Гутьєррес, Густаво

Гутьєррес Г.jpg

Гутьє́ррес, Густа́во (ісп. Gutiérrez, Gustavo; повне прізвище — Гутьєррес Меріно, ісп. Gutiérrez Merino; нар. 08.06.1928, м. Ліма, Перу) — релігійний діяч, католицький філософ і теолог, фундатор теології визволення, член Перуанської академії мови (з 1995), Американської академії мистецтв і наук (з 2002).

Гутьєррес, Густаво

(Gutiérrez, Gustavo)

Справжнє прізвище Гутьєррес Меріно
Народження 08.06.1928
Місце народження Ліма
Alma mater Левенський католицький університет
Місце діяльності Перу
Напрями діяльності релігія, теологія
Традиція/школа Католицька церква


Життєпис

Походив з бідної родини. Страждав на поліомієліт, у підліткові та юнацькі роки користувався інвалідним візком.

Навчався на медичному факультеті Національного університету Сан-Маркос в Лімі (1947–1950, не закінчив). Відчув богословське покликання, став студіювати філософію й теологію з метою прийняття духовного сану, вступив до семінарії в м. Сантьяго (Чилі). У 1955–1959 продовжив навчання в Європі: з філософії та психології в Левенському католицькому університеті, з теології — в Католицькому університеті Ліона (Франція) та Григоріанському університеті в Римі. Серед учителів: А-М. де Любак, Ів Конгар (1904–1995; Франція) та інші богослови домініканської та єзуїтської шкіл.

1959 був висвячений в сан священника в м. Ліоні. Служив на парафії. Одночасно з 1960 — професор теології в Католицькому університеті в Лімі. Засновник (1974) і керівник Інституту Бартоломе де Лас Касаса в Лімі.

Викладав у багатьох коледжах і університетах Європи та Північної Америки. 1985 отримав ступінь доктора богослов’я в Ліонському університеті. 1998 вступив послушником до домініканського ордену.

Погляди

Засади своєї теологічної концепції виклав у книзі «Теологія звільнення. Перспектива» (ісп. «Teología de la liberación-perspectivas; 1971), в якій означив теологію як «критичне обмислення історичної практики». Вважав, що теолог повинен заглибитися у власну інтелектуальну й соціально-політичну історію. Теологія — не система вічних істин, яка вимагає від адепта лише постійної систематизації та апологетичної (див. Апологетика) аргументації. Теологія — це динамічна робота, пов’язана з вивченням людини (антропологія), пізнання (епістемологія) та історії (соціальний аналіз). «Практика, — зазначав діяч, — не просто застосування теологічної істини до конкретної ситуації, але також і відкриття теологічної істини в конкретній історичній ситуації через активну участь в класовій боротьбі латиноамериканських трудящих» за побудову нового суспільства.

Разом з іншими ідеологами «теології визволення» актуалізував відоме Марксове (див. К. Маркс) гасло, згідно з яким філософи в різний спосіб тільки пояснювали світ, але йдеться про те, щоби змінити його. Згідно з «теологією визволення», теологи покликані бути практиками, залученими в боротьбу за перетворення суспільства (а не теоретиками). Відтак «теологія визволення» застосувала марксистський класовий аналіз до розгляду «культури гнобителів» і «культури пригноблених».

Соціальна нерівність і кричуща соціальна несправедливість у реаліях Латинської Америки, за переконанням Гутьєрреса, вимагає від християнської спільноти (церкви) переходу на бік пригноблених і експлуатованих. Активну участь у соціально-політичній боротьбі визнав обов’язком не тільки мирян-католиків, а й духовенства. Свої погляди виклав на конференції латиноамериканського єпископату в м. Медельїні (Колумбія, 1958), де під його впливом єпископи офіційно визнали за пригнобленими право на самозахист (навіть із застосуванням сили).

Із посиланням на Біблію, теолог надав відкупленню і спасінню (духовне визволення) соціальний характер (як визволення від зовнішнього, матеріального зла). По-новому визначив роль церкви — як сприяння процесу соціальних перемін, обов’язок спонукати християн посісти безкомпромісну позицію — активно долучитися до формування соціалістичного суспільно-політичного ладу.

Автор численних книг і статей, з-поміж яких: «Новий рубіж теології в Латинській Америці» («La nueva frontera de la teología en América Latina»; 1977), «Бог є життя» («El Dios de la vida»; 1983), «Ми п’ємо з наших власних колодязів: духовна подорож народу» («Beber en su propio pozo: en el itinerario espiritual de un pueblo»; 1983), «Розмова про Бога і страждання невинних» («Hablar de Dios desde el sufrimiento del inocente: una reflexión sobre el libro de Job»; 1986) тощо.

Ставлення Ватикану

Ставлення Ватикану до «теології визволення» висловлене в інструкціях Конгрегації в справах віри: «Серйозні ідеологічні збочення зраджують справу бідних» (1984), «Про християнську свободу і визволення» (1986). Критика Ватиканом «теології визволення» ґрунтувалася на таких підставах:

  • неможливо локалізувати зло винятково в несправедливих економічних та політичних структурах, а становлення нової людини — поміщати в залежність від установлення інших економічних і соціально-політичних структур;
  • боротьбу за справедливість і за свободу людини «теологія визволення» розуміє вузько — в економічному і політичному сенсі, а Євангеліє подає у суто земній, соціально-політичній інтерпретації;
  • «теологія визволення» пропонує новаторську інтерпретацію змісту віри і християнського способу життя, яка серйозно відрізняється від церковного розуміння віри, понад те, є прямим його запереченням;
  • «теологія визволення» не сприймає сакраментальну та ієрархічну структуру церкви, заперечує необхідність церковної ієрархії, а віронавчальну владу церкви ототожнює з панівною елітою, в якій вбачає класового ворога.

Проте критика «теології визволення» в папських енцикліках (за понтифікатів Івана Павла ІІ та Бенедикта XVI) не змогли остаточно подолати її вплив у Латинській Америці. Так, папа Франциск (до свого обрання очолював Католицьку церкву в Аргентині, в якій «теологія визволення» була надзвичайно популярною), застосовує її концепти для реформування європейського католицизму, повторює за Гутьєресом тези про «необхідність децентралізації і десакралізації церкви», «створення периферійної церкви», «церкви бідної для бідних».

Визнання

  • Орден Почесного легіону (1993). Удостоєний почесних ступенів і нагород від різних установ, освітніх закладів: почесний доктор Національного університету Сан-Маркоса (1992) і ще близько 20 університетів.
  • Лауреат Премії принцеси Астурійської (Іспанія; 2003) за заслуги в галузі гуманітарних наук і комунікації.
  • Нагороджений католицькою відзнакою «Pacem in Terris» (2016).
  • На відзначення 90-ліття діяча (2018) папа Франциск подякував йому за внесок «у церкву й людство» через його богословське служіння і преферентну любов до бідних і відчужених суспільством.

Праці

  • Religión, ¿instrumento de liberación?. Barcelona : Fontanella, 1973. 238 p.
  • Teología de la liberación. Perspectivas. Salamanca : Sigueme, 1975. 399 р. URL: https://hectorucsar.files.wordpress.com/2012/12/gutierrez-gustavo-teologia-de-la-liberacion-perspectiva.pdf
  • La nueva frontera de la teología en América Latina. Salamanca : Sígueme, 1977. 302 р.
  • El Dios de la vida. Lima : Instituto Bartolomé de Las Casas Centro de Estudios y Publicaciones, 1989. 368 p.
  • Hablar de Dios desde el sufrimiento del inocente: Una reflexión sobre el libro de Job. Salamanca : Sigueme, 2021. 190 р.

Література

  1. Brown R. Gustavo Gutierrez: Makers of Contemporary Theology. Atlanta : John Knox, 1980. 89 р.
  2. The Future of Liberation Theology: Essays in Honor of Gustavo Gutiérrez / Ed. M. Ellis, O. Maduro. Maryknoll : Orbis Books, 1989. 518 р.
  3. Smith Chr. The Emergence of Liberation Theology. Chicago : University of Chicago Press, 1991. 300 р.
  4. Nava А. The Mystical and Prophetic Thought of Simone Weil and Gustavo Gutiérrez: Reflections on the Mystery and Hiddenness of God. Albany : State University of New York Press Press, 2001. 217 р.
  5. Humphrey K. A. Gustavo Gutierrez's Liberation Theology: Traditional Catholicism from the Perspective of the Afflicted Poor // Denison Journal of Religion. 2011. Vol. 10. Article 2. P. 1–24. URL: https://digitalcommons.denison.edu/religion/vol10/iss1/2/
  6. Brown R. Gustavo Gutiérrez. An Introduction to Liberation Theology. Eugene : Wipf & Stock, 2013. 224 р.
  7. Яроцький П. Л. Релігієзнавство. Сучасні процеси в світі й Україні. Київ : Кондор-Видавництво, 2015. 442 с.

Автор ВУЕ

П. Л. Яроцький


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Яроцький П. Л. Гутьєррес, Густаво // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Гутьєррес, Густаво (дата звернення: 8.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
22.09.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶