Обрізання Господнє

Обрізання Христа. Фреска Преображенського монастиря Болгарської православної церкви, 19 ст., Болгарія

Обріза́ння Госпо́днє (грец. Η περιτομή του Κυρίου, лат. Circumcisio Domini) — у християнстві — свято на спогад євангельської події здійснення над Богонемовлям Ісусом юдейського ритуалу обрізання. Належить до циклу Господніх свят.

Обрізання Господнє ВУЕ.png

У Новому Завіті

Про обряд обрізання Господнього повідомляє лише Євангеліє від Луки: «Як виповнилося вісім днів, — коли мали обрізати Його, — то дали Йому ім’я Ісус, як проголосив ангел ще перед Його зачаттям в утробі!» (Лк. 2:21).

Євангельська згадка підтверджує, що ритуал обрізання немовлят на 8-ий день після народження був традиційним для юдейської спільноти (на знак завіту Бога з патріархом Авраамом і його нащадками); при обрізанні хлопчику надавали ім’я. Богонемовля було назване Ісусом — іменем, пророкованим Діві Марії архангелом Гавриїлом при благовіщенні (див. Благовіщення Пресвятої Богородиці).

Переказ про обрізання Ісуса містить і апокрифічне так зване Євангеліє дитинства.

Історична довідка

Церковне святкування Обрізання Господнього на восьмий день після Різдва (тобто 1-го січня) відомо з 4–6 ст. (у Галлії, Італії, Іспанії). Встановлення свята історично пов’язують із поступовим поширенням християнським світом святкування Різдва Христового саме 25 грудня, наступним відокремленням у часі свят Різдва і Хрещення Господнього та прив’язкою до дати Різдва свят Обрізання (на 8-й день) і Стрітення Господнього (на 40-й день). Святковий канон уклав у 8 ст. гімнограф, чернець Стефан Савваїт (725 — після 794).

У візантійській традиції свято Обрізання Господнього (повна назва — По плоті Обрізання Господа і Бога і Спасителя нашого Ісуса Христа) сполучене зі вшануванням Отця Церкви, богослова і проповідника Василя Великого.

У православ’ї зараховане до великих свят. У цей день здійснюється літургія Василя Великого. У Католицькій церкві латинського обряду внаслідок літургійної реформи 20 ст. свято зникло з офіційного літургійного календаря. Натомість цього дня відновлено святкування на честь таємниці богоматеринства Діви Марії. Від 1969 у літургійному календарі 1 січня названо Днем торжества Пресвятої Богородиці Марії.

Більшість Православних церков, а також частина католиків (східні католицькі церкви, старокатолики та інші), англікан, лютеран, які святкують за суголосними григоріанським і новоюліанським календарями, відзначають свято 1 січня (зокрема, й Православна церква України від 2023, Українська греко-католицька церква). Відповідна дата юліанського календаря припадає на 14 січня григоріанського. У традиції Вірменської апостольської церкви свято Обрізання Господнього відзначають 13 січня.

Тлумачення

Обрізання Господнє. Худ. Альбрехт Дюрер, 1490-ті, Державні художні зібрання Дрездена, Німеччина

Церковні автори різноаспектно тлумачили сюжет Обрізання Господнього, вкладали у нього різні символічні смисли:

  • знак входження Ісуса до «нащадків Авраамових», народу Завіту;
  • взірець смирення і неухильного виконання даного Богом Закону і водночас символ укладення нового Завіту (перехід Старого Завіту в Новий Завіт);
  • прообраз таїнства хрещення, «нерукотворного обрізання» (Кол. 2:11);
  • підтвердження єства Ісуса як Боголюдини: доказ на те, що Він був «істинною людиною», прийняв справжнє (а не примарне, ілюзорне) людське тіло;
  • початок добровільного спокутного подвигу Христа (перший біль, прийнятий за людський гріх), означення Його майбутнього шляху і служіння;
  • наречення немовляти як Спасителя (грец. Ιησούς — Ісус, від євр. ישוע, יהושע — Єшуа, Єгошуа, букв. Бог рятує);
  • символ жертви і самозречення, як позбавлення від пристрастей, злих, хтивих думок і намірів тощо.

Іконографія

З 10 ст. сюжет Обрізання Господнього поширився у християнському мистецтві. Спершу як одна зі сцен у циклах фресок, ікон, поліптихах, а з часів Відродження — як окрема ікона, картина, вівтарний образ.

Від 15 ст. сюжет набув популярності, особливо серед мирянських братств Святого Імені Ісуса. Притаманний більшою мірою західноєвропейському мистецтву, в православній іконографії трапляється рідко.

Серед митців, які вдавалися до художнього відтворення євангельської події, — Фра Анджеліко (1395–1455), Лука Сіньйореллі (1441–1523), Джованні Белліні (1430–1516; усі — Італія), Гвідо Рені, Пітер Пауль Рубенс, Альбрехт Дюрер та інші.

Література

  1. Schreckenburg H. The Jews in Christian Art. New York : Continuum, 1996. 400 р.
  2. Steinberg L. The Sexuality of Christ in Renaissance Art and in Modern Oblivion. 2nd ed. Chicago : University of Chicago Press, 1997. 426 p.
  3. The Covenant of Circumcision: New Perspectives on an Ancient Jewish Rite / Ed. by E. W. Mark. Hanover : University Press of New England, 2003. 255 p.
  4. Palazzo R. P. The veneration of the sacred foreskin(s) of baby Jesus // Multicultural Europe and cultural exchange in the Middle Ages and Renaissance / Ed. J. P. Helfers. Turnhout : Brepols, 2005. 182 p.
  5. Сахаров П. Обрезание Господне // Католическая Энциклопедия : в 5 т. Москва : Издательство Францисканцев, 2007. Т. 3. С. 986–987.
  6. Рудейко В. «Христос посеред нас»: впровадження у літургійне богослов’я Церков візантійської традиції. Львів : Видавництво Українського католицького університету, 2015. 284 с.

Автор ВУЕ

А. В. Арістова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістова А. В. Обрізання Господнє // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Обрізання Господнє (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
05.01.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶