Іконостас

Іконоста́с (грец. εἰκονοστάσιον — місце, де стоять ікони); іконостав — стіна-перегородка з розміщеними на ній іконами; відокремлює вівтар від головного приміщення для вірян у православному храмі..

Іконостас П’ятницької церкви у м. Львові
1610-х
Схема Богородчанського іконостасу 1698-1702
Іконостас Андріївської церкви у м. Києві 1754-1761
Іконостас 1863 Миколаївської церкви монастиря Прасквіца поблизу с. Пржно, громада Будва, Чорногорія
Іконостас Спасо-Преображенського собору у м. Сумах 1892

Історична довідка

У церквах Візантійської імперії 4–6 ст. вівтар відділяли від решти приміщень мармуровим парапетом зі входом посередині. У 7 ст. парапет перетворено на темплон — невисоку передвівтарну перегородку, що складалася з мармурових колон, на які спирався архітрав. Його лицевий бік (космітіс) прикрашали зображеннями святих у медальйонах. У 11–12 ст. на космітісі встановлювали епістиль — ряд ікон. Інтерколумнії закривали шовковими завісами з геральдичними зображеннями левів і грифонів. Вхід посередині закривався царськими вратами з зображеннями чотирьох Євангелістів та сценою Благовіщення. Темплон став основою для формування у 14 ст. православного багатоярусного іконостаса у Південно-Східній Європі, зокрема і в Україні. Колони темплона перетворено на 12 пілястр або напівколон, що символізували 12 апостолів, а антаблемент — на тябло. Багатоярусні іконостаси влаштовували на всю висоту церкви. Вони повністю закривали вівтар від вірян, символічно огороджуючи сакральний простір, куди доступ пересічним вірянам був заборонений. Архітектурні й стильові вирішення іконостасів відповідали розвитку стилів в архітектурі й мистецтві Європи 15–20 ст.

В Україні відомі й подекуди збереглися іконостаси в стилях ренесансу (П’ятницької церкви у м. Львові 1610-х; церкви Зішестя Святого Духа в Рогатині 1648–1650), бароко (Богородчанський іконостас 1698–1702, див. Скит Манявський), пізнього бароко — рококо (Андріївської церкви в Києві 1754-1761; собору Різдва Богородиці в Козельці середини 18 ст.), класицизму (церкви Миколи Доброго в Києві 1811), історизму (Спасо-Преображенського собору в Сумах 1892; Володимирського собору в Києві 1896). Багато старовинних іконостасів збереглися в дерев’яних церквах Західної України (у містах Жовкві, Дрогобичі, селах Крехові, Потеличі; усі — Львівська область). У Греції, Сербії, Болгарії, Чорногорії, Молдавії, Румунії та інших країнах Європи, де традиційно сповідують православ’я, поширені аналогічні високі іконостаси (іконостас 1863 Миколаївської церкви монастиря Прасквіца поблизу с. Пржно, громада Будва, Чорногорія).

На другу половину 17-18 ст. припадає розквіт мистецтва створення іконостасів в Україні. Тоді у м. Києві та на Лівобережжі постали найрозвиненіші тридільні типи іконостасів, що займали всю ширину найбільших храмів, мали від чотирьох до семи ярусів і сягали верху підпружних арок (понад 17 м заввишки). У хрещатих храмах іконостаси займали всю широчінь центрального та двох бічних (північного та південного) приміщень. Архітектурне вирішення іконостасів базувалося на принципах ордерної архітектури (див. Ордер архітектурний): вертикальними елементами були різьблені колонки чи напівколонки з капітелями, нерідко поставлені на консолі; горизонтальними членуваннями були антаблементи, які здебільшого розкріповувалися (див. Розкріповка) на колонках. Найпоширенішим мотивом декоративного різьблення була виноградна лоза, що символізувала причастя (Тіло і Кров Христові). У цей мотив українські майстри вплітали мотиви соняшників та інших квітів і рослин, а з другої половини 17 ст. — листя аканта, мушлі, путті та інші мотиви з набору декоративних форм бароко й рококо. Поліхромне вирішення іконостасу як архітектурної композиції засноване на контрасті позолочених елементів — колонок з капітелями, карнизів, іконних рам, різьблених декоративних елементів — з тлом глибокого синього чи червоного кольору. У другій половині 17 — першій половині 18 ст. створено найвизначніші українські іконостаси: Софійського собору, Успенського собору Києво-Печерської лаври, собору Михайлівського Золотоверхого монастиря, Георгіївської церкви Видубицького монастиря (усі — у м. Києві, три останні не збережено), соборів Мгарського, Густинського, Гамаліївського та чернігівських Троїцько-Іллінського і Єлецького, полтавського Хрестовоздвиженського монастирів, Миколаївського собору в Ніжині (усі не збережено), Спасо-Преображенської церкви у Великих Сорочинцях.

Характеристика

Іконостаси встановлювали у дерев’яних та мурованих церквах на підвищенні — солеї. Розмір іконостасу визначався габаритами храму. Виготовляли іконостаси з каменю (мармур), дерева, металу, порцеляни. Ікони, які вставляли в міцний каркас, писали в техніці олійного або темперного (див. Темпера) живопису на дошках, полотні, металевих аркушах і облямовували дерев’яними профільованими рамами. Вертикальні (колонки, напівколонки, пілястри, консолі) й горизонтальні (тябла, що включали антаблементи, карнизи) елементи каркасу виготовляли здебільшого з висушеного липового дерева, покривали левкасом і позолотою.

За структурою іконостаси поділяють на одноярусні та багатоярусні.

Одноярусні мають тільки намісний (або місцевий) ряд з царськими вратами посередині та дияконськими дверима обабіч. Дияконські двері робили одностулковими з цілісної дошки й на них містилися живописні зображення захисного характеру: здебільшого це архангели Гавриїл і Михаїл, або Уріїл і Рафаїл; диякони Стефан і Лаврентій (або Пилип); первосвященники Аарон і Мойсей.

Багатоярусний іконостас включає кілька регістрів (рядів, ярусів), кожен з яких має відповідне символічне значення.

Головним в іконостасі є перший, нижній ряд намісних ікон: Спасителя праворуч від царських врат і Богородиці ліворуч. Одразу за Спасителем ставлять ікону того святого чи священної події, в ім’я яких освячено храм. У цьому ряді — також дияконські двері й місцеві (найшанованіші в місцевості, де збудовано храм) ікони. Так у намісному ряді представлено те, що найближче до парафіян.

У другому ярусі над царськими вратами поміщають ікону Тайної вечері. Вона вказує на те, що за нею, у вівтарі, відбувається та ж Євхаристія, що й під час Таємної вечері Ісуса Христа. Праворуч і ліворуч від цієї ікони містяться образи дванадесятих свят, тобто найважливіших священних подій, які, згідно з віровченням християнства, послужили спасінню людства. Празничний ряд підносить свідомість вірян до подій Нового Завіту.

Третій регістр має у центрі ікону Христа Вседержителя на троні. Праворуч від нього — Діва Марія, ліворуч — Іоанн Хреститель (Предтеча). Ці три ікони називають «деісис» – моління. Обабіч них — образи архангелів та апостолів. Деісис з апостолами звертає вірян до майбутнього суду Божого і тих, котрі найближче до Бога моляться за рід людський.

Четвертий регістр у центрі має образ Богородиці з немовлям Христом, обабіч — ікони ветхозавітних пророків. Пророцький ряд вказує на нерозривний зв’язок Старого і Нового Завітів.

У п’ятому регістрі — ікони праотців і святителів. Це дозволяє християнам подумки охопити всю історію людства від перших людей до Учителів церкви.

Вінчає іконостас хрест або хрест з розп’яттям як символ Божественої любові до світу і людства.

З кінця 17 ст. українські іконостаси часто доповнювали двома додатковими рядами зі страстями апостольськими (зображення мученицької смерті кожного з дванадцяти апостолів) та страстями Христовими (історія засудження і розп’яття Ісуса Христа). Під намісним рядом розміщували зображення дохристиянських філософів і пророчиць з цитатами-пророцтвами про Христа. Під впливом України додаткові ряди з другої половини 17 ст. поширилися і в іконостасах церков у Московському царстві.

Значення

Іконостас символізує Небесний Єрусалим (Царство Боже) і є духовною домінантою у кожному православному і більшості греко-католицьких храмів. Це мистецьки вирішена завіса, що відділила вівтар, доступний тільки кліру, від основного приміщення, призначеного для мирян. Вівтар належить невидимому світові і його відокремлення від решти храму необхідне тому, що символізує відмінність і віддільність Бога від свого творіння, а також задля збереження сакрального й містичного значення Святого святих. Проте це відокремлено не глухим муром, а за посередництвом мистецького витвору, який людина сприймає подвійно: фізично — тілесними очима й метафізично — очима душі. Таку подвійну (матеріальну й ідеальну) сутність має іконостас, що на землі уособлює небо. Тут представлені святі, які начебто існують одразу в двох світах, поєднуючи їх.

Іконостас для вірянина — це вікна в інший, неземний світ, видима ілюстрація невидимого Царства Небесного, необхідна для того, щоб допомогти подолати духовну млявість і сліпоту.

Література

  1. Таранушенко С. Український іконостас // Наукове товариство ім. Т. Шевченка. Т. 227: Праці секції мистецтвознавства. 1994. С. 141–164.
  2. Тимофієнко В. Архітектура і монументальне мистецтво: терміни і поняття. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва; Головкиївархітектура, 2002. С. 178–179.
  3. Тарас Я. Українська сакральна дерев'яна архітектура: словник-довідник. Львів : Інститут народознавства НАН України, 2006. С. 182–189.
  4. Вечерський В. Українські дерев'яні храми. Київ : Наш час, 2007. С. 43–45.
  5. Оляніна С. Український іконостас. Символічна структура та іконологія. Київ : АртЕк, 2019. 400 с.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Іконостас // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Іконостас (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
20.02.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶