Вифлеєм

Вифлеєм. Краєвиди міста
Віфлеєм. Загальний вигляд-3.jpg
Віфлеєм. Загальний вигляд-2.jpg

Вифлеє́м [Віфлеєм; івр. בית לחם‎ (Bet Lekhem); араб. بيت لحم, (Bayt Laḥm)‎; грец. Βηθλέεμ; лат. Bethleem; старослов. Виѳлее́мъ] — місто в Палестині, важливий центр авраамічних релігій та релігійного паломництва. Перебуває під юрисдикцією Палестинської національної адміністрації (ПНА, з 1995), адміністративний центр однойменної палестинської провінції.

Географічне положення

Місто розташоване на хребті Юдейських гір на висоті 775 м над рівнем моря, на Західному березі річки Йордан в історичній області Юдеї.

Відстань до м. Єрусалима — бл. 10 км.

Площа — 5,4 км2, разом з провінцією — бл. 660 км2. Більша частина агломерації (бл. 85 %), куди входять міста Бейт-Джала і Бейт-Сахур, перебуває під управлінням Ізраїлю.

Етимологія назви

Згідно з семітською етимологією, перша частина назви Вифлеєм — «дім» (בית), що означає також і культове місце. За однією з гіпотез, друга частина назви (לחם) походить від імені аккадського (див. Аккад) божества родючості Ламу, якого ханаанці вшановували як Лехема. Саме на його честь у 3 тис. до н. е. було збудовано храм на пагорбі (тепер знаний як пагорб Різдва). Відтак храм, а пізніше й місто навколо нього, були відомі як Бет (Бейт) Лехем — букв. дім Лехема.

Окремі лінгвісти виводять назву від імен месопотамських (див. Месопотамія Давня) божеств Лахму і Лахаму, які фігурують в космогонічному епосі «Енума еліш…».

Згідно з єврейською народною традицією, назву тлумачать як «дім хліба», що пізніше закріпилось і в арамейській мові.

В 11 ст. Бернар Клервоський наповнив єврейську етимологію християнською символікою: Ісус Христос став «хлібом живим».

Арабська народна етимологія трактує назву як «дім м’яса». У деяких південноарабських діалектах слово «лехем» означає «риба».

Згідно з мідрашами, значення другої частини слова — «битва», а не «хліб», оскільки ל-ח-ם — корінь із семантичним полем «військові дії».

Історична довідка

Ханаанський період

Вифлеєм — одне з найстаріших міських поселень на планеті. Згідно з археологічними даними (обжиті печери і поховання на околицях), перші поселення виникли на цій території ще в добу енеоліту (бл. 3800–3400 до н.е.). Штучні тераси і поховання ранньої бронзи (бл. 3400–3200 до н. е., див. Бронзовий вік) свідчать, що населення займалось скотарством і землеробством.

Гіпотетично першою згадкою про місто як ханаанейське (див. Ханаан) вважається Амарнський архів (бл. 1400 до н. е.): у листуванні очільник м. Єрусалима, призначений Єгиптом, просить єгипетського царя про допомогу в поверненні під його владу Біт-Лахмі після повстання народу хабіру.

В добу заліза (див. Залізний вік) площа городища скоротилась удвічі, цілком імовірно, що місто було зруйноване за часів походу ассирійського царя Сеннахірима (бл. 712 до н. е.) і відновлене лише частково.

Археологічне підтвердження того, що Вифлеєм був містом в Юдейському царстві, було знайдено 2012 у вигляді булли (відбиток печатки на глині) давньоєврейським письмом, яку відносять до 8–7 ст. до н. е.

Ізраїльський та юдейський періоди

Вифлеєм. Гробниця Рахілі
Вифлеєм. Криниці Давида
Вифлеєм у Старому Завіті

Місто згадано у Книзі Буття як місце поховання праматері Рахілі, дружини патріарха Якова, і де народжується Веніамін — другий син Рахілі і молодший син Якова (Бут. 35: 16–20). Гробниця Рахілі збереглася на північній околиці міста і є об’єктом паломництва.

Вифлеєм вважали містом, де після завоювання Ханаану ізраїльськими племенами оселились ефратяни (сини Хура від первістка Ефрафи) — одна з трьох найбільших сімей Юдиного коліна (див. Дванадцять колін Ізраїля). Тому в ТаНаХу Вифлеєм фігурує під назвами אפרת\ה‏ (Ефрат, Ефрата, Ефрафа) — «плодовитий, родючий», а також Бет-Лехем Юди (Іс. Нав. 15: 59).

Вифлеєм згадано у зв’язку з історією молодого левіта, який став священником (Суд. 17: 7–13, 19), та неодноразово — в історії Рут (Рут. 1: 1–2, 19, 22; 2: 4; 4: 11). В сюжеті Книги Рут на околиці міста був розташований табір Вооза, куди жінка прийшла збирати колоски за женцями. Вооз узяв Рут за дружину і від їхніх нащадків народився цар Давид. В книгах Самуїла Вифлеєм згадується як дім Єссея — батька Давида. Ще за Давидової юності місто було укріплене царем Ромоавом (2 Хр. 11: 5–6). Згідно з Першою книгою Самуїла, у Вифлеємі Давид був помазаний пророком на царство (16: 1–13), тому Вифлеєм також називали «містом Давида». Саме з вифлеємської криниці три його воїни принесли Давидові воду, коли той переховувався у печері Одоллама (ІІ Сам. 23: 13–17).

Припускають, що Вифлеєм був зруйнований при знищенні Першого Храму й існував як невелике поселення. Після вавилонського полону вихідці з Вифлеєму знову повернулись у місто (І Ез. 2: 21; Неєм. 7: 26).

Пророк Міхей назвав Вифлеєм батьківщиною майбутнього Месії: «Ти ж, Вифлеєме-Ефрато, — найменший серед Юдиних тисячників. З тебе вийде за Моєю волею Той, Хто буде Владикою в Ізраїлі» (Міх. 5: 1). Християни інтерпретують слова Міхея як пророцтво про народження у місті Ісуса Христа.

Вифлеєм у Новому Завіті

У християнській традиції Вифлеєм — місце народження Ісуса Христа (див. Різдво Христове); вшановується християнами як друге місто за святістю після Єрусалима.

Про Вифлеєм як місце появи Богонемовля йдеться у двох Євангеліях — від Луки (2: 1–39) і від Матвія (1: 18 — 2: 23). На думку сучасних дослідників, ці дві оповіді суперечать одна одній. Згідно з Лукою, батьки Ісуса жили у м. Назареті, однак прибули до Вифлеєма під час оголошеного перепису населення, звідки Йосип (нащадок Давида) був родом. Матвій, імовірно, мав на увазі, що родина Йосипа і Марії вже мешкала у Вифлеємі, коли народився Ісус, однак втекла з немовлям до Єгипту, попереджена про наказ Ірода І Великого щодо жорстокої розправи над малечею віком до 2 р. (див. Побиття немовлят). Згодом родина не вертається в Юдею, а оселяється в галілейському Назареті. Євангелія від Марка та Івана не містять оповіді про Різдво Христове і не згадують Вифлеєм як місце народження Ісуса (повідомляють лише про те, що Він був з Назарета). Євангеліст Іван свідчить навіть про невіру багатьох ізраїльтян у Месію на тій підставі, що Ісус родом не з Вифлеєма (7: 41–42). Проте традиція співвідносити народження Ісуса саме з Вифлеємом існує з часів зародження християнської Церкви. Ранні джерела називають місцем Різдва або територію між містами Єрусалимом і Вифлеємом (наприклад, християнський апологет Юстин Мученик в «Діалозі з Трифоном- юдеєм», бл. 160; апокрифічне Протоєвангеліє Якова, сер. 2 ст.), або безпосередньо печеру у Вифлеємі, що стала об’єктом вшанування місцевих мешканців (наприклад, Оріген, Євсевій Кесарійський, Єронім Стридонський).

Римсько-візантійський період

Вифлеєм. Базиліка Різдва Христового

Між 132 і 135 під час Третьої єврейської війни Вифлеєм був окупований римлянами. Місто було зруйноване імператором Адріаном під час повстання Бар Кохби, а єврейське населення вигнане. У печері Різдва римляни встановили святилище грецькому богу Адонісу.

326 Олена Августа, мати імператора Костянтина І Великого, під час паломництва у Святу землю сприяла відбудові Вифлеєма і визначила печеру святилища як місце народження Ісуса, над якою за її наказом збудували церкву Різдва. За твердженням Євсевія Кесарійського, Олена особисто керувала будівництвом.

529 храм був сильно пошкоджений і пограбований самарянами, а його стіни і базиліка Різдва зруйновані під час повстання проти Візантії. Відновлений і розширений імператором Юстиніаном І Великим.

У період вторгнення сасанідської Перської імперії (бл. 614, див. Сасаніди) церква Різдва лишилася єдиною вцілілою церквою (пізніші джерела пов’язують це з мозаїкою волхвів на фасаді будівлі, що були зображені у традиційному перському одязі).

У середні віки

Вифлеєм. Мечеть Омара

637 місто було захоплене халіфом Омаром ібн Аль-Хаттабом, який наказав зберегти церкву Різдва і надав християнам у місті свободу віросповідання (1860 поряд із церквою на місці, де, за переказом, молився халіф, була споруджена мечеть на честь Омара, реконструйована в 1955). Християни Вифлеєма та всієї Святої землі перебували під опікою Константинопольського престолу (див. Константинопольська православна церква).

У 8 ст. Вифлеєм перейшов під контроль ісламських халіфатів — спершу Омеядів, згодом — Аббасидів. 1009 за правління халіфа Аль-Хакіма бі Амріллаха (985–1021) базиліку Різдва було наказано зруйнувати, проте вона була порятована місцевими мусульманами, які практикували культ у південній частині храму (в ісламі Ісуса вшановано як одного з головних пророків-попередників Мухаммада, див. Іса, Расуль).

Влада мусульман над Святою землею викликала невдоволення у християнській Європі. 1095 за ініціативою папи Урбана ІІ зорганізовано Перший хрестовий похід, головною метою якого було відвоювання міст Єрусалима, Вифлеєма і Назарета. Хрестоносці завоювали Вифлеєм у 1099, значно укріпили місто, збудували навколо нього мури, а також монастир бенедиктинців (північніше церкви Різдва). Грецьке православне духовенство було позбавлене своїх кафедр і замінене на католицький клір. 1100 згадані міста увійшли у т. з. Єрусалимське королівство на чолі з Балдуїном І Єрусалимським (бл. 1060–1118) — франкським вельможею, який був коронований на Різдво у Вифлеємі. У місті було встановлено латинський єпископат з каноніками-августинцями.

1187 місто захопив Салах ед-Дін, султан Єгипту і Сирії. Султан витіснив латинське духовенство, що дозволило поновитися тут грецькій ієрархії (1192 Салах ед-Дін дозволив чотирьом католицьким священникам повернутися в місто).

1229 Вифлеєм вдруге захоплено хрестоносцями, латинське духовенство повернулось у повному складі із м. Акко. Вифлеєм разом із Єрусалимом, Назаретом і Сидоном були передані Єрусалимському королівству хрестоносців за угодою між імператором Фрідріхом ІІ і аюбідським султаном Аль-Камілем Мухаммадом ібн Ахмадом (1177–1238; Єгипет) в обмін на десятилітнє перемир’я між аюбідами і хрестоносцями. В 1244 Вифлеєм знову був захоплений мусульманами.

З приходом до влади мамелюків (1250) терпимість до християнства значно спала, духовенство було вилучене з міста. 1263 мамлюцький султан Бейбарс І (1223–1277) зруйнував міські мури разом з монастирем, а згодом вивіз із нього мармур і колони до м. Каїра.

1347 католикам-францисканцям було дозволено повернутися в місто і зайняти монастир, що прилягав до базиліки Різдва. Православні греки отримали контроль над базилікою і розділили патронування над печерою Різдва з католиками і монофізитами-вірменами (див. Вірменська апостольська церква).

Османська і єгипетська доба

Від 1517 до кінця Першої світової війни Вифлеєм був частиною Османської імперії, за винятком десятиліття 1831–1841, коли Палестина перебувала під владою династії хедивів Мухаммеда Алі (1769–1849) в Єгипті.

У період османського панування між католицькою і греко-православною Церквами точилися постійні суперечки про опіку над базилікою. Мусульмани і християни були зорганізовані в окремі общини. За виключенням кількох нетривалих періодів доступ у місто для християн-паломників був відкритим.

Відмова Османської імперії надати Росії керівництво над християнськими храмами у Святій землі стала приводом для початку Кримської війни 1853–1856.

З кінця 19 ст. занепад Османської імперії спричинив і зменшення її впливу, зокрема і на життя у Вифлеємі.

20 століття

1918 в ході Першої світової війни місто був зайняте британськими військами, а 1922 після розпаду Османської імперії стало частиною Британської Палестини.

З утворенням Держави Ізраїль (1947), Вифлеєм і Єрусалим стали особливими анклавами під юрисдикцією ООН (т. з. Великий Єрусалим). 1948 за арабо-ізраїльської війни місто було анексоване Йорданією.

1967 під час Шестиденної війни Вифлеєм і Східний Єрусалим були зайняті Ізраїлем, а йорданський кордон посунуто.

Від 1995, відповідно до Мирної угоди в Осло, Вифлеєм разом із прилеглими населеними пунктами Західного берегу перебуває під контролем Палестинської національної адміністрації, є столицею провінції Вифлеєм з населенням бл. 180 тис. осіб.

Дотепер Західний берег річки Йордан це територія, на яку заявляють права як Ізраїль, так і Палестинська автономія. Станом на кінець 2022 Вифлеєм відділений від м. Єрусалима 8-метровим бетонним муром Ізраїльського розділового бар’єру (т. з. Стіна безпеки); вхід до міста здійснюється через контрольно-пропускний пункт.

Громадянам Ізраїлю в’їзд до міста заборонено.

Населення

За даними статистичного бюро ПНА, станом на 2017 населення міста — понад 28,3 тис. осіб.

У минулому більшість містян становили християни (так, у 1950 бл. 86 % мешканців міста і прилеглих сіл сповідували християнство), однак через напружені міжрелігійні відносини значне число християнського населення мігрувало в західні країни. Іншим чинником демографічних змін став приплив мусульман з навколишніх сільських поселень і м. Хеврона, а також вищий рівень народжуваності серед мусульманського населення. Все це сприяло значному вивищенню частки мусульман.

Натепер Вифлеєм — переважно мусульманське місто, однак суттєву частину продовжує становити палестинська християнська спільнота: 15–20 % населення (2016), з яких бл. 40 % — католики. Християнське населення зосереджено у т. з. Старому місті (у семи із восьми його кварталів).

Клімат

Клімат — середземноморський, зі спекотним літом і прохолодною зимою.

Середня температура: у січні — 12 °C, серпні — 30 °C. Щорічна кількість опадів — 700, 70 % з яких приходиться на період з листопада до січня. Середньорічна вологість — 60 % з максимальними піками у січні — лютому й мінімальна у травні.

На клімат впливають щорічні приливи гарячого, сухого піщаного вітру — хамсину з Аравійської пустелі у квітні — травні.

Господарство

Вифлеєм тісно пов’язаний господарськими зв’язками з м. Єрусалимом; його економіка базується на туризмі, торгівлі й землеробстві.

Туризм посідає головну позицію (бл. 65 %) економіки міста, яке щорічно відвідують бл. 2 млн осіб. У Вифлеєм, особливо на Різдво, прибувають численні іноземні туристи і християнські паломники. Працюють понад 30 готелів. Різдвяні заходи проводять тричі: 25 грудня — для католиків і протестантів, 6 січня — для грецьких, коптських і сирійських православних християн, 19 січня — для вірменських православних християн.

У місті поширені народні промисли, зокрема різьблення по оливковому дереву, каменю й мармуру тощо, що складає також основу місцевої торгівлі сувенірами.

Серед інших галузей: виготовлення текстилю, меблів, ювелірних прикрас. Діють підприємства хімічної, фармацевтичної, харчової промисловості.

Освіта і культура

Вифлеємський університет (араб. جامعة بيتلهم) — католицький палестинський заклад, заснований 1973 (перший заклад вищої освіти на Західному березі річки Йордан). Кількість студентів — бл. 3 400 (2020). Відкритий для студентів різних конфесій, більшість натепер становлять мусульмани. Вифлеємський університет є членом-засновником Палестинської ради з вищої освіти (1978) і підпорядковується Міністерству освіти та вищої освіти Палестинської автономії.

У Вифлеємському відділенні Національної музичної консерваторії імені Едварда Саїда навчається близько 500 студентів. Також у провінції Вифлеєм функціонують 135 шкіл (2006).

Діє Центр палестинського спадку (1991), мета якого — популяризація традиційних ремесел, мистецтв і фольклору Палестини. Ще один важливий культурний осередок — Міжнародний центр Вифлеєму, серед напрямів його діяльності — екскурсійна, освітня (зокрема, жіноча освіта), виставкова тощо.

У Вифлеємі відкрито чотири музеї, серед яких Міжнародний музей Різдва Христового, збудований ЮНЕСКО, Музей Давнього Вифлеєму тощо.

У центрі Вифлеєму збереглася стара забудова. Старе місто складається з 8 кварталів (з яких 1 — мусульманський, інші — християнські). Більшість християнських кварталів названі на честь арабських кланів Гассанідів (арабська королівська династія, що правила у 2–7 ст. у Східній Палестині).

Пам’ятки культури

Базиліка Різдва. Інтер'єр
Вертеп Різдва
Зірка Різдва

Базиліка Різдва Христового — головна пам’ятка Вифлеєму, єдиний християнський храм в Палестині, що зберігся у первинному вигляді (хоча й з низкою перебудов) від домусульманських часів (зведена у 4 ст., розширена у 6 ст.). Розміщений в центрі міста на Ясловій площі, над печерою Вертепу Різдва, де, за переданням, народився Ісус. Довжина будівлі — понад 50 м, ширина — бл. 25 м. Ряди колон розділяють храм до вівтарної частини на 5 нефів. Всередині інтер’єру збереглися пам’ятки 6 ст. До печери Різдва ведуть сходи часів Юстиніана І Великого, розташовані по обидва боки від вівтаря базиліки, які складаються із 15 порфірових сходинок. У центрі печери — вівтар Різдва, під яким місце народження Христа означене інкрустованою в мармурову підлогу срібною зіркою з 14-ма променями, що символізує Вифлеємську зірку (ця точна копія зірки, викраденої 1847, й виготовлена наново того ж року). Біля вівтаря Різдва, ліворуч від входу — вівтар Ясел.

Поруч розміщений Молочний грот, де, згідно з переданням, Свята родина знайшла прихисток під час втечі до Єгипту, а Богородиця пролила краплі свого молока на стіни, які відтоді з червоного кольору забарвились у білий.

У середині 19 ст. за наказом турецької влади храм був розділений у такий спосіб, щоби в ньому могли здійснювати богослужіння представники різних християнських конфесій. 2012 базиліка Різдва була внесена до списку об’єктів всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

До церкви Різдва прилягають православний грецький і вірменський монастирі, католицький францисканський монастир з церквою Св. Катерини. Церкву зведено 1881 на місці візантійського монастиря, заснованого бл. 5 ст. Єронімом Стридонським. Здійснюючи переклад Біблії латиною (т. з. Вульгата), Єронім користувався допомогою вчених-євреїв, що жили окіл Вифлеєма. Під церквою Св. Катерини є печера Св. Єроніма, у якій, згідно з переданням, він провів останні 33 роки свого життя.

Вифлеєм і Україна

Члени Національної скаутської організації України «Пласт» під час церемонії передавання Вифлеємського вогню миру в Михайлівському Золотоверхому соборі, м. Київ, 2022

Щорічно українські скаути беруть участь в акції поширення Вифлеємського вогню теренами нашої країни. Вифлеємський вогонь миру — це міжнародний скаутський захід, що відбувається щороку напередодні Різдва Христового. Ідея зародилася в м. Лінці (Австрія) 1986, коли австрійська телерадіокомпанія ORF зініціювала привезення вогню для тих, хто святкував Різдво не вдома — у лікарні, госписі, сиротинці. Але традицію швидко підхопили скаути і захід став міжнародним.

Вперше вогонь до України потрапив ще 1992 як приватна ініціатива окремих пластунів. Офіційно ж відлік ведеться від 1998. Щороку українські пластуни перебирають Вифлеємський вогонь від польських скаутів на митниці і поширюють його всією Україною. Основна мета — донести символічний вогонь з місця народження Ісуса Христа до всіх, хто його потребує. Вогонь символізує мир, любов і добро, символічно об'єднує всіх українців. Українські скаути передають його громадам міст, у лікарні, школи, сиротинці, державні установи.

Серед задумів митрополита Андрея Шептицького був і проєкт створення на Святій землі, у Вифлеємі, українського паломницького центру та монастиря студитів. У чернетках митрополита за грудень 1907 знайдено список монахів, які мали готуватися до місії у Вифлеємі: всього зазначено 6 осіб, серед яких 1 священник. Зберігся й рукописний латиномовний текст проєкту угоди між патріархом Мелхітської греко-католицької церкви Кирилом VIII і митрополитом Андреєм про заснування у співпраці церкви і студитського монастиря. Листування між предстоятелями та інші документи стосовно цього проєкту зберігаються у фондах Центрального державного історичного архіву України в м. Львові.

Додатково

  • Натепер вчені розходяться у висновках відносно фактичного місця народження Ісуса. Багато хто поділяють думку, що євангельські оповіді були створені, аби представити народження Ісуса як виконання пророцтва і встановити зв'язок з родоводом царя Давида. Є й припущення, що Ісус народився в іншому Вифлеємі — Галілейському (тепер м. Бейт-Лехем-ха-Гліліт), що розташований на захід від м. Назарета, в районі розселення коліна Завулона (Іс. Нав. 19: 15–16; Суд. 12: 8–10). У Вифлеємі Галілейському були знайдені руїни міста 1 ст. і залишки синагоги.
  • Першим королем Єрусалима був проголошений 22.07.1099 у м. Вифлеємі один із очільників Першого хрестового походу Готфрід Буйонський (бл. 1060–1100). Проте він відмовився від офіційної коронації в Єрусалимі та від титулу короля, бо, за його словами, не міг вдягти золоту корону там, де Цар царів носив терновий вінець. Став правителем (принцепсом) Єрусалимського королівства з титулом «Захисник Святого Гробу» (лат. Advocatus Sancti Sepulchri). Після його смерті (похований у храмі Гробу Господнього в Єрусалимі) титул короля Єрусалиму прийняв його брат, відомий як Балдуїн І.

Література

  1. Encyclopaedia Biblica : in 9 vol. Jerusalem : Bialik Institute, 1950–1988.
  2. Shomali S. Bethlehem 2000: A Guide to Bethlehem and its Surroundings. Waldbrol : Werner Wagener, 1997. 144 p.
  3. Marsh L. Palestinian Christianity — A Study in Religion and Politics // International Journal for the Study of the Christian Church. 2005. Vol. 5 (2). № 7. Р. 147–166.
  4. Petersen A. The Towns of Palestine Under Muslim Rule AD 600–1600. British Archaeological Reports. Oxford : Archaeopress, 2005. 243 р.
  5. Taylor J. E. Christians and the Holy Places. The Myth of Jewish-Christian Origins. Oxford : Clarendon Press, 2007. 384 р.
  6. Vermes G. Jesus: Nativity — Passion — Resurrection. London : Penguin Books, 2010. 481 р.
  7. Read P. P. The Templars: The Dramatic History of the Knights Templar, the Most Powerful Military Order of the Crusades. New York : St. Martin's Press, 2014. 477 р.
  8. Кlein К. Bethlehem // The Oxford Dictionary of Late Antiquity : in 2 vol. Oxford : Oxford University Press, 2018. Vol. 1. 800 p.
  9. Бойко Ю. Про Українську Церкву і монастир Студитів у Вифлеємі // Galinfo. 2020. URL: https://galinfo.com.ua/articles/pro_ukrayinsku_tserkvu_i_monastyr_studytiv_u_vyfleyemi_345330.html

Автор ВУЕ

М. В. Луцюк


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Луцюк М. В. Вифлеєм // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Вифлеєм (дата звернення: 10.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
29.12.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶