Богоявлення

Ікона «Богоявлення», 1697. Іконописець Іван Руткович

Богоя́влення (грец. Θεοφάνεια, від Θεος — Бог і φαινω — являти, показувати) — багатозначний термін:

1) Феномен самооб’явлення Бога у людському світі, за вченням більшості теїстичних релігій. Підкреслюється, по-перше, сюжетність відкриття Бога людині як певної події, акту (на відміну від постійного, усюдисущого перебування Божества), по-друге, винятковість такої онтологічної ситуації. Теофанія розуміється як диво, непересічне явище, особлива дія Божественного у створеному Ним світі, містить елемент надприродного. Відкриваючи Себе для погляду і сприйняття людини, Бог, за вченням різних релігій, може обирати різноманітну подобу (не обов’язково антропоморфну) та символічну форму спілкування (наприклад, явлення Зевса Семелі за міфом давньогрецької релігії, або аватар Вішну в індуїзмі, зокрема Кришни — герою Арджуні, або Ягве у вигляді неспалимої купини Мойсеєві та ін.)

2) У християнстві — аспект розкриття догматів про Святу Трійцю та боговтілення, пришестя в світ Месії і Спасителя Ісуса Христа. Богоявлення тлумачиться через народження Ісуса у м. Вифлеємі (боговтілення), охрещення Ісуса в річці Йордані (перше явлення Себе як Месії і Сина Божого), перше чудо в Кані Галілейській (явлення Своєї Божественної сили).

3) Неперехідне дванадесяте свято, присвячене явленню світові Бога в особі Ісуса Христа. Святкується зазвичай 6 січня за григоріанським і новоюліанським календарями (Західні церкви та більша частина Східних церков, зокрема Православна церква України, Українська греко-католицька церква), відповідний день юліанського календаря припадає на 19 січня. У православ’ї поєдналося зі святом Хрещення Господнього, в цей день Православні церкви згадують охрещення Ісуса від Івана Предтечі в р. Йордані (Мт. 3:13–17; Марк 1: 9–11; Лк. 3: 21–22; Ін. 1: 29–34).

Богоявлення Господнє.png

Історична довідка

Свято Богоявлення відноситься до найдавніших свят християнської церкви, поряд із Пасхою та П’ятидесятницею.

Історично давніша назва свята — Явлення, Епіфанія (грец. Επιφάνια); також відомо як Просвіта (грец. Φώτως). Перші повідомлення про святкування Богоявлення сягають 2 ст. (у Климента Александрійського, гностиків). Від 4 ст. набуло масового характеру в Східних церквах, відзначалося спільно з Різдвом Христовим. Від 4 ст. спершу на Заході, а пізніше і на Сході, свято Різдва поступово виокремлюється в самостійне, а головним змістом святкування Богоявлення стає хрещення Спасителя Іваном Предтечею в річці Йордані.

У цей день традиційно проводили охрещення оголошених.

В історії Київської церкви перші згадки про свято відносять до 12–13 ст.

Згідно з церковним вченням, назви свята (Епіфанія, Феофанія, Просвіта) обумовлені тим, що при Хрещенні Спасителя відбулося об’явлення всіх Трьох Осіб Трійці: Бог Отець з відчинених небес голосом свідчив про охрещуваного Бога Сина [«Це є Син Мій Улюблений, Якого Я вподобав» (Мт. 3:17)], а Бог Святий Дух, як голуб, зійшов на Ісуса, підтверджуючи тим слово Бога Отця. З охрещенням Ісуса, за Євангеліями, збігається і час Його вступу на суспільне служіння, тому зі святом стали поєднувати уявлення про месіанство Христа, засвідчене Богом Отцем і Богом Духом Святим при події.

Втім, у різні епохи і в різних гілках християнства сформувалося розбіжне розуміння свята: якщо у Східних церквах домінуючого значення набула подія охрещення Ісуса Іваном Хрестителем та явлення всієї повноти Трійці, то в Західній — свято асоціювалося з трьома євангельськими подіями: явленням Різдвяної зірки волхвам на знак першого одкровення Месії (звідси назви — «свято волхвів», «свято трьох царів»), хрещення Ісуса і дивом у Кані Галілейській. У католицизмі Богоявлення належить до вищого рангу церковних свят — торжества. Остаточно свято Хрещення відокремилося в католицизмі від Богоявлення після літургійних реформ 20 ст.

Богослужбові особливості свята

У святкуванні Богоявлення простежують схожість зі святкуванням Різдва Христового. У Святвечір, як і напередодні Різдва, приписано суворий піст. У надвечір’я Богоявлення і в саме свято здійснюють велике освячення води (на відміну від малого в інші дні) поза церквою на річках, ставках, ополонках. З давніх-давен Богоявленська (або хрещенська) вода вважалася великою святинею (агіасма). Її зберігали протягом цілого року, кропили нею речі та оселі, приймали з вірою проти хвороби і давали пити тим, хто з певних причин не був допущений до причастя. Цих традицій віряни дотримуються дотепер. Народні назви свята — Йордан, Водохреща.

За західною традицією в день Богоявлення здійснюється освячення не тільки води, а й ладану і крейди (якою віряни пишуть біля входу в будинки початкові літери імен волхвів; вірять, що ці літери відганяють злі сили і помисли). Дотепер зберігається традиція палити вогнища — «епіфанські вогні», що освітлюють «шлях волхвів».

Література

  1. Ріцціотті Д. Життя Ісуса Христа / Пер. з іт. Рим : Видання Українського католицького університету ім. св. Климента Папи, 1979. 710 с.
  2. Дионисий (Шленов), игум. Празднование Рождества и Крещения согласно древним свидетельствам и памятникам полемической письменности сер. XI в. // Богословский вестник. 2009. № 8–9. С. 275–355.
  3. Ferguson E. Baptism in the Early Church: History, Theology, and Liturgy in the First Five Centuries. Grand Rapids : Eerdmans, 2009. 953 р.
  4. Jensen R. M. Living Water: Images, Symbols, and Settings of Early Christian Baptism. Leiden; Boston : Brill, 2010. 312 р.
  5. Bradshaw P. F., Johnson M. E. The Origins of Feasts, Fasts and Seasons in Early Christianity. Collegeville : Liturgical Press, 2011. 222 р.
  6. Прилуцкий А. М. Теофания в мире и в дискурсе // Вестник Русского християанской гуманитарной академии. 2014. Т. 15. Вып. 2. С. 11–17.

Автор ВУЕ

В. Е. Туренко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Туренко В. Е. Богоявлення // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Богоявлення (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
01.12.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶