Хома
Хома́ [Тома, Фома, Юда Хома; грец. Θωμας, від арам. תּוֹמָא (то-ма), івр. תְּאוֹם (т’ом) — близнюк, звідси також ім’я Хома Дидим (грец. Δίδυμος — Близнюк); дати і місця народження і смерті достеменно невідомі, ймовірно поч. 1 ст. н. е., м. Пенеади, тепер не існує, Ізраїль — бл. 70/72 н. е., м. Маліпур, тепер у межах м. Ченнаї, Індія] — апостол Ісуса Христа з числа Дванадцяти перших і найближчих його учнів.
Зміст
Згадка в Євангеліях
Неодноразово згаданий в Євангеліях (Мт. 10:3; Мк. 3:18; Лк. 6:15; Дії 1:13), зокрема як Дидим (Ів. 11:16, 20:24, 21:2).
Більшість церковних джерел поділяють думку, що Дидим (Близнюк) — не ім’я, а прізвисько апостола. На доказ цього наводять указані вірші з Євангелія від Івана, в яких апостол фігурує як «Хома, званий Близнюком» («Θωμᾶς ὁ λεγόμενος Δίδυμος»). Поряд із тим, у християнських апокрифах апостол Хома фігурує як Дидим Юда Хома («Євангелія від Хоми») або Юда Хома чи просто Юда («Дії Юди Хоми апостола»), що також є аргументом на те, що «Хома» — лише прізвисько апостола на ім’я Юда.
Низка біблеїстів висловили припущення, що прізвисько «Близнюк» апостол отримав за візуальну схожість зі Спасителем: згідно з «Діями Юди Хоми апостола», апостол названий «близнюком Христа» (грец. δίδυμος τοῦ Χριστοῦ). У християнській літературі апостол здебільшого фігурує як Хома Дидим чи Юда Хома.
Зустрічається і версія, за якою грецьке прізвисько Δίδυμος варто відчитувати як «Двоїстий» (від грец. δύο — два). У такий спосіб Євангелія начебто підкреслюють нестійку віру апостола, його непевність, сумніви, хиткість у поглядах. За відомим євангельським сюжетом (Ів. 20:24–29), Хома не повірив у воскресіння Ісуса Христа й подолав свої сумніви тільки тоді, коли побачив воскреслого Спасителя на власні очі й, певно, торкнувся його. Звідси й вислів «Хома невірний (невіруючий)», який метафорично вживають щодо помисливої, недовірливої особи, яка сумнівається в очевидному.
Апостольська діяльність
За переказами, Хома походив із галілейського містечка Пенеади (Пансади). Текст Євангелія від Івана опосередковано вказує на те, що майбутній апостол займався рибальським промислом (Ів. 21:1–3). Однак, за апокрифічними «Діями Юди Хоми апостола», родом його занять були столярство і будівництво.
За Євангеліями, був свідком першого чуда, яке здійснив Ісус у Кані Галілейській (Ів. 2:1–11). Разом з іншими апостолами був присутній при Нагірній проповіді, Таємній вечері.
Церковні перекази називають територією апостольського служіння Хоми Індію. Вказують, що ап. Хома дістався Індії морським шляхом десь у 50-х н. е. і розпочав проповідницьку місію з Малабарського узбережжя на Південному Заході півострова Індостан (нині — штат Керала, Індія).
Індійські християни вважають апостола засновником Церкви в Індії, називають себе «християнами апостола Хоми». Індійську місію апостола засвідчують «Дидаскалія Апостолів» (3 ст.), низка християнських діячів, зокрема Григорій Богослов («Слово 33. Проти аріан і про самого себе»), Єронім Стридонський («Лист до Марцелли»), Амвросій Медіоланський та ін. На це вказують й апокрифічні «Дії Юди Фоми апостола» («…випала за жеребом і за розподілом Індія Юді Хомі апостолу»; «Юда по всій Індії проповідував»).
Існує версія, що апостол брався благовістити і в Китаї, але по кількох днях перебування в країні через спротив мешканців повернувся до Індії.
Апостолу приписують авторство апокрифічного «Євангелія від Хоми». Проте, гностичний характер цієї праці ставить під сумнів таке авторство.
Згідно з «Діями Юди Хоми апостола», постраждав «у землі індійській від руки Маздая-царя», тобто мученицьки загинув за наказом індійського правителя міста Маліпура. Був заколотий списами (за сирійськими переказами — 3 липня) на горі, що тепер зветься «горою Святого Хоми». За переказом, віряни «поховали Юду в гробниці, в якій царі давні були поховані», у м. Маліпурі.
Іконографія
Найпопулярнішим в іконографії апостола є сюжет «Запевнення Фоми». Відомий уже з ранньохристиянського періоду, найдавніші зображення зустрічаються на християнських саркофагах. Збереглася мозаїка 6 ст. у центральному нефі Сант-Аполлінаре-Нуово в м. Равенні (Італія). Канонічна композиція поміщає в центрі Ісуса й Фому, який торкається тіла Христа, з обох боків зображені інші апостоли. Сюжет був присутній, зокрема, на фресках Софійського собору в Києві (зберіглася лише права група апостолів і частина фігури Христа), є традиційним для православного іконопису та монументальних храмових розписів. Набув поширення у західноєвропейському мистецтві, особливо 17 ст., до нього зверталися Караваджо, Рембрандт, Рубенс, Веласкес, Верроккйо, Гверчіно та ін.
Прикметним символом індійських християн є т. з. «хрест Святого Хоми» який не містить розп’яття й символізує воскресіння Христа і життя у Бозі.
Пошанування
Пам’ять про ап. Хому західні церкви вшановують 3 липня; католики-традиціоналісти й окремі протестанти — 21 грудня (до 1969 цей день був офіційним у Католицькій церкві). Східні церкви — 6 жовтня за новоюліанським та григоріанським календарями, 19 жовтня — за юліанським, а також 30 червня (13 липня) — у день Собору святих славних і всехвальних 12-ти апостолів Христових.
У православній традиції восьмий день після Великодня (наступна неділя за Пасхальною), називається Хоминою (Фоминою, Томиною) неділею, або Антипасхою. В українців цього дня розпочинається Поминальний (Провідний, Хомин) тиждень, упродовж якого вшановують померлих родичів.
Апостол Хома — християнський покровитель Індії. Вважається, що мощі ап. Хоми перебували в Індії до 4 ст. Пізніше перенесені до малоазійського м. Едеси, потім — на грецький о. Хіос, від 1258 перебувають у містечку Ортоні (Італія), у місцевій базиліці Конкаттедрале-ді-сан-Томмазо-Апостоло.
На честь ап. Хоми названі острів Сан-Томе (Гвінейська затока, західне узбережжя Африки) та розташована на ньому столиця Демократичної Республіки Сан-Томе і Принсипі — місто Сан-Томе.
Цитата
«А Хома, один з Дванадцятьох, званий Близнюк, із ними не був, як приходив Ісус. Інші ж учні сказали йому: Ми бачили Господа!... А він відказав їм: Коли на руках Його знаку відцвяшного я не побачу, і пальця свого не вкладу до відцвяшної рани, і своєї руки не вкладу до боку Його, не ввірую! За вісім же день знов удома були Його учні, а з ними й Хома. І, як замкнені двері були, прийшов Ісус, і став посередині та й проказав: Мир вам! Потім каже Хомі: Простягни свого пальця сюди, та на руки Мої подивись. Простягни й свою руку, і вклади до боку Мого. І не будь ти невіруючий, але віруючий! А Хома відповів і сказав Йому: Господь мій і Бог мій! Промовляє до нього Ісус: Тому ввірував ти, що побачив Мене? Блаженні, що не бачили й увірували!»
Євангелія від Івана 20:24–29 // Біблія або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту: із мови давньоєврейської й грецької на українську дослівно наново перекладена / Пер. І. Огієнка. Київ : Східноєвропейська гуманітарна місія, 2019.
Додатково
- Зважаючи на ім’я Юда, деякі дослідники ототожнюють апостола Хому з одним із рідних братів Ісуса «за тілом» — Юдою Якововим, «братом Господнім» (див.: Мт. 13:55; Мк. 6:3). Інші — з апостолом Юдою Тадеєм. Обидва погляди піддані критиці. Щодо Юди Яковового, то він, за джерелами, не належав до кола Дванадцяти, а входив до числа Сімдесяти апостолів. А на заваді ототожнення з Юдою Тадеєм став текст Дій апостолів, вірш 1:13, в якому Хома і Тадей постали різними особами.
- Низка дослідників вважають основоположником індійського християнства не апостола Хому, а однойменного едеського купця Хому Канського (4 ст.). Інші переконані, що під Хомою Канським слід розуміти саме апостола Хому, позаяк прізвисько «Канський» вказує на нього як свідка дива в Кані Галілейській. Проте, достеменних доказів, що це прізвисько належало апостолу Хомі, не існує.
- Марко Поло, перебуваючи 1293 в Індії, згадував у своїх нотатках про факт відвідин місця поховання апостола Хоми, називав індійських вірян «християнами апостола Хоми». А португальці, що пристали до берегів Індії в 1500, знайшли у м. Маліпурі поселення християн, які твердили, що вони увірували в Христа завдяки євангельській проповіді апостола Хоми.
Джерела
- Ευσέβιος Καισαρείας. Εκκλησιαστική Ιστορία : σε 3 τόμ. Θεσσαλονίκη : Πατερικαί εκδόσεις «Γρηγόριος Παλαμάς», 1977–1978.
- Евангелие от Фомы // Апокрифы древних христиан: Исследование, тексты, комментарии. Москва : Мысль, 1989. С. 250–262.
- Деяния Иуды Фомы апостола // Новозаветные апокрифы / Сост. С. Ершова. Санкт-Петербург : Амфора, 2001. С. 177–285.
- Біблія або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту: із мови давньоєврейської й грецької на українську дослівно наново перекладена / Пер. І. Огієнка. Київ : Східноєвропейська гуманітарна місія, 2019. 1409 с.
Література
- Мень О. Перші апостоли / Пер. з рос. Л. Хмельковського. Львів : Свічадо, 2015. 231 с.
- Hedlund R. E. Christianity Made in India: From Apostle Thomas to Mother Teresa. Minneapolis : Fortress Press, 2017. 298 p.
- D'Cruz F. A. St. Thomas, the Apostle, in India: An Investigation Based on the Latest Researches in Connection With the Time-Honoured Tradition Regarding the Martyrdom of St. Thomas in Southern India. London : Forgotten Books, 2018. 126 p.
- St. Thomas and India: Recent Research / Ed by K. S. Mathew, J. Ch. Chennattuserry, A. Bungalowparambil. Minneapolis : Fortress Press, 2020. 200 p.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Павленко П. Ю. Хома // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Хома (дата звернення: 28.04.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 03.05.2021
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів