Атеїзм

Символ атеїзму, переможець конкурсу Міжнародного альянсу атеїстів (2007).
Худ. Дайана Рид


Атеї́зм (грец. ἄϑεος — безбожжя, від ἀ… — заперечний префікс і грец. ϑεός — Бог) — багатозначний термін.

Характеристика

1) Протилежність теїзму (антитеїзм), заперечення існування Бога, богів, надприродного, відкидання будь-яких форм традиційної релігії, її інституцій і практик. Зародки віднаходять у культурі Стародавнього світу (Стародавньому Єгипті, Греції Давній тощо). Нерідко термін вживався на позначення духовного бунту проти панівних уявлень, релігійного авторитаризму або ж заперечення конкретного релігійного учення або його засадничих догматів, а не віри в богів назагал (наприклад, заперечення пророцтв авгурівму Стародавньому Римі, антропоморфізму богів у Давній Греції, в дебатах між язичниками і християнами). Терміни «безбожний», «безбожник» уперше зринають у творах Піндара, Софокла, Есхіла. До атеїстів зараховували філософів Феодора із Кирени, Протагора, Продіка (бл. 465 — бл. 395 до н. е.), Критія з Афін, Сократа, Анаксагора як таких, що не шанують визнаних богів і святинь, або ж запроваджують нових богів, розбещують молодь.

У Новому Завіті термін вживається у посланнях апостола Павла на позначення людей «без Христа», «без Бога на світі» (Еф. 2). У Європі аж до Нового часу під атеїзмом розуміли заперечення християнства. Численні єретичні вчення середньовіччя (див. Єресь), а також протестантські рухи Реформації, що таврувалися як атеїстичні, безбожні, насправді були глибоко релігійними феноменами.

2) Складник послідовного матеріалістичного світогляду (див. Матеріалізм), система поглядів і переконань у природному характері всіх явищ, процесів, подій у Всесвіті, суспільстві, людському житті; відкидання релігійно-містичних уявлень про світ. Залежно від підходу, атеїзм характеризують як вищу, найрозвинутішу форму вільнодумства, або, навпаки, відрізняють від нього (як заперечення релігії — її вільному потрактуванню). Як спосіб філософського світорозуміння зорієнтовує людину на дійсне, «поцейбічне» буття та її власні зусилля, свідомий контроль над своїм життям, реалізацію особистої свободи.

Витоки простежують у філософських ученнях і школах Стародавнього світу (Ксенофан із Колофона, Демокрит, Евгемер Мессенський, софісти, чарвака-локаята тощо). Як порівняно цілісна система наукових і філософських поглядів уперше сформувався в добу Просвітництва; доктринального розвитку набув у марксизмі. Послідовному атеїзму притаманні переконаність у пануванні всезагальних природних закономірностей та гносеологічний оптимізм, обстоювання наукової картини світу, заперечення існування будь-яких надприродних явищ і сутностей, тлумачення релігії як «продукту» людської свідомості та соціальних відносин, захист світських цінностей і етики гуманізму, самоствердження й свободи особистості.

Як і кожна світоглядна система, атеїзм ставав складником політичних ідеологій (див. Анархізм; Марксизм-ленінізм; Маоїзм); набував різних форм — від нігілістичних, войовничо-нетерпимих щодо релігії до поміркованих, толерантних. Більшу частину історії термін «атеїзм» мав негативні конотації, означав конфлікт із панівними релігійними уявленнями, ототожнювався з духовним і соціальним протестом, аморальністю та анархізмом. У низці тоталітарних суспільств (зокрема і СРСР), навпаки, став змістом офіційної пропаганди, освіти й виховання, набув авторитарних і символічних ознак т. з. світської релігії (див. Науковий атеїзм).

У філософії, релігієзнавстві, соціології вироблені різні класифікації атеїзму: виявлений і латентний, «сильний» і «слабкий», стихійний і науковий, негативний і позитивний, теоретичний і практичний (прагматичний) тощо. Атеїзм відрізняють від індиферентності (байдужості) до релігії, невір’я, скептицизму, агностицизму.

Ставлення до атеїзму як вияву свободи совісті і усвідомленої світоглядної позиції формувалося разом із поширенням цінностей демократії. Сучасний атеїзм спрямований переважно на завдання широкого просвітлення суспільства, критику релігійних догм і доктрин із погляду наукових теорій і концепцій, обґрунтування природних джерел моралі й моральності; захист права людини на світоглядну свободу, самостійне вирішення питань про сенс життя, смерть і безсмертя.

3) Напрям сцієнтизму, який ставить за мету спростувати основні постулати релігії науковими аргументами, обґрунтувати негативний вплив релігії на розвиток цивілізації. Як ідейний рух у сучасному суспільстві з поч. 21 ст. відомий під назвою «новий атеїзм». Серед визнаних провідників — західні науковці та публіцисти С. Гарріс (Samuel Harris, нар. 1967; США), Р. Докінз (Richard Dawkins, нар. 1941; Велика Британія), К. Гітченс (Christopher Hitchens, 1949–2011; Велика Британія, США) Д. Деннет (Daniel Dennett, нар. 1942; США) та ін. Загальні теоретико-методологічні позиції: заперечення надприродної реальності, раціоналізм й раціональна критика основних догматів поширених у світі релігій, моральний реалізм, критика релігійної віри як причини гострих соціальних проблем сучасності (соціальних конфліктів, нетерпимості, екстремізму, тероризму, фобій тощо), пропаганда інтелектуальної, соціальної і моральної цінності наукового знання як альтернативи релігії. Вбачає завданням широке просвітництво через медіа-простір, соціальні мережі, оперте на популяризацію досягнень сучасного природознавства. Поєднує прибічників різних напрямів вільнодумства, науковців, громадських діячів та ін.

Додатково

  • За даними Дослідницького центру П’ю (англ. Pew Research Center, м. Вашингтон, США), у 2010–2015 бл. 2 % світового населення декларували себе атеїстами, бл. 10 % — невіруючими (в Україні 3 % і 9 % відповідно). За підсумками міжнародного дослідження 2023, віднесли себе до атеїстів близько чверті дорослих у Франції, 18 % у Швеції, 17 % у Нідерландах, 12 % у Великій Британії, 4 % у США.
  • За даними загальнонаціонального дослідження Центру Разумкова (2018, Україна) 3 % респондентів ідентифікували себе як «переконані атеїсти».

Джерела

Особливості релігійного і церковно-релігійного самовизначення українських громадян: тенденції 2010–2018 рр. Київ, 2018. URL: http://razumkov.org.ua/uploads/article/2018_Religiya.pdf

Література

  1. Бабій М. Ю. Свобода совісті: філософсько-антропологічне й релігієзнавче осмислення. Київ : ІПіЕНД, 1994. 359 с.
  2. Культура. Религия. Атеизм / Под ред. Колодного А. Н. Киев, 1991. 299 с.
  3. Климов В. В. Скептицизм й інакодумання як інтелектуальний поступ. Київ : Інститут філософії імені Г. С. Сковороди, 2013. 647 с.
  4. Слепцова В. В. «Новый атеизм» как феномен современного свободомыслия // Вестник Московского университета. Серия 7. Философия. 2015. № 1. С. 107–118.
  5. Рассел Б. Почему я не христианин / Пер. с англ. Москва : РИОР Инфра-М, 2016. 136 с.
  6. Smith G. Atheism: The Case Against God. Amherst : Prometheus, 2016. 336 р.
  7. Докінз Р. Ілюзія Бога / Пер. з англ. Харків : КСД, 2018. 432 с.
  8. Колодний А. М, Феномен релігієзнавства. Київ : Інтерсервіс, 2020. 248 с.

Автор ВУЕ

Редакція_ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Атеїзм // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Атеїзм (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
02.09.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶