Мгарський Спасо-Преображенський монастир

Мга́рський Спа́со-Преображе́нський монасти́ркомплекс пам’яток архітектури та містобудування національного значення поблизу м. Лубен, Полтавська область, Україна.

Мгарський Спасо-Преображенський монастир. Кольорова літографія кінця 19 ст.
План: 1–собор; 2–дзвіниця; 3–келії; 4–будинок архімандрита; 5–готель
Мгарський монастир3.jpg
Собор
План собору
Янголи. Декор західного фасаду собору
Декор рослинного характеру на західному фасаді собору
Соборний іконостас.
Фото початку 20 ст.

Загальні відомості

Мгарський Лубенський Спасо-Преображенський чоловічий монастир займає вернє плато останця підвищеного правого берега р. Сули при впадінні в неї р. Ольшанки поблизу с. Мгара за 6 км на північний схід від центру м. Лубен. Завдяки розташуванню на пагорбі монастирські собор і дзвіниця є архітектурними домінантами в ландшафті.

Історична довідка

Засновано 1619 (за іншими даними 1624) Ісаєю Копинським та княгинею Раїною Вишневецькою (Могилянкою; 1589–1619; тепер Україна). У монастирі від самого заснування діяло братство. 1663 тут жив як чернець Гедеон Ю. Хмельницький. У 17–18 ст. у монастирі створено Мгарський літопис. З 1737 ігуменом, а з 1744 першим архімандритом був св. Іоасаф (Горленко; 1705–1754; тепер Україна). Тут були поховані два константинопольські патріархи — Афанасій (Пателарій, 1560–1654; тепер Греція — Україна) та Серафим (Анін, 1690-1779; тепер Албанія — Україна), а також митрополит Київський Йосиф (Нелюбович-Тукальський, початок 17 ст. — 1676; тепер Україна), інші церковні ієрархи.

Спершу всі монастирські споруди були дерев’яними. Мурований Спасо-Преображенський собор закладено 1684, коли з ініціативи гетьмана І. Самойловича розібрали старий (1628) дерев’яний собор. Після падіння І. Самойловича 1687 будівництвом опікувався гетьман І. Мазепа. Собор будували з перервами протягом 1684–1692. Автор проекту — архітектор Й.-Б. Зауер, йому допомагав М. Томашевський (17 ст., тепер Україна), а після смерті Й.-Б. Зауера 1700 опоряджувальні роботи закінчив майстер А. Пирятинський (17 ст., тепер Україна). Протягом 18 ст. собор зазнав значних змін: 1728 обвалилася центральна баня разом із частиною склепінь. Її відбудували 1729. 1736 пожежа пошкодила собор і знищила всі дерев’яні монастирські споруди, серед них — надбрамну Михайлівську церкву (1690). Собор відбудовано й заново освячено 1754. Кількість бань зменшено з семи до п’яти, перебудовано західний притвор, а фасади й площини стін в інтер’єрі декоровано барельєфним (див. Барельєф) штукатурним ліпленням з рослинним орнаментом. Перший соборний іконостас 1689 роботи С. Мутяниці (17 ст., тепер Україна) знищено пожежею 1736. 1762-1765 зроблено новий чотириярусний іконостас. Різьб’ярську роботу виконав майстер С. Шалматов, ікони писав київський лаврський іконописець І. П. Косачинський (18 ст., тепер Україна).

06.08.1919 більшовики розстріляли 17 ченців разом з ігуменом Амвросієм. У закритому монастирі розмістили різні радянські установи й військові частини. Соборний іконостас знищено в 1930-х. Від нього уцілів тільки один фрагмент — ікона празникового ряду «Різдво Богородиці» (зберігається в Національному художньому музеї України).

Чоловічий православний монастир відновлено 1993 (Української православної церкви Московського патріархату) й розпочато реставраційно-відновлювальні роботи. Відтворення соборного іконостасу передбачене Програмою відтворення видатних пам’яток історії та культури України, затвердженою Урядом 1999. Проектну документацію виконав інститут «Укрпроектреставрація»; 2005 розпочато виготовлення і поетапне встановлення у соборі частин відтвореного іконостасу. 17 убитих більшовиками ченців, похованих у монастирі, 2008 визнано святими Мгарськими преподобномучениками.

Характеристика

Монастирський комплекс включає різночасові муровані Спасо-Преображенський собор, дзвіницю, будинок архімандрита, готель, мур довкола монастиря з вежами, теплу Благовіщенську церкву. Корпус келій середини 18 ст. не збережено. Усі споруди збудовано з місцевої червоної цегли на вапняно-піщаному розчині, стіни потиньковано й побілено (крім фасадів Благовіщенської теплої церкви). Дахи й бані по дерев’яних кроквах і кружалах, укриті покрівельною сталлю, хрести позолочені.

Спасо-Преображенський собор у центрі монастирського двору хрестовокупольний, тринавовий, шестистовпний, з гранчастою апсидою і трансептом, що виступає на бічних фасадах ризалітами. Первісно семибанний: п’ять бань вінчали центральне дев’ятидільне ядро (як у храмах Давньої Русі); дві бані увінчували вежі, які фланкували звернений у бік головної брами західний фасад (як у тогочасних католицьких костелах). Між вежами західного фасаду був низенький вхідний притвор. Середню наву й трансепт перекрито циліндричними склепіннями, а бічні нави — хрещатими склепіннями. Над бічними навами у просторі від західного фасаду до початку трансепта влаштовано хори. У первісному декорі були застосовані ордерні (див. Ордер архітектурний) форми: пілястри іонічного ордера, антаблементи, трикутні фронтони тощо. В інтер’єрі поєднано риси базилікальності (див. Базиліка) з висотно-центричним вирішенням підкупольного простору.

Іконостас був тричастинним, заввишки 17 м, і займав усю ширину трьох нав собору. Його членували колонки композитного ордера й горизонтальні розкріповані антаблементи. У середньому пряслі горизонтальні тяги трансформувалися в архівольти, що облямовували отвір царських врат та ікону Спасителя над ними. Царські врата були виготовлені з міді й позолочені, мали накладні срібні прикраси загальною вагою понад 17 кг. Композицію іконостасу вінчала скульптурна група «Створення світу», розташована над центральною частиною. Іконостас відзначався оригінальною кольоровою гамою: тло зелене, всі різьблені елементи позолочені. Ікони були написані в пізньобароковій стилістиці, а різьблення витримане в стилістиці рококо без пластичних надмірностей. Цим Мгарський іконостас відрізняється від інших витворів С. Шалматова — іконостасів Хрестовоздвиженського монастирського собору в Полтаві, Покровської церкви в Ромнах та інших.

Монастирську надбрамну дзвіницю розпочали будувати 1785, але не завершили. Збудовано її 1839-1844 за проектом архітектора А. Карташевського в стилі класицизму за взірцем дзвіниці Хрестовоздвиженського монастиря у Полтаві. Включена в периметр муру. Слугувала головним входом на територію монастиря. Триярусна, увінчана сферичною банею на циліндричному підбаннику. Перший ярус у плані є квадратом із заокругленими кутами, інші яруси — циліндричні. Фасади першого ярусу акцентовані чотириколонними портиками римо-доричного ордера зі спареними колонами. Портики увінчано трикутними фронтонами. Верхні яруси прорізані високими арками, фланковані спареними колонами — іонічного ордера у другому ярусі і коринфського у третьому.

Будинок архімандрита споруджено 1738, перебудовано 1786 та у 19 ст. Він у стилі класицизму: двоповерховий, прямокутний у плані з чотирисхилим дахом. Улаштована вздовж головного фасаду двоярусна лоджія з балконом має чотири колони тосканського ордера.

Монастирський готель другої половини 19 ст. — видовжена, прямокутна в плані двоповерхова будівля під чотирисхилим дахом із простими, позбавленими декору фасадами.

Благовіщенську теплу церкву збудовано наприкінці 19 ст. у неовізантійському стилі. Вона хрещата в плані, двоярусна, однобанна, увінчана невисоким наметом на восьмигранному світловому підбаннику. Фасади декоровано численими нішами, біфоріями й трифоріями, пучками колон з візантійськими капітелями. Застосовано фронтони різної форми. В інтер'єрі збереглися залишки олійного монументального живопису початку 20 ст.

Значення

Мгарський монастир є одним із найстародавніших і найшанованіших на Полтавщині. Його собор — визначний твір стилістики українського відродження і бароко, де творча переробка традицій давньоруської архітектури 11-12 ст. поєднана з досягненнями постренесансної ордерної архітектури Західної Європи.

Додатково

  • Т. Шевченко в повісті «Близнецы» оповів старовинну легенду про заснування Мгарського монастиря. Княгині Вишневецькій приснився сон: нібито вона була в раю, але її звідти вивели янголи і сказали, що вона зможе потрапити до раю тільки тоді, коли власним коштом збудує храм Божий на своїх землях поблизу Лубен, на Мгарській горі. Тож княгиня заснувала православний монастир.
  • Зразком для монастирського собору став побудований незадовго цього І.-Б. Зауером собор Троїцько-Іллінського монастиря в Чернігові. Взірець будівничим указав фундатор І. Самойлович, застерігши, що споруда розмірів Троїцького собору буде «завеликою махиною для місця Мгарського». Гетьман визначив точні розміри нового собору: довжина 57 ліктів, ширина 37 ліктів, висота 63 лікті. Тепер є безсумнівним, що габарити споруди вибрано правильно й вона органічно вписалася в ландшафт.
  • Соборним іконостасом захоплювався історик М. Костомаров як «чудовим старовинним іконостасом з пишним різьбленням», вказавши на поновлення його за архімандрита Мелетія (1826–1838).

Галерея

Література

  1. Грановский А. Полтавская епархия в ее прошлом и настоящем. Полтава, 1901. 418 с.
  2. Модзалевський В. Будування церков у Лубенському Мгарському монастирі в рр. 1682–1701 // Наше минуле. Київ, 1918. № 3. С. 49–80.
  3. Говденко М. Дві споруди зодчого Йоганна Баптиста // З історії української реставрації. Київ : Українознавство, 1996. С. 244–251.
  4. Косенко Н., Шепітько Н. Іконостас Спасо-Преображенського собору Мгарського монастиря // З історії української реставрації. Київ : Українознавство, 1996. С. 97–100.
  5. Вечерський В. Пам’ятки архітектури й містобудування Лівобережної України: Виявлення, дослідження, фіксація. Київ : Видавничий дім А.С.С, 2005. С. 232–237.
  6. Вечерський В. Українські монастирі. Київ : Наш час, 2008. С. 275–290.
  7. Филипп (Осадченко), митрополит Полтавский и Миргородский. Мгарский Спасо-Преображенский монастырь. Обзор истории и миссионерства, жизнеописание выдающихся деятелей, связанных с обителью. 2-е издание, исправленное и дополненное. Полтава : ФЛП Мирон И. А., 2013. 708 с.
  8. Юрченко С. Архітектор Антон Карташевський — автор проекту дзвіниці Мгарського монастиря // Сіверщина в історії України. Наукове видання. Вип. 12. Глухів–Київ : Центр пам'яткознавства НАН України та Українське товариство охорони пам’яток історії та культури, 2019. С. 74–77.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Мгарський Спасо-Преображенський монастир // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Мгарський Спасо-Преображенський монастир (дата звернення: 4.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
12.01.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України



Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶