Будинок Гундертвассера у Відні
Буди́нок Гундертва́ссера у Ві́дні (нім. Hundertwasserhaus) — муніципальний житловий будинок, архітектурний об’єкт, Австрія.
Дев’ятиповерховий муніципальний житловий будинок стоїть за межами історичного центру м. Відня. Завдяки наріжному розташуванню та яскравому архітектурному вирішенню є архітектурною домінантою в довкіллі та однією з найпопулярніших пам’яток міста.
Зміст
Історична довідка
Ф. Гундертвассер від 1958 почав займатися архітектурою. Широко пропагував свої ідеї, підкріплені макетами багатоквартирних житлових будинків із дахами-терасами, на яких разом із людьми живуть дерева, кожен мешканець створює свою частину різнобарвного фасаду, а будівлі загалом уникають характерної для сучасної архітектури (функціоналізму, модернізму) прямолінійності (за Ф. Гундертвассером, пряма лінія — породження диявола). Ці проєктні ідеї отримали широкий суспільний резонанс. Федеральний канцлер Австрії Б. Крайський (1911–1990; Австрія) у листі бургомістру м. Відня Л. Грацу (1929–2006; Австрія) 30.11.1977 рекомендував навіть надати можливість Ф. Гундертвассеру реалізувати свої ідеї в одній з міських будов. 15.12.1977 Л. Грац запропонував Ф. Гундертвассеру створити муніципальний житловий будинок у м. Відні. Проєкт опрацьовано 1979–1981 спільно з архітектором Й. Кравіною (1928–2018; Австрія). Після розриву між двома авторами 1981 Ф. Гундертвассеру допомагав у проєктуванні й будівництві архітектор П. Пелікан (1941 р. н.; Австрія). Будівля зведена 1983–1985.
Характеристика
Дев’ятиповерховий житловий будинок має 52 квартири площею від 30 до 150 кв. м і розрахований на 150 мешканців. У ньому є п’ять приміщень торговельного призначення і соціального обслуговування, зимовий сад, дві дитячі ігрові кімнати. Їх доповнюють тераси: 16 приватних і 3 загального користування. На терасах, загальною площею 920 кв. м, насипано 900 т землі і ростуть 250 дерев і кущів. Так втілено ідею Ф. Гундертвассера про творчість у гармонії з вільними творчими силами природи.
Будинок зведений із залізобетону, цегли, з використанням різнокольорової керамічної плитки, майоліки. Фасади яскраво різнобарвні, на них кожна квартира виділена окремим кольором, а вікна мають різні форми й розміри. Тут втілено постмодерністську концепцію Ф. Гундертвассера про право людини на «третю шкіру»: творча свобода у виборі нашої «другої шкіри» — одягу — логічно продовжується правом вільного вибору та створення будинків, у яких ми живемо — нашої третьої шкіри. При опорядженні будинку допускалося вільне творче самовиявлення робітників, котрі виконували будівельні роботи, тож мотиви декору інтер’єрів неповторні. Кожен орендар квартири має право перефарбувати й прикрасити на свій розсуд місця загального користування, які мають хвилясті підлоги та стіни (такою ж хвилястою є прибудинкова територія). Кожен мешканець має право пофарбувати чи інакше декорувати частину фасаду навколо свого вікна в межах досяжності руки з пензлем. Будинок вінчають різнобарвні бані, зокрема й позолочені, як нагадування про те, що Бог присутній у кожному житлі.
Розташування будинку на розі Левенгассе і Кегельгассе (вулиці Левова і Кегельна) художньо обіграно присутністю на фасадах і терасах численних скульптурних зображень левів та різнокольоровими колонами першого поверху, форма яких нагадує кеглі.
Значення
Будинок Гундертвасера у Відні є зразком того напряму архітектури постмодернізму, який зорієнтований на повернення до природи та створення людянішого архітектурного середовища.
Додатково
Ф. Гундертвассер вважав, що будинки з прямими рівними лініями фасадів — це концтабір, який не дає людині «знайти саму себе». Він обстоював право кожного вікна на самовизначення, бо будинки насправді складаються не зі стін, а з вікон.
У дев’ятиповерховому житловому будинку втілено ідею Ф. Гундертвассера: всі горизонтальні поверхні в наших будинках, куди потрапляють сонце, дощ і сніг, належать природі, відтак все, що людина-будівничий забирає у природи, необхідно їй повернути.
Вартість будівництва склала 6 млн євро. Ф. Гундертвассер відмовився від авторського гонорару, заявивши, що з нього досить і того, що на цьому місці не збудували щось огидне. 2001 розпочався судовий процес щодо авторства будинку, який завершився 2010 ухвалою Верховного суду Австрії про співавторство Ф. Гундертвассера і Й. Кравіни та необхідність надалі називати їхній спільний витвір «Будинок Гундертвассера-Кравіни».
Архітектор П. Пелікан настільки захопився архітектурним втіленням творчих ідей Ф. Гундертвассера, що отримав прізвисько «Фюнфціґвассер», тобто половина Гундертвассера.
Цитата
Фріденсрайх Гундертвассер:
Переклад:
«Ви можете лише створити свій власний рай, використовуючи власну творчість, у гармонії з вільними творчими силами природи».
Оригінал:
«You can only make your own paradise, using your own creativity, in harmony with the free creative powers of nature».цит. за: Egger K., Riedinger R., Raddatz A. Hundertwasser Fairytale Houses. Vienna : Harald Bohm, 2007. P. 2.
Переклад В. Вечерського
Література
- Egger K., Riedinger R., Raddatz A. Hundertwasser Fairytale Houses. Vienna : Medienvertrieb GesmbH, 2007. 160 p.
- Borngasser B. Architecture from the Late Nineteenth Century to the Present Day // Vienna: Art and Architecture. Vienna : H. F. Ullmann, 2008. P. 348–349.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Будинок Гундертвассера у Відні // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Будинок Гундертвассера у Відні (дата звернення: 1.05.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 05.04.2021
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів