Російсько-візантійський стиль

Росі́йсько-візанті́йський стиль — стильовий напрям в архітектурі історизму 1830-х — 1880-х у Російській імперії.

Проєкт Катерининської церкви у м. Санкт-Петербурзі архітектора К. Тона. Розріз і план

Був архітектурним втіленням офіційної ідеологеми Російської імперії часів правління імператора Миколи І «самодержавство, православ’я, народність», підкреслюючи безпідставні претензії на спадкоємність щодо Візантійської імперії та репрезентацію «народного духу». Сформовано в 1830-х у схваленій особисто імператором творчості архітектора К. Тона, котрий доповнив симетричні класицистичні (див. Класицизм) архітектурні композиції модернізованими деталями, запозиченими зі старовинних споруд Московського кремля та Володимиро-Суздальського князівства (закомари, кокошники, шатри, цибулясті бані, перспективні портали, характерні форми віконних наличників тощо).

Предтечею цього стилю вважають Десятинну церкву в Києві, збудовану на місці втраченого давньоруського храму 1828-1842 за проєктом архітектора В. П. Стасова на підставі наукових досліджень 1826 М. Єфімова (1799–1851; тепер Росія). Уперше всі особливості стилю було представлено в проєкті Катерининської церкви у м. Санкт-Петербурзі архітектора К. Тона 1830, після чого стиль поширився як у сакральній, так і в цивільній архітектурі: храм Христа-Спасителя в Москві 1832–1880, Великий Кремлівський палац і Оружейна палата в Московському кремлі 1838–1849, вокзали Миколаївської залізниці 1845–1852: Петербурзький у м. Москві і Московський у м. Санкт-Петербурзі (усі — за проєктами К. Тона). 1839, 1844 К. Тон виконав альбоми «зразкових проєктів» православних церков у російсько-візантійському стилі. Імператорським указом 1841 їх рекомендовано до повсюдного використання як взірців національно-патріотичної архітектури. У цьому стилі з використанням зазначених проєктів протягом 1840-х — 1880-х збудовано велику кількість церков як на теренах Російської імперії (Георгіївська церква 1851–1861 у м. Кам’янці-Подільському), так і за її межами.

В Україні своєрідний слобожанський варіант російсько-візантійського стилю розвивав брат К. Тона А. Тон, котрий 1829–1852 працював у м. Харкові. За його проєктами збудовано церкви: Усікновіння глави Іоанна Предтечі 1845–1857, Троїцьку 1857–1859 (обидві у м. Харкові), Преображенську в смт Котельві 1835–1836, Вознесенську в м. Лебедині 1858, Покровську надбрамну Святогірського Успенського монастиря у Слов’яногірську 1851.

Російсько-візантійський стиль як офіціозний імперський зазнав нищівної критики з боку О. Герцена, В. В. Стасова та інших опонентів російського самодержавства. Тому за радянської доби всі храми, зведені в цьому стилі у м. Санкт-Петербурзі й околицях, були знищені, як і храм Христа-Спасителя в м. Москві.

Література

  1. Асеев Ю. Стили в архитектуре Украины. Киев : Будівельник, 1989. 104 с.
  2. Славина Т. Константин Тон. Ленинград : Стройиздат. Ленинградское отделение, 1989. 224 с.
  3. Вечерський В. Курс історії архітектури країн Східної Європи. Київ : АртЕк, 2007. С. 135–138.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Російсько-візантійський стиль // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Російсько-візантійський стиль (дата звернення: 10.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
26.09.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶