Хома

Святий Хома. Художник Дієго Веласкес,
1619–1620
Невіра святого Хоми. Художник Караваджо, 1601–1602

Хома́ [Тома, Фома, Юда Хома; грец. Θωμας, від арам. תּוֹמָא (то-ма), івр. תְּאוֹם (т’ом) — близнюк, звідси також ім’я Хома Дидим (грец. Δίδυμος — Близнюк); дати і місця народження і смерті достеменно невідомі, ймовірно поч. 1 ст. н. е., м. Пенеади, тепер не існує, Ізраїль — бл. 70/72 н. е., м. Маліпур, тепер у межах м. Ченнаї, Індія] — апостол Ісуса Христа з числа Дванадцяти перших і найближчих його учнів.

День апостола Хоми.jpg

Згадка в Євангеліях

Неодноразово згаданий в Євангеліях (Мт. 10:3; Мк. 3:18; Лк. 6:15; Дії 1:13), зокрема як Дидим (Ів. 11:16, 20:24, 21:2).

Більшість церковних джерел поділяють думку, що Дидим (Близнюк) — не ім’я, а прізвисько апостола. На доказ цього наводять указані вірші з Євангелія від Івана, в яких апостол фігурує як «Хома, званий Близнюком» («Θωμᾶς ὁ λεγόμενος Δίδυμος»). Поряд із тим, у християнських апокрифах апостол Хома фігурує як Дидим Юда Хома («Євангелія від Хоми») або Юда Хома чи просто Юда («Дії Юди Хоми апостола»), що також є аргументом на те, що «Хома» — лише прізвисько апостола на ім’я Юда.

Низка біблеїстів висловили припущення, що прізвисько «Близнюк» апостол отримав за візуальну схожість зі Спасителем: згідно з «Діями Юди Хоми апостола», апостол названий «близнюком Христа» (грец. δίδυμος τοῦ Χριστοῦ). У християнській літературі апостол здебільшого фігурує як Хома Дидим чи Юда Хома.

Зустрічається і версія, за якою грецьке прізвисько Δίδυμος варто відчитувати як «Двоїстий» (від грец. δύο — два). У такий спосіб Євангелія начебто підкреслюють нестійку віру апостола, його непевність, сумніви, хиткість у поглядах. За відомим євангельським сюжетом (Ів. 20:24–29), Хома не повірив у воскресіння Ісуса Христа й подолав свої сумніви тільки тоді, коли побачив воскреслого Спасителя на власні очі й, певно, торкнувся його. Звідси й вислів «Хома невірний (невіруючий)», який метафорично вживають щодо помисливої, недовірливої особи, яка сумнівається в очевидному.

Апостольська діяльність

Базиліка Святого Фоми у м. Ченнаї (Індія), збудована над імовірною могилою апостола

За переказами, Хома походив із галілейського містечка Пенеади (Пансади). Текст Євангелія від Івана опосередковано вказує на те, що майбутній апостол займався рибальським промислом (Ів. 21:1–3). Однак, за апокрифічними «Діями Юди Хоми апостола», родом його занять були столярство і будівництво.

За Євангеліями, був свідком першого чуда, яке здійснив Ісус у Кані Галілейській (Ів. 2:1–11). Разом з іншими апостолами був присутній при Нагірній проповіді, Таємній вечері.

Церковні перекази називають територією апостольського служіння Хоми Індію. Вказують, що ап. Хома дістався Індії морським шляхом десь у 50-х н. е. і розпочав проповідницьку місію з Малабарського узбережжя на Південному Заході півострова Індостан (нині — штат Керала, Індія).

Індійські християни вважають апостола засновником Церкви в Індії, називають себе «християнами апостола Хоми». Індійську місію апостола засвідчують «Дидаскалія Апостолів» (3 ст.), низка християнських діячів, зокрема Григорій Богослов («Слово 33. Проти аріан і про самого себе»), Єронім Стридонський («Лист до Марцелли»), Амвросій Медіоланський та ін. На це вказують й апокрифічні «Дії Юди Фоми апостола» («…випала за жеребом і за розподілом Індія Юді Хомі апостолу»; «Юда по всій Індії проповідував»).

Існує версія, що апостол брався благовістити і в Китаї, але по кількох днях перебування в країні через спротив мешканців повернувся до Індії.

Апостолу приписують авторство апокрифічного «Євангелія від Хоми». Проте, гностичний характер цієї праці ставить під сумнів таке авторство.

Згідно з «Діями Юди Хоми апостола», постраждав «у землі індійській від руки Маздая-царя», тобто мученицьки загинув за наказом індійського правителя міста Маліпура. Був заколотий списами (за сирійськими переказами — 3 липня) на горі, що тепер зветься «горою Святого Хоми». За переказом, віряни «поховали Юду в гробниці, в якій царі давні були поховані», у м. Маліпурі.

Іконографія

Найпопулярнішим в іконографії апостола є сюжет «Запевнення Фоми». Відомий уже з ранньохристиянського періоду, найдавніші зображення зустрічаються на християнських саркофагах. Збереглася мозаїка 6 ст. у центральному нефі Сант-Аполлінаре-Нуово в м. Равенні (Італія). Канонічна композиція поміщає в центрі Ісуса й Фому, який торкається тіла Христа, з обох боків зображені інші апостоли. Сюжет був присутній, зокрема, на фресках Софійського собору в Києві (зберіглася лише права група апостолів і частина фігури Христа), є традиційним для православного іконопису та монументальних храмових розписів. Набув поширення у західноєвропейському мистецтві, особливо 17 ст., до нього зверталися Караваджо, Рембрандт, Рубенс, Веласкес, Верроккйо, Гверчіно та ін.

Прикметним символом індійських християн є т. з. «хрест Святого Хоми» який не містить розп’яття й символізує воскресіння Христа і життя у Бозі.

Пошанування

Пам’ять про ап. Хому західні церкви вшановують 3 липня; католики-традиціоналісти й окремі протестанти — 21 грудня (до 1969 цей день був офіційним у Католицькій церкві). Східні церкви — 6 жовтня за новоюліанським та григоріанським календарями, 19 жовтня — за юліанським, а також 30 червня (13 липня) — у день Собору святих славних і всехвальних 12-ти апостолів Христових.

У православній традиції восьмий день після Великодня (наступна неділя за Пасхальною), називається Хоминою (Фоминою, Томиною) неділею, або Антипасхою. В українців цього дня розпочинається Поминальний (Провідний, Хомин) тиждень, упродовж якого вшановують померлих родичів.

Апостол Хома — християнський покровитель Індії. Вважається, що мощі ап. Хоми перебували в Індії до 4 ст. Пізніше перенесені до малоазійського м. Едеси, потім — на грецький о. Хіос, від 1258 перебувають у містечку Ортоні (Італія), у місцевій базиліці Конкаттедрале-ді-сан-Томмазо-Апостоло.

На честь ап. Хоми названі острів Сан-Томе (Гвінейська затока, західне узбережжя Африки) та розташована на ньому столиця Демократичної Республіки Сан-Томе і Принсипі — місто Сан-Томе.

Цитата

«А Хома, один з Дванадцятьох, званий Близнюк, із ними не був, як приходив Ісус. Інші ж учні сказали йому: Ми бачили Господа!... А він відказав їм: Коли на руках Його знаку відцвяшного я не побачу, і пальця свого не вкладу до відцвяшної рани, і своєї руки не вкладу до боку Його, не ввірую! За вісім же день знов удома були Його учні, а з ними й Хома. І, як замкнені двері були, прийшов Ісус, і став посередині та й проказав: Мир вам! Потім каже Хомі: Простягни свого пальця сюди, та на руки Мої подивись. Простягни й свою руку, і вклади до боку Мого. І не будь ти невіруючий, але віруючий! А Хома відповів і сказав Йому: Господь мій і Бог мій! Промовляє до нього Ісус: Тому ввірував ти, що побачив Мене? Блаженні, що не бачили й увірували!»

 Євангелія від Івана 20:24–29 // Біблія або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту: із мови давньоєврейської й грецької на українську дослівно наново перекладена / Пер. І. Огієнка. Київ : Східноєвропейська гуманітарна місія, 2019.


Додатково

  • Зважаючи на ім’я Юда, деякі дослідники ототожнюють апостола Хому з одним із рідних братів Ісуса «за тілом» — Юдою Якововим, «братом Господнім» (див.: Мт. 13:55; Мк. 6:3). Інші — з апостолом Юдою Тадеєм. Обидва погляди піддані критиці. Щодо Юди Яковового, то він, за джерелами, не належав до кола Дванадцяти, а входив до числа Сімдесяти апостолів. А на заваді ототожнення з Юдою Тадеєм став текст Дій апостолів, вірш 1:13, в якому Хома і Тадей постали різними особами.
  • Низка дослідників вважають основоположником індійського християнства не апостола Хому, а однойменного едеського купця Хому Канського (4 ст.). Інші переконані, що під Хомою Канським слід розуміти саме апостола Хому, позаяк прізвисько «Канський» вказує на нього як свідка дива в Кані Галілейській. Проте, достеменних доказів, що це прізвисько належало апостолу Хомі, не існує.
  • Марко Поло, перебуваючи 1293 в Індії, згадував у своїх нотатках про факт відвідин місця поховання апостола Хоми, називав індійських вірян «християнами апостола Хоми». А португальці, що пристали до берегів Індії в 1500, знайшли у м. Маліпурі поселення християн, які твердили, що вони увірували в Христа завдяки євангельській проповіді апостола Хоми.

Джерела

  • Ευσέβιος Καισαρείας. Εκκλησιαστική Ιστορία : σε 3 τόμ. Θεσσαλονίκη : Πατερικαί εκδόσεις «Γρηγόριος Παλαμάς», 1977–1978.
  • Евангелие от Фомы // Апокрифы древних христиан: Исследование, тексты, комментарии. Москва : Мысль, 1989. С. 250–262.
  • Деяния Иуды Фомы апостола // Новозаветные апокрифы / Сост. С. Ершова. Санкт-Петербург : Амфора, 2001. С. 177–285.
  • Біблія або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту: із мови давньоєврейської й грецької на українську дослівно наново перекладена / Пер. І. Огієнка. Київ : Східноєвропейська гуманітарна місія, 2019. 1409 с.

Література

  1. Мень О. Перші апостоли / Пер. з рос. Л. Хмельковського. Львів : Свічадо, 2015. 231 с.
  2. Hedlund R. E. Christianity Made in India: From Apostle Thomas to Mother Teresa. Minneapolis : Fortress Press, 2017. 298 p.
  3. D'Cruz F. A. St. Thomas, the Apostle, in India: An Investigation Based on the Latest Researches in Connection With the Time-Honoured Tradition Regarding the Martyrdom of St. Thomas in Southern India. London : Forgotten Books, 2018. 126 p.
  4. St. Thomas and India: Recent Research / Ed by K. S. Mathew, J. Ch. Chennattuserry, A. Bungalowparambil. Minneapolis : Fortress Press, 2020. 200 p.

Автор ВУЕ

П. Ю. Павленко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Павленко П. Ю. Хома // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Хома (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
03.05.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶