновство людини та духовне благодатне життя), богослова й філософа В. Нєсмєлова (1863–1937; «наука про людину»), В. Розанова (1856–1919; ідеї гармонійного існування людини та значення таємниці статі у творенні життя), філософа й публіциста С. Трубецького (1862–1905; ідеї соборності як вищого рівня об’єднання людей та етичного вивищення особистості) та ін. У концептуальному вигляді антроподицея розвинута в творчості М. Бердяєва, С. Булгакова, С. Франка, П. Флоренського.

Література

  1. Флоренский П. А. Столп и утверждение истины. Москва : АСТ, 2003. 640 с.
  2. Цесник Е. Е. Разработка идеи антроподицеи в русской религиозной философии конца ХІХ — начала ХХ века // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 74 (1). С. 535–539.
  3. Ларіонова В. К. Історія російської філософії. Івано-Франківськ : Симфонія форте, 2014. 196 с.
  4. Пустовойт Н. М. Антроподицея О. П. Флоренского // Научное мнение. 2016. № 11. С. 82–86.
  5. Валеева Г. В. Теодицея и антроподицея в русской религиозной философии: XIX–XX вв.: аналитический обзор // Гуманитарные ведомости Тульского государственного педагогического университета им. Л. Н. Толстого. 2018. № 2 (26). С. 19–28.

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Антроподицея // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Антроподицея (дата звернення: 3.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
13.05.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶