Болотов, Василь Васильович
Бо́лотов, Васи́ль Васи́льович (рос. Болотов, Василий Васильевич; 12.01.1854, с. Кравотинь, тепер Осташківського району Тверської області, Російська Федерація — 18.04.1900, м. Санкт-Петербург, тепер Російська Федерація; похований на Микільському цвинтарі Олександро-Невської лаври, м. Санкт-Петербург) — сходознавець, церковний історик, філолог, член-кореспондент Імператорської академії наук (з 1893), доктор церковної історії (з 1896).
Болотов, Василь Васильович (Болотов, Василий Васильевич) | |
---|---|
Народження | 12.01.1854 |
Місце народження | Кравотинь |
Смерть | 18.04.1900 |
Місце смерті | Санкт-Петербург |
Місце поховання | Олександро-Невська лавра |
Alma mater | Санкт-Петербурзька духовна академія |
Напрями діяльності | церковна історія, сходознавство, мовознавство |
Життєпис
Походив з родини священника. Василя виховувала матір (батько загинув ще до народження сина), сім’я жила у злиднях.
Мав виняткову пам'ять, з дитинства цікавився мовами. Відвідував місцеву синагогу, де опанував іврит.
Закінчив Осташківське духовне училище (1863–1869), Тверську духовну семінарію (1869–1875), церковно-історичне відділення Санкт-Петербурзької духовної академії (СПДА, 1875–1879). Захистив магістерську дисертацію «Вчення Орігена про Святу Трійцю». Відтоді й до кінця життя працював на кафедрі давньої церковної історії СПДА: на посадах доцента (з 1879), екстраординарного (з 1884) та ординарного (з 1896) професора. Володів класичними і низкою європейських мов (разом бл. 20-ти), знав коптську, сирійську, давньоефіопську (ґеез), вірменську, грузинську, арабську, перську тощо. 1896 за фундаментальні праці отримав учений ступінь доктора церковної історії (honoris causa).
У 1880-х — 1890-х як консультант і перекладач брав участь у підготовці російських експедицій до Ефіопії. 1898 — у місії приєднання сирійсько-халдейських несторіан до православ’я. Був членом комісії з перекладу богослужебних книг фінською мовою.
За переклад дипломатичного листування з геез і амхарської достроково отримав чин дійсного статського радника.
1900 делегований до складу комісії при Російському астрономічному товаристві (засн. 1891) для узгодження православного (юліанського) календаря із західноєвропейським.
Науковий спадок
У царині орієнталістики Болотов сповідував ідеал науково-об’єктивного історичного знання. У філософії історії, православному богослов’ї відкидав крайнощі як західників (див. Західництво), так і слов’янофілів, прагнув до виважених історичних узагальнень.
Коло зацікавлень Болотова-ученого виходило поза межі вивчення історії християнського Сходу та охоплювало різноманітні гуманітарні й природничі науки. Непересічні здібності лінгвіста, знання давніх культур, всебічна ерудиція дозволяли застосувати методи порівняльного мовознавства до першоджерел, а математичні знання — вирішувати складні питання хронології, метрології й географії у розвідках з церковної історії.
Праця «Вчення Орігена про Святу Трійцю» дотепер лишається вагомим дослідженням тринітарних поглядів Орігена. Не втратила свого значення і праця «З церковної історії Єгипту» — огляд текстів епохи Вселенських Соборів, які вчений переклав з коптської та ретельно прокоментував (зокрема, з питань хронології). Прагнув точно визначити дату смерті євангеліста Марка; довів єгипетське походження свята на честь архистратига Михайла (сягає торжеств, присвячених Осірісу).
Досліджував церковну історію ефіопських і сирійських народів, зокрема, уклав транскрипцію мови ґеез (що удоступнило переклади цією мовою Святого Письма). Залишив детальний аналіз розвитку монофізитського богослов’я (див. Монофізитство) в Єфіопії у 15–19 ст. У циклі нарисів «З історії Церкви сирійсько-перської», виклав історію розколів у несторіанській середньовічній Церкві, подав розвідку про початки християнства в Персії. Досліджував також історію Західної церкви, зокрема хронологію аріанських (див. Арій, Аріанство) дискусій у сер. 4 ст.
Брав активну участь у різного роду комісіях, зокрема, з питання об’єднання старокатоликів із православними. Результатом такої участі стала праця «До питання про Filioque», де Болотов окреслив одну з найпринциповіших розбіжностей між православним Сходом та католицьким і протестантським Заходом. Вказував, що західна концепція сходження Святого Духа і від Отця і від Сина (див. Філіокве) бере початок від вчення Аврелія Августина. Висловлював погляди, розбіжні з офіційною позицією російського православ’я. Вважав, що розділення церков спричинила передусім позиція папства, а не питання про філіокве, тому останнє не може бути перешкодою для діалогу між православними і католиками (такі погляди були неоднозначно сприйняті як у Російській імперії, так і за її межами).
Під час праці в комісії з реформи календаря представив кілька досліджень хронологічного і церковно-історичного характеру: про рік Різдва Христового, про перший день року, про александрійську пасхалію. Разом з тим рішуче виступив проти переходу Російської церкви з юліанського на григоріанський календар.
Після смерті вченого видано його лекції з давньої церковної історії, читані у СПДА. Містять обширний матеріал з історії богословської думки, як у донікейський період (гностицизм, монархіанство, орігенізм тощо), так і в епоху Вселенських Соборів (аріанство, христологічні дискусії 5–7 ст., іконоборство та ін.).
Визнання
Залишив по собі низку цінних наукових праць, які дотепер не втратили актуальності. Знаний фахівець з питань церковних розколів, течій і напрямів ранньохристиянської Церкви. У деяких царинах історії богословської думки був визнаний чи не єдиним авторитетом (як-от дискусії доби Вселенських Соборів).
Отримав наукові, церковні, державні нагороди, зокрема ордени Св. Станіслава 3-го і 2-го ступеня, Св. Анни 3-го і 2-го ступеня. До початку 20 ст. сформувалася т. з. «болотівська» церковно-історична школа, яка доклала вагомий внесок у розвиток догматичного богослов’я в Європі.
2014 на батьківщині вченого була встановлена меморіальна дошка.
Праці
- Учение Оригена о Святой Троице. Санкт-Петербург : Типография Елеонского, 1879. 452 с.
- Из церковной истории Египта. Санкт-Петербург : Типография Елеонского, 1884–1893.
- Общая церковная история: Лекции. Санкт-Петербург : Типография Яздовского, 1886. 336 с.
- Из истории Церкви Сиро-Персидской. Санкт-Петербург : Типография Лопухина, 1901. 197 с.
- Лекции по истории древней Церкви : в 4 т. Санкт-Петербург : Типография Меркушева, 1907–1918.
- К вопросу о Fіlioque. Санкт-Петербург : Типография Меркушева, 1914. 138 с.
Література
- Августин (Никитин), архим. В. В. Болотов и немецкая церковно-историческая наука // История древней Церкви в научных трудах ХХ века. Санкт-Петербург : Государственный Эрмитаж, 2000. С. 27–33.
- Андрианов И. Вклад профессора В. В. Болотова в изучение вопроса о filioque // История древней церкви в научных традициях ХХ века. Санкт-Петербург : Государственный Эрмитаж, 2000. С. 34–37.
- Макаровский А. И. Василий Васильевич Болотов – православный учёный и человек: К 150-летию со дня рождения // Христианское чтение. 2004. № 23. С. 44–64.
- Гайденко П. Історія давньоруської церковної організації: труднощі написання (кілька методологічних суджень) // Славістична збірка. 2020. Вип. 5. С. 36–52.
- Русова И. Г. Профессор В. В. Болотов и католики // Христианское чтение. 2020. № 5. С. 53–64.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Луцюк М. В. Болотов, Василь Васильович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Болотов, Василь Васильович (дата звернення: 11.05.2024).