Свєнціцька, Віра Іларіонівна

Свєнціцька Віра.jpg

Свєнціцька, Віра Іларіонівна (28.08.1913, м. Львів, тепер Україна — 25.05.1991, м. Львів, Україна) — мистецтвознавець, музейна і громадська діячка, кандидат мистецтвознавства (з 1967), Заслужений працівник культури УРСР (1989). Член Наукового товариства Шевченка у Львові, лауреат Державної премії України імені Т. Шевченка (з 1995, посмертно).


Свєнціцька, Віра Іларіонівна

Народження 28.08.1913
Місце народження Львів
Смерть 25.05.1991
Місце смерті Львів
Місце поховання Личаківський цвинтар
Alma mater Львівський національний університет імені Івана Франка
Місце діяльності Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького
Напрями діяльності мистецтвознавство


Відзнаки

Премії Державна премія України імені Т. Г. Шевченка (1995)
Почесні звання Заслужений працівник культури УРСР (1989)


Життєпис

Народилася в сім’ї українського вченого І. Свєнціцького. Закінчила гімназію сестер Василіянок (1931 м. Львів; тепер Львівська лінгвістична гімназія) та Львівський університет (1932–1938; тепер Львівський національний університет імені Івана Франка). Брала участь у національно-визвольних змаганнях 1930-х. Член Організації українських націоналістів, була причетна до замаху на польського міністра внутрішніх справ В. Пєрацького (1985–1934; тепер Польща), проходила у Варшавському (1935–1936) та Львівському (1936) процесах. Виправдана. Після встановлення радянської влади в м. Львів була арештована органами Комітету державної безпеки (КДБ), засуджена й заслана в Сибір (тепер Росія) на лісорозробки (1948–1956).

З 1962 працювала у Львівському Державному музеї українського мистецтва (тепер Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького). З 1967 Очолювала відділ народного мистецтва (з 1967), відділ давньоукраїнського мистецтва (з 1975).

Похована на Личаківському цвинтарі.

Наукова діяльність

Наукову діяльність розпочала у студентські роки. Навчаючись в університеті, водночас працювала лаборантом у музеї. Досліджувала ручні різьблені дерев’яні хрести («Різьблені ручні хрести ХVІІ–ХХ вв», 1939). Під час вступу до аспірантури при Ермітажі [науковий керівник — В. Лазарєв (1897–1976)], обрала тему для дослідження — творчий шлях іконописця І. Рутковича. Працю завершила після повернення із заслання й успішно захистила як дисертаційну роботу (під керівництвом Я. Затенацького в заочній аспірантурі при Інституті прикладного мистецтва й етнографії АН УРСР у Києві; 1965). На основі дослідження оприлюднено монографію «Іван Руткович і становлення реалізму в українському малярстві ХVІІ ст.» (1966). Уперше ґрунтовно проаналізувала особливості становлення нової художньої культури в першій пол. 17 ст., простежила діяльність майстрів т. зв. жовківського малярського осередку, уточнила атрибуцію низки пам’яток цього центру, систематизувала іконостасні ансамблі 17 ст.

Основна тема наукових зацікавлень — український іконопис. Результати багатьох досліджень В. Свєнціцька оприлюднила в низці праць і розвідок. Найважливішими серед них є статті, присвячені комплексам стилістично споріднених ікон та окремим пам’яткам [ікони із церкви Різдва Богородиці у с. Ванівці (тепер Польща), іконостас церкви Успіння Пресвятої Богородиці с. Наконечне Яворівського р-ну Львівської обл. та ін.].

У статті «До історії українського мистецтва» подала власне бачення історії українського іконопису 14–16 ст., окреслила національні особливості й відмінності українських ікон від ікон інших народів візантійської сфери впливу, наголосила на їхньому демократичному характері, уперше здійснила аналіз й атрибуцію низки пам’яток, порушила питання про основні художні центри.

Одна з перших в українському мистецтвознавстві привернула увагу до українських народних ікон, зокрема, народних ікон на склі, поширених у районах Поділля і Покуття, вказала на них як на своєрідне явище народної культури з давніми традиціями, що своїми джерелами сягає часів Візантії й Риму.

У полі зору наукових зацікавлень вченої були також рукописи і стародруки, пам’ятки гравюри, декоративної різьби та скульптури. Досліджувала творчість О. Кульчицької, І. Труша та ін.

Як хранитель фонду іконопису дерев’яної скульптури, значну увагу приділила збереженню пам’яток (з 1956 фондосховищем ікон і дерев’яної скульптури служив не пристосований до цього Вірменський собор у Львові). З експедицій 1960–1970 придбала низку раритетних пам’яток 15–16 ст.

Незавершеною залишилася каталогізація фонду іконопису, що була основним пріоритетом музейної праці вченої. Атрибуції більшості пам’яток, здійснені в інвентарних описах, підтверджені найновішими дослідженнями.

Проблематика досліджень українського мистецтва, передусім іконопису, окреслена у працях В. Свєнціцької, залишається актуальною в сучасній науці.

Нагороди та визнання

Заслужений працівник культури УРСР (1989).

Лауреат Державної премії України ім. Т. Шевченка (1995, посмертно; за альбом «Українське народне малярство ХІІІ-ХХ ст. Світ очима народних митців» (1991).

Праці

  1. Різьблені ручні хрести ХVІІ–ХХ вв. : в 2 ч. Львів : Друкарня Видавничої спілки «Діло», 1939.
  2. Українська народна гравюра ХVІІ–ХVІІІ ст. // Народна творчість та етнографія. 1964. № 5. С. 47–50.
  3. Іван Руткович і становлення реалізму в українському малярстві ХVІІ ст. Київ : Наукова думка, 1966. 152 с.
  4. Живопис ХІV–ХVІ століть // Історія українського мистецтва : в 6 т. Київ : Академія наук УРСР, 1967. Т. 2. С. 208–275.
  5. Словник жовківських майстрів живопису і різьби // Українське мистецтвознавство. 1967. Вип. 1. С. 135–149.
  6. Кто же автор ансамбля? (Об иконах XVI в. из с. Наконечне Львовской обл.) // Творчество. 1971. № 12. С. 20–22.
  7. Об авторстве фронтисписа Львовского «Апостола» 1574 г. // Федоровские чтения. 1979. Москва : Наука, 1982. С. 5–18.
  8. Українське станкове малярство ХІV–ХVІ ст. і традиції візантійського мистецтва / Українське мистецтво в міжнародних зв’язках. Київ : Наукова думка, 1983. С. 14–22.
  9. Крізь віки // Україна. Наука і культура. 1989. Вип. 23. С. 478–491.
  10. Спадщина віків. Українське малярство ХІV–ХVІІІ століть у музейних колекціях Львова. Львів : Каменяр, 1990. 72 с. (у співавт.).
  11. До питання про львівську малярську школу другої половини ХVI століть // Україна. Наука і культура. 1996. Вип. 29. С. 178–193.
  12. Про деякі іконографічні аналогії та паралелі в зображенні Страшного Суду в західноукраїнських іконах ХV–ХVІ століть та іконах художників новгородського кола // Записки Наукового товариства імені Шевченка. Праці Комісії образотворчого та ужиткового мистецтва. 1998. Т. 236. С. 85–93.

Література

  1. Віра Свєнціцька: життя, посвячене музеєві / Авт.-упоряд. Л. Коць-Григорчук. Львів : Стрім, 1995. 144 с.
  2. Свєнціцька Віра Іларіонівна // Шевченківські лауреати 1962–2001 / Авт.-упоряд. М. Г. Лабінський. Київ : Криниця, 2001. C. 467–468.
  3. Провідники духовності в Україні / Ред. І. Ф. Курас. Київ : Вища школа, 2003. 783 с.
  4. Александрович В. С. Свєнціцька Віра Іларіонівна // Енциклопедія історії України : у 10 т. / Гол. ред. В. А. Смолій. Київ : Наукова думка, 2012. Т. 9. С. 470.

Автор ВУЕ

М. Й. Гелитович


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Гелитович М. Й. Свєнціцька, Віра Іларіонівна // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Свєнціцька, Віра Іларіонівна (дата звернення: 5.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
30.10.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶