Володимирський собор у Києві

Володимирський собор у Києві. Завершення будівництва. Фото 1882

Володи́мирський собо́р у Ки́євіпам’ятка архітектури, історії, монументального мистецтва національного значення, Україна.

План
Західний фасад
Південний фасад
Тамбур з порталом на південному фасаді
Інтер’єр
Декор інтер’єру

Загальні відомості

Мурований собор стоїть на невеликій площі поряд із однією з головних магістралей Києва (бульвар Т. Шевченка, 20) навпроти Ботанічного саду імені академіка Олександра Фоміна і є архітектурною домінантою історичного центру міста.

Історична довідка

Київський собор, присвячений святому рівноапостольному князю Володимиру Святославичу на відзначення 900-річчя хрещення Русі, задумали побудувати 1852 митрополит Київський і Галицький Філарет (Федір Георгійович Амфітеатров; 1779; тепер Росія — 1858; тепер Україна) та російський імператор Микола І. 1853 імператор обрав місце для будівництва наподалік від Золотих воріт і затвердив проєкт архітектора І. Штрома (грандіозний 13-купольний храм у російсько-візантійському стилі). Кримська війна 1853-1856 і брак коштів завадили реалізації проєкту. 1860 його переробив архітектор П. Спарро, значно зменшивши розміри споруди. 1862 архітектор О. Беретті опрацював новий проєкт, збільшивши лінійні розміри проєктованого храму в 1,5 раза, а об’єм – утричі. 15.07.1862 розпочалося будівництво на теперішньому місці. 1866 під час зведення куполів у склепіннях та арках з’явилися тріщини, роботи призупинено. 1875 розпорядженням імператора Олександра II до завершення будівництва залучено петербурзького інженера й архітектора професора Р. Б. Бернгарда (1819–1887; тепер Естонія), який запропонував посилити стіни зовні вісьмома контрфорсами та трьома масивними тамбурами перед входами з трьох боків. Він рекомендував призначити керівником будівництва архітектора В. Ніколаєва, який успішно завершив його 1882. Концепцію художнього вирішення інтер’єру запропонував мистецтвознавець А. Прахов. Монументальний живопис та інші опоряджувальні роботи завершено й собор освячено 20.08.1896 у присутності імператора Миколи ІІ. Історію будівництва зафіксовано текстами на чотирьох мармурових дошках, закріплених біля південного і північного входів.

А. Прахов є автором низки архітектурних деталей інтер’єру та зокрема бронзових дверей. Для них модель постаті княгині Ольги виконав скульптор Р. Р. Бах (1859–1933; тепер Росія), князя Володимира — скульптор Г. Р. Залеман (1859–1919; тепер Росія). Мозаїчні зображення на фасадах зроблені під керівництвом художника О. М. Фролова (1830–1909; тепер Росія), в інтер’єрі — майстрами з м. Венеції (Італія). 1885–1896 провідним художником, який розмальовував інтер’єр, був В. Васнецов; йому допомагав М. Нестеров. Частину монументальних розписів виконали художники В. О. Котарбінський (1848; тепер Польща– — 1921; тепер Україна), брати О. Сведомський (1848-1911) і П. Сведомський (1849–1904; обидва тепер Росія — Італія). Орнаменти за ескізами В. Васнецова виконали художники С. Костенко, М. Пимоненко, С. Яремич, В. Замирайло та інші. Південну наву частково розмалював М. Врубель.

У грудні 1918 міністр юстиції Директорії УНР С. Шелухин запропонував оголосити Володимирський собор «українською святинею» і взяти під захист держави. 1929 влада заборонила богослужіння в соборі та влаштувала в ньому Музей антирелігійної пропаганди. В грудні 1929 дзвони собору знято й відправлено на переплавку «для потреб індустріалізації країни». У 1930-х тут містилися архів і книгосховище. Під час німецької окупації м. Києва богослужіння відновлено. 1946–1956 група художників-реставраторів під керівництвом Л. Калиниченка (1898–1968; тепер Україна) виконала роботи з реставрації живопису в інтер’єрі. 1943 собор став кафедральним митрополита Київського, Галицького і всієї України Російської православної церкви, з 1992 — патріаршим собором Української православної церкви Київського патріархату, тепер — Православної церкви України.

Характеристика

Собор у неовізантійському стилі хрестовокупольний, тринавовий, триапсидний, семикупольний, 55 м завдовжки, 30 м завширшки; висота з хрестом 49 м. П’ять куполів на світлових підбанниках увінчують центральну частину. Над нартексом і хорами височать дві дзвіниці, за архітектурними формами аналогічні бічним куполам. Стіни й склепіння цегляні. Центральний купол і ковані хрести на всіх куполах позолочені. Циліндричні склепіння поздовжніх і поперечних нав виявлено на фасадах закомарами, облямованими архівольтами і смугами сухариків. Членуванням внутрішнього простору відповідають контрфорси. Спарені й потрійні аркові вікна у вигляді біфоріїв і трифоріїв розміщено у два яруси. Площини фасадів рустовано (див. Руст). Невисокі тамбури трьох входів накрито сферичними дахами. У нішах над арками вхідних порталів — мозаїчні зображення святих князів Володимира, Олега і Олександра Невського, виготовлені за ескізами В. Васнецова у петербурзьких майстернях О. Фролова.

Внутрішній простір собору розділено вісьмома пілонами на три нави, з яких середня вища і ширша за бічні. Бічні нави двоярусні, на горішніх розміщено бічні вівтарі — Ольгинський з півдня і Борисоглібський з півночі.

Монументальний живопис в інтер'єрі виконано олійними фарбами по спеціально підготовленому шару тиньку. В. Васнецов розмалював до 3 000 кв. м площин стін, виконав 15 тематичних композицій і 30 окремих постатей святих на повний зріст, а також орнаменти й зображення в медальйонах. Поряд із традиційними для храмових розписів композиціями («Христос Вседержитель», «Богоматір з немовлям», «Євхаристія», «Стрітення Господнє», «Праотці в раю», «Страшний суд» та ін.) В. Васнецов створив монументальні сюжетні картини на історичні теми («Хрещення Володимира», «Хрещення Русі»), а також галерею канонізованих Церквою історичних діячів (святі князі Володимир, Андрій Боголюбський, Олександр Невський, Михайло Чернігівський, Михайло Тверський, святі княгиня Ольга і Євдокія, Нестор-літописець, Аліпій-живописець та інші). Головний твір В. Васнецова — монументальний образ Богоматері з немовлям-Христом на руках 10,5 м заввишки — розміщено на увігнутій поверхні центральної вівтарної апсиди. Композиція «Богоматір з немовлям» зумовила вирішення інших вівтарних зображень. Унизу — «Євхаристія», обабіч якої групи святителів по шість постатей з кожного боку. Другий ярус головного вівтаря містить зображення ветхозавітних пророків (по шість постатей з кожного боку від головного вівтарного зображення), також написаних В. Васнецовим. Він же автор ікон вівтарної перегородки головного вівтаря. У центральному куполі виконав велике зображення «Христос-Вседержитель», на склепінні середньої нави – дві великі, взаємопов'язані за сюжетом композиції: «Розп'яття» і «Бога-Отець».

Пензлю М. Нестерова належать 16 ікон для чотирьох передвівтарних перегородок: двох — у нижньому ярусі (у жертовнику і дияконнику) і двох — на хорах у (південному вівтарі святої княгині Ольги і північному — святих князів Бориса і Гліба). Створив дві великі запрестольні композиції на хорах («Різдво Христове» — у південному вівтарі, «Воскресіння Господнє» — у північному), одну — в хрещальні («Богоявлення»). В. Котарбінський і П. Сведомський є авторами окремих постатей святих і композицій на стінах і склепіннях бічних нав і на хорах («Таємна вечеря» і «В'їзд до Єрусалима» — у південній наві, «Розп'яття» і «Суд Пілата» — у північній). Шрифт, яким виконано всі написи в інтер'єрі, спеціально для цього собору розробив художник В. Замирайло.

Орнаменти суцільно вкривають стіни, пілони, арки, склепіння, карнизи — усі вільні від тематичного живопису місця. В оздобленні інтер’єру використано мармур різних родовищ, бронзові позолочені деталі, прикраси з емалі та інших матеріалів. Із каррарського мармуру білого, сірого й рожевого тонів зроблено усі п’ять передвівтарних перегородок. Капітелі їхніх колонок з тонким різьбленням та інші елементи виготовлено в Італії. Перегородки прикрашено мозаїчним орнаментом і увінчано бронзовими позолоченими кокошниками у вигляді стилізованих квітів і листя. Підлогу викладено у шаховому порядку плитами сірого й білого кольорів. На хорах — паркетна підлога. Парапети хорів — із мармуру. Вхід на хори — у вигляді потрійної арки.

Значення

Будівництво й оздоблення київського Володимирського собору стало знаковою подією в архітектурі й мистецтві Російської імперії кінця 19 ст. Собор відзначається високим рівнем художнього вирішення і є зразком синтезу різних видів мистецтв: архітектури, монументального настінного і станкового живопису, творів декоративно-ужиткового мистецтва. Монументально-декоративний живопис, виконаний видатними художниками, став взірцем оформлення інших православних храмів кінця 19 — початку 20 ст.

Додатково

За висновком мистецтвознавця К. Широцького (1917), Володимирський собор — єдиний в Російській імперії храм, що справляє художнє враження.

Цитати

Мистецтвознавець Ф. Ернст про монументальний живопис в інтер’єрі, виконаний під егідою В. Васнецова:
«Схема розпису собору позичена від давніх церков візантійської доби; проте стиль самого малювання фактично майже нічого спільного з візантійським чи давньокиївським мистецтвом не має. В добу Васнєцова не розуміли високої досконалости, формального майстерства монументальних розписів доби розквіту візантійської культури, дивились на них звисока, з погляду натуралістичного малярства другої половини ХІХ віку. (..)
Проте могутня натура Васнєцова створила з усього цього свій власний стиль. Натуралістична школа заважала йому знайти справді монументальну форму; там, де не вистачали зразки італійського ренесансу, він звертався до стилізації, театральної пози, до багатства декорацій, до солодкуватої сантиментальности сучасної йому німецької школи. Шукання національно-російського й тенденційне змішування давньої київської держави з пізнішою московською призвели – сюжетно – до малювання на стінах собору численних князів та святих північної Росії, що нічого спільного з Києвом та добою Володимира не мали – між ними і «святого» Андрія Боголюбського, що сплюндрував Київ року 1169, та до представлення київських князів і «святих» (…) – у вигляді північно-російських бояр чи купців з довжелезними бородами, сантиментально ідеалізованих бояришень тощо. Проте в цілому Васнєцову не можна відмовити високої майстерности та своєрідности, що справили в свій час колосальне вражіння і великою мірою вплинули на його сучасників… (…)
Копії з картин та орнаментів Володимирського собору розповсюдились відтоді у сотнях, якщо не тисячах, дрібніших церков України і Росії.»

 Цит. за:. Київ: Провідник / за ред. Ф. Ернста. Харків : Савчук О. О., 2019. С. 267, 268, 271.


Література

  1. Шероцкий К. Киев: Путеводитель. Киев : Изд. В. С. Кульженко, 1917. С. 352–355.
  2. Логвин Г. Украина і Молдавия. Справочник-путеводитель. Москва : Искусство, 1982. С. 379–380.
  3. Горбенко Є., Дегтярьов М., Кальницький М. Володимирський собор // Звід пам’яток історії та культури України: Енциклопедичне видання: У 28 т. / Київ. Кн. 1. Ч. 1. Київ : Головна редакція Зводу пам'яток історії та культури при видавництві «Українська енциклопедія» ім. М. Бажана, 1999. С. 289-292.
  4. Київ: Провідник / за редакцією Ф. Ернста. Харків : Савчук О. О., 2019. С. 264–271.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Володимирський собор у Києві // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Володимирський собор у Києві (дата звернення: 7.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
15.12.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України



Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶